هلال ماه شوال امشب به روزداران سلام می‌کند/ عید فطر و خداحافظی روزه‌داران با ماه رمضان

گروه اجتماعی الف،   3980314030 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گفته کارشناسان نجوم و ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، چهارشنبه ۱۵ خرداد عید فطر است و ۱۰۰ گروه رصدی به دنبال شکار ماه شوال هستند.

هلال ماه شوال امشب به روزداران سلام می‌کند/ عید فطر و خداحافظی روزه‌داران با ماه رمضان
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  روزه داران دقایق و ثانیه های پایانی ماه رمضان را  سپری می کنند و چشم ها به آسمان دوخته شده است تا هلال ماه را شکار کنند، هلال ماهی که از پایان یک ماه عشق بازی و بندگی به روزداران لبخند می زند، امشب غم و شادی در کنار هم هستند چرا که یک ماه در بغل خدا بودن شیرینی وصف ناپذیری دارد که روزه داران در این ماه آن را می چشند و شیطان در غل و زنجیر به سر می برد و فرصتی برای نزدیک تر شدن به خدا و ملکوتی شدن است.

در این ماه روزه داران چون ملائک نمی خورند، نمی آشامند و در ساعات روزه داری از انجام کارهایی منع شده اند تا چون ملائک ملکوتی شوند و رنگ و بوی خدایی بگیرند، آری یک ماه بندگی دیگر به پایان رسید هر چند جدا شدن از ماه مهمانی خدا و بلند شدن از سفره مهمانی معبود غم نگیز است اما در عید فطر وعده پاکی و بازگشت به فطرت الهی و پاداش سی روز روزه داری به روزه داران داده شده است.

هلال ماه شوال امشب به روزداران سلام می دهد/ عید فطر بندگی و خداحافظی روزه داران با رمضان

روزه عید فطر، بانگ ملکوتی » اللهم الکبریا و العظمه در جای جای شهرها طنین انداز می شود و روزه داران به شکرانه یک ماه مهمانی و بندگی خالصانه و عاشقانه و با دل و قلب هایی پر از نور گوی سبقت را از هم می ربایند تا در صفوف ملکوتی نماز عید فطر شکر نعمت مهمانی خدا را به جا آورند.

کوروش رکنی رئیس گروه نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران اظهار کرد: ماه نو به طور معمول در هر گردش هلالی کره ماه به دور زمین رخ می‌دهد. ماه نو زمانی رخ می دهد که  در مسیر خود در حالت مقارنه با خورشید قرار گیرد؛ در واقع هنگامی که ماه بین زمین و خورشید قرار دارد هیچ بخشی از ماه برای ناظر زمینی روشن نیست و اصطلاحاً به این لحظه مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو گفته می‌شود و مقارنه لحظه تولد ماه محسوب می‌شود.

هلال ماه شوال امشب به روزداران سلام می دهد/ عید فطر بندگی و خداحافظی روزه داران با رمضان

رئیس گروه نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ماه نو سرآغاز زمانبندی ماه قمری است، گفت: پس از اولین یا دومین شب و در هنگام غروب خورشید، ماه به شکل هلال نورانی باریکی از جانب مغرب با ارتفاع کمی خود را نمایش می‌دهد.

وی با اشاره به عوامل موثر در رویت هلال ماه اظهار کرد: برای رؤیت‌پذیری هلال، عوامل متعددی موثر هستند که از آن جمله می‌توان به ارتفاع ماه از افق، جدایی زاویه ای ماه از خورشید، ضخامت کمان ماه، فاز ماه (در صد مساحت روشنایی)، مدت زمان مکث ماه (مدت زمان حضور ماه در آسمان از غروب خورشید تا غروب ماه)، سن هلال ماه (زمان پس از مقارنه تا غروب) و طول کمان هلال ماه اشاره نمود.

هلال ماه شوال امشب به روزداران سلام می دهد/ عید فطر بندگی و خداحافظی روزه داران با رمضان

لحظه تولد ماه شوال در آسمان ایران

رکنی به لحظه تولد ماه شوال در آسمان ایران اشاه کرد و افزود: در ایران تولد ماه نو (مقارنه ماه و خورشید) در روز دوشنبه مورخ ۱۳ خردادماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۳ به وقت محلی به وقوع می‌پیوندد، یعنی در این زمان ماه بین خورشید و زمین قرار می گیرد.

رئیس گروه نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سوال که آیا امکان رویت هلال ماه شوال در غروب دوشنبه مورخ ۱۳ خرداد ماه وجود دارد؟، گفت:  طبق نقشه زیر، در این تاریخ هلال ماه نو به سختی و با کمک تلسکوپ های بسیار قدرتمند تنها در آمریکا و جزایر پلی نزی رؤیت خواهد شد و در غروب  روز دوشنبه، به دلیل فاصله ی زمانی کوتاه بین وقوع مقارنه و غروب خورشید هلال ماه شوال در پهنه ی ایران، تحت هیچ شرایطی قبل  و بعد از غروب خورشید با چشم عادی یا با استفاده از ابزار رصدی قابل مشاهده نخواهد بود.

هلال ماه شوال امشب به روزداران سلام می دهد/ عید فطر بندگی و خداحافظی روزه داران با رمضان

(نقشه رویت هلال ماه شوال در روز دوشنبه ۱۳ خردادماه؛ بر این اساس فقط در مناطق آبی رنگ یعنی اقیانوس آرام امکان رویت هلال وجود دارد )

زمان دقیق عید فطر در ایران و اقصی نقاط جهان

رکنی درباره زمان دقیق عید فطر و رویت هلال ماه شوال در اقصی نقاط ایران اظهار کرد: طبق نقشه زیر، ماه در روز سه شنبه ۱۴ خردادماه به آسانی تقریبا در سراسر جهان به جز نیوزیلند، استرالیا و ژاپن دیده خواهد شد و چهارشنبه ۱۵ خرداد عید سعید فطر خواهد بود.

رئیس گروه نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران به وضعیت هلال ماه شوال در غروب سه شنبه  ۱۴ خردادماه اشاره کرد و گفت: در این روز، ماه در تهران از افق شرق- شمال شرق (سمت: ۶۴ درجه) در ساعت ۶:۳۷ طلوع خواهد کرد و در افق غرب-شمال غرب (سمت: ۲۹۷ درجه) در ساعت ۲۱:۲۰ غروب می کند، در این زمان فاز ماه ۱.۲ درصد است و در لحظه غروب آفتاب، ارتفاع ماه از افق تقریبا ۱۰ درجه خواهد بود.

سیدمحسن قاضی میرسعید، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و رکورددار جهانی رویت هلال ماه  درباره زمان عید فطر سال ۱۴۴۰ یا ۹۸ اظهار کرد: زمان عید فطر با وجود تغییر آغاز ماه مبارک رمضان تغییر نمی‌کند و در غروب روز سه شنبه ۱۴ خرداد هلال ماه در پهنه ایران به راحتی با چشم غیر مسلح قابل رویت است و چهارشنبه ۱۵ خرداد روز اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

حجت الاسلام علیرضا موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: پیش بینی کارشناسان این است که  چهارشنبه ۱۵ خرداد عید سعید فطر خواهد بود. 

هلال ماه شوال امشب به روزداران سلام می دهد/ عید فطر بندگی و خداحافظی روزه داران با رمضان

(نقشه رویت هلال ماه در سه شنبه ۱۵ خرداد؛ بر این اساس تمام مناطق سبز رنگ هلال ماه را با چشم غیر مسلح رویت می‌کنند)

امشب؛ ۱۰۰ گروه رصدی به آسمان چشم می دوزند

علیرضا موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه داد: ۱۰۰ گروه استهلال رصد ماه شوال را برعهده دارند و براساس نظرهای کارشناسی، غروب سه شنبه هلال ماه شوال رویت خواهد شد.

حجت الاسلام موحدنژاد تأکید کرد: ۱۱۸ گروه برای تعیین آغاز ماه مبارک رمضان فعالیت داشتند و پیام‌های این گروه‌ها به ستاد منتقل شد و رؤیت هلال گزارش نشده بود، بنابراین از لحاظ شرعی همان روز اولی که برای ماه مبارک رمضان از سوی ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد درست بوده است.

هلال ماه شوال امشب به روزداران سلام می دهد/ عید فطر بندگی و خداحافظی روزه داران با رمضان

علل تغییر آغاز ماه مبارک رمضان

رکورددار جهانی رویت هلال ماه درباره علت تغییر آغاز ماه مبارک رمضان و زمان دقیق عید فطر اظهار کرد: در غروب روز ۱۵ اردیبهشت پارامتر‌های هلال ماه نسبتا ضعیف بود و بسیار سخت ان هم با ابزار امکان رصد وجود داشت.

وی ادامه داد: هر چند که گروه‌های متعددی برای رصد هلال رمضان اقدام کردند، اما متاسفانه شرایط نامساعد جوی در ایران باعث شد تا گروه‌های رصدی در غروب ۲۹ ماه شعبان موفق به رویت هلال نشوند و ماه رمضان با یک روز تاخیر نسبت به تقویم آغاز شود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری درباره امکان رصد هلال ماه در غروب ۲۹ ماه شعبان گفت: آن  شب به سختی می‌توانستیم با ابزار بسیار قوی  هلال ماه را رویت کنیم و به دلیل اینکه ملاک  آغاز ماه مبارک رویت با چشم غیر مسلح است، رویت هلال با چشم غیر مسلح ممکن نبود و به دلیل اینکه رویت هلال ماه رمضان برای حاکم شرع شرعا در غروب ۲۹ ماه شعبان اثبات نشد لذا یک روز ماه رمضان دیرتر آغاز شد.

حجت السلام موحد نژاد خطاب به برخی رسانه‌ها که گفته بودند شب دوازدهم یا سیزدهم ماه کامل شده است ،گفت: این ادعا برای شب دوازدهم به طور کامل اشتباه است، اما در خصوص شب سیزدهم که عده‌ای می‌گویند ماه کامل شد و ماه رمضان یک روز زودتر از اعلام رسمی شروع شده است یادآور شد که این مطلب نه از منظر علم نجوم و نه متون فقهی درست نیست.

هلال ماه شوال امشب به روزداران سلام می دهد/ عید فطر بندگی و خداحافظی روزه داران با رمضان

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین