سید حسین موسویان: :ایران نیازمند اقدامی قاطع در برابر آمریکاست

گروه سیاسی الف،   3980216210 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
سید حسین موسویان: :ایران نیازمند اقدامی قاطع در برابر آمریکاست

 به گزارش الف سید حسین موسویان با انتشار مقاله‌ای در  میدل ایست آل لندن  نوشت : با توجه به افزایش روزافزون تحریمها و فشارها و باتوجه به ضعف سایر قدرتهای جهانی در انجام تعهدات برجامی خود، صبر ایران رو به اتمام ودوگزینه در پیش رو دارد: اول:خروج تدریجی از برجام و دوم: خروج فوری و همزمان از معاهده ان پی تی و برجام.

 وی تاکید کرد :هردو گزینه پرخطرخواهد بود. احتمال تقابل نظامی درهردو گزینه وجود دارد. اما گزینه دوم (خروج از معاهده ان پی تی) موثرتر خواهد بود زیرا آمریکا نخواهند توانست از معاهده ان پی تی بعنوان یک ابزار قانونی برای اعمال فشار علیه ایران استفاده کنند بلکه قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات بیش از گذشته افزایش خواهد یافت. آمریکا در موقعیتی قرار خواهد گرفت که متقاضی بازگشت ایران به معاهده ان پی تی و برجام باشد.  درخواستهای فعلی آمریکا هم فراتر از معاهده ان پی تی است و هم  فراتر از برجام. ایران باید آمریکا را به معاهده ان پی تی برگرداند و نه فراتر از آن.

این دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: برجام پس از دوازده سال مذاکره ایران وشش قدرت جهانی به توافق رسید و شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه 2231 تصویب کرد. با لغو برجام، نقض قطعنامه های آزانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه سازمان ملل، آمریکا تنها عضو متخلفی است که علاوه بر نقض برجام، سپاه پاسداران ایران را درلیست گروههای تروریستی قرار داده و بدنبال قطع کامل صادرات نفت ایران است. 

 موسویان با اشاره به قصور اروپایی ها مینویسد:ترامپ با خروج از برجام و اتخاذ "استراتژی فشار حداکثری"، خصمانه ترین اقدامات آمریکا علیه ایران بعد ازانقلاب 1979 را کلید زده است...و تمام این حوادث در شرایطی رخ میدهد که ایران طبق قطعنامه سازمان ملل به تمام تعهدات برجامی خود عمل کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی که عالیترین مرجع برنامه هسته ای کشورهای عضو معاهده ان پی تی هم حد اقل 14 بارانجام تعهدات ایران  را تایید کرده است. بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپاییها قادر به انجام تعهدات خود نبوده اند به گونه ای که صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه به کمتر از نصف رسیده است.

موسویان که گزینه دوم را موثرتر میداند تصریح می‌کند:بر اساس  گزینه دوم برای مقابله با اقدامات آمریکا  تهران طی یادداشت رسمی به شش کشور امضاء کننده برجام، دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل آژانس ضمن دادن یک مهلت زمانی کوتاه، اعلام کند چنانچه قدرتهای جهانی به تعهدات برجامی خود عمل نکنند، ایران از معاهده ان پی تی و برجام بطور همزمان خارج خواهد شد.