مراسم افطاری‌ای که هیچ‌گاه از خاطر روحانی پاک نخواهد شد

گروه اقتصادی الف،   3980304052 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
مراسم افطاری‌ای که هیچ‌گاه از خاطر روحانی پاک نخواهد شد

حسن روحانی در دیدار با فعالان اقتصادی و کارآفرینان با حجم بالایی از انتقادات و اعتراض‌ها به عملکرد دولت مواجه شد.

هفته گذشته فعالان اقتصادی میهمان رئیس‌جمهور بودند؛ مراسم افطاری‌ای که هیچ‌گاه از خاطر روحانی پاک نخواهد شد. خبرهای خارج شده از این دیدار نشان از انتقادهای تند و بی‌سابقه از رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی او دارد. حسن روحانی اما باز هم توپ مشکلات کشور را در زمین تحریم انداخته و مدعی شده تحریم‌ها ایران را در شرایط کنونی قرار داده است. در این جلسه سخنرانان یکی پس از دیگری به طرح مسائل و چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران پرداختند و پس از یادآوری مشکلات کنونی اقتصاد ایران، راهکارهایی هم ارائه ‌دادند که دامنه آن از کنترل نقدینگی و جذب سرمایه داخلی تا جلوگیری از ممنوعیت صادرات و وضع عوارض به جای ممنوعیت اقلام صادراتی کشیده می‌شد. در این میان پیشنهاداتی هم درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات و شیوه‌هایی که در بخشنامه جدید بانک مرکزی نیز برای سال 98 به آن اشاره شده مطرح شد که رئیس‌جمهور، معاونانش، رئیس کل بانک مرکزی و وزرای اقتصاد و صنعت گوش دادند و در پایان نکاتی را مطرح کردند.

روحانی: قیمت ارز 8 هزار تومان هم نیست

اما اصلی‌ترین سخنران جلسه افطاری با فعالان اقتصادی کسی نبود به غیر از خود رئیس‌جمهور. روحانی که در جمع بزرگ‌ترین منتقدان سیاست‌‎های خود نشسته بود، گفت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم در تلاشی گسترده کوشیدند وضعیت کشور در نقطه مطلوبی باشد اما در عین حال قضاوت با مردم و آینده تاریخ است، چرا که برخی مسائل را هم گذشت زمان قضاوت می‌کند. حسن روحانی گفت: در هیچ زمانی از تاریخ انقلاب شرایط سال‌های 97 و 98 را نداشته‌ایم بویژه اینکه دشمن همه تلاش خود را بر جلوگیری از فروش نفت و  ایجاد مانع در روابط بانکی به عنوان شریان اقتصادی کشور متمرکز کرده است.

روحانی در پاسخ به سوال یکی از فعالان اقتصادی در حوزه انرژی مبنی بر ورود بخش خصوصی به فروش نفت و فرآورده‌های نفتی گفت: برای این منظور راه را باز کرده‌ایم و با ارائه نفت در بورس مشکلی برای فروش نفت و فرآورده‌ها توسط بخش خصوصی نداریم. روحانی یادآور شد: همه می‌دانیم کهقیمت ارز 13 هزار تومان نیست حتی 8 هزار تومان هم نیست و شرایط و مسائل روانی در افزایش نرخ ارز تاثیر دارد. رئیس‌جمهور تأکید کرد:  هدف ما بهبود وضعیت معیشت مردم است و فشار دشمن در کوتاه‌مدت با هدف اثر گذاشتن بر وضعیت معیشت مردم و در بلندمدت جلوگیری از توسعه کشور است و در چنین شرایطی باید همه بخش خصوصی و دولتی کنار هم باشند.

وزیر اسبق بازرگانی: دولت به فکر معیشت مردم باشد

وزیر اسبق بازرگانی در تشریح جزئیات این جلسه گفت: یکی از موضوعات مطرح شده، معیشت مردم بود. کاهش شدید قدرت خرید مردم و فشار به معیشت آنها یکی از مشکلات امروز کشور است، این در حالی است که دولت و مجلس 14 میلیارد دلار را برای کاهش این فشار تخصیص داده‌اند ولی به‌رغم این مبلغ، کالاهای اساسی که هیچ‌یک جزو کالاهای تحریمی نیستند و حتی میزان ارز در نظر گرفته شده برای آنها به مراتب بیش از مصرف کشور در سال‌های پیش است، به قیمتی معادل چند برابر قیمت ارز دولتی تخصیص داده شده، به دست مردم و مصرف‌کنندگان می‌رسد.

یحیی آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه مشکلات در این بخش، نشان‌دهنده یک اشکال جدی در سیستم توزیع کالا در کشور است، گفت: بر همین اساس و با توجه به این فرض که کالا در کشور به میزان کافی وجود داشته باشد، 2 پیشنهاد مطرح شد؛ اول آزادسازی قیمت این کالاها و پرداخت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی به مردم در قالب یارانه نقدی و پیشنهاد دوم توزیع عادلانه کالا میان مردم بر اساس سیستم طراحی شده‌ای که به امضای اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون رسیده است.  وزیر اسبق بازرگانی گفت: آقای روحانی قبول داشتند که مشکلاتی در سیستم توزیع ارز فعلی وجود دارد و بر همین اساس پیشنهاد احیای وزارت بازرگانی یا معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری را ارائه کردند.

تقدیم کتابچه وعده‌های اقتصادی روحانی به روحانی!

از اصلی‌ترین انتقاداتی که در این جلسه به رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی وی شد، می‌توان به طرح موضوع عدم اجرایی شدن قانون «بهبود مستمر فضای کسب و کار» از سوی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اشاره کرد. وی گفت: تنها 20 درصد از قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار از سوی دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرایی شده است و این یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی است که اجرای این قانون از سوی دولت، مدنظر قرار گیرد.

شافعی هنگام بیان این موضوع، کتابچه آبی رنگ این قانون را در دست گرفته بود؛ درست با همان حالتی که حسن روحانی، در زمان تبلیغات انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، آن کتابچه را رو به دوربین به نمایش گذاشت و ادعا کرد اجرای این قانون از جمله سرفصل‌های اصلی تیم اقتصادی دولت او در صورت کسب رأی لازم از سوی مردم خواهد بود. حال احتمالاً نشان دادن این کتابچه از سوی شافعی، رئیس‌جمهور و محمد نهاوندیان را با خاطراتی از وعده‌های رنگینی مواجه کرد که بسیاری از آنها، هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده‌اند؛ از اعتباربخشی به پاسپورت ایرانی و رفاه و اشتغال برای مردم ایران.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران عنوان کرد: 72 بخشنامه و دستورالعمل دولت تنها در یک سال

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز که در جلسه فعالان اقتصادی با رئیس جمهور حضور داشت، گفت: با صدور 72 بخشنامه طی 13 ماه، عملاً فرصت‌های صادراتی از دست رفته است و این خود نقض قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار است.

وی افزود: در واقع، مجموعه سیاست‌هایی که در سال 97 از سوی دولت بنا گذاشته شد، فضای کسب‌وکار را برای بسیاری از فعالان اقتصادی با مشکلات و ابهاماتی همراه کرد و از همه مهم‌تر، اجازه داده نشد از فرصت بی‌نظیر افزایش نرخ ارز، برای افزایش صادرات غیرنفتی و ارزآوری بیشتر در این شرایط سخت اقتصادی بهره گرفته شود.

لاهوتی گفت: درخواست ما از رئیس‌جمهور آن است که فضایی فراهم کنند تا این اشتباهات در سال 98 تکرار نشود.

منبع : وطن امروز                          

دیدگاه کاربران

نعمت الله حوکارنامیوندی۹۲۰۸۳۱۱۱:۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۴
گوش اگرگوش تو وناله اگرناله من انچه به جایی نرسد فریاداست.اینواقامدتهاست گوشش سنگین‌ودیدش ضعیف شده است
بینوایان۹۲۰۸۵۴۱۱:۳۱:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۴
مردم هم هرگز ماه رمضان ۱۳۹۸ را فراموش نخواهند کرد. این چه دولت تدبیر و امیدی است؟ روحانی با خنده های مصنوعی و آن کلید دروغینش، مردم را به خاک سیاه نشاند.
ناشناس۹۲۰۹۱۷۱۱:۵۵:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۴
خیالش هم نیست. عادت داره به این چیزها.
ناشناس۹۲۰۹۸۹۱۲:۱۹:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۴
استعفا بده برو بشین خونت
ناشناس۹۲۱۱۸۰۱۳:۲۷:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۴
مگر قدرت و نفس اماره می گذارد استعفا بدهد
ناشناس۹۲۱۲۱۶۱۳:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۴
نه، ایشان باید تا آخرین روز کاریشان به کار خود ادامه دهند اما در عین حال پاسخگوی عملکردشان هم باشند.
ناشناس۹۲۱۲۳۷۱۳:۴۹:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۴
موافق را دادم اما قبلش حتما باید مثل رئیس‌جمهور کره جنوبی خودش و اطرافیان و حامیان سفت و سختش محاکمه عادلانه بشن بعدا اگه بیگناه بود بره خونشون. 4 سال هی میگفتن تقصیر دولت قبل است. 2 سال مشکل این شد که درختان سیب و گلابی برجام طول میکشه بار و میوه بدن از حالا هم شروع کردن میگن اختیار نداشتیم و نداریم.
مازنی۹۲۱۱۲۰۱۳:۰۲:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۴
در وجود شرایط سخت و فساد و ناکار آمدی در حال حاضر بحثی نیست ولی اگه مشکلات فعلی مملکت خصوصا در حوزه اقتصاد و کار و سایر بخشها ناشی از تحریمها نیست چرا 3 سال پیش خصوصا در دوره اوباما و برجام اینقدر انتقاد و اعتراض تو کشور نبود ؟
ناشناس۹۲۱۱۹۲۱۳:۳۳:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۴
فقط اگر جلوی رانت و اختلاس و دزدی خواص را می گرفت مملکت آباد می شد .
ناشناس۹۲۱۳۵۵۱۴:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۴
بلا چرا گرون فروشی میکنی اونوقت نوقع داری تخم مرغ گرون ندند 8 تومان میدی 15 تومان
ناشناس۹۲۱۳۶۱۱۴:۳۸:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۴
روحانی عین خیالش هم نیست که کارخانه ها تعطیل شدن و جوانان بیکارند چون رای خودش رو گرفته و خرش از پل رد شده هزارتا انتقاد هم که بکنن یه گوشش دره گوش دیگه اش دروازه
ناشناس۹۲۱۳۸۷۱۴:۵۰:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۴
علی برکت الله
ناشناس۹۲۱۳۹۴۱۴:۵۲:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۴
فعالان اقتصادی خودشون باعث این مشکلات هستند..ا
ناشناس۹۲۱۴۱۷۱۵:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۴
پیدایش انبوه اختلاس کنندگان ، نجومی بگیران و عدم مدیریتها هم ، به خاطر تحریمه ؟
ناشناس۹۲۱۴۸۶۱۵:۲۷:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۴
داداشها هم حاصل تحریم هستند .....
ناشناس۹۲۱۵۷۷۱۶:۰۹:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۴
مثل نخست وزیر انگلیس، شجاعانه استعفا بده بگو مرد این میدان نبودم و برو
ناشناس۹۲۱۷۰۹۱۷:۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۴
حق با شماست: همه میدانیم که قیمت دلار 13 هزار تومان نیست، چراکه عمرا بتوان با این نرخ دلار تهیه کرد!
ناشناس۹۲۱۷۹۸۱۷:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۴
یعنی تو مملکت اسلامی هیچ قانونی برای دروغ گویی و وعده وعید و ... وجود ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین