حضور مهاجران افغانستانی برای اقتصاد ایران، فرصت یا تهدید؟

محسن زنگنه،   3980221031 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
حضور مهاجران افغانستانی برای اقتصاد ایران، فرصت یا تهدید؟

برخلاف اظهارات سید عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، حضور برادران افغانستانی نه‌تنها به ضرر اقتصاد کشور در برهه کنونی نبوده، بلکه خروج ایشان از کشور موجب ایجاد رکود و نیز افزایش تورم در بخش‌هایی از اقتصاد ایران می‌گردد.

این نوشتار به دنبال است تا به تبیین چرایی این ادعا بپردازد؛

۱- درست است که مهاجران افغانستانی در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیون فرصت شغلی (بنابر نقل آقای عراقچی) در کشور را در اختیاردارند اما این تحلیل که بازگشت ایشان موجب افزایش فرصت‌های شغلی برای بیکاران موجود کشور گردد، غیرواقعی هست، چراکه بخش اعظم مهاجران افغانستانی در حوزه خدمات شهری و نیز شغل‌های پایین‌دستی صنعت ساختمان و عمران کشور مشغول هستند و این رده‌های شغلی با شرایط و ویژگی‌های نیروی جویای کار ایران تناسبی ندارد.

۳۸درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور تشکیل می‌دهند و سایر آن‌ها نیز اغلب دارای تحصیلات دیپلم می‌باشند ضمن آنکه یکی از دلایل بیکاری جوانان بخصوص فارغ‌التحصیلان کشور، انتظارات شغلی آن‌ها و عدم تمایلشان برای هرگونه شغلی است. بنابراین یک بررسی ساده آمار و شرایط بیکاران موجود و نیز رده‌های شغلی مهاجران افغانستان، حاکی از ناصواب بودن این تحلیل است و خروج افغانستانی‌ها به‌هیچ‌عنوان در افزایش فرصت‌های شغلی برای قشر بیکار موجود کشور تأثیری ندارد.

۲- این احتمال وجود دارد که در صورت خروج مهاجرین، به سبب اینکه بخش قابل‌توجهی از شغل این عزیزان در شهرهای بزرگ است، به جهت جذابیت‌های شهری، موجب مهاجرت کشاورزان و روستائیان به شهرها جهت تصاحب فرصت‌های شغلی پیش‌آمده گردد و این امر مهاجرت روستاییان و حاشیه‌نشینی شهرها را افزایش می‌دهد.

۳- نیروی کار افغانستانی به جهت ویژگی‌های روحی و بدنی و نیز شرایط زندگی در ایران، ضمن آنکه افرادی بسیار سخت‌کوش و اهل کار هستند، به نسبت ایرانی‌ها، دستمزدهای پائین تری طلب می‌نمایند. انعطاف در برابر سختی کار، روحیه سخت‌کوشی و تلاش بالا، خستگی‌ناپذیری و قدرت بدنی، امانت‌داری در برابر کارفرما، رعایت اصول اخلاقی و رفتاری کار و بالاخره دستمزد پائین و برخورداری از یک زندگی ساده و کم‌هزینه، موجب شده تا امروز بخصوص در شهرهای بزرگ، اکثر کارگران حوزه ساختمان و عمران، خدمات و نظافت شهری بر عهده این عزیزان باشد.

خروج این مهاجرین، موجب کمبود نیروی کار برای این مشاغل شده و عملاً هزینه‌های نیروی کار و تولید بخصوص در صنعت ساختمان و امور عمرانی، به‌شدت افزایش می‌یابد. این امر موجب رکود نسبی ساخت‌وساز از سویی و تورم صنعت ساختمان و امور عمرانی خواهد گردید و این امر در شرایط فعلی اقتصاد کشور و جایگاه صنعت ساختمان به‌عنوان یک صنعت پیشرو، به‌هیچ‌عنوان به صلاح اقتصاد کشور نیست.

۴- برخی صنایع ایران که تولیدات آن‌ها قابلیت رقابتی داشته و به جهت کیفیت و قیمت پایین، از اولویت‌های صادراتی کشور محسوب می‌گردند در اختیار نیروی کار افغانستانی‌هاست. ازجمله در تهران، بخش قابل‌توجهی از کارگاه‌های صنعت تولید کیف و کفش در اختیار کارگران افغانستانی است. علت رقابتی بودن صنعت کیف و کفش ایران، بخشی به جهت قیمت پائین آن است و بخشی به جهت کیفیت نیروی کار. خروج برادران افغانستانی از ایران، به دلایلی که در بالا ذکر شد، هزینه‌های تولید را افزایش و رقابتی بودن این صنایع را از بین برده و صادرات را قطعاً کاهش خواهد داد.

۵- حضور خانواده‌های افغانستانی در ایران، موجب رفت‌وآمد خانواده‌های افغانستانی بین ایران و افغانستان گردیده است. سالانه میلیون‌ها افغانستانی به جهت دیدوبازدید اقوام خود به ایران سفر می‌کنند که این امر فواید اقتصادی و ارزآوری قابل‌توجهی برای ایران دارد.

۶- حضور دانشجویان خارجی و بورسیه نمودن آن‌ها یکی از شاخص‌های سنجش نظام آموزش عالی یک کشور است و در بسیاری از کشورها، حضور دانشجویان خارجی یک فرصت است نه تهدید. هرچند بورسیه دانشجویان خارجی هزینه‌هایی را برای کشور به بار می‌آورد اما در تحلیلی داده - ستاده، آورده‌های اقتصادی و اجتماعی آن به‌مراتب بیشتر است. تهدید و هزینه دانستن دانشجویان خارجی، با هیچ منطق علمی سازگار نیست. حال اگر وزارت علوم در استفاده از این ظرفیت‌ها ناتوان است، امر دیگری است که باید راه‌حل آن را در جای دیگری جست.

۷- صادرات به کشور افغانستان طی سال گذشته به رقم حدود ۳ میلیارد دلار رسید که از ۸۸ گمرک و منطقه اقتصادی صورت پذیرفته است. این در حالی است که این رقم تا چندین برابر قابل‌افزایش است. برخورد سلبی با حضور مهاجران و ایجاد فضای تنش بین ملت دو کشور، قطعاً در کاهش این میزان صادرات تأثیر خواهد داشت و این خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همسو با اهداف کاهش منابع ارزی کشور خواهد بود.

۸- و نکته آخر اینکه، سرمایه اجتماعی بین کشورهای همسایه در اقتصاد بین‌الملل، نقش بسزایی در شاخص‌های اقتصادی کشورها دارد. همین سرمایه و اعتماد اجتماعی موجب تعامل و همکاری ملت‌ها و دولت‌ها در بحران‌های مختلف می‌گردد.

درمجموع حضور مهاجرین افغانستانی موجب کاهش هزینه نیروی کار، رونق تولید، رقابت‌پذیری کالای ایرانی، افزایش توریست، امکان افزایش صادرات غیرنفتی و نهایتاً ارتقاء سرمایه اجتماعی فی‌مابین ملت‌ها می‌گردد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۸۷۸۴۰۷:۴۲:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اون که باید بره حسن و فریدون و عباس و اسحاق و شیب ملایمه نه افغانیا
ناشناس۸۹۹۲۶۰۱۱:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
روحانی همه تلاش خودش رو برای کاهش تحریم ها کرد نه مثل جلیلی و ....
ناشناس۸۹۹۶۵۲۱۳:۴۴:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
جلیلی هم بلد بود بگه امضای کری تضمینه بعد یه برجام تولید کنه کره شمالی گام به گام توافق اجراکرد نه اینکه همه توافق یکطرفه اجراکنه آخرش التماس اروپا بکنه بعد شش سال شانتاژ خبری فرافکنی جایگاهی نداره
ناشناس۸۹۹۹۴۷۱۵:۰۳:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
سرمایه کشور رو مفتی دادن اسمش رو می گذارید تلاش ؟!
رضا۹۰۰۱۶۷۱۶:۲۷:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ازعراقچی( ببخشید..) با این سابقه بیش از این انتظارنمی رود،
ناشناس۸۹۸۷۹۰۰۷:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
دفاع شما برای مفید بودن حضور افغانها از حمله جناب عراقچی توهین آمیزتر بود. رسما به بیگاری کشیدن از افغانها توصیه فرمودید. ضمن اینکه آقای عراقچی بحث هزینه های کشور را مطرح کردند. یعنی اگر سود حضور افغانها با دلایلی که شما مطرح کردید از ضرر ناشی از مصرف آب و خوراک و اشغال مسکن و ... آن هم در شرایط سخت تحریمی کمتر باشد آنوقت ناچاریم اولویت را به شهروندان ایرانی بدهیم.
ناشناس۹۰۰۶۱۲۲۰:۳۱:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اگر افغانها اینقدر دارای پتانسیل و کارکرد هستند چرا به کشور خودشون نمیرند و از این پتانسیلها استفاده نمیکنند . قطعا افغانها در هیچ جای دنیا عزت و رفاه ایران را ندارند که حاضرن تحت هر شرایطی که شده در ایران بمانند
ناشناس۸۹۸۷۹۹۰۷:۵۵:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اروپا پیام عراقچی را گرفته است و همه میدانیم پیام چیست. الکی آسمان ریسمان نبافید.
ناشناس۸۹۹۰۵۶۱۰:۲۶:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
لابد شما هم سخنگوی اتحادیه اروپا هستید
ناشناس۸۹۹۳۱۳۱۱:۴۸:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
بعداز چهل سال میزبانی ، بنده موافق خروج این عزیزان از کشورم هستم ... بهتر است از پتانسل آنها در آبادسازی کشور خودشون استفاده بشه نه اینکه در بیرون بردن ارز از مملکت ما
ناشناس۸۹۹۱۸۷۱۱:۱۷:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اگر آمریکا تحریم کنه افغانها باید برن اگر بارون نیاد لابد ابرها از بالا نگاه میکنن هر جا درخت بود میباره اگر هم سیل اومد دریاچه ارومیه ما احیا کردیم چقدر خوبه؟! الان هم اروپا منظور مارا فهمید و ترسید
ناشناس۸۹۹۸۲۷۱۴:۳۱:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
کار برای کارگر ایرانی است افغانها هم بروند کشورشان را درست کنند
ناشناس۹۰۰۰۷۹۱۵:۵۷:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
نه اینکه کارگران ایرانی اهل کار هستن!
ناشناس۹۰۰۱۶۹۱۶:۲۸:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
تو میتونی چاه بکنی؟
ناشناس۸۹۹۲۲۹۱۱:۲۸:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اروپا برای حقوق ملت ایران پشیزی ارزش قائل نشد، برای همچین حرفایی از عراقچی تره هم خُرد نمیکنه...
ناشناس۸۹۸۸۰۲۰۷:۵۷:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
به نظر من وجود افغانیا خیلی مفیدتر از اسحاق و فریدون و حسن و باقره,....
ناشناس۸۹۹۰۷۶۱۰:۳۶:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
تو خودت افغانی هستی که این نظر را گذاشتی.
افغانی مقیم مرکز۸۹۹۱۱۷۱۰:۵۰:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
آره من افغانیم آخه دارم میبینم زندگی سخت شده برای مردم ایران دارن له میشن مردم زیر بار گرونی اینا باید برن
ناشناس۸۹۹۲۶۳۱۱:۳۷:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
پس برگرد افغانستان
ناشناس۸۹۹۶۵۰۱۳:۴۴:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
صهیونیست و آمریکا دقیقاً همینو میخواست _______________ حالا ببینید کی داره به دین و ملت خیانت میکنه
ناشناس۹۰۰۱۴۶۱۶:۲۱:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ای بابا ..
ناشناس۹۰۱۹۴۴۱۴:۳۰:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۲۲
شما باغچه خودتو بیل بزن جناب افغان
ناشناس۸۹۸۸۳۸۰۸:۲۰:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
چه با افغانی چه بدون افغانی اقتصاد رو هواست
ناشناس۸۹۸۸۴۱۰۸:۲۱:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اگر حقوق این مهاجرین رو درست رعایت می کردیم و باعث نمی شدیم برخی از آنها بعد از بیست یا سی سال زندگی در این کشور هنوز اقامت دائم یا تابعیت نداشته باشند، بخشی از این حرف ها اصلا پیش نمی آمد. قوانین مهاجرتی ما باید اصلاح شود و حقوق مهاجرین قانونی به آنها داده شود وگرنه این وضعیت گوشت قربانی بودن از بین نمی رود.
ناشناس۸۹۸۸۴۳۰۸:۲۲:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
الان دیگه اوضاع اقتصاد افغانستان به مراتب بهتر از اوضاع بی ریخت اقتصاد ایران است حالا نوبت مااست که بریم افغانستان برای کار و امرار معاش
ناشناس۸۹۸۸۵۲۰۸:۲۷:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
کاملا درست است.
ناشناس۸۹۸۸۵۵۰۸:۲۹:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
به نظر می آید که نویسنده خود افغان است. وجود افغانها در ایران ضرر محض برای اقتصاد، فرهنگ و امنیت کشور است.
ناشناس۸۹۹۲۳۸۱۱:۳۰:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
به نظر میاد نویسنده این کامنت هم اسرائیلی است و قصد ایجاد تفرقه داره! همینطوری که نمیشه بگی ضرر داره! الان چون تو گفتی ضرر داره ما باید قبول کنیم؟ استدلال هم نمیخوای بکنی؟
ناشناس۸۹۸۸۸۱۰۸:۴۰:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
می تواند تبدیل به تهدید شود. دست از لجاجت و کج فهمی بردارید. سخنان عراقچی کاملا منطقی و دیپلماتیک است
ناشناس۸۹۸۸۸۸۰۸:۴۶:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
عراقچی درست گفته
ناشناس۸۹۹۰۰۳۱۰:۰۳:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
نژاد پرست بد...
ناشناس۸۹۹۰۱۹۱۰:۰۹:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
عراقچی فعلاً حسابش را با مردم در خصوص برادرزادش تسویه کنه بعداً.
ناشناس۸۹۹۲۰۴۱۱:۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
افزایش قیمت دلار به خاطر تحریم ها هست بهتره چشمت رو باز کنی
ناشناس۸۹۸۸۹۰۰۸:۴۷:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
دوست عزيز کارگران ساختمانی در شهر ما صبحها در ميدان جمع ميشند. يه عده ای را سر کار ميبرند و بقيه دست خالی به خانه بر ميگردند.
ناشناس۸۹۸۸۹۲۰۸:۴۸:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
آفای عراقچی چیزی را گفته است که ده ها سال است در دل ما خاک می خورد و نمی توانستیم آن را جز با نزدیکانمان زمزمه کنیم. آیا تاوان این اقوام را ما باید بدهیم؟ در همین ایام سیل کدام کشور به کمکمان آمد؟ این ها همین قدر معرفت نداشتند که در ازای چهل سال میهمان نوازی ما، آب را رویمان نبندند.
محمد۸۹۸۸۹۸۰۸:۴۹:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
یکی از بزرگترین معضلات فعلی جامعه ما وجود میلیونها مهاجر افغانی هست که جا خوش کردن و ساده ترین مشاغلشون که کارگریه ماهی 3 میلیون ناقابل میزنن جیب .. فشار شدید و تورم ونزوئلایی فعلی صدای خرد شدن میلیونها جوان بیکار خودمونو درآورده . جوانانی که خیلی هاشون رفتن سمت سطلهای زباله و جمع آوری بازیافتی ها . دیگه اشک سوزناک ریختن برای دیگران باید جاشو با دلسوزی و توجه بمردم خودمون عوض کنه . کارامون شده همش احساسی و فیلم هندی . بی بروبرگرد باید برگردن
ناشناس۸۹۸۸۹۹۰۸:۵۳:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
افغانها همیشه برای ایرانی ها دردسر ساز هستند مشکلات عدیده اجتماعی و جنائی برای ایرانیها درست کردن خصوصا درخصوص کودک آزاری امیدوارم مسئولین فکر اساسی بکنن و با نگاهی به آمار جنایات اونها همشونو به کشورشون عودت بدن
ناشناس۸۹۸۹۱۲۰۹:۰۴:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
حضور برادران افغانی در ایران به نفع کشور و مردم است ، اگر اینها نباشند بسیاری از کارها روی زمین میماند، کارهایی که اینها انجام میدهند هیچ ایرانی انجام نمیدهد
ناشناس۸۹۸۹۱۹۰۹:۱۰:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
صد در صد تهدید هست.
ناشناس۸۹۹۲۴۳۱۱:۳۱:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
باشه، چون تو گفتی همه قبول کردیم :)))
علی۸۹۸۹۲۱۰۹:۱۱:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
حضور کارگران افغانی در ایران یک شمشیر دو لبه است آنها باعث شدند پول سرمایه داران ایرانی چندین برابر بشود و کار گران ایرانی از هستی ساقط شوند اگر آنها نبودند ما اکنون معضل بیکاری نداشتیم الکی خدمت آنها را به رخ ما نکشید ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسانید
ناشناس۸۹۸۹۲۴۰۹:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
با برگشت افغان‌ها به افغانستان کاملا موافقم.با حرفهای آقای عراقچی هم موافقم.برخی مناطق ایران کاملا افغانی نشین شده زاد و ولد افغانها بقدری زیاد هست که به زودی درصد زیادی از جمعیت ایران افغانها خواهند شد الان نیروی تحصیلکرده هم از فرط بیکاری دنبال هر کاری میگرده. .افغانها مشاغل زیادی رو اشغال کردن.کسانی که از حضور انبوه افغانها در ایران حمایت میکنن زیر باد کولر و در اتاق کارشون خبر و مقاله می نویسن و گرنه از جوانان بیکار بخصوص برخی شهرستانها سوال کنید.
ناشناس۸۹۸۹۳۰۰۹:۱۸:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
چرا روزنامه نگاران ..این همه موافق بی ضابطه حضور افغانها در ایران هستن؟؟؟؟؟کدوم کشوری بی در و پیکر درش رو به روی اتباع بقیه کشورها باز گذاشته؟؟؟؟؟؟؟؟ افغانستان کلا چقدر جمعیت داره که شش میلیونش در ایران هستن؟؟؟؟؟؟؟
رضا۸۹۸۹۹۱۰۹:۵۵:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اگر توی ایران کسی هم کار بکند همین افغانی ها هستند بقیه که ول معطل هستند یا بیکارند،یا کار نمی کنند و یا در حال نالیدن از کمی حقوقشان هستند.
ناشناس۸۹۹۰۷۴۱۰:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
درسته ایرانی ها یکم کلاسشون رو بالا بردن بجز پشت میز نشینی و درآمد زیاد راضی نیستن.
ناشناس۸۹۹۱۹۹۱۱:۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
هیچ جای دنیا با حقوق ماهی 100 دلار کار نمیکنند اونم صبح تا شب !
ناشناس۸۹۸۹۹۲۰۹:۵۶:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اینها بیشتر در بخش تولیدی و خدماتی که باعث رشد اقتصاد هست کار کردند با رفتن افغانها مشکلات اقتصادی ما کم نخواهد شد .اگه می توانید آقازاده ها که دهها برابر ارز خارج میکنند و هیچ تولید و خدمتی هم نمیکنند از بلاد کفر برگردانید.
ناشناس۸۹۹۰۲۷۱۰:۱۱:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
بنده خودم در صنعت ساختمان کار میکنم و با اطلاعاتی که دارم هزینه نیروی کار اصلا در مقداری نیست که بر روی قیمت تمام شده تاثیر عمده ای داشته باشد و بسیار ناچیز است وبا این استدلال که نیروی کار ایرانی به کارهای سخت نمیپردازد دقیقا جا انداختن این موضوع هست که واقعا فاقد ارزش است شما در پیشرفته ترین کشورهای دنیا هم که نگاه کنید اکثر افرادی که در ساختمان سازی هستند از نیروی کار بومی تشکیل شده است
ناشناس۸۹۹۰۸۶۱۰:۴۰:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
با رفتن افغانی ها زمینه برای اشتغال بسیاری از جوانان که دنبال یک لقمه نون هستند فراهم میشود
Ali۸۹۹۱۴۷۱۱:۰۳:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
زمانی که نیروی کار خود تان کار نکند دولت خودتان بلند نمیشد برود افغانستان برای شهرهای بزرگی مثل تهران و مشهد نیروی کار از افغانستان وارد کند.دولت ایران در بخش نیروی کارگری در سطح پایین جامعه با مشکل روبه رو است اگر این نیروی کاری تامین بود تا حالا هیچ افغان در ایران باقی نمانده بود و اخراج شده بود
ناشناس۸۹۹۲۴۸۱۱:۳۳:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
نه اینکه خیلی جوانان ایرانی دنبال بیل زدن و بار بردن هستن، برای همین افغانیا برن کار برای جوان ایرانی فراهم میشه...
ناشناس۸۹۹۲۰۱۱۱:۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
این افغانی ها از یارانه بنزین و گندم و مرغ و .... استفاده میکنند حالا حساب کنید 3 میلیون نفر چقدر یارانه دریافت میکنند
ناشناس۸۹۹۲۰۶۱۱:۲۲:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
همه افغانی ها رو اخراج کنید برن اروپا خوش باشن
ناشناس۸۹۹۲۲۱۱۱:۲۶:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
با همین وضعیت مسکن هم . به خدا مدیون کارگرای زحمت کش افغانیم . بهتر بود آقای عراقچی برای تهدید اروپا از دیپلماسی بهتر استفاده میکرد و یا از قدرت و امکانات خود کشور برای تهدید استفاده میکرد . این نوع تهدید ضعف دیپلماسی کشوره
ناشناس۸۹۹۲۳۷۱۱:۲۹:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
هر افغانی به اندازه اقلا ده ایرانی و شاید هم بیشتر کار میکنه . قدرت بدنی عجیبی دارن . من فکر میکنم تنها آنها بودند که از پس غول پیکر های داعش بر آمدند. ولی در کل بهشون ظلم شده و کار فرما های سود جو خیلی بی رحمانه در ازای مزد ناچیزی از آنها بهره کشی کردند.
ناشناس۸۹۹۴۳۴۱۲:۳۳:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
در شرایط تحریم ایران هزینه افغانی ها یمنی ها و ... پرداخت نکند بودجه همه رو قطع کنید
ناشناس۸۹۹۴۶۶۱۲:۴۱:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
باید مشخص بشه هر فرد افغانی با یارانه بنزین و اب گاز و گندم مرغ و ... چقدر برای کشور هزینه دارد
ناشناس۹۰۰۰۴۳۱۵:۴۶:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
مثلا چه فرصتی پولشون را میفرستند اونور ارز مملکت ماخالی میشه
ناشناس۹۰۰۳۷۳۱۷:۵۲:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
افغانستان .. هزینه و دیگر هیچ !
ناشناس۹۰۰۶۸۸۲۱:۵۴:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
به نظرتون با این گرونی ها و بالا رفتن ارز و طلا دیگه موندن افغانی ها در کشور برای اونها به صرفه است. خودشان متأسفانه دارند کشور را ترک می کنند نیاز به صحبت عراقچی و دیگر کسان نیست ای کاش در این سالها ظرفیتی را از حضور اونها در کشور ایجاد می کردیم همونطور که امریکا و اروپا از حضور مهاجران سوری در کشورشون الآن دارند ایجاد می کنند.
ناشناس۹۰۰۷۰۵۲۲:۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
افغانیها بر خلاف نظر نویسنده در همه جا نفوذ کرده اند چرا که اقلا بیمه و ساعت کار مشخص نمی خواهند حتی مغازه دار ها افغانی آورده اند اگه فکر میکنی افغانی هنوز چاه می کنه سخت دراشتباهی
ناشناس۹۰۰۷۴۴۲۳:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ضرر حضور افغانیها از اول بیشتر از نفع آنها بوده
ناشناس۹۰۱۰۷۶۰۸:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۲۲
افغانها کار می کنند و پول می گیرند. آقازاده ها بیکار ثروت ما را می چاپند. آنها باید بروند.
علی۹۰۱۶۰۰۱۲:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۲
باید واقع بین بود یک افغان ازانواع امنیت درایران ازکار ،بهداشت ،جانی و....برخورداراست سربازی ندارد با دخترایرانی ازدواج می کند ازمواهب کشور ایران استفاده می کند غیر رسمی شناسنامه می گیرند وایرانی می شوند اما اخراج انها برای ایران بیش از همه این امتیازات هزینه دارد.
ناشناس۹۰۱۶۰۱۱۲:۲۲:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۲۲
وقتی کلی جوانهای ایرانی بیکار هستند این همه افغانی درایران چکارمی کنند ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین