آیا اختیارات رئیس جمهور کم است؟

محمد صفری،   3980224178 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا اختیارات رئیس جمهور کم است؟

آقای روحانی در دیدار فعالان سیاسی دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا دو جمله بیان کرده که قابل توجه و تأمل است.

«وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است به طور مثال اگر در خصوص سیاست خارجی، فرهنگ و یا فضای مجازی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم که دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد. باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس جمهور از دولت مطالبه داشت.»

«انتخاباتی که در پایان امسال برگزار خواهد شد می‌تواند نماد وحدت و اتحاد باشد، اگر چنانچه با هم مهربان بوده و با همدلی و روحیه برادری در کنار یکدیگر گام برداریم و چنانچه یک دستگاه و اتاق برای انتخابات تصمیم نگیرد، می‌توانیم شرایط خوبی را داشته باشیم.»

درباره جمله نخست رئیس جمهور محترم باید این پرسش هم مطرح شود که دولت چقدر از توان و اختیارات خود برای پیشبرد امور کشور در چارچوب وظایف قانونی خود استفاده کرده است؟

قطعاً منظور آقای روحانی از جمله اول ایناست که دولت اختیارات لازم را در دست ندارد تا بتواند بر اساس توان خود عمل کند، اما اینگونه نیست و باید موضوع را از همان منظر ضعف و ناتوانی در مدیریت و اداره امور جستجو کرد.

مطالباتی که آقای روحانی از آنها نام برده است، اکنون مهمترین آن مسائل اقتصادی است، هر چند مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز از مطالبات جامعه، افکار عمومی؛ نخبگان و جریان های سیاسی است، اما مهمترین مسئله کشور در حال حاضر اقتصادیاست که اگر این بخش سامان یابد، بسیاری از مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز حل خواهد شد.

دولت تدبیر و امید اتفاقاً از دولت هایی است که اختیارات لازم را در دست داشت تا شاید بتواند امور اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را سامان دهد، این اختیارات در پی مطرح کردن مذاکره با آمریکا بر سر موضوع هسته ای ایران به دولت رسید.

دولت اعتقاد داشت که اگر با کدخدا بنشینیم و مذاکره کنیم و سپس به توافق برسیم، مشکلات حل میشود.

فلسفه مذاکرات هسته ای بر اساس برچیدن تحریم های اقتصادی علیه ایران بود، در مقابل نیز ایران باید فعالیت های هسته ای خود را محدود و تعطیل می کرد.

چنین اختیاری را هیچ یک از دولت های گذشته نداشتند تا بتوانند با آمریکا مستقیم مذاکره کنند.

نخستین تماس های رسمی با رژیم آمریکا در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد.

دیدار و گفت وگوی آقای ظریف با جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت اوباما در نیویورک انجام شد.

تماس تلفنی اوباما و آقای روحانی هنگام بازگشت رئیس جمهور از سازمان ملل برای نخستین بار اتفاق افتاد.

این فرصت به دولت تدبیر و امید و شخص آقای روحانی داده شد تا بتواند وعده ها و شعارهای انتخاباتی خود را برآورده کند.

آیا چنین فرصتی را دیگر روسای جمهوری ایران داشتند؟

مطالبه ای که اکنون در جامعه پیگیری میشود و روی سخن این مطالبات نیز دولت تدبیر و امید است، اقتصادی است، دولت بر چه اساس و مبنایی وعده حل مسائل اقتصادی را داده بود و به واسطه همین وعده نیز هم کسب رأی کرده بود و هم باعث شده بود تا مذاکره مستقیم با آمریکا یک مطالبه عمومی شود؟

مبنای دولت مصالحه وتوافق با آمریکا بر سر فناوری صلح آمیز هسته ای ایران بود، 6 سال از عمر دولت و کشور صرف مذاکره شد و نتیجه آن نه اکنون بلکه ها از همان ابتدا روشن بود که چیست.

آیا اکنون دولت باز هم نیازمند اختیارات دیگری است تا بخواهد یا بتواند مسائل را حل کند؟

مسائل اقتصادی کشور در دست دولت است، بودجه و خرج و مخارج در دست او است، درآمدها و نفت در اختیار دولت است، واردت و صادرات کشور بر عهده دولت است، تولید در دست دولت تدبیر و امید است، آیا در این زمینه ها مطالبه کردن فراتر از اختیارات و توان دولت آقای روحانی است؟!

اگر کالاهای اساسی گران شده و هر روز و هر ساعت نیز می شود، اگر قیمت مسکن سر به فلک کشیده و افسارگسیخته بالا رفته یا قیمت خودرو بی منطق و بدون حساب و کتبا افزایش یافته از مطالبات مردم است تا دولت آنها را حل کند، خارج از توان و اختیارات او است؟!

مردم چیز زیادی نمی خواهند تنها عمل به وعده ها، قول ها و شعارهای تبلیغاتی دوران انتخابات ریاست جمهوری را پیگیری می کنند.

اما جمله دوم که در باره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال جاری است.

آقای روحانی از وحدت و مهربانی سخن میگوید اما در ادامه به دستگاه و اتاقی اشاره می کند که در انتخابات تصمیم گیری می کند!

این دو موضع نمی توان باعث وحدت و مهربانی شودف چرا که آقای روحانی یک دستگاه و اتاقی را متهم به تصمیم گیری در انتخابات کرده است. در حالی که این دستگاه و اتاق بر اساس قانون وظیفه و مسئولیت خود را اجرا می کند و قرار نیست که باب میل دولت تصمیم گیری کند.

گره زدن تصمیم این دستگاه و اتاق به شرایط خوب داشتن نیز در راستای انداختن تقصیرات به گردن این اتاق یا دستگاه است که اگر این اتاق در انتخابات تصمیم نگیرد، شرایط خوبی در کشور خواهیم داشت.

پیام این بخش از سخن آقای روحانی را میتوان اینگونه برداشت کرد که اگر اوضاع نابسامان تر شد، به خاطر آن دستگاه و اتاقی است که برای انتخابات اسفند ماه سال جاری تصمیم گیری می کند! آیا اینگونه است؟

اقتصاد کشور رها است، مدیریتی که باید بر سر اقتصاد باشد دیده نمی شود، گاهی مشکلات اقتصادی به گردن تحریم های اقتصادی انداخته می شود، گاهی به وجود دولت در سایه یا برخی نهادها و سازمان های دیگر ارتباط داده می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۰۶۶۱۵۱۸:۰۵:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۴
بله احتیارات رییس جمهور کم است.
احسان۹۰۶۸۲۳۲۰:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۲۴
رییس جمهوری یک تدارکات چی بیشتر نیست و اگه هم پاش رو فراتر بذاره تضمینی واسه بقای نتایج اون کار نیست. منتها هرکس دونسته مسولیت رو قبول کرد حق نداره بعد بگه کم بود فلان بود.
ناشناس۹۰۶۸۹۴۲۱:۱۱:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۲۴
البته از نظر کسانیکه از رانت دلار 4200 تومانی بهرمند شدن و احتمالاً انتظار دارند که رئیس جمهور برای تقدیم کردن الباقی دلارها هم مختار باشد.
محمد قاسمی۹۰۶۹۳۹۲۱:۴۸:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۴
خدا رحم‌ کرده اختیارات امثال اقای روحانی کمه
ناشناس۹۰۶۹۵۸۲۱:۵۷:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۲۴
پس لطفا استعفا بدهند. شترسواری که دولا دولا نمیشه.
ناشناس۹۰۷۱۱۶۲۳:۵۳:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۴
وای بحال روحانی اونهایی که از روحانی علیرغم ویرانیها حمایت میکنن در تبعات و آثار دردناک و تاسفبار این اوضاع شریک و سهیمند
ناشناس۹۰۷۱۷۵۰۰:۵۰:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اختیارات مردم کم هست نه مقامات مقامات برای خودشان تصمیم می گیرند این اوضاع اسفبار فعلی کشور بدلیل اختیارات زیاد مسئولین و اختیار نداشتن مردم هست
مشیری۹۰۷۱۷۹۰۰:۵۶:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بله اختیاراتش کم است البته به کمتر از خدا ولی بیشتر از ترامپ و مکرون و بقیه چون آنها هم اختیار امضای معاهدات یکطرفه و حراج ذخائر ارز و طلا و خصوصی سازی آنچنانی و... را ندارند
ناشناس۹۰۷۲۷۴۰۶:۰۷:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
پس چرا اول کار نگفت الان هم دیر نشده اگه واقعا اختیارات رئیس جمهوری کم است لطفا استعفا بدهند
ناشناس۹۰۷۴۲۳۰۸:۵۷:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
تدبیر و عقل و امیدشون کمه . کلید هم ندارن
ناشناس۹۰۶۶۱۹۱۸:۰۸:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۲۴
واضحه که بله. بیشتر کار دولت حقوق کارمند پرداخت کردن و امور جاری است و والسلام!
کامران۹۰۶۶۶۱۱۸:۲۶:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۴
سلام اختیارات رئیس جمهور کم نیست ناتوانی زیاد است یا نخواستن یکی از این دو یا هردو
سلام۹۰۶۶۶۸۱۸:۲۸:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۲۴
آقای روحانی ضعفای خودشو میندازه گردن این و اون الانم انداخته گردن اختیار نداشتن
کودرزی۹۰۶۶۷۵۱۸:۳۱:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۲۴
سلام دولت محترم فرا فکنی می‌کند اقای روحانی ما به شما رای ندادیم که الان اینگونه بهانه بیاورید
ناشناس۹۰۶۶۹۹۱۸:۴۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۴
تدارکات چی هم بودی حداقل به مردم باید میرسیدی، تدارکاتی هم نیستی
ناشناس۹۰۶۷۰۶۱۸:۵۰:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۴
اگر کم است باید خدا رو شکر کرد وگرنه معلوم نیود الان در چه وضعی بودیم!!
من۹۰۶۷۲۸۱۹:۰۶:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۲۴
خیر، اما باید کمتر شود
ناشناس۹۰۶۷۴۱۱۹:۱۷:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۲۴
برای وعده دروغ تریبون بیشتری می خواهند.
ققنوس۹۰۶۷۴۳۱۹:۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۲۴
ایا شما به مستاجری که 4 سال یا نهایت 8 سال مستاجر یک خانه است تمام اختیارات لازم برای تغییر و دگرگونی در خانه را میدهید؟ از مستاجر فقط خواسته میشود خانه را مانند روز اول تحویل بدهد تا به مستاجر بعدی اجاره داده شود!!!!!
علی 671۹۰۶۷۴۶۱۹:۲۴:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۲۴
وای به حال ملت که روحانی می خواهد برایش با این همه خرابکاری و وعده دروغ تصمیم بگیرد بعد از گذشت شش سال اصلاح طلب ها چه کردید با این کشور .خاطمی خدا ازت نگذرد که گفتی تکرار می کنم و مملکت را به این روز انداختی و جهانگیری را که گفت مردم یادتان می آید .
ناشناس۹۰۶۷۴۷۱۹:۲۶:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۲۴
جناب روحانی هر شعاری داد و هر حرفی زد و هر نقدی به دولت های نهم و دهم داشت در خصوص قیمت ها و نوسانات آنها، الان خودش و دولتش چندین برابر بدتر از آنرا بر کشور تحمیل کردند.... سال 92 مشکلات برای سوء مدیریت بود وقتی انتخابات شد مشکلات شد تحریمها...
ناشناس۹۰۶۷۵۲۱۹:۳۱:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۴
حتی از ترامپ هم بیشتر است هرچه خواست انجام داد الان بی اختیاره؟ چرا رای میخواست اینارو نمیگفت
ناشناس۹۰۶۷۵۵۱۹:۳۲:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۲۴
پست ریاست جمهوری بهتره حذف بشه
ناشناس۹۰۶۷۸۹۱۹:۵۷:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۲۴
چنین اختیاری را هیچ یک از دولت های گذشته نداشتند تا بتوانند با آمریکا مستقیم مذاکره کنند همین یک جمله دلیل بر درستی سخن حسن روحانی !!!!!
hamed۹۰۶۸۱۰۲۰:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۴
سلام دیگه بیشتر ازاین رئیس جمهور چی میخاد هر مسئولی به اندازه وظایف خودش کار کنه مشکلی پیش نمیاد
ناشناس۹۰۶۸۷۴۲۱:۰۵:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۲۴
داداش اختیاراتت کمه استعفا بده برو ما رو سر کار نزار
ناشناس۹۰۶۸۹۰۲۱:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۲۴
کی از دست این راحت می شیم؟
ناشناس۹۰۶۹۳۱۲۱:۴۱:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۲۴
بله کم است.
ناشناس۹۰۶۹۳۲۲۱:۴۴:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۴
این حرف ها فقط بهانه تراشی و فرافکنیه،بعد از ده ها سال حضور در ارکان حکومتی و دولتی و 6 سال ریاست جمهوری، اینم گزارش ایشون از 6 سال معطل کردن کشور!! البته ما انتظاری نداریم چون به قشنگی کلام ایشون رای دادیم نه به صداقت و کارآمدی، ما ملتی هستیم که با یه کلید منقلب شدیم و کل وجودمون از هیجان سرشار شد
ناشناس۹۰۶۹۳۶۲۱:۴۶:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۲۴
پست ریاست جمهوری حذف شده ، رهبری نخست وزیر معرفی کند و در تعامل با مجلس عمل شود. خلاص!
ناشناس۹۰۶۹۵۶۲۱:۵۶:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۲۴
بعد از 6 سال درجا زدن و انداختن مشکلات به گردن دولت سابق و تجربه تلخ برجام و ناامیدی از جناب کدخدا و ... تازه متوجه شدند اختیاراتشون کمه. لطفا در اعتراض به کمی اختیارات سریعا استعفا داده ملتی را خرسند کنید.
ناشناس۹۰۷۰۱۶۲۲:۳۰:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۴
باید هر کس در قبال اختیار پاسخگو باشد والسلام
همایون۹۰۷۰۲۶۲۲:۳۸:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۴
سلام اختیارات هر اندازه که باشه نافی وظیفه و مسئولیتی که بر عهده رئیس جمهور هست نیست. آقای رئیس جمهور به همه امور میپردازه و دخالت میکنه الا به وظایف خودش
ناشناس۹۰۷۰۴۸۲۳:۰۱:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۲۴
در کنار دولت سایه، بله اختیارات کم است، منتهی ناتوانی ایشان هم مزید بر علت شده
سعید تازشی۹۰۷۲۳۴۰۳:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
ایا وقت استعفای اقای روحانی فرا نرسیده است?فایده ادامه حضور دولت ناکارآمد چیست?ادامه حضور اقای روحانی !یعنی بیشتر شدن سختی ها و مشکلات مردم
کوروش۹۰۷۳۱۰۰۷:۴۷:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۲۵
سلام بعضی از نظارت راست میگن که اختیترات رئیس جمهور کمه، درسته اختیارات رئیس جمهور کمه برای اینکه کمتر میتونه خرابکاری کنه
حسین۹۰۷۳۴۳۰۸:۱۱:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۲۵
تا احزاب تشکیل نگردد همین آش است و همین کاسه،صحبتهای روحانی البته غلط هم نیست،خیلی مشکل است کار برای دولت با این همه دخالتهای بی حساب و کتاب .اما من تعجب می کنم چرا استعفا نمی دهد.
صف۹۰۷۳۴۵۰۸:۱۲:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
یعنی آقای روحانی قبل از ورود به انتخابات از اختیارات رییس جمهور خبر نداشت؟! ایشان برای بدست آوردن این مسند متوسل به صدها نیرنگ و فریب شد حالا که نتوانسته وعده های انتخاباتی را عمل کند باز هم برای توجیه نا کار آمدی خود و دولتش دروغ را انتخاب کرده است.
ناشناس۹۰۷۴۱۰۰۸:۵۴:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بله اختيارات رييس جمهور كم است ولي مشكل من با رييس جمهور اين نيست كه اختيارش كم است يا زياد . مشكل اينجاست كه ايشان با علم به همين شرايط و حدود اختيارات كانديد شدند و وعده دادند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین