هم‌نشینی عقرب و دانش‌آموز در مدرسه

گروه اجتماعی الف،   3980427022 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در نبود امکانات و عدم توجه به روستای بنه‌اران شهرستان ایذه، دانش‌آموزان این مدرسه برای تحصیل خود هم نشینی با عقرب در کلاس درس را تجربه کرده‌اند.

به گزارش فارس، انتشار یک عکس از کلکسیون عقرب در یکی از مدارس روستایی شهرستان ایذه،   به سوژه‌ای جالب برای فضای مجازی و انتشار بحث‌هایی پیرامون این مساله تبدیل شد.

شاید در ابتدای کار این مساله کمی دور از انتشار و باور بود و عده‌ای نیز این مساله را یک جریان‌سازی و شایعه می‌دانستند و بیان می‌کردند که این تصاویر را قبلا در گزارشاتی از مناطق آسیای جنوب شرق دیده‌اند. اما این پایان کار نبود و پیگیری‌ها برای بررسی صحت این مورد توسط خبرنگار این خبرگزاری آغاز شد.

شاید کمی هم مسافت منطقه ذکر شده دور و صعب‌العبور به نظر برسد، اما علاقه به بررسی این سوژه جالب و هم‌نشینی عقرب و دانش‌آموز ما را بر آن داشت تا پیگیر شویم، ابتدا تماس با برخی از اهالی آشنا در دهدز تا پیگیری مجازی و سرانجام پیدا کردن شماره معلم یاد شده در آن عکس روزنه‌ای برای اثبات ایذه‌ای بودن سوژه داغ فضای مجازی باز کرد.

چند تماس و پیام و انتظاری برای رسیدن به صحبت‌های به ظاهر داغ یک معلم، معلمی از نوع پیگیر، آن هم از منطقه ای که هیچ رنگی از خدمات و تکنولوژی را به خود ندیده است، این را همان معلم به ما می‌گفت و ما را به آن وا داشت تا کمی هم کنجکاوتر شویم! کجا؟ در کنار غول بتنی خاور میانه و دریاچه ای عظیم از آب و تولیدی انبوهی از برق، که هیچ‌کدام را نداریم.

حرف‌هایی که در بدنه این گزارش می‌خوانیم، حرف هایی که رنگ واقعیت به پیگیری چند روزه این سوژه داغ داد و شهرستانی که سال‌هاست همان است، نه تغییری می‌بیند و نه وعده‌هایی که در حقش دادند تحقق یافت، این را به مسؤولانی می‌گوییم که آمدند برای مردم این دیار کهن وعده دادند، نماینده و شهردار شدند، رئیس و بخشدار شدند، اما این مناطق به آن شعارها نرسیدند.


مدرسه روستای بنرون دهدز

*منطقه هیچ امکاناتی ندارد

خدایار زمزم معلم روستای بنه‌اران (بنرون) از توابع بخش دهدز، آن کسی است که عکسش هر چند با کادری ساده از دریچه دوربین یک گوشی، اما بازتابی جالب داشت و این بار برای حرف‌هایش با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایذه به صحبت نشست و اظهار کرد: با وجود فرصت برای تدریس در اهواز، به عشق خدمت به منطقه‌ام، سال‌هاست در مناطق روستایی و عشایری شهرستان ایذه مشغول به تدریس هستم.

وی افزود: کار و خدمت در مناطق روستایی را دوست دارم و برای علاقه‌ام به تدریس در این مناطق مشغول هستم. با تمام نداری و نبود امکانات در این مناطق باز هم با پشتکار به دنبال تدریس و علم هستم.

زمزم با اشاره به حضور عقرب و مار در کلاس درس خود و در کنار دانش‌آموزان این مدرسه گفت: تنها مشکل این مدرسه به عقرب ختم نمی‌شود، برخی از دانش آموزان این مدرسه برای رسیدن به کلاس درس خود حتی مشکل جاده و تردد آسان هم دارند.

این معلم ایذه ای بیان کرد: 4 دانش‌آموز این مدرسه از روستاهای اطراف به این محل می آیند، در نبود پل جهت تردد باید مسافت 3 کیلومتری و عبور از یک دره خطرناک را به جان و دل بخرند تا برای رسیدن به کلاس درس عقب نمانند.

وی با اشاره به مشکلات این روستا اظهار کرد: روستای بنه‌اران در فاصله 2 کیلومتری از سد و نیروگاه کارون 3 واقع شده است ولی متاسفانه با وجود دریایی عظیم از آب و معدنی بی پایان از برق، از داشتن این امتیازات محروم است. تلفن در این منطقه به خوبی آنتن نمی‌دهد و شرایط بهداشتی نیز در حد بسیار ضعیف است.

زمزم با اشاره به مشکلات مدرسه این روستا بیان کرد: در فصل گرم که به دلیل عدم وجود برق درس خواندن در این مدرسه مقدور نیست، در زمستان هم شرایطی بهتر از تابستان وجود ندارد و به دلیل اینکه این مدرسه از سنگ، گچ و گل است شاهد گذر آب باران و جاری شدن آب در کلاس درس هستیم.


وضعیت درب ورودی و کلاس مدرسه


سقف آسمانی مدرسه


فقدان نور و برق در منطقه

 

وی اضافه کرد: اگر در شب در این روستا حضور پیدا کنید قطعا نور سد کارون 3 را خواهید دید و صدای زوزه تریلرهای در جاده ترانزیتی ایذه به مرکز کشور را خواهید شنید ولی با این وجود این روستا هیچ سهمی از توسعه و امکانات نبرده است و حتی راه دسترسی به آن تنها با پای پیاده و وسایل کوهستانی است.

*کوچ اجباری عشایر بدون امکانات کوچ!

این فرهنگی با بیان اینکه روستا در میان دو رودخانه فصلی و یک دریاچه واقع است ولی آب آشامیدنی سالم ندارد گفت: در بهار و تابستان گرمای شدید و در زمستان سرمای طاقت فرسا را در این مدرسه، کلاس درس و روستا تجربه می کنیم ولی خبری از برق و گاز نیست.

زمزم با اشاره به کوچ اجباری و فصلی اهالی این روستا افزود: با وجود اینکه برخی از این اهالی هیچ دام و امکاناتی برای کوچ ندارند ولی در فصل کوچ به دلیل نبود امکانات مجبور به کوچ اجباری به مناطق سردسیری استان‌های همجوار هستند و برای نبود این حداقل خواسته‌ها باید مشقت‌های فراوانی را دچار باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت بهداشتی این منطقه کمی از نبود گاز، برق، آب، تلفن و... بدی ندارد اظهار کرد: دو سال پیش نیز نماینده شهرستان به همراه وزیر بهداشت از این منطقه دیدن کرده و نماینده چند عکس هم با مشکلات مردم از جمله مدارس این منطقه گرفت، شاید وزیر استعفا داد و نتوانست وعده‌های خود را عملی کند، ولی نماینده ما که حضور دارد و به این مشکلات آگاه است، انتشار داریم این منطقه را مورد توجه خود داشته باشد.

* وزیر آموزش و پرورش حاضر به تحصیل فرزندش در این کلاس است؟

زمزم ادامه داد: وضعیت جاده این روستا هم در وضعیت بحرانی قرار دارد، جاده روستایی است و هر فصل مشکلات خودش را دارد، در زمستان با نخستین بارش فرو می‌ریزد و تردد سخت تر از گذشته می‌شود. برخی از مسؤولان در یک باری هم که در منطقه حضور پیدا کردند سورار بر هلی‌کوپتر بودند و رنج جاده و مشکلات را به تن ندیدند.

وی با بیان اینکه این مشکلات تنها برای روستای بنه‌اران نیست و تمام روستاهای اطراف نیز مشکلات این روستا را کمتر یا بیشتر دارند بیان کرد: آیا ما هم باید مانند مدارس بدون امکانات دیگر در کشور که دچار حوادث مرگ‌بار شدند پس از وقوع یک فاجعه شاهد اندک توجه مسؤولان باششیم؟ آیا خود وزیر آموزش و پرورش حاضر می‌شود فرزندش برای یک دقیقه در این مدرسه درس بخواند؟

زمزم با بیان اینکه متاسفانه روی دریایی از ثروت از داشتن اندک امکانات اولیه نیز محروم هستیم گفت: من این صحبت‌ها را انحام دادم، ولی شاید عده‌ای نیز باور نکنند، اگر کسی به این موارد حتی شکی دارد و نمی‌تواند باور کند می‌تواند به ایذه سفر کند تا به اتفاق و همراهی یکدیگر در منطقه حضور پیدا کنیم و بازدید انجام دهیم تا ابعاد واقعی آن برای مسؤولان مشخص شود.

وی در پایان بیان کرد: هم‌نشینی با عقرب‌های خطرناک و کشنده تنها چاره ما و دانش‌آموزان این منطقه برای تحصیل است، هر لحظه احتمال نیش زدن این حشرات به دانش‌آموزان این مدرسه ابتدایی وجود دارد ولی ما ناچار به زندگی با این موجودات هستیم.


تحصیل خطرناک در مدرسه روستای بنه اران دهدز


وضعیت اسف بار جاده روستایی دهدز


عقرب سواری روی دیوار کلاس

روستای بنه‌اران از توابع بخش دهدز در شهرستان ایذه است که مانند بسیاری از روستاهای این بخش مورد غفلت مدیران کشوری، استانی و شهرستانی در پشت دریاچه‌ای عظیم از سرمایه آب و برق واقع شده است و چشم انتظار توجه مسؤولان برای رفع مشکلات خدماتی و بهداشتی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۰۷۱۶۴۰۸:۳۱:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۲۷
دلخوش به این مقدار نباشید!
مهدی۱۰۰۷۱۷۵۰۸:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۲۷
مناطق لر نشین پر از منابع طبیعی عظیم(نفت، گاز، آب، جاذبه های توریستی طبیعی و تاریخی) که پایه گذار ایران نوین بودن و هستن ولی هیچ سهمی از این ثروت بی پایان ندارن جز درد و رنج و سختی و بیکاری.
ناشناس۱۰۰۷۳۷۳۱۰:۳۲:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۲۷
خجالت .. که اموال کثیف رانت خورهای باستی هیلز ها را مصادره و مشروعیت سنجی نشه شرم و خجالت بر ..‌‌آیا این بچه ها حقی از این مملکت ندارند .‌وقتی بریز و بپاش وزرای سابق هزار و پانصد میلیاردی و مخارج ماهی صدها میلیونی ..‌زاده های برخی مسئولین در خارج کشور را که از اعمال باری به هر جهت رانتی و پورسانت و کمیسیون تامین میشود را نادیده میگیرند و اموال کثیف و نامشروع را مصادره نمیکنند .نتیجه اش این میشود که بچه های این مملکت این وضع را داشته باشند .امام علی ع :هیچ ثروت انباشته ندیدم مگر در کنار آن حق مظلومی پایمال شده باشد
علی 671۱۰۰۷۴۱۸۱۱:۰۴:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۲۷
قابل توجه دولت تدبیر و امید .که واقعاً در این روستا ها امید را زنده کرده اند .
ناشناس۱۰۰۷۵۰۶۱۱:۳۸:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲۷
یکی از دستاوردهای اینهمه ساله !!!!!!!!!
یاحق۱۰۰۷۶۱۶۱۲:۲۱:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۲۷
سلام متاسفانه آموزش وپرورش سالهاست که تاکید بر گرفتن عکس وفیلم درکلاس و مدرسه وتهیه گزارش های متعدد از کار وپافشارهای مکرر برتهیه وپرکردن پوشه های کار وکاغذبازی کرده که بعد از پایان سال همه آنها به زباله ریخته می شوند وسال بعد مجددتکرار شده واین همه اسراف واتلاف وقت برای نمایش وامتیاز وبالا بردن نام مدرسه .خدا رو گواه می گیرم که مسرف تراز آموزش وپرورش دراسراف کاغذوفرستادن بخشنامه های متعدد وبی خود ندیدم اما ببینید روستاهای دور افتاده بچه ها درچه مظلومیتی وباچه سختی هایی درس می خوانند ودر شهرهای کلان در چه مدارسی وباچه اسراف هایی .خدایا به فریاد برس
شمالی۱۰۰۷۶۵۹۱۲:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۲۷
نفت از جنوب میاد خرج همه چیزی میشه الا برای خود منطقه جنوب . چراغی که به مسجد رواست . نتیجه هزاران تذکر .. اختلاس و دزدی و خانه های آنچنانی در شمال شهر و تفریح لاکچری در اروپا و امریکا میشه موجه و مال ..ها.. آنچه البته به جایی نرسد ..
ناشناس۱۰۰۷۶۸۲۱۲:۴۳:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۲۷
خسته نباشی معلم انشاءالله که جوانان برومندوموفق از همین دانش آموزانی هستند که درسخترین شرایط درس می خوانندوبسختی بزرگ می شوند
ناشناس۱۰۰۷۶۹۱۱۲:۴۵:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۲۷
عوضش اینجا وزرای سابق ۱۵۰۰ میلیاردی داریم ،،باستی هیلز نشین زمین خوار مسئول داریم که از قانون مستثنی است..حالا چه اشکالی داره یک دانش آموز فرزند ایران و صاحب منابع آن با عقرب در مخروبه درس بخواند.عجب صبری خدا و مردم دارند
ناشناس۱۰۰۷۷۲۷۱۲:۵۹:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۲۷
مردم اگر مردم باشند باید این عقربها را به جان کاخ نشین ها و سازندگان مفسد رانت خور آنها بیندازند ..
ناشناس۱۰۰۷۸۵۶۱۳:۵۹:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۲۷
شرم آور است حتی گزارش تهیه کردن از اینجاااا.برای خودم و هموطنانم از هر جنس و طبقه متاسفم
ناشناس۱۰۰۷۹۶۹۱۴:۵۷:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۲۷
فتوشاپ برای زیر سوال بردن ناکارآمدی دولت است
ناشناس۱۰۰۸۳۴۲۱۹:۰۵:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۲۷
زیر سوال بردن ناکارآمدی! مگه کسی توی ناکارآمدی دولت شکی داره؟
ناشناس۱۰۰۹۱۳۶۱۲:۵۷:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۲۸
محله ویلاهای تهران با امکانات سوپر لاکچری را بشناسید !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین