واکنش افغانستان به اظهارات عراقچی

گروه جهان الف،   3980220089 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
واکنش افغانستان به اظهارات عراقچی

وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفت که این کشور به‌عنوان دوست و شریک افغانستان، همواره با مهاجرین افغانستانی مسئولانه برخورد کرده است.

«صبغت‌الله احمدی» سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اظهارات اخیر «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره دوست بسیار خوب و قابل اطمینان افغانستان بوده و می‌باشد و ما امیدوار هستیم که مانند همیشه دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین مسئولانه برخورد کند.

وی افزود: از مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر میزبانی از مردم افغانستان قدردانی می‌کنیم و آنها در طول ادوار مختلف همیشه مهمان‌نوازی خود را ثابت کرده‌اند. احمدی خاطر نشان کرد: آقای عراقچی از احتمالات حرف زده‌اند و از مشکلات اقتصادی ایران سخن گفتند و ما توقع داریم به پناهندگان به‌عنوان پناهنده نگاه شود.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان ادامه داد: امیدوار هستیم با پناهندگان افغانستانی در ایران بر طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی رفتار شود و بازگشت مهاجرین افغانستانی به کشورشان تدریجی و محترمانه باشد و امیدوار هستیم که جمهوری اسلامی ایران این موارد را عملی می‌کند. وی در پایان تاکید کرد: روابط افغانستان و ایران بسیار دیرینه است و دو ملت مشترکات فرهنگی زیادی دارند. مطمئن هستیم جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه در قبال مسائل مهاجرین مسئولانه برخورد خواهد کرد.

به گزارش «سید عباس عراقچی»، معاون وزارت خارجه ایران، 2 شب پیش اعلام کرد که که اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر شوند، مقامات ایران از مهاجران افغانستانی در این کشور می‌خواهند که ایران را ترک کنند. وی گفت: بحث اعمال فشار بر اروپا نیست، فشار خود به خود وارد خواهد شد. ما در 40 سال گذشته میزبان برادران از افغانستان، عراق و آذربایجان و ... بودیم و ملت ایران سخاوتمندانه از آنها پذیرایی کردند. همین الان بیش از سه میلیون افغان در ایران حضور دارند، بیش از دو میلیون فرصت شغلی را برادران خوب افغان در ایران اشغال کرده‌اند و سه تا پنج میلیارد یورو در سال از کشور ما خارج می‌کنند.

عراقچی افزود: به همین خاطر ایران مجبور است سیاست‌های ویژه‌ای را برای اقتصاد خود اتخاذ کند و ممکن است یک روزی به نقطه‌ای برسیم که نتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و در آن صورت ممکن است از برادران و خواهران افغان خواهش کنیم که لطفا ترک کنند. به کشور خودشان برمی‌گردند، به کشورهای دیگری خواهند رفت، طبیعتا انتخاب با خودشان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۸۱۸۶۱۶:۰۸:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۲۰
شما گویا فراموش کردید و آب را به روی سیستان و بلوچستان بستید ما هیچ وظیفه ای نداریم و خواهشا شما هم سیاسی نکنید 40 سال داریم مهمان نوازی برادران افغان را میکنیم و باید پایان یابد در این شرایط سخت
ناشناس۸۹۸۱۹۲۱۶:۱۳:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۲۰
ایران همیشه مسئولانه و دلسوزانه برخورد کرده با تمام همسایگانش.اما ما خوب بخاطر داریم سختی تان که گذشت چطور آب هیرمند را بروی کشاورزان ایرانی بستید و حتی حاضر نشدید حقابه هامون را به ایران دهید.
ناشناس۸۹۸۲۰۵۱۶:۲۹:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۰
الان که افغانستان ثبات پیدا کرده دیگه پناهنده معنی ندارد باید برن کشور خودشون کارگزاری ما بیکارند کارگران مثل مسئولین کشوری دریافت‌های آنچنانی ندارند به چه حسابی از حق و کار کارگران ایرانی برای کارگران خارجی مایه می‌گذارید .مگر شما مسئولین ایرانی نیستید .فردا در قبال بیچارگی کارگران و بیکاری آنها چه جوابی خواهید داشت
ناشناس۸۹۸۲۰۶۱۶:۲۹:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۰
ضمن احترام فراوان برای این سرباز دیپلماتیک ایران آقای عراقچی عزیز و ضمن امیدواری نسبت به اینکه با درایت و همدلی همه ایرانیان این شرایط پشت سر گذاشته شود، عرض می کنم برادران و خواهران افغان از ما ایرانیان جدا نیستند، حداقل مانند رییس جمهور آمریکا با مهاجران رفتار نشود و کرامت انسانی و اسلامی حفظ گردد.
ناشناس۸۹۸۲۲۱۱۶:۳۹:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۲۰
البته دولت افغانستان هم لطف کردن حق آب ایران از هیرمند را بالا کشیدند و این چنین حق مهمان نوازی ایرانیان را کف دستشان گذاشتن ..
ناشناس۸۹۸۲۵۵۱۷:۰۸:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۰
با اظهارات نابجای عراقچی یک گل به خودی زشت زدیم.
ناشناس۸۹۸۲۶۸۱۷:۲۸:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۰
شما ببخشید برخی از مسئولان ما که از اعضای تیم مذاکره کننده هم بوده اند در برابر بدعهدی اروپا و آمریکا، با همسایگان بد تا می کنند و نمی دانند که وجود چند همسایه ی خوب چقدر میتونه از تاثیر تحریم ها کم کنه.
ناشناس۸۹۸۳۰۵۱۷:۵۴:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
یکی از شرم آورترین اظهارات یک مقام وزارت خارجه همین تهدید مهاجران افغان بود در کنار اظهار ایشان درباره نگهداری گورستان عهد بوقی لهستانی ها منتهی در اولی یعنی تهدید به اخراج افغانی ها باید متاسف بود چون افغانی ها اگر فلان قدر برای خانواده های خود می فرستند ده ها برابرش در ایران درواقع بوسیله کارفرماهای ایرانی استفاده از کار می شوند و در نگهداری گورستان باید خندید اما در عین حال هر دو شرم آورند که یک کشور ..
ناشناس۸۹۸۳۴۶۱۸:۳۷:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۲۰
اگر امریکا تحریم کنه افغانی ها باید بیرون برن اگر باران نیاد ابرها از بالا نگاه میکنن اگر درخت بود میباره اگر سیل اومد دریاچه ارومیه احیا کردیم
ناشناس۸۹۸۳۶۷۱۸:۵۱:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۰
اتفاقا حق با آقای عراقچی هست کشور ما با تحریم و فشارهای جهانی روبرو هست کار و موادغذایی و سایر امکانات به جای اینکه صرف برادران افغان شود باید به برادران ایرانی برسد چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
سیامک۸۹۸۴۳۸۲۰:۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۲۰
فکر نکنم هزینه کل پناهندگان افغانستانی اندازه بخور بخور 2-3 تا ژن خوب بد صفت در این مملکت بشه!
ناشناس۸۹۸۴۴۲۲۰:۱۴:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
... دیگر لازم است 4 -5 میلیون افغانی به کشورشان برگردند . چرا افغانها اجازه بودن پایگاههای آمریکایی در کشورشان را داده اند ؟ چرا حق آبه هیرمند را از ایران قطع نموده و باعث ویرانی سیستان شده اند ؟ چرا مواد مخدر تولید و به ایران قاچاق میکنند؟
ناشناس۸۹۸۵۷۷۲۳:۱۳:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
عراقچي شايد از منتقدانش بيشتر براي افغانيهاي مقيم ايران ارزش واحترام قائل باشد ولي بيشتر براي تهديد اروپايي ها چنين موضوعي را مطرح كرده است لذا آقاياني كه به سخنان ايشان انتقاد كرده اند امثال..
ناشناس۸۹۸۶۰۱۲۳:۴۲:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
جناب عراقچی برادران و خواهران مظلوم افغانستانی رو وجه المصالحه بی تدبیری های برجامشون کردن. یک تار موی مهمانان افغانستانی مون فدای همه اروپا و آمریکا. ما هم کم مدیون این هموطنان جدا شده با مرزهای انگلیسی نیستیم.
ناشناس۸۹۸۶۲۹۰۰:۲۰:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
یک سخن با مسئولین افغانی دارم اینکه بعد از تحریم های ترامپ علیه ملت ایران شماها چقدر با ملت ایران همراه بوده اید ؟ دولت افغانستان از اولین کشورهایی بود که با ترامپ همکاری کرد و موانع زیادی را علیه واردات محصولات ایرانی به افغانستان اعمال کرد . حتی راه ترانزیت ایران را هم تحریم کرده و ترانزیت جدیدی را با ترکمنستان و آذربایجان و گرجستان در حال راه اندازی هست . شما نمک می خورید و نمکدان می شکنید . این مسئولین آمریکایی همیشه در راس قدرت نیستند ولی جمهوری اسلامی ایران تا همسایه تان ابد هست .
رشید۸۹۸۶۷۶۰۱:۳۹:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
با. سلام. ما. سی. سال. است. درخدمت براداران افغان هستیم. بسیار مردم. شریفی هستند. الان. که. سی سال. میزبان هستیم. وشرایط کشورشان هم. عادی. و صلح است. بهتر. است. که. جهت. آبادانی. وپیشرفت. به. کشور عزیز خودشان برواند. انشاالله. خدا. یار و نگهدارشان سفر خوشی. داشته باشید
ناشناس۸۹۸۶۹۷۰۲:۳۶:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
پیشنهاد می کنم که ایران به سوداگران مواد مخدر افغانستان اجازه دهد تا مواد مخدر را از افغانستان به اروپا ترانزیت کنند البته با این شرط که حق و اجازه توزیع آن در ایران را نداشته باشند. ما نباید به خاطر این که جوانان فاسد اروپایی دچار افیون نشوند جوانان پاک خود را قربانی کنیم.
ناشناس۸۹۸۷۰۳۰۳:۱۸:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
کاری که چند وقت پیش باید انجام می شد ، اما رها شد ، در کشوری که همه جوره مشکلات از قبیل اقصادی ، اشتغال و ... وجود داره ، دلیلی وجود نداره از سایر کشور ها مهاجر بپذیره ، علاوه بر افغانستانی های ساکن در ایران باید پاکستانی ها ، عراقی ها ، و همچنین مهاجرین افریقایی هم ایران رو ترک کنند .
ناشناس۸۹۸۷۲۶۰۵:۰۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
هم افغان ها ، هم پاکستانی ها ، هم عراقی ها و هم آفریقایی ها همه رو به کشورشان برگردانید .
محمد جواد۸۹۸۸۳۷۰۸:۲۰:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
برادر وزارت خارجه افغانستان تو قسمتی از بیانیه اش در این خصوص که سایت محترم الف انتشار داده. نوشته-آقای عراقچی از احتمالات حرف زده‌اند و از مشکلات اقتصادی ایران سخن گفتند و ما توقع داریم به پناهندگان به‌عنوان پناهنده نگاه شود." اونوقت شما احساس نمیکنید این تهدید اروپائیها بود بعنوان نقطه ضعفشون و امتیاز گیری!!!واینهمه هیاهو !!
ناشناس۸۹۸۸۶۰۰۸:۳۲:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
عراقچی گفته ممکنه از برادران و خواهران افغانی خواهش کنیم. واقعا منطقی و درست حرف زده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین