بلندی های جولان ، چرایی و تبعات تصمیم ترامپ

دکتر صلاح الدین هرسنی*،   3980107080 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
بلندی های جولان ، چرایی و تبعات تصمیم ترامپ


بلندی‌های جولان منطقه‌ای کوهستانی و کرد نشین و یکی از مناطق حساس نظامی است که در جنوب غربی‌بخش خاک سوریه قرار دارد. اسرائیل در سال 1967 و در جنگ شش روزه بخش بزرگی از این منطقه را به اشغال خود درآورد و در سال ۱۹۸۲ آن را به عنوان بخشی از خاک خود اعلام کرد. هر چند که این اقدام اسرائیل حتی به صورت دوفاکتو هیچگاه مورد تایید سازمان ملل متحد قرار نگرفت. حال و در شرایطی که بیش از پنج دهه از مناقشه بین رژیم صهیونیستی و سوریه بر سر این منطقه می گذرد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستار حاکمیت و به رسمیت شناختن اسرائیل بر این منطقه شد.

آنگونه که از سابقه مناقشات اعراب و اسرائیل پیداست، اعلام این استراتژی و تصمیم ترامپ قبل از هر چیز ریشه در موقعیت استراتژیک این منطقه دارد. موقعیت استراتژیک بلندی های جولان معلول شرایطی است و آن اینکه هم سوریه و هم اسرائیل به ورای مرز های 1967 تعلق دارند و با توجه به مناقشه ای که از فردای جنگ شش روزه میان اعراب و اسرائیل رقم خورده است، هم سوریه و هم اسرائیل تمایلی ندارند که به قبل از مرز های 1967 باز گردند.

در واقع این شرایط، آنها را در وضعیت هشدار برای بروز جنگ و منازعه قرار داده است. حال در این وضعیت تنازعی و خطر محتمل بروز جنگ گسترده، بلندی های جولان می تواند موقعیت استراتژیک ویژه ای را برای ارتش اسرائیل ایجاد کند. در موقعیت استراتژیک ویژه بلندی های جولان همین بس که ارتش اسرائیل می تواند از بالای این منطقه، هرگونه تحولات ایذایی و تحرکات ضد اسرائیلی را در بخش بزرگی از جنوب سوریه و حتی شهر دمشق را واپایش و شرایط را برای پاسخ متقابل به نفع خود سامان دهد. به واقع ظرفیتی را که بلندی های جولان برای واپایش هرگونه تحرکات ضد اسرائیلی برای ارتش اسرائیل ایجاد می کند، موجب نوعی شرایط بازدارندگی و سپس پاسخ متقابل به تحرکات ضد اسرائیلی است.

در سایه همین موقعیت ویژه استراتژیک ارتش اسرائیل از زمان اشغال این منطقه توانسته است با نصب دستگاه‌های هشداردهنده بر این منطقه، تمامی فعالیت‌های مهم سوری‌ها و همچنین تحرکات جبهه مقاومت را در جنوب کشورشان مراقبت و زیر نظر بگیرند. همزمان با این موقعیت ویژه استراتژیک بلندی های جولان به شکل طبیعی به یک فضای حائل نیز بین سوریه و اسرائیل تبدیل شده است. این وضعیت حائل سبب می شود که ارتش اسرائیل نتواند مستقیم سوریه را دستخوش اقدام متقابل قرار دهد. به عبارت دیگر بلندی جولان در حکم دیوار و سپر دفاعی در مقابل حملات ارتش اسرائیل است. علاوه بر این امتیاز نظامی، بلندی‌های جولان، یک منبع بسیار مهم آب برای منطقه‌ای است که به عنوان یک منطقه کم‌آب شناخته می‌شود. آب باران از جولان یکی از منابع رود اردن است و یک سوم آب مورد نیاز اسرائیل را تامین می‌کند.

حال و با توجه به موقعیت استراتژیکی که بلندی های جولان دارد، تصمیمی که دونالد ترامپ برای حاکمیت اسرائیل بر آن گرفته، هدفی جز تقویت بیشتر موقعیت استرتژیک بلندی های جولان برای اسرائیل ندارد. این هدف از یک سو در ارتباط با شرایطی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و رهبر حزب راستگرای لیکود در آن قرار دارد و از سوی دیگری در ارتباط با شرایطی است که در منطقه حاکم و جاری است.

در ارتباط با شرایط فعلی نتانیاهو،باید گفت که موقعیت وی در آستانه انتخابات پیش روی 9 آوریل به جهت اختلاف در خصوص عملکرد ارتش اسرائیل در قبال سازمان های مسلح فلسطینی در غزه و همچنین عدم اتخاذ سیاست رادیکال در مقابل حماس و نیز به جهت باز بودن پرونده های فساد و اختلاس و ارتشا منتسب به او بسیار متزلزل است و او نمی تواند اکثر کرسی های کنیست را برای تشکیل دولت کسب کند.

طبق گزارش خبر گزاری ها و نظر سنجی های هاآرتص،جروزالم پست،اورنوت و فوروارد، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نمی تواند بیشتر از 28 کرسی کنیست را در انتخابات پیش رو کسب کند. از سوی دیگر خیز بزرگ حزب کاحول لیفان (آبی و سفید) با گرایش راست میانه به رهبری بنی گانتز رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل و همچنین حزب یش آتید ( آینده ای هست) با گرایش چپ میانه به رهبری یاری لاپید وزیر دارایی سابق اسرائیل ،چالش بزرگی برای رقابت در این انتخابات برای او ایجاد کرده اند.

در نگاه رهبران حزب کاحول لیفان و یش آتید، سیاست دولت نتانیاهو در مقابل جریان های فلسطینی شکست خورده است و باعث شده که این کشور تحت خطر دائمی حماس قرار گیرد. تحت این شرایط شکست امنیتی اسرائیل در مقابل جریان های فلسطینی نه تنها پذیرفته، بلکه قابل تحمل هم نیست.

حال موضع ترامپ در ارتباط با بلندی‌های جولان می‌تواند شانس بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات پیش رو را بالا ببرد. لذا نتانیاهو در تلاش است تا با جلب نظر ترامپ بر سر بلندی‌های جولان، در افکار عمومی اسرائیل برای خود محبوبیت دست و پا کند.

در حقیقت موضع دولت ترامپ بابت بلندی های جولان باعث اتخاذ سیاست رادیکال حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در مقابل جریان های فلسطینی به ویژه حماس می شود.

اگر چه تعقیب سیاست رادیکال نتانیاهو نمی تواند پیروزی نتانیاهو و حزبش را در انتخابات 9 آوریل تکرار کند، اما می تواند موجب نزدیکی دوباره او به حزب بیت یهودی (خانه یهودی) به رهبری آیلت شاکد و نفتالی بنت و همچنین حزب (اسرائیل خانه ما) به رهبری آیگدور لیبرمن شود. قراین نشان می دهند که نتانیاهو فقط در صورت ائتلاف با حزب (بیت یهودی) و حزب (اسرائیل خانه ما) آنهم با گرایشات راست افراطی می تواند پیروزی خود و حزبش را برای تشکیل دولت تکرار کند.

هم اینک نشانه هایی از تکرار پیروزی حزب لیکود بعد از استعفا و آبستراکسیونی که از سوی آیگدور لیبرمن صورت گرفته،در صحنه سیاست اسرائیل هویدا شده است و نتانیاهو موشک و راکت پرانی اخیر اسرائیل بر نوار غزه را دستمایه و بهانه بازگشت به سیاست رادیکال و امنیتی کردن بیشتر اسرائیل قرار داده است. در واقع تعقیب سیاست رادیکال ازسوی نتانیاهو می تواند موجب فرار آراء از صندوق راست و چپ میانه به سمت صندوق راست افراطی شود.

اما تصمیم ترامپ برای حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان در ارتباط با شرایطی که در منطقه حاکم و جاری است، با اهمیت تر و مهمتر از شرایطی است که نتانیاهو در آن قرار دارد. واقعیت آن است که بعد از حمله موشکی واشنگتن و متحدان صحنه های میدانی سوریه به آورد گاهی برای جنگ نیابتی تهران- تل آویو تبدیل شده است.

البته توجیهی که تل آویو برای احتمال درگیری با تهران در سوریه دارد، یک عامل اصلی در این رویا رویی است، چرا که تهران را بیشترین تهدید بالقوه و حتی بالفعل برای حیات سر زمینی تل آویو می‌داند و از آنجائیکه تهران در اساس اعتقادی به موجودیت اسرائیل ندارد، انگیزه ستیز و مخاصمه با آن از سوی تهران شدت می گیرد. از طرف دیگر تل آویو متحد استراتژیک واشنگتن است که منافع هر دو آنها از یک حلقه مشترکی چون تهران تهدید می شود. از آنجائیکه حمله به منافع واشنگتن در کارزار سوریه در حکم حمله به تل آویو است، تل آویو تلاش می کند که از آن به فرصتی برای رفتار های تقابلی خود و مشخصا جنگ در مقابل تهران استفاده کند.

به واقع تل آویو از تبدیل قاعده بحران به فرصت، از تمامی پتانسیل های خود برای کاهش نقش راهبردی تهران در سوریه استفاده می کند. در کنار این عوامل مسئله مهمتری را که انگیزه مقامات تل آویو در رویارویی با ایران را در سوریه افزایش داده است، اقدام ایران در ایجاد یک کوریدور زمینی از طریق عراق و سوریه تا لبنان است. محققا ایجاد این کوریدور از سوی ایران می تواند عملیات آماد، پشتیبانی و حمایت های لجستیکی را برای به چالش گرفتن سیاست تل آویو در خدمت تهران،دمشق و جریان های مقاومت قرار دهد.

محققا پایداری این وضعیت آنگونه که مقامات تل آویو گفته اند، موجب تسلط ایران و نزدیک شدن جریان های مقاومت به خطوط آتش بس 1974 و مشخصا در اختیار گرفتن بلندی های جولان و تبدیل آن به پایگاهی برای حمله به اسرائیل از سوی ایران خواهد شد. در واقعآمریکا با حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان به عنوان یک عامل بازدارنده می خواهد از خطرات بالقوه تهران علیه حیات سرزمینی تل آویو بکاهد.

علاوه بر این،استراتژی ترامپ بابت حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان در صدد تعقیب اهداف دیگری نیز است که با نقش منطقه ای ایران در غرب آسیا در ارتباط است. در این ارتباط،اسرائیل به همراه محافل عربی با جایگاه یابی و نقش منطقه ای ایران در هندسه ژئوپولیتیک غرب آسیا موافقتی ندارد و با ائتلاف سازی با محافل عربی در صدد مهار و محاق ایران است. علت این مخالفت با ایران هم همان گونه که نتانیاهو به همراه مجموعه های عربی بارها به آن در ادبیات رسانه ای تل آویو اشاره کرده است، نفوذ ایران در چهار پایتخت کلیدی منطقه یعنی: دمشق،بیروت،بغداد و عدن و همچنین توسعه برنامه موشکی بالستیکی ایران است که بالقوه تهدیدی فزاینده برای تل آویو و متحدان است.

حال در این ارتباط برنامه ترامپ مبنی بر حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را باید تلاشی برای تکوین و قوام مثلث ضد ایرانی تل آویو- واشنگتن و ریاض دانست.

تبعات تصمیم ترامپ

جدای از چرایی و اهدافی را ترامپ در به رسمیت شناختن بلندی جولان از طرف اسرائیل دنبال می کند، این تصمیم و اقدام ترامپ بدون تبعات نخواهد بود.

در این راستا، اولین تبعات تصمیم ترامپ بابت به رسمیت شناختن بلندی های جولان از سوی اسرائیل در ارتباط با واکنش هایی است که از سوی سوریه، اتحادیه عرب، ایران، روسیه، ترکیه و همچنین اتحادیه اروپا صورت گرفته است.علت واکنش این کشور ها به علت مغایرتی است که تصمیم ترامپ با حقوق بین الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل دارد.

این کشورها تصمیم خلق الساعه ترامپ را نقض صریح مصوبات سازمان ملل می دانند. در نگاه این کشور ها، اتخاذ چنین سیاستی از سوی ترامپ چیزی جز تعقیب توسعه بحران وتشدید خشونت و درگیری‌ها در منطقه نخواهد بود. ضمن آنکه اتخاذ این سیاست نه تنها به معنای پشتیبانی از سیاست اشغالگرانه خواهد بود، بلکه منطقه حساس خاورمیانه را با توجه به سطح تنازعات و مناقشه اعراب و اسرائیل به سمت بحران های مکرر و ایجاد تنش‌های جدیدی سوق خواهد داد.

 

*مدرس علوم سیاسی و روابط بین الملل

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۴۷۶۶۰۸:۱۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۸
بلندیهای جولان موضوعی است بین اعراب و اسراییل.
ناشناس۸۳۵۰۱۶۱۴:۲۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۸
ترامپ با توافق نهایی با کره شمالی و ایران میخواست برگ برنده ای در انتخابات داشته باشه ازش استفاده کنه الان دیده نرسیده به این هدف رفته سراغ بلندی های جولان که جولانشو در کمپین انتخاباتی جلوی حزب ایپک بده من ماندم با این همه گند کاری با اون زنه و ارتباط با روسیه و... (این همه شاهد از خود وکیلش بگیر تا مدارک رئیس سابق FBI، جیمز کومی) چطور عزل نمیشه و خیلی پررو تشریف داره که میخواد کاندید شود.
ناشناس۸۳۸۳۷۶۲۰:۳۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۱۱
هیچ کدام از حرف هایی که زدی در عمل ثابت نشد و در حد اتهام موند نه دخالت روسیه در انتخابات و نه جلوگیری از اجرای عدالت . پس به خاطر اتهام صرف روی شرکت در انتخابات رو هر انسان عاقلی داره . رای دهنده آمریکایی به اقتصادش توجه می کنه نه سیاست خارجی .اقتصاد آمریکا هم وضعش عالیه و بیکاری در حد چهار درصد
ناشناس۸۳۵۴۰۳۰۱:۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۹
سیل اق قلا موضوعیست بین اق قلایی ها
ناشناس۸۳۴۷۷۹۰۸:۳۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۸
همین تصمیم عامل سقوط ترامپ در اینده نزدیک خواهد شد و منافع امریکا در کل دنیا مورد تهدید قرار خواهد گرفت
حرف حق۸۳۴۸۰۲۰۹:۱۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۸
زمانی که پاییتخت اسرائیل را عوض کردند شعار زیاد بود و عمل کم این هم مثل اون مسلمانان با هم متحد نیستند
ناشناس۸۳۵۰۷۱۱۵:۳۷:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۸
مسلمونا اینقدر که باخودشون مشکل دارند با هیچ جای دیگه ندارند. عوض آبادانی ممالکشون فقط دنبال نابودی همدیگه هستند!
سامانی۸۳۴۸۴۰۱۰:۵۳:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۸
اسراییل غاصب دنبال آرمانهای صهیونی خود یعنی اشغال از نیل تا فرات یا بقول شهیدمطهری حتی تا شیراز و تخت جمشید ایران است. اگر سکوت کنیم به ایران و امنیت کشور خیانت کردیم
ناشناس۸۳۴۸۴۸۱۱:۰۰:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۸
نباید توقع دوستی از کشوری که خواهان نابودی ان باشیم چون کار دشمن دشمنی است و هر کس سرکار بعد از ناتانیاهو بیاد بابت ایران همان سیاست ناتانیاهو ادامه میدهد چون درگیری امروز نظام ها ایران و اسراییل حیاتی است نه اقتصادی و اجتماعی
ناشناس۸۳۴۹۱۸۱۲:۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۸
ما درگیری حیاتی با کسی نداریم...
ناشناس۸۳۴۹۶۲۱۳:۰۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۸
تحلیل خوب و کارشناسانه بود. ممنون از جامعه خبری و تحلیلی الف.
هموطن۸۳۵۰۴۲۱۵:۰۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۸
سلام آقای دکتر آیا تا بحال تحقیق کرده اید که چرا بعضی ایرانی ها همه سرمایه های خود را به کانادا می برند ؟
خزاعی۸۳۵۱۰۹۱۶:۳۶:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۸
تا حالا کسی اومده از پایمال شدن حقوق حقه ایران توسط روسیه در گذشته که باعث شدن سرزمینهای زیادی از ایران جدا شد و به خاک روسیه آن زمان الحاق شد دفاع کند؟
ناشناس۸۳۵۴۰۶۰۱:۱۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۹
ی چیز یاد گرفتید مثل طوطی تکرار میکنید.ایران جنگید و به شکل فجیعی به اونا باخت اونام قرارداد رو تحمیل کردند همونطور که به انگلیس باختیم و افغانستان رو از چنگمون درآوردن و به عثمانی باختیم و بصره پرید و ده ها مورد مشابه.مثبت گیریتم فقط به خاطر جوگیری غیر طبیعی ملته. الان مد شده از روسیه بدت بیاد ۵۰ سال پیش مد بود از امریکا بدت بیاد وگرنه حرفت بی اساسه.امریکا این همه پول از ایران بلوکه کرده و به این و اون داده اونم به خاطر ضعف ما و خطاهامون بوده
ناشناس۸۳۸۲۸۷۱۹:۰۹:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۱۱
شاید یک قرن پیش روسیه و انگلیس قسمت زیادی از ایران و جدا کرده دولت مرد ایرانی بی خیال چسبیدن به مشکلات عربا
ناشناس۸۳۶۱۹۵۰۱:۰۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۱۰
پشت سر روسیه حرف نزن الان بعضی..... ناراحت میشن
محمد۸۳۵۲۹۶۲۲:۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۸
ای کاش مسئولین وزارت خارجه در پاسخ به یاوه گویی امروز سفیر عربستان در مصر با همین عبارت پاسخ می داد که ای احمقها این آمریکا است که با اقداماتش صلح و امنیت در خاور میانه را با خطر مواجه کرده نه ایران ..
ناشناس۸۳۸۳۷۴۲۰:۳۰:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۱۱
تحلیل درستی بود اما بخش آخرش روقبول ندارم چه تبعاتی در عمل و نه لفاظی صرف آمریکا متحمل می شه ؟مگر وقتی ترامپ بیت المقدس رو پایتخت اسراییل اعلام کرد و سفارتش رو به اونجا منتقل کرد دچار عواقبی شد ؟پس مطمئن باشید الان هم آب از آب تکون نمی خوره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  4. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  5. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

  6. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

  7. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  8. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  9. ماجرای خرابکاری اسرائیل در اصفهان چه بود؟/ توضیح «خرازی» درباره ظرفیت تولید بمب اتم توسط ایران

  10. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  11. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

  12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

  13. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

  14. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  15. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  16. چه کسی صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد؟/ پاسخی به ادعای عجیب «زیباکلام»

  17. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

  18. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

  19. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  21. تنوری که هنوز سرد است...

  22. ایثارگران را بدنام نکنید !

  23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین