به بهانه تحریم هلال احمر توسط آمریکا روشنگری علیه تحریم های ظالمانه / الان باید شکایت کرد

 رضا قره باغی*،   3980119166 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
روشنگری علیه تحریم های ظالمانه / الان باید شکایت کرد

سیل در استانهای غربی و جنوبی کشورمان که منجر به ایجاد وضعیت بحرانی و فوق العاده در بسیاری از شهرها و روستاها شد، درسهای زیادی برای گفتن دارد. آنچه که هم اکنون بیش از همه حائزاهمیت است، بحث امداد و نجات، اسکان اضطراری و برخورداری از حداقل های ضروری تا بازگشت به زندگی عادی میباشد. بعد از آن نیز ضروری به نظر میرسد تا به علل این حادثه و درسهای مدیریتی ناشی از آن پرداخته شود.

مساله مهمی که در روزهای اخیر خودنمایی می کند، امداد و نجات در کوتاهترین زمان ممکن حتی در شب و تامین دارو و مایحتاج اولیه سیل زدگان است. هم در شرایط بحرانی و هم پس از آن، بروز بیماریها خصوصا بیماریهای عفونی افزایش خواهد یافت و افرادی که به بیماریهای صعب العلاج مبتلا هستند در تامین نیازهای اولیه خود بامشکل مواجه خواهند شد. در این میان وضعیت بیماران خاص از اهمیت بالایی برخوردار است که نیازمند توجه و برنامه ریزی جدی از زمان شروع بحران میباشد.

در خبرها آمده است که آمریکا و  کشورهای تحریم کننده ایران متاسفانه حسابهای جمعیت هلال احمر ایران را مسدود نموده اند. در این میان لازم است دستگاه دیپلماسی فعالتر عمل کند. همانگونه که مرخصی فرمانداران و استانداران لغو شده بود، مرخصی تمامی اعضاء دستگاه دیپلماسی نیز لغو گردد و به محل کار خود بازگردند. در تمامی کشورهایی که سفارتخانه ، نمایندگی دائم و یا موقت وجود دارد لازم است تا پرونده های شکایت بین المللی علیه تحریم کنندگان باز شود. براساس کنوانسیونهای بین المللی و منشور حقوق بشر سازمان ملل در شرایط بحرانی به هر دلیلی نمی توان مانع کمک رسانی به مصدومین و یا بیماران شد. همانگونه که آنها در لوگزامبورگ علیه ایران پرونده حقوقی بازکردند پس می‌توان در کشورهای دیگر علیه آنها طرح دعوا نمود.

هم اکنون فضای مناسبی فراهم شده تا روشنگری علیه تحریم های ظالمانه انجام شود. در این شرایط اضطراری، وزرای محترم خوب است جداگانه در پیامهایی ویدیویی به زبان انگلیسی از تحریمهایی که مانع امداد رسانی میشود، منتشر کنند و دستور دهند تا بصورت اورژانسی فهرستی از تجهیرات و اقلام امدادی که مشمول تحریم شده است و هم اکنون در مناطق سیل زده به آنها نیاز فوری میباشد، تامین شود. این تجهیزات لیست کاملی است از بالگردهای امدادی، آمبولانسهای اورژانس، تجهیزات ارتباطی، وسایل خاکبرداری، مواد اولیه دارویی و همچنین بذر و سموم آفت کش برای کشاورزان است چرا که اصلی ترین آسیب دیدگان سیل اخیر متاسفانه روستائیان، کشاورزان و حاشیه نشینان شهرها بودند.

ایجاد موج رسانه ای علیه تحریم کنندگان بیش از آنکه وظیفه تک تک مردم باشد، اول وظیفه مسئولین دولتی و پس از آن بر عهده نهادها و سازمان است که در قالبهای بشر دوستی فعالیت می کنند. هلال احمر و صلیب سرخ خصوصا دفتر صلیب سرخ در تهران در این میان نقش عمده ای دارند. ایجاد شفافیت و روشنگری به مردم و استفاده از ابزارهای قضایی در قالب شکایت حقوقی از دولتهای تحریم کننده و همچنین طرح دعوا علیه شرکتها و سازمانهای  خارجی که مانع امدادرسانی می شوند از شدت تحریمها خواهد کاست و حداقل اثربخشی آن شکایتها این است که هم مردم کشورمان و هم دیگر کشورها با عمق اهداف پلید و غیرانسانی تحریم کنندگان آشنا می شوند.

شبکه های اجتماعی همانگونه که از نام آنها پیداست محل تبادل آراء و نظرات مردم و ذینفعان است. مسئولان همانگونه که از روزهای اولیه وقوع حادثه نشان دادند باید در صحنه عمل وارد شوند. انفعال و توئیتر بازی قابل قبول نیست. بهترین فرصت همین زمان است که در قالب دعاوی حقوقی، صدای مظلومیت رنجدیدگان این حادثه را به گوش جهانیان برسانند. این فریادها باید آنچنان بلند باشد که مرزهای رسانه ای غرب را پشت سر بگذارد و در عمق وجود عدالتخواهان جای بگیرد.

 

*کارشناس ارشد سیاستگذاری در سلامت

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۴۸۴۹۳۰۷:۱۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۲۰
کدام تحریم ظالمانه. اگر ظالمانه بود بچه های آقایان و خانمها در نیویورک و بستون مشغول کیفیت دادن .. کافیست. مگر نمی گیم جنگ داریم. مگر قرار است در جنگ رفتار دوستانه باشد. خوب معلوم است هر چه دستشان بر می آید می کنند. ما دستمان به سفارت می رسد و آنها دستشان به مشتری های نفتی ایران می رسد. ناو که نگذاشتند جلوی نفتکش ایران را بگیرند. بریم از آقای ظریف و مسئولان و تحلیلگران روزنامه هایی که همه با سوبسید کاغذ و بودجه دولت منتشر می شوند بپرسیم چرا چینی که می گید دوست و متحد و شریک راهبردی ما هست قبل از واردات نفت از ایران با امریکا هماهنگ می کند. تقصیر کیست؟!
ناشناس۸۴۸۴۹۷۰۷:۲۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۲۰
فقط صادارات هیوندایی و سامسونگ به امریکا چند برابر صادرات کل نفت ایران یعنی تا 120 میلیارد دلار است. بهتر است دنیا را بشناسیم. امریکا صادرات نفت ایران را به 500 هزار بشکه کاهش خواهد داد ولی هرگز به صفر نخواهد رساند. چون اگر به صفر برساند اول از همه یعنی ایران باید به نقطه تصمیم گیری برسد. نقطه تصمیم گیری ایران برای امریکا خوب نیست. چه ایران تصمیم بگیرد از برجام خارج شود و چه تصمیم بگیرد با امریکا وارد تعامل شود در هر دو صورت وضع اقتصادی دنیا و بازار نفت به اشوب کشیده می شود. اگر خارج شود ترامپ مواجه با تنش بسیار بالا در خاورمیانه در استانه انتخابات 2020 خواهد بود. و اگر ایران و ونزویلا با ترامپ وارد تعامل شوند یعنی نفت این دو کشور به بازار بر خواهد گشت و قیمت نفت سقوط می کند و تولید کننده های نفت شیل امریکا و در نتیجه اقتصاد امریکا در آستانه انتخابات 2020 بزرگترین متضرران خواهند بود و البته ارزش صادارت نفت روسیه هم کاهش خواهد یافت و به نفع چین و اروپا خواهد شد. پس بهترین سناریو همین ادامه وضع موجود است چون 500 هزار بشکه عملا برای ایران یعنی صفر. تصور می کنید این رو انداختن کره جنوبی یا چین و هند به امریکا برای کسب معافیت واردات نفت از ایران برای ما بی هزینه است. این بازرگانان و دولتهای چین و هند و ترکیه و کره برای همین از ایران تقاضا ده تا بیست درصد تخفیف و هزینه های سر بار بسیار دیگر مانند مالیات تبدیل پول و خرید از بازار آنها از ایران خواهند خواست. به هر حال متاسفانه برنامه امریکا برای تحلیل بردن تدریجی اقتصاد ایران و در نتیجه توان و قدرت آن در دنیا و منطقه بسیار موفقیت آمیز در حال حرکت است و تمام برنامه ایران ادامه این شرایط است تا شاید در 2020 مثلا جو بایدن به رئیس جمهوری برسد. مانند همان پنج سال پیش که ترودو و حزب او که معادل دمکراتهای کانادا هستند به قدرت رسید و وعده اصلی آن باز کردن دوباره سفارت کانادا در تهران و عادی سازی رابطه با ایران بود که تا همین الان حتی یک قدم هم در این جهت نه تنها بر نداشته بلکه با تمام تحریمهای ترامپ موافقت کرده و امسال هم دوباره سال انتخابات در کانادا هست و قطعا حزب محافطه کار که همان جمهوریخواه کانادا هست به قدرت خواهد رسید و خبری از باز شدن سفارت و عادی شدن رابطه ایران و کانادا نخواهد بود.
ناشناس۸۴۸۵۱۴۰۷:۴۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۰
خیلی راه حل عالی است
ناشناس۸۴۸۶۰۰۰۸:۳۹:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۰
از یه طرف میگن تحریمها اثر نداره از یه طرف هر جا گیر می کنن میگن از تحریمه! خدا به داد مردم برسه
ناشناس۸۴۸۵۳۶۰۷:۵۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۰
صلیب سرخ این خبر انسداد حساب ها رو تکذیب کرده
ناشناس۸۴۸۵۵۷۰۸:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۲۰
آمریکا تکذیب کرده
حمید۸۴۸۶۷۱۰۹:۲۵:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۲۰
همه تکذیب میکنن فقط نمیدونیم چرا نمیشه از حساب برداشت کرد
ناشناس۸۴۸۷۹۱۱۰:۲۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۰
حمید جان چطور متوجه شدی شما کارمند بانک که هلال احمر حساب دارد لطفا نام بانک و کشور و شماره حساب بگو
ناشناس۸۴۹۲۵۵۱۳:۰۲:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۲۰
مگه قراره منو تو از حساب برداشت کنیم ... مطمئن باش الان پولها تو کانادا داره خرج عیش و نوش میشه
ناشناس۸۴۸۶۰۸۰۸:۴۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۰
الان بیست و چند روزه سیل اومده من منتظر بودم ببینم چه مطلبی در مورد سیل می نویسن 20 روز که سکوت مطلق بود الان گرا داده شده بهشون که بله اقا سیل هم کار امریکا است! امریکا نمیذاره
ناشناس۸۴۸۶۲۹۰۸:۵۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۲۰
خیلی خیلی راه حل عالی است
ناشناس۸۴۸۶۷۷۰۹:۳۰:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۰
یعنی مملکت به این بزرگی منتظر کمک اجانب هستش؟
ناشناس۸۴۸۷۴۹۱۰:۰۵:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۲۰
کشورهای فرانسه، آلمان، ترکیه، کویت و ...کمک های نقدی و غیر نقدی می فرستند.
ناشناس۸۴۹۲۶۵۱۳:۰۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۰
ای همه کشور چطور کمک فرستادن؟ در زلزله قبلی مگر خود جناب ظریف نگفت کمک خارجی قبول نمی کنیم؟
ناشناس۸۴۹۴۸۹۱۴:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۲۰
کشوری که بر روی ملیاردها دلار نفت و گاز خوابیده است نیازی به کمک ندارد
پدرام۸۴۹۵۳۰۱۵:۰۷:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۲۰
اول باید از دولت شکایت کرد برای این همه اختلاس ناکارآمدی ببینید چقدر جوون از ایران مهاجرت میکنن ..
ناشناس۸۴۹۷۹۶۱۷:۴۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲۰
کمی هم در مورد جنگل خواری و رودخانه خواری توسط مسئولان بگویید و روشنفکری کنید...
خارکف۸۴۹۸۶۹۱۸:۴۵:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۲۰
آیا روسیه هم که مدعی حمایت از ایران را داره تا حالا کمکی هم فرستاده؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین