لاریجانی: باید پالس‌های امید بخش در حوزه مسکن به مردم منتقل کرد

گروه سیاسی الف،   3980308059

رئیس مجلس شورای اسلامی از دستگاه‌های اجرایی خواستار انتقال پالس‌های امیدبخش در حوزه مسکن به مردم برای تغییر فضای موجود شد.

لاریجانی: باید پالس‌های امید بخش در حوزه مسکن به مردم منتقل کرد

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی روز گذشته (سه شنبه، 7خردادماه) با وزیر راه و شهرسازی، رئیس بانک مرکزی، مدیرعامل بانک مسکن، معاون ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مورد  وضعیت بازار مسکن بحث و گفت و گو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه باید مدل هایی را برای توسعه سند ساختمان که مشکلات فعلی مردم را حل و کاهش فشار افکار عمومی را به دنبال داشته باشد را طراحی کنیم، گفت: چند محوری که ذهن ما و مرکز پژوهش ها را درگیر کرده این است که سالانه حدود 400 هزار زوج به خانه نیاز دارند.

وی ادامه داد: بنابراین باید دید که چه میزان از اقداماتی که دولت در مورد بافت فرسوده انجام داده عملی می شود البته در گذشته با کمبود 2 میلیون مسکن در کشور مواجه بودیم و باید ببینیم که چه میزان مسکن در سال جاری قرار است ساخته شود.

با افزایش محدوده شهرهای کوچک ثلمه ای به عالم وارد نمی شود

لاریجانی با بیان اینکه ممکن است با روش فعلی نوسازی بافت فرسوده و وضعیت ارائه تسهیلات فعلی به سادگی نتوان مشکل را حل کرد، تصریح کرد: در مساله مسکن زمین مهمترین عامل گرانی است و بسیار تاثیرگذار است؛ مدل های زمین در شهرها و روستاها متفاوت است در برخی موارد چون محدوده روستاها را مسدود کردیم افراد برای تامین زمین در مضیقه هستند و اگر محدوده روستاها گسترش یابد مشکل افرادی که ازدواج می کنند یا آنهایی که می خواهند به روستاهایشان بازگردند و خانه بسازند حل می شود و باید فرمولی را برای روستاهایی که امکان گسترش محدوده وجود داشته باشد را طراحی کرد البته اگر محدوده شهرهای کوچک افزایش یابد ثلمه ای به عالم وارد نمی شود دولت زمین دارد و می توان مقداری محدوده را گسترش داد و زمین در اختیار زوجین و جوانان قرار داد تا خودشان نسبت به ساخت اقدام کنند.

زمین باید از حالت بورس بازی خارج شود/ محدوده کلان شهرها نباید گسترش یابد اما باید راه حل داشته باشیم

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه زمین باید از حالت بورس بازی خارج شود، گفت: البته در مورد محدوده کلان شهرها باید سخت گرفت و گسترش پیدا نکند اما باید راه حل های مناسب را ارائه کرد و این موضوع مانند قضیه ویلاسازی در گیلان و مازندران است که اجازه ساخت و ساز داده نمی‌شود اما افراد زمین های کشاورزی را تبدیل به ویلا می کنند در حالی که اگر در کوه پایه ها زمین هایی  را طراحی می کردیم برای ویلاسازی به آنجا مراجعه می کردند و مشکلی پیدا نمی کردیم اما چون راه حل مناسب ارائه نشد زمین های کشاورزی که نظیر آنها را نداریم در حال از بین رفتن هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: به طور مثال می توان برای کلان شهرها شهرک‌های اقماری در نظر گرفت یعنی این مساله در حال حاضر برای شرایط کشور به حل مساله مسکن کمک می کند و موجب تامین آرامش جامعه می شود.

دستگاه‌های اجرایی باید پالس های امیدبخشی را در حوزه مسکن به مردم منتقل کنند تا فضای موجود عوض شود

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید پالس های امیدبخشی را در حوزه مسکن به مردم منتقل کنند تا فضای موجود عوض شود، گفت: رئیس بانک مرکزی قول دادند سهم کلی تسهیلات بانکی را برای بخش مسکن به حدود 20 درصد برسانند که کمک بزرگی به افزایش ظرفیت سازندگان است.

تا 10 سال آینده سالانه حدود یک میلیون مسکن در کشور ساخته می‌شود که بخشی از آن مربوط به روستاها است

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس برآورد  مسئولان تا 10 سال آینده سالانه حدود یک میلیون مسکن در کشور ساخته می‌شود که بخشی از آن مربوط به روستاها است، در مورد روستاها به دلیل اینکه بنیاد مسکن نقطه اصلی است و بازسازی روستاها بر عهده این دستگاه است، گسترش روستاها که لازم است بنیاد مسکن به آن توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: تسهیلاتی که در شورای عالی پول و اعتبار پیش بینی شده که برای کلانشهرها صد میلیون تومان وام ارائه می‌شود، اگر زمین از بورس‌بازی خارج شود برای افرادی که می‌خواهند خانه‌های 60 تا 70 متری بسازند قابلیت اجرایی دارد نیاز است کمیسیون عمران بعد از تعطیلات نشستی را با حضور مسئولان مربوطه داشته باشد و مسئولان مربوطه هر چند وقت یک بار نتایج حاصله را به صحن علنی ارائه کنند البته رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها نیز باید تصمیمات جدید اتخاذ شده در حوزه مسکن برای شهرها و روستاها را به درستی به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا در جریان قرار گیرند.

تشکر وزیر راه و شهرسازی از دغدغه های دکتر لاریجانی در حوزه مسکن

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تشکر از دغدغه های دکتر لاریجانی در حوزه مسکن، گفت: موضوع مسکن را با کمیسیون عمران مجلس به صورت مستمر دنبال می کنیم و طی روزهای اخیر نیز نشست مشترک هم اندیشی داشتیم.

طرح اقدام ملی ساخت 400 هزار واحد مسکونی

اسلامی با تشریح برنامه‌های اجرایی وزارتخانه متبوع خود در بخش مسکن گفت: تکمیل مسکن مهر، طرح اقدام ملی ساخت 400 هزار واحد مسکونی، تقویت طرح مسکن روستایی، ایجاد ظرفیت‌های تأمین مالی جدید، اجرای ماده (2) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، اجاره داری حرفه‌ای، ابلاغ سیاست های عرضه وسیع زمین، ارائه بسته پیشنهادی، کاهش التهابات و ساماندهی بازار اجاره مسکن و ایجاد بنگاه‌های استارت آپ معاملات مسکن از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده ما در حوزه مسکن است و در تلاش هستیم تا راهکارهای مناسب را عملیاتی و اجرایی کنیم و نقدینگی مناسب را به بخش مسکن تزریق کنیم.

دغدغه زمین را برای مردم در حوزه مسکن برطرف می‌کنیم

وی با بیان اینکه دغدغه زمین را برای مردم در حوزه مسکن برطرف می‌کنیم، تصریح کرد:  برای تقویت مسکن روستایی نیز مسئولان سازمان بنیاد مسکن تلاش مناسبی را در دستور کار دارند و همچنین ایجاد بازار تعهدی مصالح نیز میان بانک مسکن و بنیاد مسکن در حال انجام است تا بتوان کارخانه های تولید کننده را با نرخ نازلتری پشتیبانی کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین