رونق تولید بدون توجه به ساختار حقوقی کشور امکان پذیر نیست معاملات غیررسمی پاشنه آشیل رونق تولید

سجاد طاهری،   3980108001 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقام معظم رهبری، امسال را سال رونق تولید نام گذاری کردند. بنابراین تمامی ارگان‌های کشور باید تلاش‌های خود را به رونق بخش تولید اختصاص دهند. اما زیرساخت‌های حقوقی این موضوع در کشور محیا نیست. ریشه‌ی این موضوع را می‌توان در اعتبار معاملات غیررسمی دید.

معاملات غیررسمی پاشنه آشیل رونق تولید

مقام معظم رهبری سال جدید را به نام سال رونق تولید نام‌گذاری کردند. ازاین‌رو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالین اقتصادی ریل‌گذاری شود. بنابراین در اولین قدم، باید مشکلات را شناسایی کرد و سپس با برنامه‌ریزی مناسب، برای بهبود آن‌ها راه‌حل مناسب پیشنهاد داد.

علاوه بر آن برای بهبود تولید و رونق اقتصادی باید توجه داشت که ثبات در بازار نقش تعیین‌کننده‌ای جهت حضور سرمایه‌گذاران دارد. ایجاد ثبات به عوامل متعددی وابسته بوده که یکی از آن عوامل، قوانین است. قوانین در هر کشور عامل مهم نظم‌دهنده و برقراری ثبات محسوب می‌شوند.

قوانین با ایجاد نظم و ثبات در بازار به سرمایه‌گذار این اطمینان را می‌دهند که حکومت، اموال سرمایه‌گذار را تضمین می‌کند. اما در کشور شاهد آن هستیم که قوانین عاملی بی‌ثباتی و بی‌نظمی در کشور شده‌اند و یکی از مهم‌ترین جلوه‌های آن را می‌توان در حوزه حفاظت از مالکیت افراد یا صیانت از حقوق مالکیت مشاهده کرد.

وضعیت نامناسب ایران در حوزه حقوق مالکیت را می‌توان به‌وسیله‌ی آمارهای بین‌المللی دریافت کرد. به‌طوری‌که طبق آمار بانک جهانی رتبه ایران در حوزه حقوق ثبتی (Registering Property) از میان 128 کشور در سال 2018، نود و در زیرشاخه صیانت از مالکیت فیزیکی اموال رتبه نودویک را دارا است. خود این آمار نشان‌دهنده‌ی وضعیت بسیار فاجعه بار حقوق مالکیت در کشور است. این وضعیت نامناسب به معنای تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار کشور و راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی است.

چگونه وضع نامناسب حقوق مالکیت در کشور منجر به فرار سرمایه‌گذار می‌شود؟

برای درک درست تاثیر متقابل حقوق مالکیت بر اراده سرمایه‌گذاران به این مثال باید توجه کرد. تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی برای شروع کار و فعالیت‌های اقتصادی، در ابتدا نیازمند محلی جهت تاسیس کارخانه‌ هستند. آن‌ها معمولاً برای احداث کارخانه بخش اعظمی از پول خود را در این حوزه خرج می‌کنند. در قبال این هزینه و کارآفرینی که در کشور می‌کنند انتظار این را دارند که به مالکیت‌هایشان به‌هیچ‌عنوان خدشه‌ای وارد نشود و در قبال پرداخت هزینه و دریافت سند رسمی از حکومت، تضمینی با عنوان بی مشکل ماندن مالکیت آن‌ها به خریداران بدهد.

اما اکنون در کشور معاملات رسمی به‌راحتی ابطال‌پذیر هستند و دارندگان این معاملات هیچ تضمینی را از حکومت مبنی بر باطل نشدن معاملاتشان دریافت نمی‌کنند. زیرا بر اساس قوانین موجود در کشور، معاملات رسمی قابلیت ابطال‌پذیری دارند.

معاملات غیررسمی عامل اصلی بی‌نظمی در کشور

بنابراین با توجه به وضعیت نامناسب حقوق مالکیت در کشور، تمایل سرمایه‌گذاران برای تاسیس کارخانه در ایران کم می‌شود اما علت این وضعیت نامناسب چیست؟ علت اصلی این موضوع را می‌توان در اعتبار معاملات غیررسمی در نظام قضایی و حقوقی کشور دانست.

معاملات غیررسمی به علت اینکه در هیچ سامانه‌ای به ثبت نمی‌رسند، قابلیت رصد ندارند بنابراین به‌صورت مخفی باقی می‌مانند. از طرفی معاملات غیررسمی بدون حضور و نظارت حکومت منعقد می‌شوند. تنها شرط انعقاد این معاملات نیز رضایت طرفین قرارداد از توافق به‌دست‌آمده است.

همان‌طور که بیان شد معاملات غیررسمی، گونه‌ای از معاملاتی هستند که به‌صورت پنهانی منعقد می‌شوند و علاوه بر آن به دلیل نیاز نداشتن به ثبت شدن در دفاتر اسناد و املاک کشور عملاً شناسایی آن‌ معاملات برای حاکمیت غیرممکن می‌شود. از جهت دیگر معاملات غیررسمی می‌توانند معاملات رسمی و تائید شده حکومت را ابطال کنند.

مسئولین و دانشگاهیان درباره اعتبار معاملات غیررسمی چه می‌گویند؟

رضا شیران خراسانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با مشکلاتی معاملات غیررسمی در کشور به وجود آورده‌اند گفت: « بخش عمده‌ای از پرونده‌های قضایی در کشور ما به دلیل معاملات غیررسمی (سند‌های عادی) است و در کشور‌هایی که شما میزانِ جمعیت و پرونده‌های آن‌ها و ما را تطبیق دادید، می‌بینیم مسئله سندِ عادی حل‌شده است و به سمت ارتقا بخشی به سمت سند‌های رسمی رفته‌اند.»

این نماینده در رابطه با ارتباط معاملات غیررسمی و ایجاد یک اقتصاد سالم می‌گوید:« اگر واقعاً می‌خواهیم به برنامه ششم برسیم و حداقل آن را اجرا کنیم اگر بحث پیشگیرانه داریم، اگر دنبال این هستیم که سلامت اجتماعی را ایجاد کنیم و یک اقتصادِ سالم را دنبال بکنیم باید حتماً به سمت اسناد رسمی برویم».

از طرفی دیگر دکتر منصور امینی عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی نیز پیرامون مشکلات این معاملات در اقتصاد کشور گفت: «اعتبار معاملات غیررسمی، آشفتگی عجیبی را در نظام قضایی ما در رسیدگی به این پرونده‏ها ایجاد کرده و تاثیرش را در معاملات حوزه اقتصادی گذاشته است، زیرا بخش ارزشمندی از معاملات اقتصادی، معامله روی اموال غیرمنقول است. وقتی این معاملات قابل پیش‏بینی و شفاف نباشد و ثبات نداشته باشد، به‌هم‌ریختگی ایجاد می‌شود. لذا برای مثال اگر الآن شما آپارتمانی بخرید از هیچ راهی نمی‌توانید مطمئن باشید که قبلاً این آپارتمان به فرد دیگری فروخته نشده باشد. حتی اگر سند رسمی هم داشته باشید ممکن است 20 سال بعد فردی پیدا شود که بگوید ملکی که شما خریدی، برای من بوده است».

همان‌طور که ملاحظه شد معاملات غیررسمی یکی از عوامل تزلزل در حقوق مالکیت کشور محسوب می‌شود و از طرفی به دلیل اینکه زیرساخت‌های حقوقی نظم‌دهنده‌ی نظام اقتصادی هستند، شاهد رونق اقتصادی نخواهیم بود. بنابراین حل مشکلاتی که این معاملات در کشور ایجاد کرده باید در دستور کار ارگان‌های مختلف کشور قرار گیرد تا شاهد بهبود رونق تولید و حضور سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۴۸۲۵۱۰:۲۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۸
برای افزایش رونق و تولید اشتغال اکنون که به یمن دستکاری نرخ ارز توسط اتاق فکر دولت و نجات بانک ها از ورشکستگی و هم چنین تامین کسری ها و بدهی های دولت صورت گرفت البته با فقر بیشتر عده زیادی از مردم و ثروتمند تر شدن اغنیا حالا که ثروت بدهکاران کلان بانکی چندین برابر گشته است امسال و در همین ماه های اولیه سال بایستی نسبت به وصول معوقات کلان بانکی اقدام کرد و اگر بدهکاران کلان بانکی باز هم از پرداخت بدهی های خود امتناع کردند دستگاه قضا این مهم را با قوت به سرانجام برساند دیگر هیچ عذری برای بازگشت بدهی های کلان بانکی نمی باشد مگر زدو بندهای بین افراد
ناشناس۸۳۴۹۸۰۱۳:۲۵:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۸
ریاست محترم قوه قضاییه کمک بسیار زیادی میتوانند به رونق تولید و اشتغال بنمایتد برخورددقاطع با مفسدین اقتصادی و محتکرین و حمایت از تولید کنندگان و و کمک به بانک ها در جهت وصول مطالبات معوق و استفاده از این پول های بازگشت شده به چرخه تولید اشتغال
ناشناس۸۳۵۱۰۲۱۶:۳۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۸
در این 20 سال اخیر کسی که نتوانسته حریف بدهکاران کلان بانکی بشود مگر قاضی القضات جدید بتواند طومار بدهکاران کلان بانکی را بپیچد
ناشناس۸۳۵۰۱۰۱۴:۱۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۸
البته با بی ارزش شدن پول بدهی های کلان به ده درصد کاهش یافته
ناشناس۸۳۵۰۷۶۱۵:۴۸:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۸
همین 10 درصد ها را هم حاضر نیستند بدهند
ناشناس۸۳۵۱۰۰۱۶:۳۱:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۸
فقط یک قلم از معوقات کلان بانکی فردی بنام هدایتی که در حال محاکمه است 1500 میلیارد تومان به بانک سرمایه بوده بانک های دیگر را هم خدا میداند و افراد مشابه این بدهکار کلان بانکی هزاران هزار داریم
ناشناس۸۳۴۸۲۸۱۰:۲۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۸
یکی از راه های رونق و اشتغال مشروعیت سنجی اموال است که با اجرای قانون از کجا اورده ای برای همه احاد مردم چه مسولین دولتی و چه افراد عادی باید صورت بپذیرد اگر توازن و تعادل اقتصادی شکل بگیرد رونق و تولید و اشتغال هم پایدار و رو به رشد می گردد و متخلفین نیزدنمی توانند هر روز بازاری را تحت تاثیر اقدامات خود قرار دهند
ناشناس۸۳۴۸۴۵۱۰:۵۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۸
معوقات کلان بانکی را از قلدران باز پس بگیرید و در جهت رونق تولید و اشتغال بکار بیندازید
ناشناس۸۳۴۸۵۳۱۱:۰۳:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۸
واردات بی رویه و قاچاق معضل اصلی رونق تولید
ناشناس۸۳۴۸۶۸۱۱:۱۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۸
تولید یعنی تولید گوشی سامسونگ و اپل، هواپیمای بویینگ و ایرباس، ماشین تویوتا و بنز، کامپیوتر دل و اچ پی و...... . تولید قابلمه و کفش گیوه ای و پفک تولید نیست بلکه خود را گول زدن است.
تبریزی۸۳۴۹۳۳۱۲:۴۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۸
تولید یعنی صفر تا صد ماشین رو خودت بسازی نه اینکه یه بدنه جدید رو بذاری رو شاسی ماشین 40 سال پیش و اسم موتوری که طراحی و ساختش مال آلمانه رو بذاری موتور ملی و سوارش کنی روی اون شاسی، داشبورد هیوندا سوناتا رو عینا بدون هیچ تغییری کپی کنی و اسم ماشین رو بذاری دنا و با قیمت 120 میلیون بندازی به معلمی که ماهی دو میلیون کل حقوقشه.
ناشناس۸۳۴۹۳۵۱۲:۴۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۸
همین تولیدات قابلمه و پفک و غیره هم باشد باز هم از هیچی بهتره به دام اعتیاد و فقر نیفتند مردم
ناشناس۸۳۵۰۱۳۱۴:۲۰:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۸
از حق نگذریم سنگ پا هم تولید میکنیم
سارا۸۳۵۰۲۱۱۴:۳۰:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۸
تولید و صادرات فرش دستی و ماشینی و قطعات خودرو و ماشی آلات کشاورزی و دارو و لوازم بهداشتی و سرامیک و سنگ ساختمانی و سیمان و درب و پنجره وووو را ندیدی؟ بیماری خود کم بینی هم بد دردی است حالا منفی بدهند
ناشناس۸۳۵۱۰۱۱۶:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۸
این دارو ها و موتورها و ... مربوط به ده ها سال قبل و قدیمی و در کشورهای پیشرفته از رده خارجند.
ناشناس۸۳۵۳۵۵۲۳:۴۰:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۸
داداش الان خلال دندان ، زین اسب ، کش پیژامه و خیلی خرت و پرت های دیگر هم وارد می کنیم چون تولید آنها بصرفه ی اقتصادی نیست !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین