برانکو: اگر وزیر پرسپولیسی است باید به آن افتخار کند/ مربیان کروات موفق‌تر بودند یا پرتغالی‌ها؟!

گروه ورزشی الف،   3980306002

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در گفت‌وگویی با فارس از شرایط تیمش و حاشیه‌های اطراف صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید:

برانکو: اگر وزیر پرسپولیسی است باید به آن افتخار کند/ مربیان کروات موفق‌تر بودند یا پرتغالی‌ها؟!

تیم فوتبال پرسپولیس برای سومین فصل متوالی موفق شد قهرمان لیگ برتر فوتبال کشورمان شود و این در حالی است که شاگردان برانکو روز چهارشنبه در نیمه‌نهایی جام حذفی به مصاف سپاهان در اصفهان خواهند رفت و سرخ‌پوشان این شانس را دارند تا با برتری در این بازی بتوانند شانس زیادی برای کسب قهرمانی جام‌حذفی داشته باشند تا بعد از حدود 20 سال یک بار دیگر تاریخ برای باشگاه پرسپولیس تکرار شود و آنها بتوانند دوگانه قهرمانی در لیگ و حذفی را به دست بیاورند. 

برانکو ایوانکوویچ سرمربی موفق تیم فوتبال پرسپولیس درباره وضعیت این تیم در آستانه بازی با سپاهان، ماندن در پرسپولیس برای فصل آینده، حضور ویلموتس در تیم ملی ایران، قهرمانی‌های مربیان کروات در سراسر دنیا، اختلاف با سیدجلال حسینی و موارد دیگر گفت‌وگو کرد.

بخشی از صحبت‌های مهم برانکو را در زیر می‌خوانید:

* این فصلی که پشت‌سر گذاشتیم سخت‌ترین و در عین حال شیرین‌ترین فصل ما بود

* کِشتی پرسپولیس موقعیت بدی داشت اما ما آن را ترک نکردیم

* پرسپولیس امسال با قاطعیت قهرمان شد

* هیچ تیمی تا حالا نتوانسته موفقیت‌هایی که ما به دست آوردیم را به دست بیاورد

* استقلالی‌ها در سوپرجام شرکت نکردند و نمی‌دانم چرا به CAS شکایت کردند؟

* به خاطر عملکرد ما طبیعی است که هر روز پیشنهادهایی برای من برسد

* پیشنهادهایی دارم اما به آنها فکر نمی‌کنم 

* یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارم اما هر روز امکان دارد اتفاق جدیدی رخ بدهد

* مشکلات مالی هست و باید حل شود

* اگر من جای وزیر ورزش بودم به مجلس می‌رفتم و همه چیز را شفاف می‌گفتم

* اگر وزیر ورزش هوادار پرسپولیس است این افتخاری برای او به حساب می‌آید 

* اطلاع دارم که بخش زیادی از نمایندگان مجلس هوادار استقلال هستند

* دوست دارم یک نفر نه با حرف بلکه با سند و مدرک ثابت کند که به ما کمک شده است

* استقلالی‌ها باید از ما ناراحت باشند و این کاملاً طبیعی است

* برای بازی با سپاهان از همین حالا خیلی هیجان دارم

* می‌دانم خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا ما را به هم بریزند و این را به بازیکنانم هم گفته‌ام

* نمی‌دانم چه کسانی اخبار دروغ از پرسپولیس به رسانه‌ها می‌دهند

* هرگز درباره سرمربی‌گری تیم ملی ایران با کسی حرف نزدم

* من با تیم ملی ایران بهترین نتایج تاریخ کشور را گرفتم

* شاید برخی‌ها در درون باشگاه برای خودشان لیست ورود و خروج تهیه کرده باشند!

* هر بازیکنی که فکر می‌کند می‌تواند شرایط بهتری نسبت به پرسپولیس داشته باشد مخالفتی با جدایی‌اش نخواهیم داشت

* به من بگویید که در فوتبال ایران مربیان کروات موفق‌تر بودند یا پرتغالی‌ها؟

* کی‌روش 7 سال در ایران بود و شما نتایج و موفقیت‌هایش را بشمارید

* وقتی گفتم با پرسپولیس قهرمان می‌شویم خبرنگاران به من خندیدند 

* خوشحالم که باعث بیشتر شدن هواداران پرسپولیس شدیم

* بهترین دوران کاری‌ من در ایران رقم خورد

 

مشروح این گفت‌وگو  را در زیر می‌خوانید:

در آستانه بازی با سپاهان قرار داریم و می‌خواهیم در ابتدای این مصاحبه شما از فصلی که با پرسپولیس پشت‌سر گذاشتید و به موفقیت رسیدید صحبت کنید.

بله، فصل بسیار سختی را پشت‌سر گذاشتیم، فکر می‌کنم این فصل سخت‌ترین فصلی بود که ما پشت‌سر گذاشتیم اما در نهایت موفق‌ترین فصل در تاریخ پرسپولیس را رقم زدیم. تنها تیمی هستیم که در این سه سال اخیر بیشترین درگیری کاری را داشتیم ما تحت فشار زیادی از نظر فیزیکی و ذهنی قرار داشتیم به خصوص اینکه از نظر تقویمی سال گذشته واقعاً سال سختی برای ما به حساب می‌آمد چون از طریق فیفا محروم بودیم و نمی‌توانستیم بازیکن بگیریم این در حالی است که چند بازیکن هم از ما جدا شدند. ما وحید امیری، صادق محرمی، فرشاد احمدزاده و ... را از دست دادیم و این در حالی است که هیچ بازیکنی هم جای آنها جذب نکردیم به همین دلیل وضعیت ما خیلی سخت بود. با این همه و با وجود همه مشکلات من و کادر فنی‌ام تصمیم گرفتیم در پرسپولیس بمانیم و کشتی که موقعیت بدی داشت اما همه ما سوار بر آن بودیم را ترک نکردیم. در کنار همه سختی‌هایی که وجود داشت به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدیم و کاپ سوپرجام را هم جذب کردیم. السد قطر و الدحیل را در لیگ آسیا شکست دادیم آن هم السدی که از تیم ملی قطر قوی‌تر بود. در نظر بگیرید که تیم ملی قطر با قاطعیت قهرمان آسیا شد و تیم قدرتمندی داشت. در نیم‌فصل دوم امسال موفق شدیم چند بازیکن جذب کنیم و به هر حال زمانی نیاز بود تا این بازیکنان در پرسپولیس بازی کنند و با فلسفه ما آشنا شوند. فشاری که در یک تیم بزرگ وجود دارد را این بازیکنان حس کردند. در کنار همه مشکلاتی که داشتیم یک مشکل مضاعف هم به وجود آمد و آن اینکه حسین ماهینی، محسن ربیع‌خواه و محمد انصاری مصدوم شدند و این در حالی است که این سه بازیکن از بازیکنان اصلی ما بودند. در نیم‌فصل دوم ما 4 بازیکن جدید داشتیم که در ترکیب اصلی به میدان می‌رفتند. مهدی شیری از پیکان آمد، محمد نادری از بلژیک آمد و این در حالی است که او 6 ماه در این تیم بازی نکرده بود، مهدی ترابی مستقیماً از تیم ملی به ما اضافه شد، بودیمیر که مصدوم است و سروش رفیعی هم از فولاد خوزستان به ما اضافه شد و اینکه او هم حدود 6 ماهی بازی نکرده بود. مهدی شریفی هم حدود 6 ماه بازی نکرده بود اما به جمع ما اضافه شد و به هر حال ما نیاز به زمان داشتیم تا این بازیکنان با هم هماهنگ شوند. 

 به روندی که طی شد و در نهایت قهرمان شدید چه نمره‌ای می‌دهید؟

من به عملکرد بازیکنانم خیلی افتخار می‌کنم واقعاً برای همه موفقیت‌هایی که به دست آوردیم بازیکنانم از همه بیشتر لیاقت داشتند و ما با اطمینان به قهرمانی رسیدیم. بخش اعظمی از لیگ برتر را ما در صدر جدول بودیم و بیش از 60 امتیاز کسب کردیم. همیشه در لیگ ایران کسب 58 یا 59 امتیاز برای قهرمانی کافی بود اما ما در این سه فصل اخیر که قهرمان شدیم بیش از 190 امتیاز کسب کردیم و فقط یک شکست مقابل فولاد خوزستان داشتیم و این در حالی است که واقعاً آن باخت حق ما نبود. همه بازی‌های بزرگ و دربی‌ها را نباختیم. ما استقلال را بردیم و با سپاهان و تراکتورسازی هم مساوی کردیم. پدیده را دو بار در لیگ و یک بار در جام حذفی شکست دادیم و این در حالی است که همین رقبا در بازی‌هایی که با هم داشتند شکست خوردند. استقلال به تراکتورسازی و پدیده باخت، سپاهان به تراکتور و استقلال باخت، تراکتورسازی به استقلال باخت و نتایج دیگری هم به دست آمد اما به هر حال ما با قاطعیت به قهرمانی رسیدیم. 

شما یک چالش بزرگ به نام جام حذفی در پیش دارید. فکر می‌کنید بتوانید در قهرمانی دبل کرده و دومین قهرمانی را به هواداران پرسپولیس هدیه کنید؟

نمی‌دانم چرا می‌گویید در قهرمانی دبل می‌کنید چرا که ما به دنبال سومین قهرمانی هستیم! ما اگر در جام حذفی قهرمان شویم که البته به آن خوش‌بین هستم سومین جام ما خواهد بود چرا که ما سوپرکاپ را هم بردیم و قهرمان لیگ برتر هم شدیم و با قهرمانی در جام حذفی این سومین قهرمانی ما رد این فصل خواهد بود. هیچ تیمی تا به حال نتوانسته این‌طور موفقیت به دست بیاورد. حتی در آسیا هم هیچ تیمی نتوانسته چنین موفقیتی به دست بیاورد که در یک سال بتواند این همه قهرمانی بیاورد. 

درست است که قهرمان سوپرکاپ شدید اما استقلالی‌ها این قهرمانی را قبول ندارند.

خب شما به من بگویید که الان جام سوپرکاپ در دست کیست؟ دست پرسپولیس است! 

استقلالی‌ها بابت همین سوپرکاپ به CAS هم شکایت کردند.

من نمی‌دانم چرا استقلالی‌ها به CAS شکایت کردند؟ چه تیمی نخواست در سوپرجام به میدان برود؟ ما کاملاً برای این بازی آماده بودیم و همه چیز را برای این بازی هماهنگ کردیم اما اینکه استقلال چرا نخواست در سوپرجام به میدان برود مهم نیست که من به آن ورود کنم. 

 اما باشگاه استقلال مدعی شد که سازمان لیگ برای برگزاری سوپرجام با این باشگاه همکاری نکرده است.

سازمان لیگ برای برگزاری این بازی تاریخی مشخص کرده بود و همیشه تاریخ برگزاری سوپرجام یک هفته قبل از آغاز لیگ برتر است. ما همین الان به کانادا دعوت شدیم تا اردویی در این کشور برگزار کنیم اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که یک هفته قبل از آغاز لیگ در تهران باشیم تا اگر لازم بود که در سوپرجام بازی کنیم مشکلی برای انجام بازی نداشته باشیم. بعد از تاریخی که سازمان لیگ برای سوپرجام اعلام کرد دیگر فرصتی نبود که این بازی برگزار شود چون تیم ملی ایران برای جام ملت‌های آسیا اردو داشت. حتی اگر یادتان بیاید ما مجبور شدیم که در جام‌حذفی و لیگ در برخی از بازی‌ها بدون ملی‌پوشان‌مان بازی کنیم و ما مجبور شدیم که در این شرایط به میدان برویم چون فرصتی وجود نداشت. در این شرایط بیشتر از همه ما ضرر کردیم چون کاملاً مشخص بود که تاریخ سوپرجام چه زمانی است. طبیعی است که ما قهرمان سوپرجام هستیم و اینکه آنها نخواستند در این بازی به میدان بروند یک بحث جداست. 

هواداران پرسپولیس نگران‌آینده کاری شما در پرسپولیس را دارند و اینکه شما در این تیم می‌مانید یا می‌روید موضوعی است که آنها را نگران کرده است. در صحبت‌های الان شما اما به نظر می‌رسد که می‌خواهید در پرسپولیس بمانید چرا که صحبت از برنامه‌ریزی برای فصل آینده لیگ برتر دارید و این نشان‌دهنده این است که شما می‌خواهید در پرسپولیس بمانید. درست است؟!

ما نتایج خیلی خوبی در این سال‌ها کسب کردیم و همه دیدند که چند بازیکن ما در این چند سال از پرسپولیس جدا شدند چرا که به خاطر عملکرد خوبشان از باشگاه‌های دیگر پیشنهاد دریافت کردند. همین حالا هم بازیکنان ما پیشنهادهای خوبی از تیم‌های خارجی دارند و در این شرایط طبیعی است که هر روز هم پیشنهاداتی می‌آید اما من با هیچ تیمی مذاکره نکردم و قصد مذاکره هم ندارم چرا که یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارم اما به بازیکنانم اجازه دادم که هر بازیکنی اگر پیشنهاد درست و حسابی دارد می‌تواند مذاکره کند چون نمی‌خواهم جلوی پیشرفت بازیکنانم را بگیرم. آنها به دنبال بهبود شرایط زندگی‌شان هستند اما باشگاه هم باید منافع خودش را تأمین کند. 

در اخبار می‌شنویم که شما با پیشنهادهای خوبی از کشور امارات، چین و ... روبه‌ رو شدید. آیا مذاکره‌ای هم تا به حال انجام شده است؟

من این مسائل را نمی‌دانم اما من از مصر، امارات و ... پیشنهاداتی دارم اما به این پیشنهادها فکر نکردم و فکر هم نمی‌کنم اما به هر حال ما فوتبالیست هستیم و هر روز امکان دارد اتفاق تازه‌ای رخ بدهد. 

این احتمال وجود دارد که به دلیل مشکلات و نوسانات ارزی و بانکی که باشگاه‌ها با آن گرفتار شدند شما قید کار کردن در فوتبال ایران را بزنید؟

این سؤالات نسبی است و نمی‌شود به آن پاسخ کامل و درستی داد اما درباره این مسائل من خیلی با بازیکنان صحبت کردم و می‌دانیم که این مشکلات وجود دارد. این مشکلات باید حل شود.

بعد از هجمه‌ای که در خصوص پرسپولیس به راه افتاد و خیلی‌ها این تیم را تیم حکومتی و مورد حمایت اعلام می‌کردند حالا برخی از نمایندگان مجلس به دلیل موفقیت‌های پرسپولیس و ناکامی تیم‌های خودشان به دنبال استیضاح وزیر ورزش و جوانان هستند. این مسائل را شنیده‌اید و نظرتان درباره آن چیست؟

من اگر به جای وزیر ورزش و جوانان بودم به مجلس می‌رفتم و همه چیز را شفاف و باز نشان می‌دادم و همه چیز را با دلیل و مدرک به اثبات می‌رساندم که چقدر در این بین به ما کمک شد و چقدر به تیم‌های دیگر. آن زمان خیلی چیزها مشخص می‌شود و همه می‌بینند که هیچ کمکی به ما نشده است. حالا اگر در این بین وزیر ورزش هوادار پرسپولیس است که این افتخاری برای او به حساب می‌آید اما من اطلاع دارم که نمایندگان زیادی در مجلس شورای اسلامی هستند که هوادار تیم استقلالند، خیلی از نمایندگان مجلس هوادار تراکتورسازی و یا سپاهان هستند. حتی برخی از نمایندگان مجلس هوادار پدیده مشهد هستند. این یک مسأله است اما مسأله دیگر این است که با دلیل و مدرک به ما بگویند که چه وزیر و چه افراد دیگر چه کمکی به ما کردند؟ از نظر مالی هیچ ارگانی به ما کمک نکرد چرا که همیشه مشکل مالی داریم، ما تنها باشگاهی هستیم که در فیفادی هم در جام حذفی و هم در لیگ برتر بدون ملی‌پوشان فوتبال بازی کردیم. قبل از فینال آسیا آیا بازی ما را در لیگ عقب انداختند؟ ما 5 روز قبل از بازی فینال در ژاپن با سایپا بازی کردیم. بعد از آن 12 ساعت روی هوا بودیم تا به ژاپن برسیم و اختلاف ساعت تأثیر خودش را روی تیم ما گذاشت. وقتی به ایران برگشتیم یک هفته بعد دوباره با تیم ژاپنی بازی کردیم. هر 4 روز یک بازی انجام دادیم و دوست دارم بگویم که چه کمکی به ما شده است؟ درباره داوران هم باید بگویم که طبق آنالیز کارشناسان داوری که در تلویزیون انجام شد این نتیجه به دست آمد که بیشترین ضرر از داوری‌ها نصیب پرسپولیس شده است. همین بازی با ماشین‌سازی در تهران سه پنالتی ما مقابل ماشین‌سازی گرفته نشد و این در حالی است که این بازی می‌توانست قهرمان لیگ را تعیین کند. دوست دارم یک نفر نه با حرف بلکه با سند و مدرک ثابت کند که به ما کمک شده است. داوران حتی یک اوت هم به ما هدیه نکردند و وزارت ورزش هم کمکی به ما نکرده است. سازمان لیگ هم بین همه تیم‌ها سخت‌ترین برنامه را برای ما برنامه‌ریزی کرد و تنها چیزی که به ما کمک می‌کند خود ما هستیم که تمرینات فراوان انجام می‌دهیم و تنها حامی ما هواداران ما هستند که در همه بازی‌ها از ما حمایت کردند. 

با همه صحبت‌هایی که شما کردید اما هجمه بسیار زیادی از سوی استقلال، سپاهان و تراکتورسازی علیه پرسپولیس به وجود آمده و شاید تا به حال سابقه نداشته باشد که پرسپولیس بین سایر تیم‌های دیگر اینقدر منفور شده باشد. 

این مسأله بسیار طبیعی است چرا که هواداران استقلال باید حامی تیم خودشان باشند، هواداران سپاهان باید از تیم خودشان حمایت کنند و هواداران تراکتورسازی هم باید به تیم خود فکر کنند اما ما همیشه درست بازی می‌کنیم. آیا ما از داوری گله‌ای کردیم؟ مقابل سپاهان که مساوی بودیم برای ما یک پنالتی واضح را نگرفتند اما این وسط مشکل کجاست؟ ما استقلال را با لیاقت و استحقاق زیاد شکست دادیم. استقلال مقابل ما خیلی خوب بازی کرد اما فوتبال است و آنها باختند اما اینکه از موفقیت ما ناراحت می‌شوند یک مسأله طبیعی است و باید هم ناراحت شوند اما من موضوع منفی در این زمینه نمی‌بینم. هواداران استقلال حامی تیم خودشان هستند و من هم به آنها حق می‌دهم. الان هم خیلی خوشحالم که در نیمه‌نهایی جام‌حذفی هستیم و از این بازی با سپاهان بسیار استقبال می‌کنم چرا که شور و هیجانی زیادی در این بازی وجود خواهد داشت و برای این شور و هیجان ما کار و تلاش می‌کنیم. فوتبال به خاطر هواداران انجام می‌شود و از همین حالا برای بازی با سپاهان خیلی هیجان دارم و این بازی می‌تواند بهترین حُسن ختام فوتبال ایران باشد چرا که تیم‌های اول و دوم ایران در این مرحله با هم بازی می‌کنند. 

در روزهای اخیر شایعه اختلاف شما و سیدجلال حسینی در برخی از رسانه‌ها مطرح شده است. خود شما در این باره صحبت کنید و اینکه اصل ماجرا چیست؟

بله من دیروز هم در همین مورد با بچه‌های تیم صحبت کردم که چنین شایعه‌ای را من هم شنیده‌ام اما به بازیکنانم خیلی روشن گفتم که خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا ما را به هم بریزند. دو روز قبل وقتی این خبر را شنیدم با سیدجلال حسینی به مرکز ورزشی که او می‌خواهد دایر کند رفتیم و از آن مجموعه ورزشی بازدید کردیم. شما خبرنگاران هر روز در تمرینات ما هستید و تمرینات ما باز است و در این شرایط ما چیزی برای پنهان کردن نداریم اما چنین شایعاتی پخش می‌شود اما چه کسی این اخبار را به رسانه‌ها می‌دهد را نمی‌دانم. برای من مهمترین مسأله بازیکنان هستند و آنها می‌دانند که در تمرین چه اتفاقاتی رخ می‌دهد . 

شایعات از به راه افتادن یک جریان خزنده و به نوعی باندبازی در پرسپولیس خبر می‌دهد و شاید چنین اخبار کذبی از طریق همین راه به بیرون انتقال پیدا می‌کند.

احتمال هر چیزی است اما واقعیت این است که سیدجلال کاپیتان تیم است و بازیکن بسیار مهمی برای ما به حساب می‌آید. او در این سه سال اخیر عالی بوده اما نمی‌دانم اگر به قول شما این اخبار از داخل تیم بیرون می‌آید دلیلش چیست و چرا باید این اتفاق رخ بدهد. بازیکنان می‌دانند که در تیم چه می‌گذرد اما به نظر من فقط از بیرون می‌تواند چنین شایعاتی ساخته شود چون در داخل تیم همه بچه‌ها با هم هستند و از اتفاقاتی که رخ می‌دهد باخبرند

در روزهای اخیر مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی کشورمان معرفی شد. شما چقدر از او شناخت دارید و فکر می‌کنید فلسفه کاری او می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند؟

در همین ابتدا بگویم که در خصوص سرمربی‌گری تیم ملی ایران هرگز با کسی صحبت نکردم. بعداً نگویند که من مذاکره‌ای انجام دادم و نه کسی از من در این باره سؤالی پرسید و نه من صحبتی با کسی انجام دادم. موضوع دیگر این است از زمانی که ویلموتس فوتبال بازی می‌کرد او را می‌شناسم او بازیکن خیلی خوبی بود و سرمربی تیم ملی بلژیک هم شد البته به عنوان یک مربی تجربه زیادی ندارد اما برای او بهترین آرزوها را دارم چرا که آرزوی من موفقیت تیم ملی ایران و او در تیم ایران است. نه تنها من بلکه همه اعضای پرسپولیس خواهان موفقیت تیم ملی هستند همان‌طور که همیشه پشتیبان تیم ملی بودیم و کماکان پشتیبان آن خواهیم بود چون هر موفقیت تیم ملی موفقیت ما هم است. امیدوارم ویلموتس در تیم ایران موفق باشد اما از الان خیلی کار سختی است که بخواهم پیش‌بینی کنم. ویلموتس یک تجربه غنی از دوران بازی کردن دارد و با مربیان مطرح و زیادی کار کرده و امیدوارم که خیلی زود بتواند با فرهنگ و سنت بازیکنان ایران آشنا شود و با آن کنار بیاید. 

وقتی که ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ایران معرفی شد برخی از منتقدان شما عنوان کردند که برانکو نتوانست سرمربی تیم ایران شود! این یعنی اینکه شما می‌خواستید سرمربی تیم ملی ایران شوید اما نتوانستید!

من نمی‌دانم چه جوابی به این حرف بدهم اما من با پرسپولیس قرارداد امضا کردم و این در حالی است که پیش از آغاز جام جهانی این قرارداد تمدید شد. قرارداد من دو ساله تمدید شد و این در حالی است که قرارداد کی‌روش هم با تیم ملی ایران تمام می‌‌شود. حالا شاید در این بین برخی‌ها طرفدار من بودند و شاید عده‌ای هم مخالف من بودند اما من خودم را درگیر این مسائل نکردم. من سرمربی تیم ملی بوده‌ام و خیلی هم به آن دورانی که داشتم افتخار می‌کنم. من در تیم ملی ایران بهترین نتایج تاریخ را گرفتم. الان علاقه‌مند هستم در باشگاه کارم را دنبال کنم. من با تیم ایران در بازی‌های بوسان قهرمان آسیا شدم، در جام ملت‌های آسیا در چین با ناداوری به مقام سوم رسیدیم و صعود مستقیم به عنوان تیم اول به جام جهانی 2006 داشتیم آن هم در حالی که رقابت بسیار سختی در گروه ما بود برای همین به نتایجی که با تیم ایران گرفتم افتخار می‌کنم و حالا نمی‌خواهم به قهرمانی در رقابت‌های غرب آسیا اشاره کنم. 

 با توجه موفقیت‌هایی که در سال‌های اخیر به دست آوردید و به دلیل محبوبیت زیادی که دارید آیا نگاهی به نیمکت تیم ملی دارید و می‌خواهید که آن را باز هم تجربه کنید؟

واقعیت این است که تیم ملی ایران در حال حاضر یک نسل فوق‌العاده دارد چرا که در این تیم بازیکنان آینده‌داری حضور دارد که باید در جام ملت‌های آسیا نتایج بهتری می‌گرفت چون این پتانسیل را دارد. این نسل بازیکنان فعلی ایران خیلی بااستعداد هستند. به این مسائل وقتی که زمانش برسد فکر می‌کنم و الان به این چیزها فکر نمی‌کنم.

به پرسپولیس برگردیم؛ می‌دانیم که لیست ورود و خروج بازیکنان‌تان را به باشگاه ندادید اما بگویید که چند درصد در پرسپولیس فصل آینده تغییر و تحول می‌شود و آیا در کادر فنی پرسپولیس هم شاهد تغییراتی خواهیم بود؟ 

درباره بازیکنان باید بگویم که شاید برخی‌ها درون باشگاه برای خودشان لیست ورود و خروج تهیه کرده باشند اما من به مسئولان باشگاه گفتم که در حال حاضر نیاز به جذب بازیکنی نداریم چرا که محمد انصاری و حسین ماهینی به پرسپولیس برمی‌گردند و تنها بازیکنی که قرارداد ندارد شایان مصلح است. امیدوارم باشگاه قرارداد او را تمدید کند. وضعیت قرارداد بشار هم به گونه‌ای است که قراردادش تمام شده و امیدوارم که باشگاه با او به توافق برسد چرا که بشار در نیم‌فصل اول بهترین بازیکن ما بود. نادری هم قرضی به ما اضافه شده و باید دید آیا باشگاه بلژیکی به او نیاز خواهد داشت یا اینکه می‌توانیم باز هم با او همکاری‌مان را ادامه دهیم. احتمال جدایی از پرسپولیس توسط مهدی ترابی و محمد انصاری وجود دارد و فکر می‌کنم در خصوص بقیه اتفاق خاصی رخ ندهد. در حال حاضر تیم ما برای فصل آینده بسته شده اما لیست ما بستگی به این دارد که چه بازیکنانی از ما جدا می‌شوند. چرا که به هر حال برخی از بازیکنان مثل علیرضا بیرانوند، علی علیپور، شجاع خلیل‌زاده و ... پیشنهادهایی دارند و به همین دلیل جذب بازیکن جدید به پرسپولیس منوط به این است که کدام بازیکنان از تیم جدا می‌‌شوند. ما هم تاریخی مشخص می‌کنیم تا بازیکنان تا آن تاریخ وضعیتشان را مشخص کنند.

در کادر فنی پرسپولیس چطور؟ آیا کسی کم یا اضافه به کادر فنی می‌شود؟ 

نه نیازی نیست کسی به کادر فنی پرسپولیس اضافه شود.

 شایعاتی درباره برگشتن بازیکنان جدا شده از پرسپولیس به این تیم وجود دارد. شما اجازه بازگشت به این بازیکنان می‌دهید؟

این بازیکنان همگی بازیکنان خوبی هستند اما من هم خیلی خوشحالم که پرسپولیس یکی از گزینه‌هایی است که این بازیکنان دوست دارند به آن برگردند. این مسأله نشان می‌دهد که پرسپولیس یک گزینه برای آنها برای بازگشت است و این موضوع نشان‌دهنده این است که آنها از وضعیتی که در پرسپولیس داشتند راضی بودند. آنها قدردان پرسپولیس هستند و می‌خواهند در این تیم پیشرفت کنند. من از همین جا می‌گویم که از بازیکنانی که از ما جدا شدند ناراحتی ندارم چرا که ‌آنها بازیکن حرفه‌ای هستند و از این راه زندگی خود را می‌گردانند. درباره بازیکنان فعلی هم گفتم که هر بازیکنی فکر می‌کند می‌تواند شرایط بهتری به دست بیاورد مخالفتی با جدایی‌اش نخواهیم داشت اما باشگاه‌ هم باید منافعش تأمین شود و باید در نظر گرفته شود که چه مبلغی به باشگاه داده خواهد شد چون بازیکنان همگی قرارداد دارند. 

نمی‌خواهیم به بحث قدیمی و کهنه شما با کارلوس کی‌روش ورود کنیم اما همان زمان بحثی بین شما دو نفر به وجود آمد و آن این بود که مربیان پرتغالی موفق‌تر هستند یا مربی کروات؟ حالا می‌بینیم که وینگو بگوویچ در لیگ دسته اول و برانکو ایوانکوویچ در لیگ برتر تیم‌های خود را قهرمان می‌کنند و حتی در بوندسلیگا نیکو کواچ با بایرن‌مونیخ قهرمان می‌شود و این نشان‌دهنده موفقیت مربیان کروات است.

خیلی خوشحالم کردید که این سؤال را پرسیدید. کرواسی کشور کوچکی است اما در ورزش موفقیت‌های بزرگی به دست آورده است. ما در ورزش سنت خیلی خوبی داریم. ما در کرواسی جزئی از کشور یوگسلاوی سابق بودیم و نه از نظر سیاسی و نه جغرافیایی به اروپای شرقی و حتی اروپای غربی هم تعلق نداشتیم، ما در اروپای مرکزی محسوب می‌شویم. من در لیگ یوگسلاوی سابق بازی می‌کردم که جزو 5 تیم برتر اروپایی بود. فوتبال حرفه‌ای در یوگسلاوی از 60 سال قبل آغاز شد. سابقه فوتبال و مربی‌گری حرفه‌ای در یوگسلاوی هم از حدود 60 سال قبل آغاز شد. کرواسی هم تعداد زیادی فوتبالیست در همان یوگسلاوی سابق به فوتبال معرفی کرده است به طوری که چایکوفسکی را می‌توان بنیانگذار بایرن‌مونیخ عنوان کرد. زبتس هم هامبورگ را پایه‌گذاری کرد. فوتبال آلمان را یوگسلاوها رشد دادند. میلانیچ در رئال مادرید کار می‌کرد، ایویچ در آژاکس، اتلتیکومادرید، اندرلخت، پاری‌سن‌ژرمن و گالاتاسرای حضور داشت و ... همگی تأثیرگذار بودند. مهمترین موفقیت‌های فوتبالی در ایران هم با مربیان یوگسلاو و کروات به دست آمد. شاید من اشتباه کنم اما از مرحوم رایکوف بگیرید تا استانکو، ایویچ، بلاژوویچ، فرانچیچ، خودم، بگوویچ، بوناچیچ و ... همگی در ایران موفق بودند. حالا شما مربی خارجی و حتی پرتغالی به من معرفی کنید که این همه موفقیت داشته باشد. دو سال قبل دالیچ قهرمان امارات بود، قهرمان ایران من بودم، قهرمان کویت استانکوویچ بود، فقط در عربستان هیچ مربی کروات حضور نداشت و قهرمان نشد. لکو در بلژیک قهرمان شد، یک مربی کروات در مولداوی به قهرمانی رسید و ... و می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت به همه این مسائل برسید. 

 پس با این حساب شما از کی‌روش موفق‌تر بودید.

موفقیت‌های من و او را بشمارید؛ ببینید آیا من موفق‌تر بودم یا او؟ کی‌روش 7 سال در ایران بود و نتایج او را بشمارید. او در پرتغال سرمربی بود در حالی که بازیکنانی مثل رونالدو، فیگو و .. در آن بازی حضور داشتند اما او هیچ موفقیتی نداشت، با تیم ملی ایران چه کار کرد؟ 

شما فکر می‌کنید کی‌روش در فوتبال ایران هیچ تأثیرگذاری نداشت؟ 

من دوست دارم شما بگویید که او چه موفقیت‌هایی به دست آورد؟ او چند سمینار و کنگره با مربیان برگزار کرد؟ او چند بار دانش و تجربیاتش را به مربیان ایرانی منتقل کرد؟ او چقدر تجربیاتش را به فدراسیون فوتبال منتقل کرد؟ او در این 7 سال چند بازی‌های لیگ ایران را از نزدیک تماشا کرد؟ شما جواب این سؤال‌ها را به من بدهید.

 شما اگر امسال قهرمان جام حذفی شوید تمام جام‌های ایران را به دست آوردید اما شاید حسرت قهرمان نشدن در آسیا با شما باشد. می‌دانیم که اهل قول دادن نیستید اما هدفی برای قهرمانی در آسیا دارید؟

قبل از هر چیزی می‌گویم که ما امسال از آسیا حذف شدیم و فقط به خاطر اشتباهات داوری این اتفاق رخ داد من اهل بهانه آوردن نیستم و نیازی هم به این مسأله ندارم اما داوران امتیازات را از ما گرفتند. در بازی فینال آسیا در بازی رفت داور کاملاً مقصر شکست ما بود چرا که در دقیقه 10 باید بازیکن کاشیما را اخراج می‌کرد و حتی گل اول آنها هم کاملاً آفساید بود. در دقیقه 94 هم به خاطر هیچ و پوچ سیامک نعمتی را اخراج کرد و این مسائل کافی است تا شما را فلج کند و زمین‌گیر شوید. من از روزی که به ایران آمدم همیشه اهداف بلندی داشتم و اگر شما یادتان باشد در فصل اولی که اینجا بودم ما در 5 بازی یک امتیاز داشتیم و در انتهای جدول قرار گرفتیم. من در ورزشگاه درفشی‌فر یک کنفرانس خبری برگزار کردم و بعد از باخت به ذوب‌آهن رودرروی شما خبرنگاران نشستم. من آنجا گفتم که ما برای قهرمانی می‌جنگیم و همه خبرنگاران جلوی دهان خود را گرفتند تا من خنده آنها را نبینم چرا که ما در انتهای جدول بودیم و به این حرف من خندیدند. همه شما تیتر خبرهایتان را آماده می‌کردید تا چطور بتوانید من را برکنار کنید. درست است؟

اگر بخواهید به عنوان یک شخص سوم به پرسپولیسی که در این فصل قهرمان شد نگاه کنید چه اشکالاتی در کار این تیم می‌بینید؟

من هم موافقم که اشتباهاتی داشتیم چرا که هر سال نمی‌توانید بهترین باشید به خاطر اینکه نوساناتی در کار وجود دارد. همه می‌دانند که ما چه مشکلاتی داشتیم و من هم در ابتدای مصاحبه‌ام به شما گفتم. 4 الی 5 بازیکن جدید در ترکیب اصلی ما بازی می‌کردند و آسان نیست که شما در این شرایط بتوانید خیلی زود آنها را با هم هماهنگ کنید. امسال فشار زیادی روی بازیکنانم بود و آنها تلاش زیادی می‌کردند تا برنده شوند. سپاهان حدود 7 بازیکن جدید گرفت. کی‌روش، کیانی، ایران‌پوریان و ... بازیکنان جدید این تیم بودند. استقلال 20 بازیکن جدید گرفت، تراکتورسازی 8 بازیکن جدید گرفت که 3 نفر آنها کاپیتان‌های تیم ملی ایران بودند. طبیعی است که همه تیم‌ها تقویت شدند اما ما به خاطر محرومیت از نقل و انتقالات تقویت نشدیم. همه تیم‌ها تلاش کردند تا ما را شکست دهند و این مسأله در 4 بازی آخر به خوبی دیده می‌شد. ذوب آهن برای بازی با ما به نصف تیمش استراحت داد. استقلال به ما باخت و بعد از آن باخت‌های این تیم در لیگ شروع شد. تراکتورسازی به سپیدرود در رشت باخت و بعد به پیکان هم باخت. سپاهان و پدیده هم شکست خوردند اما تنها تیمی که باثبات بود ما بودیم هر چند که قبول دارم می‌توانستیم از نظر فنی بهتر باشیم. هنوز هم جای پیشرفت داریم.

 اتفاق جالبی در این سال‌ها رخ داده است و آن هم زیاد شدن هواداران پرسپولیس به خاطر نتایج این تیم است. در دهه 80 به دلیل موفقیت‌های تیم استقلال هواداران این تیم بیشتر شدند و حتی کودکانی که می‌خواستند یک تیم محبوب برای خود پیدا کنند به استقلال گرایش پیدا می‌کردند اما حالا با موفقیت‌های اخیر پرسپولیس که با حضور شما رقم خورده این اتفاق برعکس شده و هواداران پرسپولیس در حال بیشتر شدن هستند. خود شما تا به حال به این مسأله فکر کرده‌اید که باعث زیاد شدن پرسپولیسی‌ها شدید؟

من به این مسأله فکر نکردم اما واقعاً‌ خوشحالم. خوشبختانه در سال‌های اخیر میانگین هواداران ما در هر بازی نزدیک 50 هزار نفر بود اما این وظیفه ما است و به خاطر همین کار می‌کنیم. ما وظیفه داریم جوانان را به سمت ورزش بیاوریم و آنها علاقه‌مند به فوتبال شوند. جوان‌ها باید به سمت ورزش بیایند نه اینکه در خیابان‌ها بیخود و بی‌جهت بگردند و با ورزش می‌توانید به سالم‌سازی جامعه کمک کنید و به خاطر همین مسأله خوشحالم چون این وظیفه ما است که جوانان را به سمت ورزش بکشانیم. 

 اگر شما بخواهید روزی کتابی درباره زندگی خودتان بنویسید این 4 سالی که در پرسپولیس بودید چه نقشی در کتاب شما خواهد داشت؟

همیشه گفته‌ام که ایران کشور دوم من است و دورانی که در ایران هستم را هرگز فراموش نخواهم کرد. مردم ایران عشق عجیبی به من دارند و من هم باعث خوشحالی آنها شدم. یکی از فراموش نشدنی‌ترین دوران کارم در ایران است و شاید زیباترین دوران هم باشد. من به کشوری آمدم که جو فوتبالی فوق‌العاده‌ای دارد.

هواداران پرسپولیس را از هواداران تیم ملی بیشتر دوست دارید؟

هواداران تیم ملی جایگاه ویژه‌ای برای من دارند چرا که همه هواداران فوتبال ایران بابت آن روزها از من قدردان هستند. هواداران ایرانی تیم ملی کشورشان را خیلی فوق‌العاده دوست دارند و هنوز من را که می‌بینند بابت کارهایی که در تیم ملی کردم قدردان هستند حتی در اهواز و اصفهان هم که من را می‌بینند از من تشکر می‌کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین