واشنگتن، ادامه مواضع پاندولی و انتقام جویی سایبری

گروه جهان الف،   3980402210

اظهارات دیروز «دونالد ترامپ» درباره ایران و همچنین تشکر وی بابت خودداری نیروهای ایرانی از شلیک به هواپیمای سرنشین دار آمریکایی به رغم سابقه ضد و نقیض گویی های وی شگفتی برخی را برانگیخت. با این حال وی و همراهانش در کاخ سفید کوشیدند تا حد امکان از افت فشار مواضع ضدایرانی جلوگیری کنند.

واشنگتن، ادامه مواضع پاندولی و انتقام جویی سایبری

به گزارش ایرنا، وسط کشیدن پای ملاحظات انسان دوستانه آنچنان که رئیس جمهوری آمریکا می‌خواست نتوانست عقب نشینی ترامپ از ادعای صدور فرمان حمله به اهدافی در ایران را جبران کند.

در کنار تشکیک و تردیدهایی که بسیاری از رسانه‌ها و چهره‌های آمریکایی درباره سناریوی صدور فرمان حمله به سایت‌های ایرانی و سپس توقف این فرمان جهت جلوگیری از کشتار ده‌ها ایرانی مطرح ساختند، طیفی هم به سرزنش رئیس جمهوری آمریکا به خاطر موضع گیری هایش پرداختند.

«برنی سندرز» از نامزدهای مطرح حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا ترامپ را شخصی خواند که آتشی را به سبد پر از کاغذ می‌افکند و سپس می‌خواهد آن را خاموش کند. تحلیلگر نشریه «پولیتیکو» هم با مضمونی مشابه به بررسی الگوی رفتاری ترامپ در پرونده‌های گوناگون پرداخت و نوشت وی رئیس جمهوری است که در زمینه‌های گوناگون از روابط با ایران و کره شمالی، مرزکشی در دیوار مکزیک و جنگ تعرفه‌ای گرفته تا تعطیلی دولت فدرال و روند تحقیقات بازرس ویژه انتخاباتی دست به بحران سازی می‌زند و سپس می کوشد از طریق پایان دادن به همان بحران خود را پیروز ماجرا جلوه دهد.

به نوشته پولیتیکو، ترامپ می‌خواهد در این بحران‌ها هم آتش افروز و هم آتش نشان باشد اما برآیند عقب نشینی وی مقابل ایران از وی یک غول درمانده در برابر دشمنان بالقوه آمریکا ساخته است.

همین رسانه البته در گزارشی دیگر مدعی نیاز ایران به تصویر بازیگر برنده در منازعات میان تهران و واشنگتن شد و نوشت دستیابی جمهوری اسلامی ایران به روایتی دربردارنده پیروزی مقابل فشارهای آمریکا شاید باعث شود روند مصالحه میان دو طرف هموار شود.

با وجود این تحلیل و توصیف‌ها آنچه طی ۲۴ ساعت گذشته مورد توجه ویژه ناظران قرار گرفت و بعضاً شگفتی ساز شد، تشکر رئیس جمهوری آمریکا از نیروهای ایرانی بابت خودداری از سرنگونی هواپیمای آمریکایی با ۳۸ سرنشین بود. وی پیشتر گفته بود اگر به جای پهپاد، پرنده‌ای با سرنشین هدف قرار می‌گرفت اوضاع به طور کلی تغییر می‌کرد.

ترامپ دیروز جدا از اینکه از موضع اولیه خود مبنی بر اینکه «ایران اشتباهی بزرگ را مرتکب» شده چرخید و از اقدام «خردمندانه» نیروهای ایرانی برای شلیک نکردن به سمت هواپیمای جاسوسی «پی هشت» قدرددانی کرد، شعار معروف خود برای «باشکوه کردن آمریکا» را درباره ایران هم به کار برد و تعریف و تمجیدهای ویژه ای را نثار ایرانیان کرد. وی با این حال افزود که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

در فضایی که به نظر می‌رسد مساله ایران و چگونگی مواجهه با جمهوری اسلامی به اصلی ترین دغدغه مقامات کاخ سفید مبدل شده و ترامپ به شکلی وسواس گونه ایجاد نوعی موازنه‌ای میان مداراجویی و برافروختگی را دنبال می‌کند، وی دیروز کوشید با مواضعی دیگر از زیر بار فشار انفعال مقابل تهران خلاصی یابد؛ جایی که اظهار داشت وی دستور حمله به نقاطی در ایران را لغو نکرده بلکه متوقف ساخته است.

در همین پیوند، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ کوشید از طریق تأیید و تکذیب‌هایی مانع از افت درجه فشار سیاسی و تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران شود به ویژه که پمپئو ضمن رد نوشته برخی رسانه‌ها مبنی بر ارسال پیغام مذاکره به ایران از طریق عمان، مستندات «محمدجواد ظریف» درباره تجاوز پهپاد آمریکایی ساقط شده به حریم ایران را نقاشی دستی خواند که در «واقعیات» تغییری ایجاد نمی‌کند.

با وجود اصرار آمریکایی‌ها بر رد مستندات تهران در زمینه ورود پرنده‌های آمریکایی به حریم هوایی ایران و پس از لفاظی‌های پمپئو، معاون حقوقی رئیس جمهوری کشورمان امروز از اقدام حقوقی علیه تجاوزگری آمریکایی‌ها و تخطئی آنان از حقوق بین الملل خبر داد.

در همین زمینه رسانه‌ها از برگزاری جلسه غیرعلنی شورای امنیت در روز دوشنبه خبر داده‌اند و نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل هم اعلام داشته مستندات ایران را در زمینه تجاوزگری‌های آمریکا به مراجع قانونی ارائه می‌دهد.

گذشته از مواضع سیاسی و کش و قوس‌های دیپلماتیک بر سر حادثه سرنگونی پهپاد، این روزها موضوع درگیری‌های سایبری میان دو طرف نیز مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار دارد.

روزنامه‌های «واشنگتن پست» و «نیویورک تایمز» از رسانه‌های آمریکایی هستند که گزارش‌هایی را درباره اقدامات تلافی جویانه آمریکا منتشر ساختند. به نوشته این رسانه‌ها سامانه‌های تسلیحاتی و تجهیزات موشکی ایران در همان روز حمله به پهپاد آمریکایی ترایتون هدف حملات سایبری آمریکا قرار گرفته‌اند که این اقدام به تلافی رویدادهایی چون حمله به نفتکش‌ها صورت گرفته است. برخی رسانه های آمریکایی حتی مدعی شدند که این حمله منجر به اختلال در سیستم‌های تسلیحاتی ایران شده است.

همزمان با اعلام یورش انتقام جویانه سایبری آمریکایی‌ها علیه سیستم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از آژانس امنیت ملی آمریکا مدعی شده به تازگی حجم حملات سایبری هکرهای ایرانی نیز علیه مواضع ایالات متحده و نهادهای این کشور رشد چشمگیری داشته است.

مجموعه این تحولات نشان می‌دهد ترامپ هدفگذاری اصلی خود را روی چهار محور تداوم جنگ اقتصادی، پرهیز جدی از درگیری مستقیم نظامی، ایجاد جنگ روانی و تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و در نهایت کشاندن تقابل به حوزه‌های کم هزینه همچون رویارویی سایبری قرار داده است. با این حال وجه شاخص و جدایی ناپذیر سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران سیاست‌های پاندولی است که برخلاف تمایل کاخ سفید و بیش از ترغیب تهران به سوی مصالحه یا ایجاد ارعاب و فشار بر عمق بی اعتمادی‌ها می‌افزاید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین