تحلیل عباس عبدی از انتخابات ۹۸/ تکیدگی جامعه ایران به روایت سعید حجاریان/ سهمیه‌بندی بنزین و حواشی یک خبر

گروه سیاسی الف،   3980215202 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

تحلیل عباس عبدی از انتخابات ۹۸/ تکیدگی جامعه ایران به روایت سعید حجاریان/ سهمیه‌بندی بنزین و حواشی یک خبر

واکنش حسین فریدون به حکم دادگاه

به گزارش ایسنا، حسین فریدون در واکنش به محکوم شدنش از سوی دادگاه بدوی به حبس اظهار کرد: صرف نظر از نقض صریح قانون در جریان اطلاع‌رسانی این پرونده، اتهامات مطرح شده علیه اینجانب در دادگاه و پاره‌ای از رسانه‌ها را قویاً و مطلقاً رد می‌کنم و به آن معترضم.

وی همچنین عنوان کرد: به دلیل ریشه نداشتن این اتهامات در واقعیت و به امید صدور حکم عادلانه، جهت اثبات بی‌گناهی خود، درخواست برگزاری دادگاه تجدیدنظر را تسلیم مقامات قضائی خواهم کرد.

***

سهمیه‌بندی بنزین و حواشی یک خبر

چهارشنبه هفته گذشته خبر سهمیه‌بندی بنزین توسط دو خبرگزاری مخابره شد. انتشار این خبر باعث شد ماشین‌ها برای پرکردن باک خود پیش از سهمیه‌بندی مقابل پمپ‌بنزین‌ها صف بکشند. این صف طویل هم بعضا باعث ترافیک در برخی نقاط کشور و افزایش مصرف ۱۳۰ میلیون لیتری بنزین شد.

سخنگوی شرکت پالایش و پخش که مقام اصلی اطلاع‌رسانی در این زمینه است دیشب بازداشت شد و امروز هم آزاد شد.

سخنگوی شرکت پالایش و پخش وزارت نفت آزاد شد

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس از متوقف‌شدن سهمیه‌بندی خبر داده است و تصمیم‌گیری درباره آن را موکول به جلسه مشترک دولت و مجلس دانسته است.

نعمتی: سهمیه‌بندی بنزین فعلاً متوقف است

حاجي بابايي: دولت اجازه افزایش قیمت بنزین را ندارد/ اگر مشکل قاچاق بنزین است، چرا کارت سوخت را حذف کردید

متاسفانه افکارعمومی برای دولتمردان ما هیچ اهمیتی ندارد. واضح است که تصمیم برای سهمیه‌بندی گرفته شده بود و فقط درباره زمان اجرای آن بحث بود. اگر دولت می‌خواهد بنزین را سهمیه‌بندی کند به‌سادگی با مردم سخن بگوید و دلایل این مسئله را شرح دهد و با یک زمان‌بندی دقیق آن را اجرا کند؛ نه‌اینکه مانند امروز با مردم بی‌صداقتی پیشه کند.

البته اگر بنا باشد دولت، معقول رفتار کند در پی تصمیم به احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین، بیژن زنگنه را از کار برکنار و به دادگاه معرفی می‌کند؛ چون زنگنه در دادگاه باید توضیح دهد چرا با حذف کارت سوخت چنین خسارت هنگفتی به کشور وارد کرده است؛ البته زهی خیال باطل.

***

درخواست وکیل بابک زنجانی از دادستان جدید تهران

رسول کوهپایه زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صحبت‌های دادستان سابق تهران مبنی بر ارسال ۳۰ هزار نامه از سوی بابک زنجانی و خواندن آنها گفت: موکلم در طول مدت ۶ سال گذشته که در بازداشت انفرادی به سر می‌برد، بر اساس قوانین و مقررات موضوعه و آئین نامه زندان مانند هر زندانی دیگری از حق مکاتبه برخوردار بوده و هست و اینکه این نامه‌ها چه مخاطبی داشته قطعاً مراجع ذی صلاح قضائی و قانونی مخاطب آنها بوده‌اند.

وی افزود: یکی از وظایف مهم و اصلی دادستانی اجرای حکم است و مهمترین موضوع در پرونده موکلم از بدو تشکیل استرداد وجه و استیفای حقوق بیت‌المال بوده است و اصل موضوع که مورد توجه مسئولین قضائی و مورد تأیید و تاکید عامه مردم بوده این است که وجوه به بیت‌المال برگردد و قسمت رد مال که اجرای آن حکم تحت نظارت و اختیار و اجرای دادستانی قرار می‌گیرد، مهمترین موضوع پرونده است.

***

جبهه پایداری راه خود را جدا کرد

یک عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت برای انتخابات مجلس یازدهم در تهران فعلا بنای ما بر لیست مستقل است، چون از سوی جریان‌های دیگر شرایط نامشخص است و روند شفافی نمی بینیم.

محمد سلیمانی طی سخنانی در گردهمایی مسئولان استانی جبهه پایداری با اشاره به برنامه‌های جبهه پایداری برای انتخابات مجلس اظهار کرد: می‌ارزد که یک سال وقت بگذاریم و تلاش کنیم تا افراد صالح در مجلس حاضر باشند.

البته این رویکرد جبهه پایداری مسبوق به سابقه است و این گروه سیاسی بارها در انتخابات‌های مختلف لیست جداگانه داده است.

عباس سلیمی نمین درباره جدایی پایداری از حرکت جمعی اصولگرایان در انتخابات مجلس آینده به نامه‌نیوز گفت: اگر یک تشکل برخلاف حرکت گروهی در جریان اصولگرایی ساز دیگری را کوک کند، مشکلی برای اصولگرایان ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: الان جبهه پایداری موقعیت گذشته را ندارد، اولا از درون دچار تغییرات جدی شده و جایگاه خودش را در میان اصولگرایان از دست داده است بنابراین اصولگرایان امروز دیگر جای نگرانی ندارند از اینکه جبهه پایداری خودش مستقل عمل کند.

***

تغییر جناح‌بندی‌ها در انتخابات ۹۸

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با اعتماد درباره جناح‌بندی‌های انتخابات مجلس ۹۸ گفت: «به دليل مسائلي كه در گذشته به وجود آمده است و مسائلي كه امسال‌ هم در ادامه آن ممكن است شاهد باشيم، نمي‌توانيم انتخابات ۹۸ را بر اساس جناح‌بندي‌هاي قبلي و كليشه‌اي دسته‌بندي كنيم. دليل اين حرف هم آن است كه بسياري از نيروهاي سياسي و اجتماعي از بدنه اين دو جناح بيرون رفته‌اند و نيروهاي رسمي موجود هم توانايي جذب آنها را ندارد بنابراين بايد منتظر يك تغيير اساسي در جناح‌بندي‌ها باشيم.»

عبدی درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات لفزود: «نيروهايي كه دورتر از اصلاح‌طلبان به حكومت هستند به نظر من در شرايط كنوني پشت ‌سر اصلاح‌طلب‌ها قرار نمي‌گيرند و همين امر اصلاح‌طلبان را مجبور مي‌كند با وضعيت فعلي در وارد شدن به انتخابات احتياط كنند. يعني خيلي اختياري ندارند كه به شكل گذشته‌ وارد انتخابات شوند. به نظرم در ميدان انتخابات بايد تغييرات بنيادي صورت بگيرد. درباره ايراداتي كه به اصلاح‌طلبان وارد مي‌شود نيز بايد گفت، اصلاح‌طلب‌ها اين ايرادات را از جانب نظارت استصوابي و حذف نيروها مي‌دانند كه از دو حالت خارج نيست يا در توجيه اين عملكرد خود صادق هستند يا نيستند. اگر صادق نيستند كه بحثي نيست؛ به هر صورت توجيهي آورده‌اند و طبيعتا كسي هم آن را نمي‌پذيرد. اما اگر صادق هستند بايد بگويند، توان ما با وجود اين حد از حذف استصوابي نيروها در حد همين نيروهايي است كه وجود دارد و چون شما اين را از ما نمي‌پذيريد ما با اين حداقل صلاحيت‌ها نمي‌توانيم نامزدي معرفي كنيم. اين تنها راهي است كه صداقت آنها را نشان مي‌دهد و من فكر مي‌كنم اگر اين خط مشي را پيش بگيرند- كه معتقدم به اجبار پيش خواهند گرفت چون چاره‌اي جز آن ندارند- معتقدم شاهد تغييراتي در فضاي انتخابات خواهيم بود كه در آن زمان شرايط انتخابات به كلي تغيير مي‌كند.»

***

باز هم یک متهم گریخت

رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلاگران ارزی و اقتصادی از تلاش و پیگیری دستگاه قضا برای استرداد «شیرعلی» از متهمان فراری پرونده پتروشیمی به کشور خبر داد. قاضی اسداله مسعودی مقام افزود: «محمدحسین شیرعلی» یکی از متهمان پرونده پتروشیمی در باب معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است. اقداماتی برای احضار این متهم انجام شده و وثایقی که سپرده بود به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان در اختیار ماست.

قاضی پرونده پتروشیمی با رد این ادعا که برخی می‌گویند جرم این متهم با میزان وثیقه تناسب ندارد، افزود: جرایم این متهم در سال‌های ۹۱ و ۹۲ انجام شده و وثیقه هم بر اساس میزان نرخ دلار و خسارت آن زمان محاسبه و قرار صادر شده است، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که قرار صادره برای این متهم غیر متناسب است.

تلاش برای استرداد متهم فراری پرونده پتروشیمی به کشور

«محمدحسین شیرعلی» فرزند «قلندر» از متهمان پرونده پرحاشیه پتروشیمی است که بر اساس کیفرخواست، اتهام او معاونت در نظام اقتصادی کشور و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۸ میلیون دلار است.

***

تکیدگی جامعه ایران به روایت سعید حجاریان

سعید حجاریان در یادداشتی با ذکر خاطراتی از فقر مردم در دوران کودکی‌اش و مثال‌هایی از وضعیت مشابه در امروز تلاش کرده است مفهوم تکیدگی در جامعه ایران را توضیح دهد. حجاریان پس از ذکر نمونه‌هایی از مشکلات کنونی مثل حاشیه‌نشینی نتیجه می‌گیرد:

«این روند یقینا به تکیدگی بیشتر می‌انجامد و احتمالا آثار آن در امنیت غذایی، رشد بزهکاری و کاهش رشد جمعیت متجلی خواهد شد. متاسفانه در این میان، سرمایه‌داری دولتی هم چون بختکی بر روی اقتصاد ایران افتاده و خون آن را می‌مکد و به‌مرور حیات اقتصادی مردم را به خطر می‌اندازد و وضعیت پیش گفته را بیش از پیش شدت می‌بخشد.

اما تکیدگی علاوه بر معیشت و سبک زندگی سیاست را هم نشانه می‌رود. تکیدگی، سیاست را از زندگی مردم حذف می‌کند تا حدی که مردم آن را امری فانتزی می‌خوانند و درآوردن یک تکه نان را بر همه امور ترجیح می‌دهند. لذا کسانیکه از تحریم‌های امریکا استقبال کرده و آن را مهم‌ترین فرصت برای براندازی می‌خوانند، باید آگاه باشند، مردم در تکاپوی نان، به سراغ جنبش اجتماعی نمی‌روند؛ هر چند ترامپ همچنان گمان دارد، تحریم‌ها نهایتا به جنبش سراسری در ایران ختم می‌شود! البته باید توجه داشت، افزایش «سلطان»‌ها اعم از قیر و سکه و… ممکن است مردم را از رخوت خارج کند و آن‌ها را به اقدامات نابهنجار و مقطعی وادارد.»

چنانکه می‌بینیم حجاریان اعتقاد دارد مردم ایران در آینده نزدیک دست به انقلاب نمی‌زنند هرچند ممکن است اقدامات نابهنجار و مقطعی انجام بگیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۰۰۲۰۲۰:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
آقای عبدی! اصلاح طلبان بیشتر از بقیه جناحها ولع پست دارند برخلاف ادعایشان؟
ناشناس۸۹۰۰۴۱۲۱:۲۶:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
انتخابات 98 احتمال زیاد درصد مشارکت میاد زیر 50 درصد. مگر مهره هایی خارج از دو جناح و جوان و.متخصص کاندیدا بشن.
ناشناس۸۹۰۲۵۱۰۰:۲۷:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
حمله پس از مگر شما بسیار مبتدیانه بود. فقط به قسمت اولش مثبت دادم.
ناشناس۸۹۰۱۲۵۲۲:۳۰:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
شناسایی صادرکنندگان کار سختی نیست. بنابراین، به راحتی می‌توان پیگیری کرد که چرا فقط یک سوم ارز حاصل از صادرات در سال گذشته به کشور بازگشته است و چه کسانی این کار را کرده‌اند.
ناشناس۸۹۰۱۲۶۲۲:۳۰:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
به عنوان یک جوان ایرانی از وزیر ارتباطات انتظار داشتم به راه‌اندازی اینترنت ملی و حمایت از پیام‌رسان‌های بومی اقدام کند. جوانان ایران اسلامی از هر اقدامی که باعث حفظ استقلال کشور شود استقبال می‌کنند.
ناشناس۸۹۰۱۲۸۲۲:۳۰:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چرا خرمایی که از کشاورز به کیلویی 1500 تومان خریده شده امروز در بسته‌های 800-900 گرمی به 30 هزار تا 35 هزار تومان به فروش می‌رسد؟ آیا دستگاه‌های عریض و طویل بازرسی و نظارتی قادر به شناسایی این از خدا بی‌خبران نیستند که یک روز در بازار خوراک مردم، روز دیگر در خودرو، در مسکن و... قیمت‌ها را 3-4 برابر افزایش می‌دهند؟
ناشناس۸۹۰۱۳۰۲۲:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
شیطان بزرگ پس از اینکه حزب‌الله لبنان و سپاه را در لیست تروریست‌ها قرار داد، البغدادی را از پشت صحنه به روی صحنه آورد تا در خاورمیانه جدید و معامله قرن مؤثر شود، بلکه شیشه عمرشیطان بزرگ، یعنی رژیم ددمنش صهیونیستی را از شکستن حتمی نجات دهد. پس تنها راه موفقیت جبهه مقاومت فشار بر این غده سرطانی است.
ناشناس۸۹۰۱۹۷۲۳:۲۱:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
صبح جمعه برای ورزش به ارتفاعات درکه در شمال تهران رفته بودم از پوشش کریه و قبیح بعضی خانم‌ها قلبم شکست. غفلت و بی‌تفاوتی مسئولان مربوطه نسبت به حفظ مقدسات شرع مقدس دردآور است.
ناشناس۸۹۰۴۲۹۰۷:۲۵:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۶
برادر مسلمان من، در دین هیچ اجباری نیست. اما باید قلب ادمی از اختلاس، قاچاق که همه تضییع حق الناس هستند بشکند
ناشناس۸۹۰۴۴۶۰۷:۳۸:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
واقعا می خواهم از شما بپرسم تابحال قلبت بخاطر شرمندگی بخش قابل توجهی از پدران ایران از روی زن وبچه اشان بخاطر دست تنگی شان شکسته یانه ؟ هموطن عزیز کمی فکر کن .
مردم دوست۸۹۰۵۷۱۰۸:۵۱:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۶
من هم از دیدن کامنتی که شخص به خودش اجازه میده در پوشش شخص هم دخالت کنه قلبم جریحه دار شد. پوشش هر شخص به خودش مربوط است.
ناشناس۸۹۰۵۹۷۰۹:۰۶:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۶
دلت براي گروني كمر شكن بشكنه
ناشناس۸۹۰۱۹۸۲۳:۲۱:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اعلام کردند که خودروهای بالای 25 سال عمر و موتورسیکلت‌های بالای 10 سال عمر مشمول دریافت کارت سوخت نمی‌شود، زمانی که شرایط اقتصادی برای تعویض خودرو مهیا نیست و قیمت خودرو افسار پاره کرده است چه انتظاری می‌توان از مردم داشت که وسایل نقلیه فرسوده‌شان را تعویض کنند.
ناشناس۸۹۰۲۳۵۰۰:۱۱:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۶
بایید از مسولین پرسید بنزین بیشتر قاچاق می شود یا گازوئیلی که برای استفاده از آن احتیاج به کارت سوخت هست ولی متاسفانه فقط روی بنزین زوم میکنند
ناشناس۸۹۰۲۷۱۰۰:۴۶:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۱۶
تازه تا 1400 دو سال مونده بعدشم تا 1450 با اصلاحات چه شود
ناشناس۸۹۰۴۰۲۰۶:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
حجاریان درست میگه کره ی شمالی گواه این واقعیت هست که بد بختی و نداری انسان را دچار رخوت و فلاکت و مرگ تدربجی اجتماعی می کنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین