سید حسین موسویان: :ایران نیازمند اقدامی قاطع در برابر آمریکاست

گروه سیاسی الف،   3980216210 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
سید حسین موسویان: :ایران نیازمند اقدامی قاطع در برابر آمریکاست

 به گزارش الف سید حسین موسویان با انتشار مقاله‌ای در  میدل ایست آل لندن  نوشت : با توجه به افزایش روزافزون تحریمها و فشارها و باتوجه به ضعف سایر قدرتهای جهانی در انجام تعهدات برجامی خود، صبر ایران رو به اتمام ودوگزینه در پیش رو دارد: اول:خروج تدریجی از برجام و دوم: خروج فوری و همزمان از معاهده ان پی تی و برجام.

 وی تاکید کرد :هردو گزینه پرخطرخواهد بود. احتمال تقابل نظامی درهردو گزینه وجود دارد. اما گزینه دوم (خروج از معاهده ان پی تی) موثرتر خواهد بود زیرا آمریکا نخواهند توانست از معاهده ان پی تی بعنوان یک ابزار قانونی برای اعمال فشار علیه ایران استفاده کنند بلکه قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات بیش از گذشته افزایش خواهد یافت. آمریکا در موقعیتی قرار خواهد گرفت که متقاضی بازگشت ایران به معاهده ان پی تی و برجام باشد.  درخواستهای فعلی آمریکا هم فراتر از معاهده ان پی تی است و هم  فراتر از برجام. ایران باید آمریکا را به معاهده ان پی تی برگرداند و نه فراتر از آن.

این دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: برجام پس از دوازده سال مذاکره ایران وشش قدرت جهانی به توافق رسید و شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه 2231 تصویب کرد. با لغو برجام، نقض قطعنامه های آزانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه سازمان ملل، آمریکا تنها عضو متخلفی است که علاوه بر نقض برجام، سپاه پاسداران ایران را درلیست گروههای تروریستی قرار داده و بدنبال قطع کامل صادرات نفت ایران است. 

 موسویان با اشاره به قصور اروپایی ها مینویسد:ترامپ با خروج از برجام و اتخاذ "استراتژی فشار حداکثری"، خصمانه ترین اقدامات آمریکا علیه ایران بعد ازانقلاب 1979 را کلید زده است...و تمام این حوادث در شرایطی رخ میدهد که ایران طبق قطعنامه سازمان ملل به تمام تعهدات برجامی خود عمل کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی که عالیترین مرجع برنامه هسته ای کشورهای عضو معاهده ان پی تی هم حد اقل 14 بارانجام تعهدات ایران  را تایید کرده است. بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپاییها قادر به انجام تعهدات خود نبوده اند به گونه ای که صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه به کمتر از نصف رسیده است.

موسویان که گزینه دوم را موثرتر میداند تصریح می‌کند:بر اساس  گزینه دوم برای مقابله با اقدامات آمریکا  تهران طی یادداشت رسمی به شش کشور امضاء کننده برجام، دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل آژانس ضمن دادن یک مهلت زمانی کوتاه، اعلام کند چنانچه قدرتهای جهانی به تعهدات برجامی خود عمل نکنند، ایران از معاهده ان پی تی و برجام بطور همزمان خارج خواهد شد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۱۹۰۳۲۲:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۶
بسیار عالی.این جوری تکلیفمون با دنیا و خودمون مشخص میشه
ناشناس۸۹۲۲۴۹۰۷:۰۹:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
اقای موسویان. شما که سالها سفیر ایران بودید والان هم سالهاست مانند اقای ظریف که در امریکا بودید دراید در امریکا زندگی می کنید چه زمانی می خواهید از این جوامع تخمین درستی داشته باشید تا به تصمیم سازان داخل کشور مشاوره بهتری بدهید. به قول خود امریکاییها( اگر با این اصطلاح اشنا باشید) انها در مورد ایران به مرحله Enough is enough رسیدند یعنی دیگر صبرشون تموم شده و حاضرند برای حل این مسئله که گریبانگیر انهاست هر هزینه و خطری را انجام دهند. بولتون و پمپئو و استفان بانن و ... همگی از مشاوران و افسران اصلی جنگی بودند. پمپئو و بانن از افسران نیروی دریایی بودند که در جریان سفارت امریکا در تهران و طبس شرکت داشتند و یا همقطاران انها در لبنان مورد هدف قرار گرفتند و اینها ایران را پشتوانه معنوی ان عملیات می دانند. اینها به دنبال تسویه حساب قدیمی هستند. طرح شما می تونست درست باشد ولی نه الان. می تونست درست باشد وقتی ایران مانند کره شمالی هنوز اراک را سیمان نکرده بود. انموقع چرا پیشنهاد ندادید؟ ولی الان این طرح شما یعنی ارزوی نتانیاهو و همین دسته ای که دنبال تسویه حساب قدیمی هستند را جامع عمل می پوشاند. هرگز عملیات زمینی نخواهد بود ولی می دانید خدای نکرده با یک موج عملیات هوایی در خلیج فارس و علیه تاسیسات نظامی و نفتی و اقتصادی ما مانند همان عملیاتی که در بهار 67 اتفاق افتاد کشور ما چند ده سال عقب می رود. ایا حاضرید مسئولیت ان را قبول کنید. مگر سرنوشت یک ملت و یک کشور شوخی است که بخواهیم با تمهیدات و پیشنهادهای این چنینی ان را در خطر قرار دهیم. همه پیشنهادی می کنید و می کنیم ولی پیشنهاد اصلی که نباید کشور را به ریسگ جنگ برد ولو اگر لازم باشد از ابرو و حیثیت و حرف و مقام و منصب خود بگذریم نمی کنید.
ناشناس۸۹۱۹۰۴۲۲:۰۹:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۶
مرگ یک بار، شیون هم یک بار
ناشناس۸۹۱۹۲۳۲۲:۲۲:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
شما آقازاده ها خیالتان راحته....فرار میکنید میرید خارج. مردم می‌مونن و جنگ!!!
ناشناس۸۹۱۹۵۷۲۲:۴۱:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
ذلت هم حدی دارد و ایران باید خروج همزمان از بر باد جام و ان پی تی را رسما بعد از اعلام زمان محدود به مراجع زیربط انجام دهد.
ناشناس۸۹۱۹۶۱۲۲:۴۳:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۶
آش چقدر شوره که آشپز هم صداش درآمده
ناشناس۸۹۱۹۸۵۲۲:۵۹:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۶
در اين دولت اقدام قاطع از تصور خارج ااست الان به حضور احمدي نژاد شديدا كشور نياز دارد چون مانند ترامپ ديوانه وار تصميمات خلق الساعته ميگرفت وهمه دنيا از جمله ترامپ را گيج ومبهوت ميكرد
ناشناس۸۹۱۹۸۶۲۳:۰۰:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۶
چرا آمریکا؟ برگرد وطن
ناشناس۸۹۲۰۱۴۲۳:۱۴:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
خارج کشور نشستی راحت حرف میزنی ملت داخل کشور هستند که بدبخت ميشن
ناشناس۸۹۲۰۳۴۲۳:۳۳:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
ناور همواپیمابرشون را دم تیغ بگذرانید
ناشناس۸۹۲۰۴۰۲۳:۳۹:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۶
خارچ شدن ازبرجام یعنی رفتن زیرفصل هفتم شورای امنیت که تمام تصمیم ترامپ هم همین است که ایران راواداربه خروچ ازبرجام کند ودرداخل هم امثال کیهان فارس الف سازخروچ وبازی درزمین ترامپ رادارند سرمی دهند که یک روزی باید به ملت جواب بدهندبازی درزمین ترامپ رادوستان درزمین ترامپ بازی نکنید ملت ایران جنگ نمی خواهد
جواد۸۹۲۱۰۸۰۰:۴۸:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
شدیدا موافقم
ناشناس۸۹۲۱۳۳۰۱:۲۵:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۷
کار تدریجی به نفع نیست فشار روانی واقتصادی بالاتری دارد وخروج یک باره از برجام اروپایی ها را شوک می کند سیاست ترامپ این است که قابل پیش بینی نیست وحتی ممکن وارد جنگ هم بشه اما سیاست روحانی قابل پیش بینی برای انها است باید سیاست جوری باشه که حرکت بعدی تو پیش بینی نکنند انها انقدر فشار میاورند ویه گوشه میشینند که قدرتی برای شیر {ایران} نمونه انوقت که ضعیف شد به جنگ وسلاخی شیر می ایند فکر کنید ما همون زمان که ترامپ از برجام خارج شد خارج می شدیم ماداریم با ترس جنگ خودمونو ضعیف میکنیم فقط کافی رهبری فراخون مقابله با امریکا بده بعد میبینید چند میلیون برای دفاع از تمام نقاط دنیا وارد جنگ با امریکا میشه ایران میتونه حداقل فضای خلیج رو ناامن کنه یکی از علتهایی که قیمت نفت بالا نرفت رفتار پیش بینی شده سیاست ایران بود که مشخصه هیچ کاری نمیکنه وفقط میگه صبر ومقاومت که ان رو من تعبیر به مرگ تدریجی میکنم یا رومی روم یازنگی زنگ
ناشناس۸۹۲۱۳۴۰۱:۲۵:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۷
نظرات ایشان در چند ماه گذشته چنان ضد و نقیض و تضاد با هم بوده که انسان میماند اینان کیستند
ناشناس۸۹۲۲۳۲۰۶:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۷
خیلی واضح است که از ایشون ( که در خارج از کشور هستند) خواسته شده در روزنامه های امریکا و بریتانیا مقاله های تهدید امیز مبنی بر امکان خروج ایران از معاهده ها بنویسند تا طرف امریکایی را از فشار بیشتر باز دارد. خود ایشان اگر وزیر امور خارجه بود یا سمت اجرایی در ایران داشت مطلقا هیچ کدام از این دو گزینه و به خصوص گزینه دوم را توصیه نمی کرد.
ناشناس۸۹۲۲۶۵۰۷:۳۰:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
تنگه هرمز باید بسته شود منافع آمریکا تو منطقه هر روز باید تهدید شوند
مهدی۸۹۲۳۰۸۰۸:۰۸:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۷
ادامه دادن به بازی برجام اشتباه هست جمهوری اسلامی غیر از مردم سرمایه ی دیگری ندارد زمین بازی را از برجام و ان پی تی تغییر دهیم به مردم به زنان به قانون اساسی به معنای واقعی رجوع کنیم بدون اصلاحات اساسی از درون محکوم به شکستیم
ناشناس۸۹۲۳۵۰۰۸:۲۶:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۷
دقیقا همون کاری که آمریکا میخواد. این کار باعث ایجاد اجماع جهانی علیه ایران خواهد شد.
ناشناس۸۹۲۳۷۰۰۸:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۷
ایشان با اقامت در آمریکا چه معلوم در راستای اهداف ترامپ حرف نزند؟
یک اصلاح طلب۸۹۲۴۵۹۰۹:۲۰:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۷
اینجانب با نظرات دکتر موسویان عزیز موافقم
پویا علامه۸۹۲۴۷۲۰۹:۲۶:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۷
از مسئولین جمهوری اسلامی می خواهم گول حرفهای چپ‌ها را نخورند. دیروز کشور را به توافق سوق دادند و امروز به جنگ در هر حالت نیز هدفشان نابودی ایران است.
ناشناس۸۹۲۵۲۰۰۹:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۷
مردم زیر فشاردارند له می شوند. تلکیف را مشخص کنید، یعنی یا جنگ یا مذاکره.
ناشناس۸۹۲۵۴۲۰۹:۵۰:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۷
باید امریکا رو تحریم کنیم.چرا زودتر به فکرمون نرسید!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین