دلار 4200 توماني ،تهدید یا فرصت

محمدكاظم انبارلويي،   3980204060 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
دلار 4200 توماني  ،تهدید یا فرصت

بودجه سال 98 كل كشور زخمي است. اين زخم از ضربت ارز 4200 توماني بر پيكر ماليه عمومي كشور ايجاد شده است. عفونت ناشي از آن ارزش پول ملي را به پايين‌ترين سطح خود در يك صد سال گذشته قانون‌گذاري و مقررات‌نويسي در قالب تصويب‌نامه‌هاي هيئت‌وزيران رسانده است.


مسئوليت اين تصميم را هيچ شخص حقيقي در دولت به عهده نگرفت. رئيس‌جمهور گفت: «من با آن مخالف بودم.» معاون اول رئيس‌جمهور هم گفت: «من فقط آن‌را اعلام كردم.» بانك مركزي كه مسئوليت حفظ ارزش پول ملي را به عهده دارد،‌ اعلام كرد؛ اين تصميم به پيشنهاد ما نبوده و در جاي ديگر پخت‌وپز شده. شوراي پول و اعتبار در اين تصميم‌سازي جايگاهي نداشته. هيچ يك از اقتصاددانان و اقتصادفهمان دولت از اين تصميم‌گيري حمايت نكردند و گفتند: ما نقشي نداشتيم!

چه خوب است رئيس دولت يا يك مقام مسئول به مردم توضيح دهد كه  مباني علمي و كارشناسي اين تصميم‌گيري چه بود كه معيشت مردم را نشانه گرفته است. درست يك سال قبل در چنين روزهايي دولت چنين تصميمي گرفت و همه معادلات و معاملات و مناسبات بودجه 97 را به هم ريخت. بازار را دچار آشفتگي كرد و اغتشاش را در قيمت‌ها پديد آورد و اين نابساماني همچنان ادامه دارد. آيا پس از گذشت يك‌سال از اين تصميم نادرست كسي پاسخگو است؟


ما  در بودجه 98 با منابعي لاوصول و مصارفي هنگفت روبه‌رو هستيم ارز 4200 توماني چندين تن طلا از ذخاير بانك مركزي را به تاراج و 18 ميليارد دلار از منابع مالي دولت را در معرض فساد رانت‌خواران قرار داد كه برخي آن را «غارت ارزي» تعبير مي‌كنند. هنوز دستگاه قضائي پرده از اين معما برنداشته كه  فرآيند تصميم‌گيري و تصميم‌سازي در اين باره قانوني بوده يا نه؟!


تنها مرجع تعيين نرخ ارز قانون پولي و بانكي است. چطور هيئت‌وزيران با تمسك به قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز دست به چنين تصميمي زد؟ (1) به‌طوري‌كه هيچ وزيري اكنون حاضر نيست از اين تصميم دفاع و حمايت كند.
كار مراجع نظارتي در دولت،‌ مجلس و قوه قضائيه درباره اين تصميم كه معيشت مردم و ارزش پول ملي را نشانه گرفت به كجا كشيد؟ 


آنها به اين سوال مي‌توانند پاسخ دهند كه آيا تبصره  3 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق كالا، با دور زدن قانون پولي و بانكي و وظايف بانك مركزي درباره حفظ ارزش پول ملي مي‌تواند مستند قانوني اين تصميم‌گيري باشد؟  اگر نمي‌‌تواند  واكنش آنها نسبت به  اين تصميم غيرقانوني چيست؟


ارز 4200 توماني ماليه عمومي را هدف قرار داده است و همه  محاسبات را به هم ريخته است. ارز از 2 نرخي به 5 نرخي رسيده است. به همين دليل صادر كنندگان اعم از دولتي و خصوصي ترجيح مي‌دهند ارز خود را در خارج از كشور نگه دارند و با ما‌به‌التفاوت گونا‌گون آن بازي كنند.


آنچه در تبصره 3 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق كالا به‌ عنوان ساماندهي مديريت منابع ارزي ياد شده آن است كه؛ منابع ارزي را كجا خرج كنيد، به چه امري اختصاص بدهيد و براي چه اموري تخصيص بدهيد. نه اينكه تعيين نرخ كنيد! آن‌ هم به گونه‌اي كه تير خلاص به ارزش پول ملي بزنيد و تمام قوانين و مقررات موضوعه در مورد تعيين برابري نرخ ارز را ناديده بگيريد!!.


ارز 4200 توماني يك تهديد جدي است. دولت اين تهديد را بايد با «رونق توليد» و «تقويت زيرساخت‌هاي صادرات» و «برنامه‌ريزي براي بازگشت ارز صادرات به كشور» به فرصت تبديل كند. دولت بايد از توليد حمايت كند تا علاوه بر رفع نيازهاي داخلي كشاورز، باغبان، صنعت كار، دامدار و مرغدار بتواند محصول خود را صادر كند.


اگر زير ساخت‌هاي صادرات مهيا نباشد محصول روي دست توليد كنندگان مي‌ماند و ضايع مي‌شود. اگر زيرساخت‌هاي صادرات مهيا باشد اما ارز حاصل از صادرات به كشور برنگردد اقتصاد ملي آسيب‌ مي‌بيند، كاهش ارزش پول ملي ادامه پيدا مي‌كند. سلامت فضاي كسب كار به خطر مي‌افتد و تورم  همچنان سفره مردم را خالي‌تر مي‌كند. دولت بايد از فتنه ارز 4200 توماني با آنچه كه گفته آمد عبور كند والا اين فتنه در درجه اول به دولت و سرمايه اجتماعي آن آسيب مي‌زند.


پي‌نوشت:
1- تصويب‌‌نامه شماره 4252 مورخ 22/1/97

دیدگاه کاربران

اقتصاد خوانده۸۷۰۲۲۵۱۰:۵۶:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۴
توی این مملکت هیچ کسی مسئولیت اشتباهاتش رو به گردن نمیگیره!!! واقعیت اینه که چه در مورد ارز 4200 و چه در مورد حراج 60 تن طلای کشور، بانک مرکزی اختیاری از خود نداشت و مجری دستورات نهاد ریاست جمهوری بود. اما نکته اساسی اینکه چرا در آن زمان اقای سیف از زیر بار این فشارها شانه خالی کرد و استعفا نداد؟؟
ناشناس۸۷۰۲۹۷۱۱:۴۴:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۴
حالا که اعتراف کردید پس چرا سیف و جهانگیری را محاکمه نمیکنید؟
ناشناس۸۷۰۳۱۵۱۱:۵۱:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۴
مشکل دیگرتله ارز 4200 تومانی که در خصوص کالاهای اساسی مثل دارو و خوراک دام و گوشت وگندم اختصاص می یابد اینست که حتما باید از پول فروش نفت تامین شود در حالیکه کشورهای ترکیه و چین و هند که از ما نفت میخریدند خودشان وارد کننده این اقلام هستند . از سوی دیگر شرطشان برای پرداخت تولید کالا در کشور خودشان می باشد که تاکنون این روش واردات تنها برای واردات مقدار محدودی ماده اولیه دارو از چین و هند کار کرده است. این امر باعث کمبود کالاهای اساسی و پر رنگ شدن اثر تحریمها شده که نمونه اش گران شدن گوشت بود. اگر دولت می خواهد قیمت کالا های اساسی کاهش یابد اینست که اجازه دهد کالای اساسی با ارز نیما وارد شود مابه التفاوت ریالی ارز 4200 با ارز نیما در گمرک پرداخت شودتا تنها کالاهایی به کشور وارد شده اند و آماده توزیع می باشد بتوانند از این ارز استفاده کنند.
آریابان۸۷۰۳۵۱۱۲:۰۹:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۴
مثال بسیار ساده برای این بیراه-کار !!!!! بجای راه-کار که تقریبا هر روزه در زندگی روزمره درتهران شاهدیم اینه که مثلا توی حیاط برای کبوتر های بی پناه نان و دانه می ریزیم ولی یهوئی یک موش چاق و چله از درون فاضلاب !!!!! بیرون می جهد و با ترساندن کبوتر های گرسنه مواد غذایی رو چپاول میکنه و هیچ چیزی برایشان باقی نمیگذاره !!!!!. در یک کلام برای پیاده کردن چنین طرح هایی باید با نگاهی کارشناسانه و استادانه همه جوانب آن و بویژه ابزار های کنترلی شدید را مورد پیش بینی قرار داد وگرنه چنین می شود که شده و شاهدیم و داریم زجر می کشیم !!!!!!.
ناشناس۸۷۰۴۲۵۱۲:۵۱:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۴
مشکل قیمت ارز نیست مشکل ثبات هست. وقتی 1000 تومن باشه فردا بشه 3000 تومن نمیشه کار کرد. البته دلال و قاچاقچی و اختلاسگر و رانت خوار میتونه کار کنه ولی تولید کننده و خدمات دهنده و فروشنده نه.
ناشناس۸۷۰۶۶۹۱۵:۰۵:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۴
دولت باید ارز 4200 تومانی را هرچه سریع تر حدف کند این ارز غیر از ایجاد رانت برای عده ای از آقازده ها و رانت خواران هیچ نفعی برای مردم عادی نداشته است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین