۳۲۷ میلیون دلار خرج "موز" شد!

گروه اقتصادی الف،   3980221149 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

تا پایان ۱۱ ماهه پارسال، ۱۹۵ هزار و ۶۹۲ تن سیب‌زمینی که در صدر آب‌برترین محصولات کشاورزی قرار دارد و بازار داخلی آن طی مدت اخیر با افزایش قیمت مواجه شده، صادر شده است. همچنین در این مدت نزدیک به ۳۲۷ میلیون دلار برای واردات موز ارز از کشور رفته است.

۳۲۷ میلیون دلار خرج "موز" شد!

ایسنا نوشت: در ماه‌های گذشته کمبود برخی کالاهای اساسی در بازار و افزایش ناگهانی قیمت آنها مسأله‌ای بوده که به کرات شاهد آن بوده‌ایم، مسأله‌ای که به گفته برخی فعالان اقتصادی ناشی از صادرات این محصولات بوده است.

اهمیت این مساله در این نکته است که اقلامی اساسی چون سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و امثال آنها بخش عمده‌ای از سفره طبقات ضعیف‌تر را تشکیل می‌دهند که در صورت صادرات گسترده آنها قیمت این محصولات در بازار داخلی رو به افزایش می‌گذارد. از سوی دیگر این گونه اقلام، محصولاتی کشاورزی هستند که با توجه به اقلیم خشک ایران آب زیادی مصرف می‌کنند و به دلیل خام بودن، صادرات آنها ارزآوری و افتخار چندانی نصیب کشور نمی‌کند.

صادرات ۴۹ میلیون دلاری بادمجان

مطابق آمارهای گمرک ایران، تا ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ معادل ۱۹۵ هزار و ۶۹۲ تن سیب‌زمینی از گمرکات ایران خارج شده است. این حجم ۲۰۲ میلیون و ۹۱۳ هزار دلار معادل ۱,۳۲۶ میلیارد تومان بوده است. همچنین میزان صادرات بادمجان در این مدت حدود ۱۴۰ هزار و ۸۴۱ تن معادل ۴۹ میلیون و ۳۶۱ هزار دلار، برابر با ۳۸۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

صادرات گوجه‌فرنگی تازه یا سرد کرده نیز در همین مدت ۵۷۲ هزار و ۸۵۵ تن بوده که معادل ۲۴۴ میلیون دلار به ارزش ریالی ۱۳۶۹ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان است.

صادرات ۳۴۲ هزار تن پیاز!

تا بهمن ماه سال گذشته همچنین ۵۸ هزار تن "کاهو کروی" به ارزش ۲۰ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار معادل ۱۱۸ میلیارد تومان صادر شده است. "کاهو تازه یا سرد کرده" نیز به میزان ۶۵ هزار تن معادل ۱۷ میلیون و ۳۱۴ هزار دلار به ارزش ریالی ۸۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان صادر شده است. اما صادرات گروه کالایی "پیاز و موسیر" که در ماه‌های بعد از عید دچار افزایش قیمت در بازار شده است تا پایان بهمن ماه سال گذشته معادل ۱۲۴ میلیون دلار و به میزان ۳۴۲ هزار و ۶۷۱ تن بوده است.

۳۲ میلیون دلار پول برای واردات کاکائو

اما در کنار آمار صادرات این اقلام که برخی از آنها جزو اقلام اساسی در سفره طبقات پایین‌تر به آمار برخی محصولات کشاورزی وارداتی نیز اشاره می‌کنیم. برابر با آمارهای گمرک ایران، میزان واردات موز تا پایان بهمن ماه سال گذشته ۳۹۰ هزار و ۲۷۸ تن معادل ۱۳۶۶ میلیارد و ۶۱۸ میلیون تومان و به ارزش دلاری ۳۲۶ میلیون و ۷۸۳ هزار دلار بوده است.

تا پایان بهمن‌ماه پارسال ۸۱۵۲ تن "دانه کاکائو کامل یا خرد شده، خام یا بو داده" نیز به ارزش ۳۲ میلیون و ۷۶۳ هزار دلار معادل ۱۳۶ میلیارد تومان به کشور وارد شده است.

واردات ۱۳.۵ میلیون دلاری پوره موز، پشن فروت، لیپی و آناناس

در این مدت همچنین "پوره موز، انبه، پشن فروت، لیپی و آناناس و آب میوه تغلیظ شده، انبه، گواوا و…" به میزان ۱۰ هزار و ۸۰۴ تن و به ارزش ۱۳ میلیون و ۵۲۶ هزار دلار معادل ۵۷ میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان وارد شده است. در همین طیف از اقلام غیرضروری می‌توان به "آب پرتقال یخ زده و یخ نزده تخمیر نشده و اسانس‌ها" اشاره کرد که به میزان ۳۳۹۵ تن معادل هفت میلیون و ۴۷۱ هزار دلار به ارزش ریالی ۳۱ میلیارد و ۲۸۱ میلیون تومان وارد شده است.

این صادرات و واردات در حالی است که وزیر اقتصاد اواخر سال گذشته با بیان اینکه تنها حدود هشت میلیارد دلار از ارزهای صادراتی به کشور بازگشته است، گفت که " از این رقم ۶.۵ میلیارد دلار آن مربوط به پتروشیمی‌ها و عرصه‌های فولادی است". این یعنی بخش عمده‌ای از فرارهای ارزی صادرکنندگان در حوزه‌هایی غیر از حوزه‌های پتروشیمی و فولادی اتفاق می‌افتد و ارز حاصل از صادرات این محصولات علاوه بر مصرف منابع کشور و آب گران‌بها، هنوز به درستی به کشور بازنگشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۹۶۸۰۱۳:۵۲:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
موز باید وارد بشه .
ناشناس۹۰۰۱۰۸۱۶:۰۸:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
مسئله این است سلطان موز کیست
ناشناس۹۰۰۱۶۶۱۶:۲۷:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
سلطانش کیست اعلامش کنید
ناشناس۸۹۹۶۸۲۱۳:۵۲:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
شما موز دوست نداری موبایل دوست داری نه ؟
ناشناس۸۹۹۶۸۶۱۳:۵۳:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
موز کیلیوی 15 تومن میخوای کلا مردم میوه هم نخرن
ناشناس۸۹۹۷۳۶۱۴:۰۵:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
مواد غذایی مهمتر از موبایل و خودرو هست
ناشناس۸۹۹۷۳۸۱۴:۰۵:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
خدا خیرشون بده اگر موز نبود امروز میوه ها ایرانی قیمتش از 30 هزار تومان کمتر نبود
سروش۸۹۹۸۸۱۱۴:۴۴:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
هر روزم داره گرونتر میشه دیروز ۱۶ تومن بود پریروز ۱۵ تومن بود حتما فردا ۱۷ تومنه
شهریار۸۹۹۹۲۷۱۴:۵۵:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
کشاورز کاشته، مال خودش هست به هر کی دوست داره باید بفروشه این چه قانونی هست که صادرات رو ممنوع کنن، اون وقت کشاورز از ترس خراب شدن محصولی که براش هزینه کرده مجبور بشه ارزون بفروشه ضرر بکنه، که کارمند جماعت میخواد ارزون بخره بهش فشار نیاد، سیاستمدار هم ژستش رو بگیره در دین اسلام برای مالکیت فرد به مال خودش اهمیت زیادی داده شده، احتکار که نکرده، میخواد جنسش رو به قیمت بفروشه، به کسی چه ربطی داره!؟
ناشناس۸۹۹۹۵۷۱۵:۰۷:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
۳۲۷ میلیون دلار برای واردات موز ارز از کشور به جیب پدر .. میرود
ناشناس۸۹۹۹۸۱۱۵:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
موز جزو معدود میوه هاییه که اغلب مواد مغذی رو داره و برای رشد بچه ها خیلی خوبه. بازم گلی به گوشه جمالشون که موز از اکوادور تا اینجا میاد میشه 15 هزار تومن. پیاز هم از چند ده کیومتری میاد میشه 13 هزار تومن.
مهرداد۹۰۰۰۳۰۱۵:۴۱:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
به عبارتی 267906760 مترمکعب آب مردم و کشور توسط صادر کنندگان سیب زمینی، بادمجان، گوجه فرنگی، کاهو، پیاز و سیر به یغما رفته و غارت شده است. آبی که تجدید نخواهد شد.
ناشناس۹۰۰۰۴۵۱۵:۴۶:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
این 327میلیون دلار را چه کسانی وباچه قیمتی ازبانک بی عرضه مرکزی گرفته اند
ناشناس۹۰۰۲۲۰۱۶:۵۶:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
موز یک ماده غذایی بسیار مفید است، 327 میلیون دلار موز برای کشوری 80 میلیونی نشان نمی دهد که ارز حیف و میل شده، صرفا نشان می دهد که به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی و محدودیت های تحمیل شده به مردم ده ها میلیون نفر سبد غذاییشان از کیفیت لازم برای سلامتی بهره مند نیست! کما اینکه پروتئین گوشت و حبوبات و ویتامین ب برنج نیز با ماکارانی جایگزین شده خوب حتما موز هم با خیار!
ناشناس۹۰۰۲۳۲۱۶:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
موز جزو معدود میوه هایی است که همه افراد از سنین خیلی پایین تا سنین کهولت قادر به استفاده از آن هستند و تقریبا از نظر انواع ویتامین و مواد معدنی کامل است علاوه بر آن قیمت مناسبش و چهار فصل بودنش باعث شده اکثر اقشار جامعه در طول سال به آن دسترسی داشته باشند. حذف این میوه از سبد خانوار با توجه به قیمت بالا و در دسترس نبودن میوه های ایرانی سلامت عمومی جامعه را تضعیف میکند و شاید ناگزیر شویم چندین برابر آن هزینه دارو یا داروهای مکمل پرداخت کنیم
ناشناس۹۰۰۲۷۸۱۷:۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
فعلا که اینقدر موز وارد کرده‌اند چیزی گیرمان نمیاد اگر گران تر کنند و وارداتش را کمتر کنند دیگر رنگ آن را هم در سبد میوه فروشان نخواهیم دید و شکل آن به کل از یادمان میرود
ناشناس۹۰۰۴۱۷۱۸:۱۱:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
چرا واردات موز ؟!!!!!!!! بجای موز کالا های اساسی و مواد اولیه مورد نیاز واحد های صنعتی را وارد کنید .
ناشناس۹۰۰۴۶۵۱۸:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
الف جان لطفا- بگو سلطان موز کدام آقا و یا آقازاده است اگه نگی..
مهدي۹۰۰۵۵۱۱۹:۴۵:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ميشه بفرماييد چقدر از اين موزها رو فرد نزديك به اقاي .. مردمي وارد كرده اون موزهايي كه ايشون باقيمت ارز ٤٢٠٠ توماني وارد كرد با ارز آزاد فروخت از اين ميزان واردات چقدرش متعلق به ايشونه تحريم بيشتر به نفع بستگان و خاندان دولتیان گراميشون شد مردم هم نون خشك بخورند كي به كيه انقلاب رو يكي ديگه كرد جنگشو يكي ديگه رفت شهيدرو يكي ديگه داد منافع ماديشم يسري ديگه بردن خوب عدالتيه
ناشناس۹۰۰۶۱۵۲۰:۳۴:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
طرف میلیاردی اختلاس می کند بعد چشمشان به دوتا موز هست! چرا اینرا نمی گوید که ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین