درنگي بر سه دهه سياست ورزي با عنوان هايي آشنا کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام اصول‌گرایی؟

علی اباذری، گروه سیاسی،   3980425111 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام اصول‌گرایی؟


وقت آن رسیده که دو جریان اصلی سیاست در ایران پس از حدود ۳۰ سال سیاست ورزی، اندکی از شتاب خود در کسب قدرت کم کنند و با بازبینی و نقد کارنامه خود به خصوص از زاویه هزینه‌هایی که ببار آورده تصمیم به درافکندن طرحی نو بگیرند.

اصلاح طلبان باید به این پرسش پاسخ دهند که اصلاحات به دنبال چه چیزی بود؟ اصلاح «اصول»؟ یا اصلاح «رویه‌ها»؟ پر واضح است که اصلاح طلبی در مقام گفتمان نمی تواند مبتنی بر تغییر «اصول» باشد چرا که در این صورت چنان گفتمانی نه اصلاح طلبی، که نوعی انقلاب و تجدید نظر طلبی است. اما حقیقت آن است که گفتمان اصلاحات از همان بد تولد با نوعی ابهام تئوریک و تیرگی مفهومی مواجه بود.

سید محمد خاتمی که عموما او را به عنوان مرد اول این گفتمان می شناسیم اندکی پس از وارد آمدن نقدهایی درباب شعار انتخاباتی اش، یعنی «جامعه مدنی»، در همان روزهای نخست پیروزی شگفت انگیزش در انتخابات، گفت: مرادش از جامعه مدنی «مدینه النبی» بوده است. اما با این حال طیف گسترده ای که درون جبهه  اصلاحات، مدعی نمایندگی این گفتمان بود بسیار متنوع تر و متناقض تر از آن بود که زیر چنین چتری گرد آید.

در حوزه عمل سیاسی نیز هدف گذاری اصلاحات از این تناقض خالی نبود. سر دادن شعار اصلاح طلبی با تاکید و تشدید دوگانه «نهادهای انتخابی» و «نهاد های انتصابی» جور در نمی آمد و حتی برخی از  چهره های موسوم به «روشنفکری دینی» نیز در این گفتمان به صراحت از عدم تفاوت ماهوي جمهوریت و مردم سالاری مطلوب گفتمان اصلاحات با تجربه دموکراسی سکولار غربی سخن گفتند. اصلاح طلبی ِ اصلاح طلبان حتی به آرمان پیشین جریان‌های سیاسی خاستگاه و مولد خود، یعنی «عدالت اجتماعی»، نیز چندان اعتنایی نکرد و با چرخشی عجیب دراین زمینه عملا سرپرستی این طفل نورسیده و باليده در دامان انقلاب را دستکم در شعار به حریفی که در تاریخ جمهوری اسلامی مشهور به حمایت دینی از نوعی اقتصاد آزاد بود، واگذار کرد.

 گفتمان اصلاح طلبی در ادامه مسیر  باید تکلیف خود را با این قبیل تناقضات روشن کند و به این پرسش پاسخ دهد که آیا قرار است درون گفتمان بزرگتر انقلاب اسلامی عمل کند یا اساسا خود را فراتر از این گفتمان تعریف می کند؟

اما پرسش فرا روی جریان سیاسی موسوم به اصول‌گرایی این است که تا چه حد در پایبندی و حساسیت به این «اصول» که قاعدتا اصولی برخاسته از آرمان های سیاسی و دینی مطالبه شده در انقلاب اسلامی است جدیت داشته و از آن مهم تر تا چه پايه بین این اصول و مدعیان پیروی از آن، در مواقعی که تعارضی بین این دو وجود دارد، تفکیک قائل شده است؟

 متاسفانه در کارنامه اصول گرایان کم نیست مواردی که چهره های منتسب به این عنوان جای «اصول» نشسته اند. نوعی ظاهر بینی و سطحی نگری در برخورد با مسایل مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کم و بیش در این جریان وجود داشته که باعث یکی انگاشتن افراد با اصول شده است. چنین برداشتی مانع از برخورد شجاعانه و اصول گرایانه «ناب» با کاستی ها و مشکلات پرشمار کشور شده است. پیروی از اصول قاعدتا روحیه نقادی و حرّیت در بیان و عمل را می پرورد و جدیت در تحقق آن را می طلبد، حال آنکه در میان اصول گرایان معمولا رویکرد تقدیس و شعارزدگی بر روحیه نقادی معقولانه غلبه داشته و گرایش‌های جسورانه کمتر بروز یافته و اندک اهتمام های نوآورانه نیز در صورت بروز  به مطالبه اصلی این جریان تبدیل نشده است.

جدای از این، نوعی مردم گریزی محافظه کارانه در سیاست که مبتنی بر بدبینی به تشخیص و تصمیم عامه مردم است در جریان اصول گرایی به چشم می خورد که هر چند خود را منتسب به نخبه گرایی فلسفه سیاست شیعی و برتری ذاتی صاحبان عصمت و فضیلت و حکمت در رهبری جامعه می داند اما در عمل به سوی بی اعتنایی كامل به رای و نظر عامه مردم در پیشبرد امور منحرف شده است که یقینا در تعارض با «اصول» سیاسی حاکم بر انقلاب و جمهوری اسلامی است.

در اصول سیاسی انقلاب اسلامی مردم حتی اگر خطا کنند و بر خطایی اصرار بورزند حق آن ها بر گردن حاکمان، صبوری و مداراست و مواجهه حکیمانه با این خطاها یقینا به رشد و بلوغ عمومی می انجامد.

 ۳۰ سال تجربه سیاست ورزی در قالب دو جریان اصلی شناخته شده در سیاست ایران مردم ما را به اين باور رسانده است که راه حل مشکلات کشور «اصلاح طلبی» است نه لزوما «اصلاح طلبان» و برای اصلاحات باید بر «اصول» تکیه کرد نه لزوما بر «اصول گرایان»!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۰۵۰۷۰۰۰:۵۳:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۲۶
نتیجه اصولگرا یی واصلاح طلبی وضعیت امروز جامعه است هردو مسعول این وضعیت هستند چراکه هیچ کدام نه دانش لازم ونه تخصص لازم را داشتند برای اداره امور مملکتی
ناشناس۱۰۰۵۱۴۲۰۶:۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۲۶
کسی که تخصص و تجربه کافی برای انجام مسوولیتی ندارد، تعهد هم ندارد.
ناشناس۱۰۰۵۳۳۵۱۰:۰۰:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۲۶
اصلاح طلبان و اصولگرایان دولت ائتلافی اعتدال را تشکیل دادند و نابود شدند باید اجازه دهیم جریانات انقلابی و مردمی قدرت را از این اعتدال رانتی شکست خورده بگیرد
ناشناس۱۰۰۵۵۳۱۱۱:۵۹:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۲۶
حرفش درسته منفی برای چی اونوقت؟ اصلا منفی دهنده ها از مردم خسته از گرونی و فسادن؟
ناشناس۱۰۰۵۳۴۸۱۰:۱۱:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۲۶
اصول گرا اصلاح طلب امید و ... همه حرفن همه منفعت طلبن اگه غیر این بود بعضیها مسئولیتی رو که لیاقتش رو نداشتند نمیپذیرفتن و واگذار به برتر از خود میکردند اگر نتونستند از یادگار امام انقلاب عزیزمون خوب حفاظت کنن همش جنگ ریاست ها و منفعت طلبیهاشون بوده و الا مردم همیشه پشت امام و رهبری بودن و همیشه سنگ تموم گذاشتن این مردم لیاقت زندگی خوب دارن و تنها از یک راه میسر هست حذف همه مدیرانی که بیش از ده سال مدیر بودن و خوردن و فربه شدن و ریشه دوندن و یه خاطر حفظ مدیریتشون هرکاری میکنن ،بکارگیری تمام قوا در تخصص خودشون میتونه کار ساز بشه کشاورزی نمیاد مدیر بشه شیمی نمیاد مدیر بشه علوم تربیتی و تربیت بدنی نمیاد مدیر بشه حتی حسابدار هم نباید مدیر بشه این افراد فقط باید تو تخصص خودشون مدیر بشن نه مدیر اجرائی و منابع انسانی حتی وزیر همه بعنوان مدیر ارشد باید تخصص خودشوداشته باشه وزیر جها د کشاورزی باید کشاورزی بخونه نه وزیر علوم و...و ...امیدوارم اساسی فکر بشه انشاا.. و فقط و فقط حمایت رهبری رو می طلبه
ناشناس۱۰۰۵۱۶۰۰۷:۲۵:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۲۶
سایه روی پرچم ایران نشانه چیست ؟
ناشناس۱۰۰۵۳۵۰۱۰:۱۲:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۲۶
یعنی این دو گروه سربار مردم هستند و خود را به مردم تحمیل کرده اند
ناشناس۱۰۰۵۲۵۲۰۸:۴۹:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۲۶
کشور به جایی نمیرسد راه نجات فقط اجرای بی کم و کاست قانون اساسی است که 99 درصد رای مردم را دارد
ناشناس۱۰۰۵۵۲۰۱۱:۵۰:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۲۶
الان شما بیا قانون اساسو یه جا بلند بلند بخون به جرم تشویش اذهان عمومی میگیرنت وقتی قانون اساسیو هرکس تفسیر به رای میکنه ...
ناشناس۱۰۰۵۳۴۷۱۰:۱۰:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۲۶
هر دو رفوزه شدند. ما موافق مدیران جوان و رشید ایران زمین هستیم نه ژن های خوب
ناشناس۱۰۰۵۲۷۴۰۹:۰۵:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۲۶
به نظر من شعارهای اصلاحطلبان با اصولی که به خاطر آن انقلاب شد بیشتر همخوانی دارد . وقتی هم جریان اصولگرایی و هم جریان اصلاح طلبی که دو بال این کشور هستند ضعیف هستن کلن کشور ضعیف است.
ناشناس۱۰۰۵۲۹۸۰۹:۲۱:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۲۶
مقصر اصلی مردم که به افراد کار کشته و دلسوز مثل رئیسی رای نمی دهند. و باز دوباره عبرت نمی گیرن
موسویان۱۰۰۵۳۰۸۰۹:۳۲:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۲۶
اصلاحات شایسته / ایران پیشرفته
ناشناس۱۰۰۵۴۳۶۱۰:۵۷:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۲۶
روزی ملا نصرالدین از جایی رد میشد دید دونفر دعوا میکنند ملا بدون توجه از کنارشون رد شد یکی به ملا گفت چرا میانجی نمیکنی ملا جواب داد دعوای اونا زرگری و میخان کت منو بدزدند کجای کاری اینا باهم وصلت میکنند بعد هنوز از یکیشون حمایت میکنی؟
علی 671۱۰۰۵۳۱۹۰۹:۴۶:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۲۶
از اول انقلاب تا حالا اصلاح طلبان خودشان را نشان داده اند و ثابت کرده اند که قدرت و ریاست را برای رسیدن به هدف هایشان انتخاب و نه خدمت بهمردم هدف گذاری می کنند .و این برای بزرگان نظام قابل قبول نبود . ولی هدفشان به قدرت رسیدن نفع شخصی برای خود و ژن های برترشان و فک وفامیل بوده اند و در این امتحان برای همیشه مردود شده اند و مردم ایران آگاهانه می دانند که در انتخابات دیگر چه باید بکنند .فاتحه ی اصلاح طلب خوانده شد و دیگر احتیاج به دفاع ندارند روز و حال کشور و آینده برای چند سال ثمره اصلاح طلبان است ولی اصول گرا ها باید خدایی حرف زد .خدمات آنها قابل تقدیر است .در هر زمان گر چه احمدی نژاد اصولگرا نبود ولی از پشتیبانی اصولگرا ها استفاده کرد .همه قبول دارند که چهار سال اول خوب کار کرد که رهبری هم تحسینش کردند ولی دوسال آخر خیلی اشتباه کرد که افرادی در ایشان نفوذ و خرابش کردند ولی در مجموع خوب بود و خدمت کرد و مردمی بود .و حال هم می بینیم که طرفدار مردمی خیلی دارد ولی رفتارش قابل قبول نبود .و تایید نشد .ولی روحانی فعلاً که سر کار است مقبولیت مردمی را ندارد .چون به مردم خیلی ظلم کردند و خواهند کرد .پس از نظر ایمانی صد رحمت به اصولگرا ها که همین حالا هم وجه ی مردمی دارند و بسیاری از مردم منتظرند که این دوره به سر آمده و نقش خود را اجرا کنند .نمونه کلام آینده و انتخابات مجلس خط ریاست جمهوری را مشخص می کند .
ناشناس۱۰۰۵۳۲۳۰۹:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۲۶
دوتا طیف که گند زدن به کشوری با تمدنی چند هزار ساله
ناشناس۱۰۰۵۳۶۹۱۰:۲۴:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۲۶
سفره انقلاب رو باید جمع کنند انگلهای اویزون به سفره انقلاب رو باید خلاص کنند و انقلاب باید به مدیرهاش تاوقتی کار می کنند و به مملکت فایده می رسونن پول بده وهروقت نمی تونن بهشون بگه به سلامت وزیرهایی که از اول انقلاب فقط جابجا شدند وهیچ وقت موفق هم نبودند
ناشناس۱۰۰۵۳۸۲۱۰:۳۱:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۲۶
شک دارم اینها اصلا ایران برایشان مهم باشد
ناشناس۱۰۰۵۵۱۶۱۱:۴۷:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۲۶
تنها موارد فراجناحی در سیاست هر دو جناح عدم مبارزه جدی با فساد ورانت واختلاس بوده و هر دو جناح در این زمینه ها یکسان عمل کرده اند
ناشناس۱۰۰۵۵۶۸۱۲:۲۱:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۲۶
نقد منصفانه ای بود
نخود هر آش !!!۱۰۰۵۶۳۸۱۳:۱۱:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۲۶
كدام اصلاح طلبي ، كدام اصولگرايي ... تيتر نظر بنده را بخواهيد ، به نظرم بايد اصولگرايان اصلاح طلب هم بشوند ، و اصلاح طلبان هم اصولگرا !! ... به اين معني كه در اين دوره و زمانه و در اين روزگار ، اصولگرايان بايد اصلاحاتي در خود ايجاد نمايند كه راكد نمانند و نيز از زمانه عقب نيفتند ، از آن طرف اصلاح طلبان هم بايد اصولگرا باشند ، يعني به اصول خود شان لا اقل پايبند باشند و به اصول خودشان دست كم عمل نمايند ، ...كه متاسفانه اين چنين نيست !!
ناشناس۱۰۰۵۸۱۷۱۴:۲۴:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۲۶
اینجا هم شده مثل آمریکا که دو حزب بیشتر ندارد وقدرت را بین خودشان تقسیم می کنند و مردم هم بازیچه انها
ن.د۱۰۰۵۷۰۴۱۳:۵۰:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۲۶
به نظر من مشکل در اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدال و مهرورز و کینه ورز و..... نیست. مشکل در اینه که ما می خواهیم از تجربه هیچ کشوری استفاده نکنیم.نه در سیاست، نه در اقتصاد، نه در فرهنگ و نه در اداره کشور.علاوه بر این از نظر هیچ متخصصی هم استفاده نکنیم و راه حل هر مشکلی را فورا بدونه هیچ نظر کارشناسی دقیق می یابیم و اجرایی می کنیم. آماری از تمام مسئوولین و تصمیم گیران کشور بگیرید و ببینید چه مدرکی دارند، کجا مدرک گرفته اند ، چقدر مدارک آنها واقعی است،چقدر از رانت و امتیاز برای گرفتن مدرک استفاده کرده اند و چقدر تخصصی کار می کنند. آنگاه معلوم خواهد شد که چرا حال و روز ما این است. هر کسی در دانشگاه معتبر مدرک گرفته باشد می داند که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تا بتوانی یک حرف تازه ای بزنی چقدر باید تحقیق و مطالعه کنید. ارزش این افراد را کسی می داند که خود این راه را رفته باشد. تمام مشکلات کشور ما را کشورهای دیگری هم به نوعی داشته اند. یا راه حل آن را یافته اند یا به اجبار مجبور شده اند تغییر مسیر دهند. صد تا دارو دسته دیگه با اسم ها مختلف ، ته ریش دار و بی ریش و ریش بلند بیاید مشکل ما حل نخواهد شد تا زمانی که به جای شعار، عقل و به جای بی سواد ، باسواد جایگزین شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین