جزئیات پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی

گروه اقتصادی الف،   3980127072 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته است.

جزئیات پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی

به گزارش فارس، با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته است.

براساس این طرح که در حال بررسی در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت است، واحد پولی ملی جدید تحت عنوان "تومان" تعریف می‌شود که هر "تومان" معادل ده هزار (۱۰۰۰۰) ریال فعلی و یکصد (۱۰۰) "ریال جدید" خواهد بود.

از سوی بانک مرکزی طول "دوره گذار" از "ریال" به "تومان" ۲۴ ماه پیشنهاد شده است و در این مدت اسکناس‌ها و سکه‌های قدیمی جمع‌آوری و جایگزین می‌شود.

از تاریخ رواج قانونی "تومان" در کلیه قوانین خاص و عام، "تومان" جاگزین "ریال" به عنوان واحد رسمی پول جهموری اسلامی ایران خواهد شد، "تومان" بر مبنای نرخ برابری جاگزین می شود. همچنین مبالغ مندرج در کلیه تعهدات و اسناد و دفاتر و قراردادها از تاریخ رواج قانونی "تومان" باید به این پول تقویم و ثبت و مطالبه گردد و هرجا که در تعهدات و اسناد و دفاتر تجاری و قراردادها تا قبل از تاریخ رواج "تومان" از واحد "ریال" استفاده شده است، تقویم این مبالغ براساس نرخ برابری به تومان الزامی خواهد بود.

چگونگی عملیات حسابداری، مالی، مالیاتی، محاسباتی، آماری، تهیه و تنظیم صورت‌های مالی، داده‌های تاریخی، ثبت اطلاعات، اصلاح دفاتر و حساب‌ها و گرد کردن اعداد، در دستگاه‌های اجرایی و همچنین توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق مقررات قانونی مربوط مکلف به نگهداری دفاتر تجاری می‌باشند، در فرآیند تغییر واحد پول قانونی کشور، بر طبق آیین نامه‌ای خواهد بود که طرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون مشترکان "توسط وزارت امور اقتصادی و داریی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت در تشریح دلایل ارائه این طرح توسط بانک مرکزی و مزایای آن توضیح داده است: وجود تورم مزمن و کاهش قدرت خرید واحد پول ملی مشکلاتی از قبیل افزایش قابل توجه حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتی ناشی از آن،‌ خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی، افت حیثیت ظاهری پول ملی در مقایسه با سایر اسعار بین‌المللی، عدم کاربرد اضعاف پول ملی (دینار) و نیز عدم استفاده از نام واحد پول رسمی (ریال) و جایگزینی آن با واژه غیررسمی "تومان" را به دنبال داشته است. علاوه‌براین، بالا بودن استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن در حجم بالا، هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس و همچنین استهلاک بالای دستگاه‌های خودپرداز و پول‌شمار از دیگر پیامدهای منفی کاهش ارزش واحد پول ملی به حساب می‌آید.

با توجه به تحولات اقتصادی پیش‌آمده طی دهه‌های اخیر، ضرورت اصلاح نظام پولی کشور و بازآرایی جایگاه اسکناس و مسکوک در مبادلات نقدی آحاد جامعه به‌شدت احساس می‌شود. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۰.۰۵۶ در سال ۱۳۵۰ به ۱۵۳.۶ در آبان سال ۱۳۹۷ (۲۷۴۳ برابر) رسیده است؛ این در حالی است که بزرگ‌ترین قطع اسکناس با احتساب ایران‌چک بانک مرکزی در این مدت متناسب با نرخ تورم تعدیل نشده و تنها ۵۰‌ برابر (از ۱۰ هزار به ۵۰۰ هزار ریال) افزایش یافته است که در مجموع کاهش کارایی پول ملی در تسویه مبادلات جاری فعالین اقتصادی کشور را به همراه داشته است.

با اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارٱمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارزهای جهان روا در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به همراه خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۹۰۹۳۱۰:۳۲:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۲۷
باز شروع شد. یا انجام بدین یا ندین. هزار بار پیشنهاد و شایعه میاد
si۸۵۹۰۹۵۱۰:۳۴:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۷
4 صفر نیست سه صفر کم میشه.........ده هزارتومان میشود یک تومان
آریابان۸۶۰۰۴۱۱۸:۰۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۷
جناب si ده هزار دارای 4 صفر است نه 3 صفر (که مربوط به هزار می باشد) !!!!!!!!
ناشناس۸۵۹۱۲۱۱۰:۵۰:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲۷
پنج صفر باید کم بشه واگرنه فایده ای نداره
ناشناس۸۵۹۱۳۶۱۰:۵۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۷
در حال حاضر پول ملی کشور دلار است. در این کشور همه هر روز صبح خرید و فروش خود را با نرخ دلار تنظیم می کنند. بانک مرکزی بهتر است به جای این که وقت خود را با این کارها تلف کند در پی کاهش نرخ دلار باشد.
ناشناس۸۵۹۱۳۷۱۰:۵۶:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۲۷
شش تا كنيد بهتر است بايد اينده نگر باشيم تا نياز به برداشت چهار تا ديگر در ٥ سال اينده نباشيم
ناشناس۸۵۹۱۴۵۱۱:۰۴:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
یک دفعه شش تا حذف کنید تا مجبور نشیم یک سال دیگر 4 تا دیگه هم حذف کنیم مرد حسابی تو این شرایط اقتصادی منفی و تورم سرسام آور کسی چنین میکنه اول اقتصاد سالم بسازید بعد چنین کنید
ناشناس۸۵۹۱۶۰۱۱:۱۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۲۷
تا زمانی زیرساخت برای اقتصاد پویا و تجارت جهانی درست نشه شما باید هر 2 سال اسکناس جدید با صفر کمتر چاپ کنی پول پشتوانه می خواد اقتصاد ما مریضه نیاز به باز نگری داره اینکار مسکنه با تحمیل کلی هزینه چاپ
ناشناس۸۵۹۱۸۹۱۱:۳۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
همین گندی که سر دلار و سکه زدید بس نیست ؟! حالا میخواهید گند دیگه ایی بزنید
نادری۸۵۹۲۴۵۱۱:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۲۷
پیشنهادی خوب به ما بگویید مگر در بوق و کرنا نکردیم که واحد پولی شده تومان رسماااااااا ریال دیگه الان چه صیغه ایه؟؟؟؟؟؟؟ همزمان با این کار برداشت صفرها به سمت تومان شدن در عمل برویم
ناشناس۸۵۹۲۸۸۱۲:۲۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۷
یعنی ارزش پولمان معادل ریال عمان می شود؟
محمدرضا۸۵۹۳۲۳۱۲:۴۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۷
این کار چون جنبه نمایشی و پوپولیستی دارد تمام دولتها به دنبال انجامش بوده اند. اول باید تورم را بصورت ریشه ای (نه مسکنی و موقتی، آنجوری که دو سال پیش دولت انجام داد) مهار کرد وتورم حداقل تک رقمی بشود بعد برای حذف صفر اقدام به هزینه از جیب ملت بکنید. تورم سی چهل درصدی( تازه اگر بیشتر نشود) به سرعت صفرهای را باز خواهد گرداند و کل هزینه ( بخوانید لفت و لیزهای دور و بر آن هم)به هدر خواهد رفت.
سعید۸۵۹۳۳۵۱۲:۴۸:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۷
ایکاش میگذاشتن مردم از عذاب طرح دلار 4200 خلاص میشدند بعد یک طرح نسنجیده دیگر اراءه میکردند؟
ناشناس۸۵۹۳۶۶۱۳:۰۶:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۲۷
با توجه به تجارب سایر کشورها مثلا ترکیه ، این کار در کوتاه مدت و از بعد روانی خوب است اما باید با سایر اقدامات زیربنایی همراه باشه تا ارزش پول ملی حفظ بشه.
ناشناس۸۵۹۳۶۷۱۳:۰۶:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲۷
ميخواستين هر چند سال يکبار ارزش پول ملی را پايين نمی آوردين و از اين طريق آسيبهای مهلکی بر اقشار ضعيف جامعه نمی آوردين.
ناشناس۸۵۹۳۹۲۱۳:۱۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۷
یکسال دیگه وایستید راحت می تونید ۶ تا صفر کم کنید
ناشناس۸۵۹۴۵۷۱۳:۵۱:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۲۷
اگه واحد پول ایران رو دلار کنید در آمد و دخل و خرج واقعی مردم مشخص میشه
ناشناس۸۵۹۴۸۲۱۴:۰۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۷
حالا چرا اینقدر اصرار دارید که از واژه "تومان" که ریشه در زبان مغولی داره استفاده کنید؟ یک اسم بهتر بذارید خوب، مثلا ریالِ جدید یا هر نام مناسب دیگه
ناشناس۸۵۹۷۱۶۱۵:۲۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۷
همه چیز که با دلار محاسبه میشود و بادلار بالا و پایین میرود پس این چه هزینه بیهوده ای است که به کشور تحمیل میکنید یکباره واحد پول را کنید دلار و قال قضیه را بکنید
ناشناس۸۵۹۷۲۲۱۵:۲۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۷
یک پیشنهاد برای کاهش هزینه ها: به مردم بگویید خودشان با خودکار، 4 تا صفر را خط بزنند و سیاه کنند تا نیازی به به چاپ پولهای جدید نباشد و کلک این کار کنده شود و بانک مرکزی و دولت هم به کارهای مهمتری برسد البته اگر کار مهمتری داشته باشند!
ناشناس۸۵۹۷۵۶۱۵:۴۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
سرگرمی جدید
ناشناس۸۵۹۹۳۶۱۷:۲۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۷
تا وقتی بانک مرکزی قلک دولتی ها باشه و چاپخانه بانک مرکزی بدون حساب و کتاب ، پول بدون پشتوانه چاپ میکنه تا فقط مشکلات مالی دولت حل بشه و تورم حاصله مثل آوار روی سر مردم خراب بشه ، حذف صفر و تعریف واحد پولی جدید هیچ فایده ای نداره تومان هم بعد از چند سال به سرنوشت ریال دچار میشه
ناشناس۸۵۹۹۴۰۱۷:۲۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۲۷
کار عبث نکنید ظرف شش ماه تا یک سال دوباره به همین وضعیت بر میگردیم مشکلات اقتصادی و سیاسی با دنیا رو با این روشهای مسکن و ناصواب نمیتوان حل و فصل کرد.
ناشناس۸۵۹۹۷۵۱۷:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۲۷
پول بدون پشتوانه چه با صفر چه بی صفر بی ارزش است.
هادی۸۵۹۹۷۶۱۷:۴۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۷
حالا که میخوان واحد پول رو عوض کنن بهتره از یه اسم ایرانی استفاده کنن نه از تومان که یک واژه مغولیه! مثلا اسم واحد جدید رو بزارن پرسا persa (پول رایج سراسر ایران) که با اسم ایران هم تناسب داره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین