یک حقیقت تلخ ، وطن فروشیِ دوزبانه

کبری آسوپار،   3980222142 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک حقیقت تلخ  ، وطن فروشیِ دوزبانه

*  بهمن سال ۹۰ که ناو آبراهام لینکلن وارد تنگه هرمز می‌شد، کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی روی عرشه ناو گزارش می‌داد؛ از نشست و برخاست جنگنده‌های آمریکایی که آن را «تمرین برای جنگی احتمالی» می‌دانست؛ با هیجانی که برای هر وطن دوستی در جهان حیرتی توام با تأسف ایجاد می‌کرد. آن جنگ احتمالی که کسری ناجی را به هیجان آورده بود، حمله به ایران ما بود و آن جنگنده‌هایی که او از تمرین‌شان گزارش فخرفروشانه می‌داد، روی زندگی مردم ایران فرود می‌آمد. آیا کسری ناجی ایرانی بود؟ او از «به رخ کشیدن قدرت آمریکا» می‌گفت و قانع نمی‌شد از اینکه فرمانده ناو این عملکرد را «عادی و روزمره» بداند و از زبان او بیرون کشید که «این برای ایران نگران کننده است» و ما باید نگران می‌شدیم و شدیم هم؛ از ناو و وسعتی که کسری ناجی را ذوق زده کرده بود؟ نه، از خیانتی که می‌دیدیم، از شرافتی که نبود.


***


*  یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، ایران اجرای برخی تعهدات را کنار گذاشت. پیش از آن هم دولت آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد و ایران هم در اقدامی مشابه، نیروهای ارتش آمریکا را تروریستی دانست. ناو لینکلن در راه خلیج فارس است، بمب افکن‌های B-52 آمریکا هم در پایگاهی در قطر مستقر شده‌اند. دونالد ترامپ و جان بولتون هم تلاش کردند ادبیات‌شان رنگ و بوی نظامی بگیرد. آیا ایالات متحده می‌خواهد وارد جنگ نظامی با ایران شود؟

از ترامپی که به دنبال تماس تلفنی با مقامات ایران است، بعید به نظر می رسد. اما آن ناو و بمب افکن‌ها و آن ادبیات رجزخوانی نظامی به کمک مقامات آمریکا آمده‌اند تا اهرم فشار بر ایران برای پذیرش مذاکره مجدد و گرفتن حقوق مسلم ما شوند.

این میان برخی آب را گل آلود دیده و تور انداخته‌اند. می‌کوشند جنگ را به مثابه اتفاقی جدی و قریب الوقوع به ادبیات تحلیل‌های سیاسی در مورد رابطه‌ی ایران و آمریکا بازگردانند. این جماعت دو گروه هستند.

*  رد یک سو را می‌توان روی جلد هفته‌نامه صدا، وابسته به اصلاح طلبان تندرو دید: تصویری کارت پستالی از نمایش دریایی ارتش آمریکا، شناورها و ناوها و جنگده بمب افکن‌هایی روی آبی نیلگون و آسمانی سپید، تا ما عظمت و بزرگی قدرت نظامی آمریکا را درک کنیم و در مواجه با سوال مستتر در تیتر یعنی «دوراهی جنگ و صلح» بی تأمل صلح را انتخاب کنیم و نپرسیم کدام جنگ؟ کدام صلح؟

زیرتیترها هم نمایش را کامل می‌کند: میانه روها شکست خوردند یا بار دیگر ایران را از جنگ نجات می‌دهند؟، بستن تنگه هرمز منجر به جنگی گسترده می‌شود، جنگ رهایی بخش؟، گزارش ویژه درباره ناو هواپیمابر آمریکا و ... ما نسخه ویدئویی این نمایش را ۷ سال پیش در بی‌بی‌سی فارسی و با گزارش کسری ناجی دیده‌ایم.

 

حالا آبراهام لینکلنی که هفته نامه‌ی صدا یک صفحه‌ی کامل را به وصف آن اختصاص داده، برای ما تکراری است؛ اما اینکه از داخل ایران صدای به رخ کشیدن قدرت نظامی آمریکا و به راه انداختن دوگانه کذایی صلح و جنگ به گوش برسد، باید ما را نگران کند؛ صدای مورد علاقه ترامپ و بولتون: فشار روانی با طرح حمله نظامی برای پذیرش مذاکره مجدد از سوی ایران.

*  رد دیگر ماهی گیران این آب گل آلود را باید در توییت‌های انگلیسی خبرنگاران بی‌بی‌سی به اصطلاح فارسی دانست. رعنا رحیم‌پور، برخلاف باقی توییت‌هایش این بار به انگلیسی از قول آشنایی در ایران می‌نویسد که «جنگ بهتر از این زندگی فلاکت بار است» تا غربی‌ها پیام او را دریابند که در ایران مردمی منتظر حمله‌ی آمریکا نشسته‌اند، منتظر فرود بمب افکن‌های B-52! و ستار سعیدی، خبرنگار ساکن لندن هم در توییتی به زبان فارسی این بمب‌افکن‌ها را ویتامینی می‌داند که افغان‌ها را از چنگ طالبان رهانده و نمی‌گوید چند غیر نظامی افغان قربانی شده‌اند.

*  شاید کمی پیچیده به نظر برسد؛ اما جنگ طلبان لباس صلح پوشیده‌اند. با شعار صلح، ما را به سوی جنگ می‌برند و خود با هیجانی ننگین به ابزار تبلیغاتی جنگ طلبان آمریکایی تبدیل می‌شوند. نه آنکه صرفاً مقهور قدرت غرب باشند، بلکه آن را برای فشار بر ایران لازم و ناجی می‌دانند؛ خبرنگارانی که به اسم ایرانی از حمله به ایران دفاع می‌کنند و برای‌شان اهمیتی ندارد چه بلایی سر ما و ایران می‌آید، فقط می‌خواهند آمریکا بر ایران مسلط شود؛ یک خوشبختی خونین!

این حقیقت تلخ کمتر از سوی رسانه‌های داخلی به مردم ایران گفته شده، از بیم آنکه نگویند از جنگ ترسیده‌ایم. ما نترسیده‌ایم، اما صف خائنین را هم خوب می‌بینیم و نام آنان را که از حمله به ایران حمایت کردند و نمایش قدرت برای آمریکا به راه انداختند، بخاطر می‌سپاریم. کسانی که به ظاهر ایرانی هستند، اما چه برای بی‌بی‌سی گزارش فارسی تهیه کنند و چه برای اربابان خود توییت انگلیسی بزنند، باید کلام‌شان برای ما ترجمه شود؛ زبان وطن فروشی، ایرانی نیست.

منبع: جوان 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۰۲۱۹۳۱۶:۰۰:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۲
چنانچه اعتقاد دارید که آمریکا دشمن این اب و خاک است باید در راستای اتحاد و اجتماع ملی بر ضد دشمن حرکت کنید نه اینکه تفاسیر و تحلیل خودتان را عین واقعیت بدانید و هر عکس غیر از شما فکر کند را خائن بخوانید . خاین کسی است که از تاریخ درس نمی گیرد .
ناشناس۹۰۲۲۰۱۱۶:۰۳:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۲۲
بله متاسفانه اين افراد مغرض كه اتفاقا يك خرده نونشان در بدبختي عظيم ما ايرانيان است و عقده حقارتشان از زندگي حقيرانه شان در خارج با دل نگران سازي هاي ما آرام مي گيرد ، همانا افرادي هستند كه با وب گردي بيشترين كامنت ها را هم مي نويسند تا به عنوان درد دل ايراني ها آن را بوق و كرنا در جهان سازند. اما يك فرد باهوش و دلسوز مي تواند تفاوت اين كامنت ها را با حرف دل واقعي مردم تشخيص دهد. چون درد دل آنها از جنس درد دل ايرانيان واقعي ساكن در كشور نيست. اما در هر حال دهن بين همه جاي دنيا است و اينها روي همين حساب باز كرده اند
مهرداد رجبی۹۰۲۲۲۸۱۶:۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۲۲
خانم شیرین عبادی به یاد داشته باشید هر چیزی که الان صاحب آن شده اید( اعتبار - جایزه سیاسی نوبل و ...) از وجود ایران و فرهنگ ایران و مردم ایران بوده است؛ غرب که تا به حال به شما چیزی نداده است؛ شما همین حالا نانی که کانادا به شما می دهد بابت نوشته های و تحلیل های نفرت انگیز شما علیه مردم و کشور ایران است. اگر واقعا توانمند هستی و جرات داری به نام حقوق بشر و دفاع از کرامت انسان ها؛ جنایت های صهیونسیت ها یا حقوق بشر آمریکا را به چالش بکش. اگر این کشور و این مردم نبودند مطمئن باش شما یک خانم ساده در روستاهای همدان بیشتر نبودی. یقین بدان ظالم ترین و بدترین قدرت مندان ما از افراد غربی که شما را به بازی مخرب کردن نظام - مردم - کشور ایران گرفته اند شریف تر هستند. شما اگر از چیزی ناراضی هستید دلیل نمی شود با تشویق به تحریم باعث گرسنگی و رنجوری مردم ایران شوید. نادان! تحریم ها اثر مستقیم بر سفره مردم ضعیف دارد و به خاطر این تحریم های ظالمانه اقتصادی چه بسیار بیماران که با سختی مرده اند و چه بسیار که شب ها با شکمی گرسنه می خوابند و ...
مهدی۹۰۲۲۵۰۱۶:۲۲:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۲
با سلام آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند به خدا که اگر کوچکترین حرکت اضافی انجام دهند ، چنان خونشان را خواهیم ریخت که در تاریخ بماند
ناشناس۹۰۲۵۵۶۲۰:۳۷:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۲۲
شعار نده عمو
ناشناس۹۰۲۸۱۳۰۰:۲۵:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۳
کسانی که به نفع آمریکا منفی می دهند باید خجالت بکشند . وطن فروشی افتخار نیست.
هادی۹۰۲۳۶۷۱۷:۲۶:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۲
می خواهند نور خدا را با دهان هایشان (حرف هایشان) خاموش کند اما خداوند نور خود را کامل می کند و به سرانجام می رساند. ما اصلا به دنبال جنگ نیستیم اما اگر تنها راه رهایی از ذلت جنگ باشد با جان و دل می پذیریم. ایران خانه کفتارها نخواهد شد.
محمد۹۰۲۷۱۱۲۲:۵۱:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۲۲
الف جان ما رو این بی بی سی و صدا به سمت جنگ و بدبختی نمیبره، تحریم ها هم ما رو بیچاره نمیکنه، اما دزدهای پست و کثیف ...، فساد دستگاها و دلال بازی برخی نماینده های مجلس، رانت خوری اقا زاده ها و ژن خوب ....کشور ما رو به سمت فقر و فلاکت پیش میبره ، ... تا جلو این فساد ها گرفته نشه مردم بیچاره و گرفتارن
ناشناس۹۰۲۹۱۷۰۵:۰۰:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۳
خانم آسوپار حالا شما دوست داری اولین قدرت نظامی دنیا که تولید کننده وصادر کننده وتعلیم دهنده تکنیکهای نظامیست را ضعیف وناتوان بنامی میل خودت است اما به همان اندازه که ترس از دشمن آسیب رسان است کوچک وناتوان دانستن آن هم بسیار خطرناک می باشد !! ومتاسفانه هم هفته نامه صدا وهم شما راه افراط وتفریط را پیموده اید !
ناشناس۹۰۲۹۵۷۰۷:۲۶:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۲۳
مرگ بر آمریکا و طرفداران داخلی و خارجی آمریکا و مرگ بر ترسوها
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. درباره توبه تتلو

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  17. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  18. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. تضادی عجیب و پر ابهام!

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. چرا این همه بد اخلاقی؟

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  10. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  11. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  12. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  13. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  14. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  15. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  16. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  17. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  18. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  19. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  20. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  21. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  22. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  23. راستی‌آزمایی گزارش بی‌بی‌سی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی

  24. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  25. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

آخرین عناوین