حقایقی از ماجرای ناپدید شدن غول نفتی ملکه در تنگه هرمز!

گروه جهان الف،   3980427094 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در مطلب زیر مروری بر روایت‌های مختلف از ناپدید شدن نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز داریم

حقایقی از ماجرای ناپدید شدن غول نفتی ملکه در تنگه هرمز!

همین الان اگر در اینترنت جست‌وجو کنید گوگل حدود ۱.۵ میلیون نتیجه برای آن فهرست می‌کند. «مثلث برمودا» را می‌گوییم. جایی در غرب اقیانوس اطلس که غیب شدن ناگهانی کشتی‌ها و هواپیما‌های بسیاری به آنجا و نیرو‌های مرموزش نسبت داده شده. هنوز هم مشخص نیست که حرف و حدیث‌هایی که برای مثلث برمودا می‌گویند چقدر واقعی است. حالا انگار یک برمودای دیگر هم در خلیج فارس و تنگه هرمز پیدا شده. چند روزی است که زمزمه‌های ناپدید شدن یک نفتکش مجهول‌الهویه نقل محافل رسانه‌ای جهان شده. نفتکشی که آخرین مرتبه و همین چند روز قبل از تنگه هرمز عبور کرده و بعدش هم دیگر کسی خبر ندارد الان کجاست و چه اتفاقی برایش افتاده.

ظاهرا موج اول خبر را خبرنگار سی‌ان‌ان راه انداخته. باربارا استار روزنامه‌نگار و خبرنگار ۶۸ ساله امریکایی به نقل از منابعی در سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده درباره نفتکشی توییت کرده بود که به زعم او متعلق به اماراتی‌هاست و توسط نیرو‌های سپاه پاسداران یا به قول فرنگی‌ها IRGC توقیف شده. باربارا مدعی بود که نفتکش MT Riah برای آخرین مرتبه در نزدیکی جزیره قشم مشاهده شده. منطقه‌ای که به تعبیر پاتریک وینتور گزارش‌نویس گاردین، منطقه ماموریتی نیروی دریایی سپاه پاسداران است. هرچند یک مقام اماراتی در گفتگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد که نفتکش مفقود شده در خلیج فارس متعلق به این کشور نیست.

شناور‌های بزرگ و نفتکش‌ها سامانه‌هایی دارند که به صورت دائمی، مختصات جغرافیایی خود را برای ماهواره‌ها ارسال می‌کنند. متکی بر چنین سامانه‌هایی است که می‌توان رد شناور‌ها و نفتکش‌ها را گرفت در هر جای کره زمین که باشند. خب این یعنی اگر نام MT Riah را در یکی از سامانه‌های ترافیک دریایی وارد کنیم باید اطلاعات دقیق آن را به دست آورد. سامانه‌هایی که با واردکردن مشخصات شناوری، موقعیت آن را به صورت آنلاین روی کره زمین نشان می‌دهند. با همه اینها، اما این تلاش هم بیهوده است. «هیچ نتیجه‌ای یافت نشد!» این پاسخی است که یکی از همین سامانه‌های ترافیک دریایی به ما داد.

جالب‌تر آنکه سامانه موقعیت جغرافیایی این نفتکش در سه ماه گذشته خاموش نشده بوده، ولی حالا هرقدر مشخصاتش را جست‌وجو می‌کنید انگار که آب شده و رفته باشد توی زمین! شاید واقعا روح مثلث برمودا در خلیج فارس حلول کرده است!

گاردین در گزارش جالبی که ۱۶ جولای (سه‌شنبه ۲۵ تیر) منتشر کرده به جزئیات دیگری از این اتفاق اشاره و بعضی احتمالات جدید را مطرح کرده. اول از همه اینکه طبق گزارش گاردین، این نفتکش در یک سال گذشته بین شارجه و فجیره در رفت‌وآمد بوده. بندری که یکی در غرب امارات متحده عربی در این سوی تنگه هرمز (داخل خلیج فارس) و دیگری در آن سوی تنگه هرمز (رو به دریای عمان) قرار دارند. فجیره از بنادر مهم امارات است که از پایانه‌های مهم نفتی این کشور محسوب می‌شود و نفتکش‌های متعددی از نقاط مختلف جهان در آن بارگیری می‌کنند.

اجازه بدهید اینجا یک پرانتز بازم کنیم. این فجیره همانی بندری است که چند وقت قبل به تیر غیب گرفتار شد و چند نفتکش در آن منفجر شدند. هرچند اماراتی‌ها تلاش زیادی کردند ماجرا به بیرون درز نکند و خودشان قضیه را حل و فصل کنند، اما در نهایت مشخص شد که خبر درست بوده و سه فروند نفتکش در این منطقه دچار سانحه شده‌اند؛ منطقه‌ای که در درازمدت قرار بود پایانه اصلی صادرات نفت خلیج فارس باشد تا جایی که دیگر هیچ نفتکشی برای بارگیری مجبور نشود از تنگه هرمز و بیخ گوش ایران عبور کند. حالا این‌که یک نفتکش که بنا به اعلام منابع اماراتی متعلق به امارات هم نیست چرا باید یک سال در این مسیر در رفت و آمد باشد هم خودش سوال جالبی است که تا این لحظه بی‌پاسخ مانده. این هم ابهام دوم ماجرای برموداری خلیج فارس. پرانتز را می‌بندیم.

به گزارش گاردین برگردیم. پاتریک وینتور در گزارشش نوشته که نفتکش ناپدید شده هفتم جولای (یکشنبه ۱۶ تیر) از مقابل بندر شارجه به سمت تنگه هرمز حرکت کرده. MT Riah بعد از عبور از تنگه هرمز به سمت دهانه غربی دریای عمان و بندر فجیره تغییر مسیر می‌دهد. بنا به اعلام گاردین، نفتکش ناپدید شده ۱۰ جولای در قسمت جنوبی تنگه هرمز و روبروی سواحل عمان بوده که تغییر مسیر داده و راه رفته را برگشته و به سمت تنگه هرمز تغییر مسیر می‌دهد. طبق اطلاعاتی که گاردین منتشر کرده، نفتکش ناپدید شده بعد از ورود مجدد به تنگه هرمز وارد آب‌های سرزمینی ایران شده و برای آخرین مرتبه هم ۱۴ جولای (یکشنبه ۲۳ تیر) در نزدیکی جزیره قشم دیده شده و بعد از آن هم دیگر خبری از آن نیست. منطقه‌ای که به گفته پاتریک، منطقه ماموریتی نیروی دریایی سپاه است. یعنی برمودای خلیج فارس درون آب‌های سرزمینی ما قرار دارد؟!

طبق اعلام گاردین، نفتکش غیب شده ۱۰ جولای به سمت شمال تنگه هرمز تغییر مسیر داده. احتمالا برایتان جالب باشد که این روز، همان روزی است که رسانه‌های جهان خبری منتشر کردند مبنی بر اینکه یک نفتکش انگلیسی بعد از بارگیری از بصره عراق قصد عبور از تنگه هرمز و ورود به دریای عمان را داشته با اقدام چند فروند شناور تندروی سپاه پاسداران قرار گرفته که قصد توقیف آن را داشته‌اند. اقدامی که در نهایت با هشدار ناوی که نفتکش را اسکورت می‌کرده ناکام ماند. هرچند سپاه پاسداران اعلام این رویداد را تکذیب و اعلام کرد چنین اتفاقی نیفتاده است. حالا جالب است که دقیقا در همان روزی که در غرب تنگه هرمز چنین اتفاقی افتاده، در آن سوی تنگه هرمز در دهانه دریای عمان نفتکش ناپدید شده به سمت شمال تنگه هرمز تغییر مسیر داده و بعد هم در تنگه برمودای هرمزِ خلیج فارس، ناپدید شده!

این وسط وزارت خارجه خودمان هم اعلام کرده که یک نفتکش در خلیج فارس دچار نقص فنی شده و ما آن را با یدک‌کش به آب‎‌های خودمان منتقل کرده‌ایم. با این حال معلوم نیست این همان نفتکش ناپدید شده است یا نه. از آن طرف هم انگلیسی‌ها اعلام کرده‌اند سومین ناو نظامی‌شان را به خلیج فارس اعزام می‌کنند.

وزارت دفاع انگلیس هم متنی منتشر کرده که ارسال ناو سوم به خلیج فارس به معنای تنش نیست و نیرو‌های ما در منطقه زیاد نشده و این حرف‌ها. این بیانیه را سفارت انگلیس در تهران در توییتر بازنشر داده و به فارسی تاکید کرده که ما دنبال تنش نیستیم و این کار به معنای افزایش نیرو‌های نظامی انگلیس در خلیج فارس نیست. حالا این‌که این اقدام واکنش به ناپدید شدن نفتکش معلوم‌الحالِ مجهول‌المکان بوده مربوط است یا نه را باید منتظر ماند و دید. این وسط تنها چیزی که فعلا مشخص است، پیدا شدن یک مثلث برمودا در خلیج فارس است که غول‌های بزرگ نفتی و بقیه غول‌ها را حسابی نگران کرده است.

منبع:جام جم

دیدگاه کاربران

ش.ه۱۰۰۸۱۶۰۱۷:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۲۷
فعلا باید به تیر غیب گرفتار بشن تا غلط زیادی نکنن
ناشناس۱۰۰۸۱۶۱۱۷:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۲۷
به هر حال ما توسط امدادهای غیبی محافظت میشویم شاید
سلمه۱۰۰۸۱۶۳۱۷:۰۲:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۲۷
بسم الله ، مثلث برمودای خلیج فارس دیگه چه صیغیه ایه؟؟!!!
ناشناس۱۰۰۸۵۲۵۲۲:۰۵:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۲۷
به طبل جنگ بكوبيد تا ببينيم نتيجه چه ميشود فعلا كه يك زندگي معمولي مثل همه دنيا بر ما حرام شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین