ساخت "مال" با هدف سرپوش گذاشتن بر فعالیت های نامعلوم

گروه اقتصادی الف،   3980125018 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است که مال‌ها (فروشگاه‌های بزرگ) چه در کشورهای توسعه یافته و چه در اقتصادی مانند ایران سرنوشت مبهمی دارند و نمی‌توان از شکوفایی آنها سخن گفت.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اصلی‌ترین نقطه رشد و توسعه مال‌ها در جهان در قرن ۲۰ و در کشور آمریکا رخ داد و برای دوره نسبتاً طولانی توانست بخش قابل توجهی از تمرکز اقتصاد خرده فروشی را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: پس از عبور از این دوره عملاً حرکت رو به رشد مال‌ها در کشورهای توسعه یافته متوقف شد و طرح‌های توسعه کلانی که پیش از این وجود داشت ادامه پیدا نکرد.

به گفته وی در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته، مال‌ها جای خود را به فروش آنلاین در فضای مجازی داده‌اند و به نظر می‌رسد دوره فعلی، محل اصلی مانور این نوع از فروشگاه‌ها خواهد بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه امروز اصلی‌ترین حوزه تمرکز مال‌ها در کشورهای نوکیسه است، تصریح کرد: امروز اصلی‌ترین توسعه این فروشگاه‌های بزرگ در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس یا کشوری مانند چین دیده می‌شود. اصلی‌ترین شباهت اقتصادی این کشورها، درآمدزایی قابل توجه آنها در دهه‌های گذشته بوده که باعث شده آنها به فکر حرکات عجیب اقتصادی و زدن رکورد در ساخت برج‌ها یا فروشگاه‌های بزرگ باشند. از این رو امروز تمرکز مال‌ها به کشورهای در حال توسعه انتقال یافته است.

ساخت مال با هدف سرپوش گذاشتن بر فعالیت های نامعلوم

حریری درباره چگونگی وضعیت ساخت مال‌ها در ایران نیز گفت: پیش از هر چیز نبود شفافیت کامل در اقتصاد، خود را در گسترش فروشگاه‌های بزرگ نشان می‌دهد. ما در سال‌های اخیر دیده‌ایم که برخی افراد یا شرکت‌ها و سازمان‌هایی که وضعیت نامعلومی داشته‌اند، برای پوشش فعالیت‌هایشان به ساخت این فروشگاه‌ها اقدام کرده‌اند که بسیاری از این طرح‌ها به دلیل مشکلات قضائی متوقف شده‌اند.

وی ادامه داد: در کنار آن، مال‌ها در تمام جهان به عنوان مرکز خرید طبقه متوسط شهری محسوب می‌شوند و این تلقی که در آنها کالاهای لاکچری یا برندهای خاص عرضه می‌شود اشتباه است، زیرا در تمام جهان برندهای لاکچری کالاهای خود را در فروشگاه‌های خاص خود عرضه می‌کنند و این طبقه متوسط است که نیازهای خود را از طریق فروشگاه‌ها و برندهای متوسط تأمین می‌کند.

گسترش مال ها توجیه اقتصادی ندارد

به گفته این فعال اقتصادی، با توجه به اینکه طبقه متوسط شهری ایران در دو دهه گذشته با فشارهای اقتصادی جدی رو به رو بوده و توان خرید خود را از دست داده است، عملاً مال‌ها از رونق افتاده‌اند زیرا امروز هزینه خرید حتی از یک برند معمولی برای قشر متوسط گران تمام می‌شود و عملاً گسترش آنها توجیه ندارد.

حریری با اشاره به کاهش استقبال از مال‌ها در بسیاری از شهرهای ایران، بیان کرد: امروز این سوال مطرح است که با وجود از دست رفتن قدرت خرید اصلی‌ترین طبقه هدف در مال‌ها چرا هنوز برنامه‌های توسعه و ساخت فروشگاه‌های جدید ادامه دارد؟ از این رو به نظر می‌رسد تا زمانی که یک تحول جدی در اقتصاد ایران رخ ندهد، عملاً بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ با استقبال جدی مواجه نمی‌شوند. در کنار آن نگاه محدود کننده‌ای که به واردات در اقتصاد ایران وجود دارد، عرضه کالاهای برند در این فروشگاه‌ها را نیز با محدودیت مواجه کرده است.

 براساس آمارهایی که در سال‌های اخیر ارائه شده تعداد فروشگاه‌های بزرگ در دست ساخت در ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین تمرکز مال‌ها ارائه محصولات برندهای مختلف به شمار می‌رود، بالا رفتن هزینه کالاهای وارداتی و افزایش نرخ ارز باعث شده تنوع محصولات در این فروشگاه‌ها کاهش پیدا کند.

در اقتصادهای آزاد دنیا با توجه به محدودیتی که در نقش دولت وجود دارد، عملاً دخالتی در توسعه یا کاهش تعداد این فروشگاه‌های بزرگ صورت نمی‌گیرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۵۴۱۲۰۸:۰۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۵
با تشکر از نایب رئیس اتاق بازرگانی که این مطالب رو در معرض افکار عمومی قرار دادند. بطور قطع این مطلب مورد توجه دستگاه محترم قضایی قرار می گیرد.
صادق۸۵۵۴۱۵۰۸:۰۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۲۵
شما خودت میای از ایران مال می‌نویسی و تعریف تمجید می‌کنی .. حالا مطلب می‌ذاری علیه مال ها ..؟..
امین۸۵۵۶۰۴۱۱:۰۵:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۲۵
بنده یکی از پرسنل بخش مالی کمپانی زنجیره ای فروشگاهی کشورم هیچگونه تراز مثبتی وجود ندارد مال های مختلف که باید وا کاوی شود بعدها صدایش در میآید.
ناشناس۸۵۵۶۶۲۱۱:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۵
t;ایران مال &; ساخته شده توسط بانک آینده چه صرفه اقتصادی دارد ؟! اگر اینهمه هزینه ای که صرف ساخت آن شده است در جهت احداث واحد های تولیدی و صنعتی میشد بمراتب بهتر و منطقی تر بود . هدف از ساخت این مجموعه بی فایده و بیخود چه بوده است ؟ هزینه های ساخت آن چگونه تامین شده است ؟ ضروری است سازمان های نظارتی و قوه قضائیه در این مورد ورود نمایند .
ناشناس۸۵۵۸۲۵۱۴:۰۷:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۵
... شما چک کن ببین راه اندازی این مال ها هیچ تووجیه اقتصادی نداره ضمنا چه افرادی مالک این مال ها هستن : عمدتا از ...با رانت های وحشتناک یک شبه راه صد ساله رو رفتن .
شکاک۸۵۵۸۸۵۱۴:۳۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۵
والا من شک دارم به از رونق افتادن مالها. الان شما تشریف ببرید هایپر، ایران مال، افق کوروش، دنیای نور، میلاد نور و خیلی جاهای دیگه، می بینید که جا برای سوزن انداختن نیست. اجاره های حداقل 40 میلیونی غرفه هاشونم نشون میده کاملا کسب و کارشون رونق داره. اگه تعداد مال ها ده برابر هم بشه بازم از رونق نمی افتند
ناشناس۸۵۵۹۲۹۱۵:۰۳:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۲۵
مال ها مالی نیستند
ناشناس۸۵۶۲۶۲۲۰:۲۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۲۵
رانت داشته باش و هر آنچه خواهی ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین