مساله حجاب و ضرورت یک گفت‌وگوی اجتماعی

محمدعلی حبیبی، گروه تعاملی الف،   3980505064 ۱۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
مساله حجاب و ضرورت یک گفت‌وگوی اجتماعی

 حجاب در  جامعه ما اندک اندک در حال تبدیل شدن به یک مساله اجتماعی است. دو گروه اجتماعی وجود دارند که سرسختانه بر ایده‌های خود در این موضوع پافشاری می‌کنند. برخی هم البته در آن سوی آب ها به‌دنبال تبدیل این مسئله اجتماعی به یک مسئله سیاسی با اهداف براندازانه هستند.

در تشریح وضعیت کنونی می‌توان گفت یک گروه از «سیاست حجاب» در جمهوری اسلامی دفاعی تام کرده و همه جوانب آن را ضروری می‌داند. در مقابل، گروهی دیگر این سیاست حجاب را غلط می‌دانند و خواهان بازنگری در آن هستند.

در این میان، ناکارآمدی ها و گسترش فساد اقتصادی و اداری نیز این اختلاف نظر در باب حجاب را عمیق‌تر و هیجانی‌تر کرده است. اما آنچه دوای این درد است گفت‌وگو میان این طرف های درگیر اجتماعی است.

اولین گام گفت‌وگو، تلاش برای همدلی با طرف مقابل است. و برای همدلی باید سخن طرف مقابل، درست فهمیده شود. یکی از مثال‌های فهم نادقیق سخن گروه مقابل، یادداشتی بود با عنوان «حجاب قانونی یا اختیاری؟» به قلم مهندس محمود فرشیدی در سایت الف منتشر شد. آقای فرشیدی از سیاستمداران شریف و قدیمی کشور ما هستند که متاسفانه در این یادداشت در جهت فهم درست سخن گروه مقابل، گام برنداشته‌اند.

خلاصه استدلال مطلب ایشان این است که مخالفان سیاست حجاب، در حقیقت، هرگونه قانون برای پوشش در جامعه را نفی می‌کنند و این طبیعتا به آنارشی و هرج‌ ومرج در جامعه می‌انجامد.

در حالی‌که صورت‌بندی مساله حجاب نزد افرادی که خواهان بازنگری در سیاست حجاب هستند متفاوت است. عقلای این قوم –که برخی از فعالان فرهنگی انقلابی هم در میانشان هستند- منکر ضرورت وضع حدود پوشش در قانون نیستند بلکه دعوی ایشان این است که چرا حدود حجاب قانونی، مطابق با حدود حجاب شرعی دانسته شده است.

در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۶۲ ذیل مبحث تعزیرات، در تبصره ماده ۱۰۲ آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به تعزیر تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.»

محل نزاع دقیقا همینجاست که رعایت حجاب شرعی برای همه زنان، قانونی شمرده شده و تخلف از آن با تعزیر همراه است. درحالی‌که می‌شد در قانون، حد دیگری برای پوشش در نظر گرفت.

منتقدان معتقدند نگاهی که در این قانون متجلی شده است، نگاهی عملگرایانه به مسئله حجاب و پوشش نبوده است. چون این نگاه، نگاهی دقیق و کارشناسانه به مردمی که باید این قانون را رعایت کنند نداشته است. بخش قابل توجهی از زنان شهرنشین کشور ما در زمان انقلاب، حدود شرعی حجاب را رعایت نمی‌کردند و بدون پوشش سر در جامعه حاضر می‌شدند؛ بهترین گواه برای این مسئله تماشای فیلم‌ها و عکس‌های تظاهرات انقلاب است که در آنها تعداد زیادی از زنان بدون پوشش سر قابل رویت هستند. به‌علاوه این سیاست درباره حجاب پس از حدود چهل سال، عملا به شکست انجامیده است و این موضوع را نمی توان کاملا به مساله کارآمدی یا ناکارآمدی نظام سیاسی مرتبط کرد.

نکته دیگری که منتقدان بر آن دست می‌گذارند تمرکز بیش از حد بر مفهوم قانون عرفی در مسئله حجاب است. ایشان بر این باورند که تاکید زیاد بر قانون –چنانکه روایت‌های متاخر مدافعین سیاست حجاب بیان می‌کند- نشان از نگاهی عرفی به مسئله حجاب دارد. حال آنکه قانون اساسا یک امر عرفی است که با توافق اکثریت، قابل تغییر است. به‌علاوه تاکید بیش از حد بر قانون در این مسئله می تواند به منزله گواهی برای ناتوانی گفتمان شرعی برای اقناع تفسیر شود؛ درحالی‌که گفتمان شرعی اگر درست تبیین شود به اندازه کافی قانع‌کننده است.

در پایان باید گفت، ضرورت گفت‌وگو ایجاب می‌کند دو گروه از رفتارهای التهاب‌ برانگیز پرهیز کنند. هم زنانی که به این سیاست اعتراض دارند نباید دست به اعتراض‌های هیجانی و مقابله و گستاخی در برابر قانون بزنند و هم مدافعین این سیاست از برخوردها و تبلیغ‌های خشن و حساسیت‌برانگیز اجتناب کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۱۵۶۴۱۲:۵۱:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۵
سر مردم رو نمی تونید گول بمالید
ناشناس۱۰۲۱۶۵۰۱۳:۲۰:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۵
تو اصل اسلام گفته شده لااکراه فی الدین بگذارید عیسی به دین خود رود و موسی به دین خود شما اصل را انجات بدین کشور رو از بحرانهای اقتصادی نجات بدین مدیران خوب انتخاب کنین که اختلاس کن نباشن ( این خودش مثل اینه که صدبار امر به معروف و ... کردی ) هر کس رو سرجای خودش بگذارین به تخصص ها ارزش بدین و استفاده کنین و...
میلاد حمیدی۱۰۲۱۸۰۱۱۴:۰۶:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۵
لا اکراه فی الدین برای کسی است که اسلام ندارد و می خواهد اسلام بیاورد. نه لا اکراه فی الدین برای کسی که مسلمان است. تکلیف خودتونو اول روشن کنید اگر مسلمان هستی دیگه گفتن این جمله برای خودت معتبر نیست و اگر نیستی و ارمنی یا زردشتی یا هر چیز دیگری هستی که یه بحث دیگه اونم باید تابع قانون کشور باشی که البته بنده شاهدم اقلیت ها خیلی کمتر از شما از حجاب فراری هستند.
ناشناس۱۰۲۱۸۱۳۱۴:۱۲:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۵
این دین را ما خود انتخاب نکردیم
ناشناس۱۰۲۲۱۵۳۱۶:۳۹:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۵
تصاویر اجلاس احزاب ترکیه رو که می دیدم افسوس میخوردم از اسلامی که آنجاست و اسلام ما. اکثریت مطلق زنان حاضر در کمال حجاب، و 3 یا 4 نفر هم بدون حجاب و در مجموع تصویری گویا از مسلمانی.
ناشناس۱۰۲۲۱۸۳۱۶:۵۴:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۵
مشکل اینه که شما .. وقتی که از منافع اسلام گفته میشه همتون مدافع سرسخت اسلامید و مثل یک مسلمان دو آتیشه حقوق اسلامیتون رو مطالبه می کنید. ولی وقتی باید به تکالیف اسلامیتون عمل کنید منکر اسلامخواهی تون میشید و میگید ما زورکی اسلام رو پذیرفتیم. خلاصه اینکه هر سمتی که باد میاد... خودتون هم نمیدونید با خودتون چند چندید. با همه چیز منافق گونه برخورد می کنید. نمونش همین بحث حجاب هست. وقتی می گیم حجاب امر ضروری دین هست و باید رعایت کنید میگید ما اعتقادی بهش نداریم، اصلا ما اعتقاد به اسلام هم نداریم و زورکی اسلام آوردیم. اما وقتی که نوبت به مهریه میرسه، سرسختانه به اسلام اعتقاد پیدا می کنید و تا قرون آخر مهریه رو مطالبه می کنید، در حالی که پر واضحه مهریه فقط در چارچوب اسلام تعریف شده و خارج از اسلام و در نظامهای لیبرالی جایگاهی نداره.
میلاد حمیدی۱۰۲۳۰۳۳۰۹:۰۴:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۶
اگر دین را خود انتخاب نکردید نباید بیاید و از آیات و احادیث اون هم با برداشت های دلخواه خودتون سو استفاده کنید و وقتی اشتباهتون بهتون گوشزد میشه بیاید بگید اسلام رو ما انتخاب نکردیم. اگر هم شما انتخاب نکردید باید خوشحال باشید که خدا ما رو انتخاب کرده و ما رو تو این دین قرار داده که امام حسین رو داره که خاتم الانبیا و آقای کل جهان رو داره. که توش چیزی هست به اسم قرآن که کامل ترین کتاب هست.
ناشناس۱۰۲۱۸۳۱۱۴:۲۶:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۵
ما به میل و اراده و انتخاب خود مسلمان نشدیم به جای نشان دادن جذابیت دین اون را مثل چماق بر سر جوانان می کوبید و باعث محدودیت های من دراوردی و بی منطق شدین محدودیت پوشش محدودیت موسیقی محدودیت شادی محدودیت دوچرخه سواری بانوان ممنوعیت شلوار جین و کفش و جوراب سفید و بلوز آستین کوتاه و کراوات و ... و هزار کار بی منطق که به مرور زمان مجبور به ترک کردنش شدین یه نگاه به تاریخچه ی امر و نهی های خود از اول انقلاب بکنید خودتان را منطقی می بینید ؟؟
ناشناس۱۰۲۲۷۰۳۲۳:۲۷:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۵
دین برای آسان کردن زندگی آمده یا برای سخت تر کردن آن؟ اینو نپوش، اون غذا رو نخور، اونو ننوش، این کتاب رو نخون، اون فیلم رو نبین، اونجا نرو، با این حرف نزن، با اون رابطه نداشته باش، موسیقی گوش نده، اینترنت فیلتر، ماهواره پارازیت، جشن و پارتی ممنوع، رقص و آواز قدغن، آب بازی جرم، مقبره کوروش ممنوع، ازدواج سفید حرام، کنسرت لغو، دوچرخه سواری حرام، خندیدن بلند ممنوع، آرایش ممنوع، سفر مجردی قدغن، ... خداوکیلی تو زندان هم اینقدر ممنوعیت و محدودیت ندارن
ناشناس۱۰۲۴۳۹۲۲۱:۲۱:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۶
میخوای دین ازدواج سفید رو آزاد کنه؟؟؟
ناشناس۱۰۲۱۸۴۵۱۴:۳۰:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۵
این قانون حجاب اجباری چطور قانونیه که نه میشه تغییرش داد، نه حتی میشه انتقاد و اعتراض کرد؟
آریابان۱۰۲۲۲۵۹۱۷:۴۱:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۵
در جای جای آموزه های فرهنگی-اجتماعی ما ، همواره بر دو بال و یال توامان یعنی "حجب و حیا" تاکید شده : حجاب اما اگراجباری باشد ، طبیعتا نمایشی ، ظاهری و;مکانیکی!!!! خواهد بود بدون درون-مایه مورد نیاز برای پالودگی ، پیراستگی و آسودگی جامعه در رفتار ، گفتار ، ارتباط و......؛ زیرا هر چیز اجباری با یک خروجی کاملا متضاد خود روبرو خواهد شد : گفته های یک خانم دکتر پژوهشگرمسلمان مالزیائی به یک دختر خانم دانشجوی ایرانی ، بسیار رساست و حق مطلب را به خوبی ادا می کنه. وی گفته بود که در پی سفر های همیشگیش به همه کشور های مسلمان ، دریافته : ایران بعنوان تنها کشور در دنیا که حجاب زنانه در قلمرو آن اجباریه ، در عین حال تنها کشور در میان همه ی کشور های اسلامیست که با مشکل بد حجابی !!! روبرو شده زیرا در تمامی کشور های دیگه ، زنان یا با حجابند و یا بی حجاب و کلا بدون بد حجاب !!!!!!!.
سامان۱۰۲۱۸۴۸۱۴:۳۱:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۵
بین مسلمان با مسلمان زاده فرق هستش. هرکسی آزاده دین خودش رو انتخاب کنه. چطور یه مسیحی زاده آزاده دین اسلام رو انتخاب کنه ولی مسلمان زاده بالاجبار باید مسلمان باشه؟
ناشناس۱۰۲۱۸۵۲۱۴:۳۳:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۵
فرض کنید اگر روزی برسد که اکثریت جمعیت کشور هم از اسلام خارج شوند و دیگر اعتقادی به اسلام نداشته باشند، باز هم بهانه ای برای اجرای قوانین اسلام و قانون حجاب اجباری دارید؟
رضا۱۰۲۲۰۴۷۱۵:۵۲:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۵
طبق قانون اساسی ما در آن زمان باید همه این خارج شدگان را قتل عام کرد
میلاد حمیدی۱۰۲۲۴۳۳۱۹:۵۲:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۵
ما که در این جامعه حجابی نمیبینیم که بخواد اجباری باشه یا نباشه. فقط حرف است و ادعا
ناشناس۱۰۲۱۸۶۳۱۴:۳۷:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۵
در شناسنامه هر فرد هنگام تولد دین پدرش ذکر میشه . این چه انتخابی هست ؟
ناشناس۱۰۲۱۹۷۲۱۵:۲۳:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۵
ماهم انتخاب نکردیم اینجا به دنیا اومدیم مگه کسی پرسید می تونی انتخاب کنی
ناشناس۱۰۲۲۰۷۱۱۶:۰۵:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۵
اقای برادر اگر گفتند دینشان ارثی به ایشان رسیده چه؟
احمد۱۰۲۲۸۲۸۰۲:۳۶:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۶
شهروند این مملکت هستید یا نه ؟ اگر شهروند این مملکت هستید،‌ باید به قوانین کشور گردن بنهید؛ مانند شهروندان هر کشور دیگری. اگر هم خودتون رو شهروند این مملکت نمی دانید، راه باز هست، خوش آمدید
محسن۱۰۲۳۴۵۳۱۱:۳۸:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۶
دوست عزیزی که استدلال میکنید که این آیه برای شرایط خاص بوده ..مطمئنا میدونید ارزنده ترین تفسیر قرآن کریم رو علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ارائه کردن.. قسمتی ازون رو براتون میزارم تا برید و بقیش رو هم خودتون مطالعه بفرمایید. اکراه و اجبار در اموری هستند که آمر مقصد مهمی داشته باشد که نتواند فلسفه آن را به مأمور بفهماند، ناگزیرمتوسل به اکراه می شود یابه جهت فهم ناقص مأمور و یابه علت دیگر در حالی که اسلام دینی است که رشد و هدایت در پیروی از آن و گمراهی و غی در ترک آن است و موجبی برای اکراه نمودن شخصی بر آن وجود ندارد،چون (خیر)آن واضح است و نیازی به اجبار و اکراه در آن نیست
ناشناس۱۰۲۲۷۲۱۲۳:۴۱:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۵
قد تبین الرشد را هم بخوان با تفسیر شاید بیدار بشی
ناشناس۱۰۲۱۶۷۵۱۳:۲۸:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۵
حجاب یک مد است.
ناشناس۱۰۲۱۷۸۴۱۳:۵۹:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۵
مدها معمولا برگرفته از هوا و هوس هستند، پوشش مناسب زیباست اما بر ضد هوا و هوس هستش.
علی۱۰۲۱۹۶۱۱۵:۲۰:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۵
من نمیدانم شما چه نوع اسلامی دارید، اگر آن نوع اسلام که میگوید خدا انسان را زیبا آفرید پس زیبایی نمود موهبت خداوندی است و شما چه مشکلی با آن دارید.
ناشناس۱۰۲۲۸۲۳۰۲:۱۰:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۶
آن نوع اسلامی که میگوید خدا انسان را به بهترین ساختار آفرید ولی پیامبران رو فرستاد تا یادمون بده یا به عبارت دقیق تر یادمون بیاره که قراره بندگی کنیم و خدا هنوز طبق برنامه پیش میره و متوقف نشده اگر قرار بود خدا ادم رو رها کنه مثلا بعد از اوج انحطاط اروپا با کلیسا دیگه با اسلام پیشرفت های علمی فوق العاده مسلمانها در قرون ابتدایی اسلام ،اشنا نمی شدن تا خودشون رو از اون منجلاب بیرون بکشن
ناشناس۱۰۲۲۸۲۵۰۲:۱۷:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۶
اسلام کامل زیبای انسان را که خودت میبینی اما نحوه استفاده رو ببین چقدر تفکرات و فرهنگ ها و قوانین مختلف در باره اش هست بعضیها با فرهنگشون و قوانینشون میرسن به جایی نه فقط زنان بلکه مردان و حیوانات رو مورد تجاوز قرار میدن خوب اون وضع حجاب تو فشار گذاشتدشون مثل .. برای بعضی حیوانات بد نیست طبیعیه انسان سالمه که تحریک بشه ولی ی فرهنگ نیازه تا بدونه حد و مرز کنترل کجاس تا نیاز برطرف بشه الان توی انگلیس بعضی شرکتها دنبال منع ارتباطاتی اند که به نظر خیلیها عادی میاد مثل دست دادن زن و مرد چرا ؟؟
ناشناس۱۰۲۲۰۹۰۱۶:۱۳:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۵
هیچ حکومتی با زورگویی کاری از پیش نبرده است شما را به اسلام محمدی و راستین دعوت میکنم .
ناشناس۱۰۲۱۵۷۷۱۲:۵۵:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۵
زمانی کسانی که لباس آستین کوتاه می پوشیدند در خیابان می گرفتند و آستینشان را رنگ می کردندو یا شلوار لی را تیغ می زدند. چه شد؟ آیا آن کارها درست بود. چرا قانونمان را بر اساس عرف جامعه به روز نمی کنیم؟
ناشناس۱۰۲۱۷۳۸۱۳:۴۵:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۵
وزیر ارتباطات شلوار جین با پیرهن آستین کوتاه می پوشد.
ناشناس۱۰۲۲۷۵۰۰۰:۰۲:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۶
چون دولت اون رای ما رو میخواد که دادیم و بدبخت شدیم
ناشناس۱۰۲۳۲۱۲۱۰:۰۶:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۶
وسط دعوا نرخ تعیین نکن هر دو گروه دستشان کاملا رو شده
فرناز۱۰۲۱۹۳۰۱۵:۰۷:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۵
آیا نمی توان بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی در مورد چنین مسئله ای به رفراندوم رجوع کرد که حجاب اجباری یا اختیاری؟
ناشناس۱۰۲۱۵۸۳۱۲:۵۹:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۵
اخه حجاب هم مگه زورکی میشه ؟ طرف باید خودش بخواد وگرنه فایده ای نداره . جالبه هیچ کشوری هم حجاب اجباری نداره حتی در عربستان و امارات هم زنها بخاطر فرهنگشان برقه دارند وگرنه دولتشان کاری به این چیزها ندارد
ناشناس۱۰۲۱۷۱۵۱۳:۳۸:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۵
البته عربستان اینطوری نیست
فرناز۱۰۲۱۹۶۷۱۵:۲۱:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۵
عربستان چند ماه پیش رسما" حجاب را اختیاری کرد.
ناشناس۱۰۲۱۷۲۲۱۳:۴۰:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۵
ایران تنها کشور اسلامی است که و تنها کشور جهانه که حجاب اجباری داره و حتی مسافری هم که میاد به زور باید پوشش خاص تنش کنه هیچ کجا چنین چیزی را قبول نداره
هادی۱۰۲۳۹۵۵۱۵:۵۴:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۶
الان این استدلال شماست؟ چون تو دنیا کشورا قانون حجاب ندارند ما هم ببعی وار دنبالشون بریم؟ استدلال؟ عقل و منطق؟ ضمنا یادآور می شوم کشورهایی مثل اتریش و آلمان و فرانسه و ایالت کبک کانادا قوانین ضد حجاب دارن. یعنی بعضی جاها به مردم گیر میدن چرا با حجابین. پس تو دنیا برخی کشورها قانون پوشش و حجاب دارن و فقط ما نیستیم.
ناشناس۱۰۲۱۷۴۸۱۳:۴۸:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۵
آخه هیچ کشوری مثل ما اندیشمند و جامعه شناس نداره!! ما کلا همه چیز رو از همه کس بهتر می فهمیم
ناشناس۱۰۲۱۷۷۱۱۳:۵۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۵
تعداد برقع پوشان بسیار کم است ولی مهم این است که طرف خودش انتخاب کرده نه به خاطر ریاکاری یا ترس
احمد۱۰۲۲۸۲۹۰۲:۳۸:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۶
دولت فرانسه، برهنگی را اجباری کرده است.
ناشناس۱۰۲۴۰۰۹۱۶:۲۸:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۶
در فرانسه پوشیدن پیراهن برای زنان اجباریست ، البته فرانسه کشور لائیک است و هرگونه علامت دینی را ممنوع کرده
ناشناس۱۰۲۱۵۹۵۱۳:۰۳:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۵
متاسفانه مدتی است ضد انقلاب ها و منافقین خائن در قالب امر به معروف و نهی از منکر با مردم برخورد های خشنی می کنند به این امید که جامعه را دو قطبی کنند و مردم را علیه هم بشورانند
ن.د۱۰۲۱۵۹۸۱۳:۰۳:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۵
بند آخرتون را بنده تکمیل کنم. .... و مسئوولین هیچگاه این مشکل بزرگ را نمی توانند ریشه ای حل کنند همانگونه که هیچ مشکل دیگری را حل نکردند. آنگاه جامعه می ماند و دونگاهی که هر روز علیه هم تندتر می شوند. قانون کشور ما مشکل دارد. نه فقط قانون حجاب، بلکه اکثر قانون ها مشکل دارند. قانونی که بدونه نگاه به واقعیت جامعه تدوین شود هم مشکل زاست، هم هزینه بر، هم بی اعتبار کننده قوانین دیگر ضمنا جامعه ما ناخودآگاه یا خودآگاه دارد نافرمانی مدنی می کند وگرنه اینقدر هم طرفدار بی حجابی نیست.
م.۱۰۲۱۶۰۲۱۳:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۵
کدوم گفتگو؟از نظر شما گفتگو یعنی نشوندن حرف به کرسی به هر قیمتی.
ناشناس۱۰۲۱۶۹۵۱۳:۳۲:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۵
با این همه گشت ارشاد و تحقیر کردن جوانان و بخصوص دختران جوان و چنگ و دندان نشان دادن برای مردم و آزار دادن مردم با اس ام اس
ناشناس۱۰۲۱۶۰۶۱۳:۰۶:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۵
البته اگر مردم به واقع نعمت عدالت اسلامی را در همه ی جوانب زندگی خود حس می کردن اصلا نیازی به این همه بگیر و ببند و... نبود
ناشناس۱۰۲۱۷۰۶۱۳:۳۵:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۵
کدوم عدالت اسلامی؟؟؟
ناشناس۱۰۲۱۶۰۷۱۳:۰۷:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۵
در این مقوله قانون مجازات اسلامی مخالف نص صریح قرآن است. اگه نیست دلیلش رو بفرمائید. تفسیرهای من دراوردی هم نکنید
عجایب شهر۱۰۲۱۶۱۶۱۳:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۵
سوال اینجاست اگه همون عرفی قانون بشه رعایت میشه؟ یا دوباره ادعا میشه که این مسئله شخصی است و نباید اجبار باشه و ...
ناشناس۱۰۲۱۷۰۸۱۳:۳۵:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۵
الان هم عرفی است داداش یه سر به خیابون بزن اون شال که یک چهارم از سر را نمی پوشونه و مدام در حال افتادنه با اون چیز که توقع شماست خیلی تفاوت داره جالب اینه برای همه عادیه و کسی توجه هم نمی کنه
ناشناس۱۰۲۱۸۴۱۱۴:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۵
حجاب انتخاب شخصی است و نباید اجبار باشه
ناشناس۱۰۲۲۴۰۳۱۹:۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۵
عرف در طول زمان تغییر می کنه
ناشناس۱۰۲۱۶۱۹۱۳:۱۱:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۵
نیازی به گفتگو نیست ... هرکس سرش توی کار خودش باشه ... نه دعوا و درگیری به وجود میاد نه هیچی ایراد از جایی شروع میشه که یک عده نصیحت کردن دیگران رو جزو رسالت خودشون میدونن.
ناشناس۱۰۲۱۸۱۷۱۴:۱۹:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۵
مشکل از اونجاست که یک عده خودشون را از اهالی بهشت و رستگار و عاقل و هدایت یافته می دونند و دیگران را گمراه و جهنمی و به خودشون حق می دن مثلا در حضور جمع به افراد با بی ادبی امر و نهی کنند و انتظار دارند طرف هم فورا مثل بره اطاعت کنه !! اینطور می شه که درگیری پیش میاد
علی۱۰۲۱۶۳۱۱۳:۱۴:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۵
مشکل مملکت ما دزدی مقامات و دولتی ها و ... است نه حجاب. اوضاع مملکت رو درست کنید. حجاب مهم نیس
ناشناس۱۰۲۱۶۳۸۱۳:۱۸:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۵
عزیزان حجاب شرعی تعریف داره .این حالت که الان زنان در بسیاری از نقاط تهران و خیلی از شهرهای بزرگ بیرون میان نه تنها حجاب شرعی نیست بلکه بعضا تحریک کننده تر از بی حجابان کشورهای ازاده. حکومت هم به این حجاب عرفی دیگه کاری نداره و تمام نیروش رو گذاشته روی بی حجابی مطلق. در حالیکه اگر بخواهیم حجاب شرعی رو تعریف کنیم همون حجابی هست که خیلی از زنان در ترکیه و دیگر کشور های اسلامی دارند
ناشناس۱۰۲۱۷۸۰۱۳:۵۷:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۵
در ترکیه حجاب اختیاریه داداش در امارات و عمان و سوریه و لبنان و فلسطین و عربستان هم همینطور
ناشناس۱۰۲۱۹۳۳۱۵:۰۸:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۵
منم مخالف حجاب اجباری ام.میخوام بگم اینم که الان هست ججاب نیست بلکه تمسخر حجابه...باید ازاد گذاشت تا حرمت حجاب حفظ شه
ناشناس۱۰۲۲۲۴۳۱۷:۳۳:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۵
من میخوام از فردا لخت مادر زاد و کاملا برهنه برم بیرون از نظر شما روشنفکرنماها کارم درست است و می توانم انجام دهم؟ چون گفتید حجاب اختیاری است و همه جای دنیا وجود ندارد!!!!!!!
ناشناس۱۰۲۲۵۳۶۲۱:۳۶:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۵
اگه لخت مادرزاد بیای بیرون یعنی دیوانه شده ای و باید بستری بشی
ناشناس۱۰۲۳۱۵۱۰۹:۴۵:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۶
یکی از دلایل دافعه ی شماها بی منطق بودن شماست منظور از اختیاری بودن حجاب لخت مادرزاد بودن نیست یا انتخاب بین چادر پوشیدن و لخت مادرزاد بودن نیست بلکه انتخاب نوع پوشش است یا انتخاب داشتن حجاب سر و نداشتن اونه جامعه ابزار خودکنترلی داره و قطعا انسان سالم لخت مادرزاد نخواهد شد در هیچ جای دنیا کسی لخت و مادرزاد در جامعه تردد نمی کنه
ناشناس۱۰۲۱۶۶۳۱۳:۲۴:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۵
احسنت
ناشناس۱۰۲۱۶۶۹۱۳:۲۷:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۵
قیافه نظریه پردازان این تفکرهایی که حکم خدا را با میزان مقبولیت عامه میسنجند ان شاالله بعد ظهور امام زمان دیدنیه!!!
ناشناس۱۰۲۱۸۹۰۱۴:۵۱:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۵
از 1 میلیارد مسلمان فقط شماها حجاب اجباری رو تشخیص دادید ؟؟؟
ناشناس۱۰۲۲۲۴۵۱۷:۳۴:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۵
یک میلیارد ی قانون خداوندی را نمی توان عوض کرد
جناب۱۰۲۲۵۶۲۲۱:۵۶:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۵
امام زمان بزنه تو کمر کسانی که با ریا کاری ها و فسادشون و دروغ و سوء استفاده از ایشان خانواده شان را به کانادا و آمریکا و ترکیه و دو بی بردند و در داخل خون مردم را در شیشه کردند و به فقر و فلاکت کشاندند
ناشناس۱۰۲۱۶۷۱۱۳:۲۷:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۵
واقعا چقدر در جهت اسايش ملت زحمت ميكشيد و هيشكي قدرتونا نميدونه
ناشناس۱۰۲۱۶۷۲۱۳:۲۷:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۵
هیچ کجا حجاب اجباری نبوده. قبل از انقلاب هم حجاب اجباری نبود ولی تعداد زنان چادری بیشتر از حالا بود! با زور تفنگ و اسلحه نمی توان مردم را وادار به یک نو لباس پوشیدن و فکر کردن کرد. این تفکرات و روش ها همه شکست خورده است. میزان و حدود حجاب را عرف جامعه تعیین می کند
محمد۱۰۲۱۶۷۳۱۳:۲۸:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۵
مقبولیت عمومی یک قانون ضامن اجرایی شدن آن هست و هر چیز که عرف جامعه تشخیص میدهد و به سادگی نیز برای تصمیم گیران قابل استنتاج میباشد برای همه لازم الاجراست... در مورد حجاب هم قطعا مسئولین نظر عموم را میدانند
ناشناس۱۰۲۲۷۰۴۲۳:۲۷:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۵
دقیقا... و رفراندوم تنها چاره کار
ناشناس۱۰۲۱۶۸۰۱۳:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۵
ابه نظر من غلب زنان اگر حجاب اختیاری شود همان حجاب عرفی یعنی پوشش نیم بند بر روی سر را رعایت خواهند کرد ولی از زور و اجبار و بگیر و ببند و تحقیر شدن به خاطر پوشش و امر و نهی های بی ادبانه ی قشر متعصب بسیار دلگیر هستند
ناشناس۱۰۲۱۶۸۱۱۳:۳۰:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۵
راه حل ساده اینست که دست از زورگویی و تحمیل سلیقه خود بردارند.
سلام بر آزادگی۱۰۲۱۶۹۲۱۳:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۵
"اعتراض‌های هیجانی و مقابله و گستاخی در برابر قانون بزنند" قانون اگر بر خلاف باور مردم باشد و تامین کننده منافع آدمها نباشد معتبر نیست و افراد موظف به تبعیت نیستند.اگر میخواهید قانون شکنی نشود آنرا براساس خواست جامعه اصلاح کنید. زورگوئی در شان دینداران نیست.
هادی۱۰۲۱۹۰۳۱۴:۵۷:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۵
اولا که این نظر رو از کجا آوردید؟ فکر میکنید که در کشورهای دیگر همه قوانین مورد قبول عامه است؟ دوما از کجا میدونید که تامین کننده منافع اکثریت نیست؟ سوما مثلا در اتریش و آلمان و فرانسه و کبک کانادا که قانون ضد حجاب دارن آیا این قوانینشون خواست اکثریت مردمشونه؟
ناشناس۱۰۲۲۱۳۱۱۶:۳۲:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۵
مگر اتریش و آلمان و فرانسه ملاک و معیار ما هستند؟ضمن اینکه می گویند روبنده استفاده نکنید تا قادر به تشخیص چهره باشیم
هادی۱۰۲۳۹۷۳۱۶:۰۴:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۶
بله آفرین قطعا ملاک ما کشورهای دیگه نیستن چون ما ببعی نیستیم که هر جا دیگران رفتن ما هم بریم. این برای اوناییه که فکر میکنن فقط ایرانه که قانون برای پوشش مردم داره و همچنین در جواب این بزرگوار عرض کردم که فکر می کنید همه قوانین رو میشه به تصویب عامه مردم رسوند؟ اصلا در جایی از دنیا امکان این کار بوده؟ در ضمن از جاهایی که گفتم فقط آلمان میگه نمادهای مذهبی ممنوعه (البته اونم با زیرسبیلی رد کردن کلاه مخصوص یهودیا کیپا که مجازه!) اما در کبک کانادا خانم های محجبه (نه برقع پوش بلکه محجبه) حق ندارن بسیاری از مشاغل دولتی رو داشته باشن. در فرانسه ورود به برخی اماکن و مدارس برای خانم های محجبه ممنوعه. در اتریش دختر بچه های محجبه نمی تونن به مدارس دولتی برن. بعد اون موقع شما میگی روبنده نزنن تا شناخته بشن؟! این کشورهایی که عرض کردم در حوزه حجاب و پوشش قانون گذاری کردن و فقط ما نیستیم.
ناشناس۱۰۲۱۶۹۶۱۳:۳۳:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۵
قدر مسلم این است که حجاب یا نداشتن حجاب در واقع هیچ مشکل خاص و یا لاینحل نیست مانند تمامی کشورهای اسلامی .
ناشناس۱۰۲۱۶۹۸۱۳:۳۳:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۵
والله ما میخواهیم با طرفداران حجاب اجباری گفتگو کنیم، ولی اینها حاضر به گفتگو نیستن، کلا یه قانون اجباری تصویب کردن که حتی نمیشه بهش اعتراض یا انتقاد کرد، تغییر دادنش که بماند
ناشناس۱۰۲۱۷۰۱۱۳:۳۴:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۵
هیچ دلیل قرآنی یا روایی مبنی بر اجبار اجتماعی حجاب وجود نداره.اگه چنین دلیلی موجوده لطفا ارائه کنید.
ناشناس۱۰۲۱۷۱۸۱۳:۳۹:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۵
هیچ کشور اسلامی چنین بساطی که شما راه اداخته اید نداره حجاب از اول انقلاب هم قرار نبود که اجباری باشه
ناشناس۱۰۲۱۷۵۱۱۳:۴۹:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۵
مسئله حجاب یک رد گم کنی است برای فراموشی مردم از غارت سرمایه های این ملت
habib۱۰۲۱۸۶۱۱۴:۳۶:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۵
مردم نگاه میکنند به فرمانروایانشان چراداماد فلان اقا در امریکا از دست زنانبی حجاب به کشوربر نمی گردد چرا فرزنان مسولین در خارج ازکشور با دیدن بی حجابها تحریک نمی شوند ژن... یعنی فقط برای ما خارج ندیدها همه چیز تحریک بر انگیز است
ناشناس۱۰۲۱۷۸۵۱۳:۵۹:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۵
جالب اينجاست در برخورد ناهيان منکر ميگويند مملکت قانون داره و قانون بد از بي قانوني بهتره!!!!! يه سوال دارم از خدمت ايشان، فرض کنيد کساني طبق قانون بخواهند حجاب را به اجبار به سر کنند، آنوقت چگونه ميتوانند از مسير قانوني درصدد تغيير قانون اقدام کنند؟ اين همه خانم محترم در خيابان ميبينيم که معلوم است به حجاب اعتقاد ندارند آيا اينها يک نماينده هم سو با تفکراتشون در مجلس دارند؟
ناشناس۱۰۲۱۷۹۲۱۴:۰۱:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۵
این مقاله واقعیت محض را گفته قانونی در جامعه قابل اجراست که اکثریت اون را قبول داشته باشن
هادی۱۰۲۱۹۳۴۱۵:۰۸:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۵
فکر میکنید الان اکثریت اون رو قبول ندارند؟ در ضمن اگر برای یه قانونی مثل حجاب دوقطبی درست کردن یه عده موافق سرسخت و یه عده مخالف باید چکار کرد؟ دقیقا خواسته دشمن همین نبود؟ امثال مسیح علینژاد خائن از چند سال پیش روی این قضیه کار کردن و عده ای رو در حد جنون به لجبازی با حجاب کشوندن که نتیجش بشه دوقطبی. حالا که شد باید کوتاه بیاییم؟
ناشناس۱۰۲۲۱۳۷۱۶:۳۳:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۵
از طرف اکثریتی که وجود ندارد و نیستید صحبت نکن. رفراندوم برگزار کن تا میزان موافقت با حجاب اجباری دستت بیاد. نیازی به جوش زدن و حرص خوردن نیست.
هادی۱۰۲۳۹۹۲۱۶:۱۵:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۶
بزرگوار متن من رو یه بار دیگه بخونید. من نگفتم اکثریت هستم. گفتم شما که در مورد اکثریت صحبت میکنی از کجا میگی اکثریت مثلا مخالف یا موافق حجابن. ضمنا نتایج نظرسنجی های مختلف نشون میده که اکثریت مردم به حجاب (ولو حجاب عرفی) اعتقاد دارند. ضمنا من موظفم به عنوان یک شهروند وقتی بی قانونی میبینم بی تفاوت ازش نگذرم علاوه بر اینکه به عنوان یک مسلمان هم وظیفه امر به معروف دارم.
نخود هر آش !!۱۰۲۱۷۹۴۱۴:۰۳:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۵
عرض مي كنم كه ... ميگم پيش خودمون باشه ، عرضم به حضور انورتان كه بد حجابي بالاخره از نظر قانون كشور و عرف جامعه ما يك معضل است ، در مقام تمثيل ، مثل خالي است كه در نوك دماغ و بيني نوك تيز و خوش تراش عمل كرده سر در آورده !! .. مثل خال لب نيست كه فرمود : من به خال لبت اي دوست گرفتار شدم !! پس خال داريم تا خال !!! ... اما اگر بد حجابي به مثابه يك خال ناحور روي نوك بيني باشد ، و يا به فرض مثل يك گل مژه روي چشم خمار باشد ، اما تصدقتم بيكاري ، تورم ، گراني ، گرفتاري ، بي پولي ، فقر ، مثل يك تومور است ،در بدن اجتماع ، در تن كشور ..زبانم لال ، دور از جان همه ما به مثابه توموري است روي مغز ، ... توموري است اندر ريه مملكت !! پس بايد اول كار اورژانسي انجام داد !! ... خال روي بيني و گل مژه براي بعد از عمل اورژانسي !! بازهم عرض مي كنم پيش خودمون باشه !!
ناشناس۱۰۲۱۹۳۵۱۵:۰۹:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۵
این نظر شخصی شماست.سلب آزادی فردی و اجتماعی بهمان اندازه فقر و بیکاری و اختلاس زیانبار است.
ناشناس۱۰۲۱۷۹۸۱۴:۰۴:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۵
گذشت زمان این مسئله را هم حل میکنه مثل آستین کوتاه آقایون یا داشتن ویدئو و یا قبل ترش استفاده از دوش حمام و هزار تا مسئله ی دیگه حجاب تقریبا در هیچ جای دنیا اجباری نیست حالا ما از اول یه حرفی زدیم موندیم توش اینم شده وضع جامعه بنظرم آزاد بشه که لااقل تکلیف معلوم بشه...یا حداقل در شهرهای زیارتی اجباری باشه
ناشناس۱۰۲۱۷۹۹۱۴:۰۵:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۵
اصلا زحمت نکشید من هفته ای سه بار دخترم را به یک کلاس زبان معروف می برم در بین اکثر دختران نوجوان مطلقا اعتقادی برای رعایت حجاب حداکثری نیست اغلب شالهایشان یا داخل کیفشان است را از شانه هایشان آویزان است کلا هیچ حسی نسبت به رعایت حجاب ندارند
عجایب شهر۱۰۲۱۸۶۰۱۴:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۵
عزیزم ما زحمتی نداریم. شما زحمت داری که باید حتما کلاس دخترتون رو عوض کنید. در واقع باید نجاتشون بدید...
ناشناس۱۰۲۱۹۰۴۱۴:۵۷:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۵
از چی نجاتش بدم ؟؟ من در این نوع پوشش مشکلی نمی بینم از طرفی همه جا همین شکله ما خوب بودیم توی دهه شصت با اون همه محدودیت و .. ؟؟ دختر من باید مطابق عرف اجتماع بزرگ بشه اتفاقا همین جا خوبه قبل از گرفتار شدن در مشکلات متعدد جوانان بیکار و بی امید و بی حق الان همه شبیه هم هستند خوشحال و بی خیال نمی خوام با حجاب حداکثری در اقلیت قرار بگیره و فکر کنه تافته ی جدا بافته شده و دچار این سوء تفاهم بشه که با رعایت افراطی حجاب همه چیز عالیه و انسان بودن لازم نیست !
ناشناس۱۰۲۲۴۲۶۱۹:۴۹:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۵
حتما ؟؟؟؟!!!!!!!! از چه جایگاهی امر و نهی می کنی ؟؟
عجایب شهر۱۰۲۲۴۸۱۲۰:۴۹:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۵
مشخصه، از جایگاه خواننده سایت! امر و نهی نیست بلکه توصیه است چون من ایشان را نمی شناسم که امر و نهی کنم ولی با این چیزی که نوشتند مشخص است که ادامه حضور در اون فضا برای سن نوجوانی جدا میتونه برای دخترشون مشکل ساز باشه...
ناشناس۱۰۲۱۸۰۴۱۴:۰۸:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۵
مخالفان سیاست حجاب، در حقیقت، هرگونه قانون برای پوشش در جامعه را نفی می‌کنند و این طبیعتا به آنارشی و هرج‌ ومرج در جامعه می‌انجامد؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! کی مخافان حجاب اجباری هرگونه قانون برای پوشش در جامعه رو نفی کردن؟؟؟؟؟ از خودتون حرف میزارید تو دهن اونا؟؟؟؟؟ اونا میگن هرکی دوست داره حجاب داشته باشه هرکسی هم دوست نداره در حدی که ناهنجاری نباشه حجاب نداشته باشه.....
هادی۱۰۲۱۹۲۳۱۵:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۵
این ناهنجاری نداشته باشه یعنی چی؟ یعنی کی تعیین میکنه؟ بعد مثلا اگر ناهنجاری شد باید چیکار کرد؟ مردم وارد بشن؟ پلیس وارد بشه؟ بعد اگه دوباره تبلیغات کردن بر علیه همون عرف و عده ای براشون ذهنیت منفی نسبت به همون عرف ایجاد شد چی؟ الزاما باید تا جایی که غربیها رفتن بریم تا طرف شب نشست لباس سلنا گومز رو دید اونم صبح همونو بپوشه بعد دیگه بپذیره که این پوشش معقوله! آیا ما مشتی گوسفندیم که دیگران باید برامون تصمیم بگیرن؟ آیا ما ببعی هایی هستیم که هر جایی عرف غربی رفت ما هم باید بریم؟
ناشناس۱۰۲۲۱۴۴۱۶:۳۶:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۵
همون حد و حدود رو هم جامعه و اکثریت تعیین می کنند. نکنه فکر کردی میتونی با این مغلطه کردن ها برای همه جامعه تصمیم بگیری؟ مگه در غرب که همه نوع پوشش مجازه، مردم لخت و عور میان تو خیابون؟ خود جامعه مکانیسم خودکنترلی داره
هادی۱۰۲۴۰۱۶۱۶:۳۱:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۶
جواب این بزرگواری که بعد از شما هست رو مطالعه بفرمایید تا جواب بخشی از حرفتون رو بگیرید. در غرب قوانین وجود داره. هم قوانین پوشش و هم در برخی کشورها مثل آلمان (پوشیدن برقع ممنوع)، اتریش (حجاب در مدارس دولتی ممنوع)، کبک کانادا (زن محجبه در برخی مشاغل دولتی ممنوع)، فرانسه (حضور زن محجبه در برخی اماکن و مدارس و ... ممنوع) قوانین ضد حجاب و پوشش وجود داره. پس در غرب اون آزادی که شما فکر میکنی نیست. البته ضعفی که ما داریم اینه که بلد نبودیم و البته قدرتش رو هم نداشتیم که مثل غربیا با پنبه سر ببریم که در عین این مسایلی که بالا گفتم بسیاری از مردم باز هم تصویر رویایی از غرب دارن و بخشی زیادی از مردمش حس آزادی رو دارن. ضمنا خوبه که نتیجه راهی که غرب رفته رو هم مد نظر داشته باشید (در اتحادیه اروپا از هر 3 زن به یکی تعرض و از هر 6 زن به یکی تجاوز می شود، در ایالات متحده هر روز به حدود 9500 تا 10000 زن تجاوز می شود، در برخی کشورهای آمریکای لاتین بیش از 70درصد و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی بیش از 40 درصد متولدین 20 سال اخیر حرامزاده ان و ...) و از ما نخواهید همان مکانیزمی که غرب در این حوزه در پیش گرفته ما هم ببعی وار در پیش بگیریم.
ناشناس۱۰۲۲۱۶۰۱۶:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۵
مغلطه نکن برادر من . ناهنجاری شد پلیس دخالت میکنه . من توی المان زندگی میکنم . اینجا اگر به غیر از ساحل مجاز بدون لباس بیرون بیاید پلیس باهتون‌برخورد میکنه . البته مودبانه . نه با مشت و‌لگد سوار کنن ببرن .
ناشناس۱۰۲۲۳۸۹۱۹:۱۲:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۵
دوست عزیز عرف تعیین می کنه. مثال می زنم الان اگر کسی با دمپایی بره سر کار نه قانون نه شرع مخالفتی نداره ولی کسی این کار رو نمی کنه چون عرف اینطور نیست. پوشش هم همینطور هست اکثریت قریب به اتفاق افراد عرفی رفتار می کنند. اگه عرف جامعه تغییر کرد دیگه نمیشه با زور چیزی رو اجرا کرد و ضررهای اون بیشتر از فوایدش خواهد بود.
هادی۱۰۲۴۰۴۵۱۶:۴۶:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۶
خوب من از شما همین سوال رو پرسیدم دیگه. الان کسی بدون روسری بخواد بیاد بیرون عرف نیست و اکثریت جامعه اینجوری نیستن و طبق نظر سنجی های مرکز تحقیقات ریاست جمهوری دلشون هم نمیخواد اینجور باشن هر چند طبق این نظرسنجی اکثریت چادری و محجبه هم نیستن. حالا یه عده ای اگه بخوان با پوششی خارج از عرف بیان بیرون باید چکار کرد؟ دوستتون که بالا جواب داده فرمود در آلمان عرف این مسئله رو تعیین میکنه و اگه کسی بر خلاف عرف بیاد بیرون پلیس باهاش به طریق محترمانه برخورد میکنه. البته ان شا الله منظورتون این نیست که فقط عرفی عرف حساب میشه که غرب بپذیره و خوشش بیاد و ما بی اراده ای هستیم در پی آنان؟! ضمنا همه چیز هم فقط عرف نیست؛ در کشورهایی مثل آلمان (برقع ممنوع)، اتریش (دختر محجبه در مدارس ابتدایی دولتی ممنوع)، کبک کانادا (خانم محجبه در برخی مشاغل دولتی ممنوع)، فرانسه (حضور خانم محجبه در برخی مدارس و اماکن ممنوع) قوانینی برای پوشش وضع شده.
ناشناس۱۰۲۱۸۲۲۱۴:۲۱:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۵
آيا اجازه از صاحبان عكس كه در تيتر آورده ايد ، گرفتيد كه منتشر مي كنيد؟
ناشناس۱۰۲۱۸۲۴۱۴:۲۲:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۵
"گستاخی در برابر قانون" شما اول گستاخی در نوشتن را کناربگذار بعد گفتگو کنیم. قانون باید درست نوشته شود، مطابق با خواست واراده جمعی مردم.
هادی۱۰۲۱۹۱۱۱۵:۰۰:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۵
قانون درست نوشته شده است. شما اکثریت مردمی؟ در ضمن فکر میکنید در بقیه کشورها قوانین بر اساس خواست اکثریت نوشته می شود؟ می خواهید یه جستجوی ساده در این زمینه بکنید؟
ناشناس۱۰۲۱۸۸۵۱۴:۴۷:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۵
غیر از اجبار و زور چیزی نسیب خانمها نشد چشم مردان را با حجاب کنید نه خانمها رو بپوشانید تا گناه نکنید
احمد۱۰۲۲۸۳۴۰۲:۵۷:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۶
پس با توجه به تحلیل شما : که خانم ها باید آزاد باشند تا سرمایه ذاتی خودشون یعنی زیبایی خودشون رو به هر شکلی در جامعه به نمایش بزارن و مردها هم چشم هاشون رو درویش کنن که خانم ها ..؛ پس بنده به عنوان یک آقا که سرمایه ذاتی ام زور و قدرت هستش، از فردا میخوام آزاد باشم و هرکسی رو که در خیابان دیدم تاجایی که جا داره بزنم، اینقدر بزنم که صدای .. دربیاره، خانم ها هم اگر طاقت کتک خوردن ندارند میتوانند در خانه شان بمانند، مهم اینه که بنده به عنوان یک آقا آزاد باشم.
ناشناس۱۰۲۴۳۶۳۲۰:۴۲:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۶
در کل دنیا حجاب اختیاریه ولی در کل دنیا اگر کسی را کتک بزنی زندانی و مجازات می شی خودت متوجه بی منطق بودن حرفهات نشدی ؟؟
ناشناس۱۰۲۱۹۷۶۱۵:۲۵:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۵
به نظر من ( یک خانم ) این بحث ها بیخود است و نتیجه ای گرفته نخواهد شد....زنان به شدت میل به دیده شدن دارند، مایل هستند که زیبا و چشمگیر دیده شوند و دوست دارند خود را بیارایند؛ با هر چیزی که در این زمینه مانعشان شود به شدت مخالفت می کنند و به هر دستاویزی برای توجیه آن روی می آورند. حجاب تنها برای خانمی قابل قبول و حتی قابل ستایش است که قلبش مملو از ایمان الهی باشد در این صورت در برابر احکام الهی اگر و مگر نمی آورد و با رضایت کامل حجاب را رعایت می کند. خودتان را خسته نکنید...
ناشناس۱۰۲۲۰۴۳۱۵:۵۱:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۵
اعتقاد دارم اگر مشکل حجاب تمام شود تمام مشکلات کشور حل می‌شود موضوع حجاب مثل این میمونه که دونفر تو یه جزیره گیر افتادن به جای اینکه فکر غذا، سرپناه باشن با هم بحث می کنند که اینکه باید اندازه لباس چقدر باشه!!!!! اگر یک استاندار برای دو نفر تعریف بشه که هر دو قبول کنند اونوقت این دو نفر می توانند به مشکلات اصلی بپردازند.
ناشناس۱۰۲۲۰۵۴۱۵:۵۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۵
اگه واقعا هر انسانی به فطرتش رجوع کنه میفهمه حجاب، پوشش ،حیا و نجابت چیزهای خوبی هستند که باعث ایجاد آرامش و امنیت و ثبات ساختار خانواده میشه. هرکس با فکرش حجاب رو انتخاب کنه به آسونی با عوض شدن عرف جامعه اونو کنار نمیزاره. فقط خدا کنه بفهمیم واقعا چی برامون خوبه و تو پذیرش حق لجبازی نکنیم.
ناشناس۱۰۲۲۲۵۷۱۷:۳۸:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۵
یک میلیارد اروپائی یک میلیارد چینی صد میلیون ژاپنی ... به فطرتشون مراجعه نکردن فقط ما مراجعه کردیم ؟
ناشناس۱۰۲۲۸۶۹۰۶:۰۴:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۶
و مکرو و مکرالله والله خیر الماکرین بالاخره حق به حق دار می رسه ان شاءالله. هیچ پیغمبری نیومد مگر اینکه مسخرش کردند و همیشه حق طلبا کمتر بودن چون عقلا کمترند. اللهم عجل لولیک الفرج ❤️
ناشناس۱۰۲۲۰۶۵۱۶:۰۳:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۵
موضوع بسیار شفاف است اگر زن یا مردی مسلمان است باید به حکم خداوند که حجاب است پایبند باشد شما نمی توانید به یکی از ارکان دین عمل نکنید و خود را مسلمان بنامید.
ناشناس۱۰۲۲۰۹۴۱۶:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۵
موضوع شفاف اینست که اینکه من خود را مسلمان بنامم یا نه به کسی ربطی ندارد
ناشناس۱۰۲۲۱۸۱۱۶:۵۳:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۵
شما اون آیه ی قران را که حجاب را به ارکان دین تبدیل کرد اینجا بیار ! با اعتماد به نفس کامل چه حرفهایی می زنی؟؟
ناشناس۱۰۲۲۲۶۲۱۷:۴۲:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۵
خوردن گوشت خوک حرامه ولی خوردن و نابود کردن پول و سرمایهو زندگی مردم چطور..کدام واجب تره...
ناشناس۱۰۲۲۳۳۷۱۸:۴۳:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۵
طبق فرمایش شما شاید اکثریت مسلمانان جهان خارج از دین باشند چون ممکن است یکی از اصول دین را رعایت نکنند واقعا به این میگویند دفع حداکثری
ناشناس۱۰۲۲۳۸۲۱۹:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۵
من مسلمان نیستم. چرا باید تابع قانون شما باشم؟ شما در انگلستان و فرانسه حجاب میگذاری در حالی که اگثر زنان آنجا حجاب ندارند و شما مطابق دین خودت و میل خودت رفتار میکنی
ناشناس۱۰۲۲۴۱۷۱۹:۴۱:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۵
از کی تا حالا حجاب از ارکان دین شده؟
ناشناس۱۰۲۲۴۴۲۱۹:۵۹:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۵
ارکان دین ؟؟ حجاب جزو ارکان دینه ؟؟
ناشناس۱۰۲۲۰۶۹۱۶:۰۵:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۵
به نظر من مطرح کردن مساله حجاب و تحریک کردن مردم از الان برای رونمایی از کاندید دوره بعدی ریاست جمهوری است که درباره حجاب آزادی بیشتری را وعده خواهد داد و با همین حربه مردم قهر کرده با صندوق رای را به پای صندوق های رای خواهند کشاند...... این خط و این نشون
ناشناس۱۰۲۲۰۸۲۱۶:۰۹:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۵
نماز خواندن هم مثل حجاب جزء دین است ولی آیا دولت مردم را به اجبار به صف نماز می کشاند؟ دولت باید از ترکیب این مسئله با سیاست اجبار خودادری کند و دخالتی در مسئله حجاب نکرده و آن را به عرف و خود اشخاص بسپارد. دیر یا زود ، مسالمت آمیز یا بل تحمیل هزینه و خشونت مجبور به این کار خواهد شد. کشورهایی که در حجاب دخالت نکرده اند از ما موفق تر بوده اند. مثل مالزی و ترکیه و کشورهای عربی.
ناشناس۱۰۲۲۱۸۶۱۶:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۵
قانون باید برای اکثریت جامعه باشد خوب یه بار رفراندوم بزارید خوده مردم نظر بدن چه اشکالی داره
محسن۱۰۲۲۲۶۵۱۷:۴۵:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۵
تا جائی که من اطلاع دارم ، حجاب برای بانوان از بلوغ تا یائسگی واجب است ، پس تاکید بر حجاب از آمادگی فرارفتن از شرع است و همچنین سنین بالای ۵۰ که شروع دوران یائسگی بانوان است ضمنا" برای آقایان ، حجاب فقط پوشش عورتین است ، یعنی اگر یک آقا با شورت نیز در جامعه ظاهر شود ، حجاب شرعی را رعایت کرده است ضمنا" خیلی از مردم این سوال را دارند که چرا فقط به مبارزه با بدحجابی می پردازند و در برخورد با مفاسد اقتصادی شدت بخرج نمی دهند ؟
ناشناس۱۰۲۲۳۰۳۱۸:۱۵:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۵
الان بی حجاب بیشتر داریم تا زمان جنگ ببینید کجای راه رو اشتباه رفتیم که مردم دارند لج میکنند
ناشناس۱۰۲۲۹۳۹۰۷:۵۹:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۶
بحث لج نیست ، اینگونه تمایل دارند که آزاد باشند .
ناشناس۱۰۲۲۴۶۰۲۰:۱۹:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۵
نظر حکومت به نظرم واضح است هر کس مسلمان است باید حجاب داشته باشد هر کس هم نمیخواهد از دین خارج شود هر کس از دین خارج شد مرتد است و حکمش مرگ است ، پس پیشنهاد میکنم خانواده های طرفدار حجاب اختیاری بکشید تا مسلمانان کنار هم زندگی کنند
رضا۱۰۲۳۱۵۹۰۹:۴۸:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۶
دين رافت
ناشناس۱۰۲۳۱۷۶۰۹:۵۵:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۶
این جدی بود یا شوخی ؟؟
ناشناس۱۰۲۲۴۸۷۲۰:۵۶:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۵
ان قدر كه به مسئله حجاب خانمها در نظام پرداخته ميشود به مشكلات بزرگتر اجتماعي پرداخته نشده براي همين هرچه بيشتر براي حجاب تلاش شده بيشتر بي حجابي رونق گرفته يعني نتيجه عكس داده است بنا براين،گشت ارشاد فضا بد تر كرد بهتر است رؤيه عوض شود
ناشناس۱۰۲۲۵۱۶۲۱:۲۰:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۵
تشتت فتاد از اسمان نک سوی مجنون خانه شو
ناشناس۱۰۲۲۶۵۵۲۲:۵۷:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۵
بنده خودم حجاب رو بسیار قبول دارم نه فقط بخاطر تاکید دین یا اجبار ..بلکه بخاطر اعتقاد قلبی خودم چون با داشتن حجاب احساس آرامش میکنم. به تازگی خداوند فرشته کوچولویی رو به بنده عطا کرده.از وقتی که بدنیا اومده دغدغه حجاب وتبین حجاب رو برای دخترم دارم که چجوری اونو قانع کنم تا حجاب رو قبول کنه نه فقط جلوی من رعایت کنه بلکه عاشق حجاب باشه.امیدوارم تا زمان به سن تکلیف رسیدن دخترم مسئله پیچیده حجاب حل بشه
سید۱۰۲۲۷۱۴۲۳:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۵
ازنظر من حجاب خوب است به شرطی که اجباری و زوری نباشد و بخاطرش بچه های مردم را کتک نزنن و مجرم ننامند
ناشناس۱۰۲۲۸۲۱۰۲:۰۵:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۶
زمان انقلاب بله ولی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی مساله حجاب که تفکر اسلامی اکثریت بود و دین رسمی کشور مساله حجاب هم رسمی و قانونی شد دقیقا طبق دستور اسلام و این تا قبل از دوران آقای خاتمی ظاهرا مشکل حاصل نداشته و رعایت کشیده اما با تهاجم فرهنگی شدیدی که از زمان ایشون شروع و کم و بیش ادامه داره وضع حجاب اسلامی روز به روز به انزوا رفته ، بله قانونی که خیلیها عادت به له کردنش کرده باشن در هر زمینه ای دیگه نمیشه مجازاتش رو اعمال کرد اما مساله اینجاست قبول دارید که از الان طبق حجاب متعارف جامعه کسانی که بدون پوشش سر در جامعه حاضر میشن رو باید فورا شلاق زد یا امیدوارید باز هم با شل گرفتن ،از این مسائل عقب نشینی بشه؟؟؟؟
ناشناس۱۰۲۲۹۹۶۰۸:۳۵:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۶
واقعا خیلی غم انگیزه این بحث ها برای کشوری که هزاران مشکل مثل بیکاری ،دزدی،فقر،......دست و پنجه نرم میکنه بعد بحث حجاب رو پیش میکشه .. متاسفم
امید۱۰۲۳۵۹۴۱۲:۴۳:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۶
شرع هیچ گفتمانی در اجبار ندارد اجبار نه مبنای قرآنی دارد و نه با سنت نبوی سازگار است قانون هم پذیرش مردمی بدون ارزش ندارد به عرف مردم واگذارید و کار را تمام کنید ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین