اول سفره مردم را تامین کنید بعد فکر صادرات باشید!

گروه اقتصادی الف،   3980104054 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

افزایش قیمت انواع صیفی‌جات در عین فراوانی نسبی آن نشان می‌دهد گرانی این محصولات همانگونه که برخی فعالان بازار و عرضه کنندگان می‌گویند "عاملی مانند افزایش صادرات دارد، در صورتیکه ابتدا باید نیاز بازار داخلی تامین و سپس مازاد مصرف صادر شود که متولیان امر باید دراین زمینه اقدام کنند" اما مسئولان وزارت کشاورزی در این زمینه پاسخگو نیستند.

اول سفره مردم را تامین کنید بعد فکر صادرات باشید!

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمارها از بازار انواع صیفی‌جات در مراکز عمده فروشی و خرده فروشی، قیمت این محصولات همگی رو به افزایش بوده و گرانی آنها قابل توجه است که عامل اصلی آن به گفته مسئولان اتحادیه‌های مرتبط و به گواه آمارهای موجود افزایش صادرات در سال گذشته بوده است.

بر اساس آخرین کشف قیمت صورت گرفته در بازار عمده فروشی هر کیلوگرم پیاز هزار تومان سیب‌زمینی ۳,۵۰۰ تومان گوجه فرنگی ۳۵۰۰ تومان، کاهو ۴۵۰۰ تومان، هویج ۲,۵۰۰ تومان و چغندر ۵,۰۰۰ تومان قیمت دارد که با در نظر گرفتن سود منطقی و قانونی ۳۵ درصدی مردم باید با نرخ‌های بالاتر و عجیب و غریب تری این محصولات را خریداری کنند.

روسای اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی و اتحادیه بارفروشان معتقدند که عامل اصلی گرانی این محصولات را در بازار افزایش صادرات آنها ناشی از نوسانات نرخ ارز می‌دانند که با نگاهی به آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیز به این نتایج می رسیم، چرا که بر اساس این آمارها، میزان صادرات انواع محصولات مذکور مانند پیاز و موسیر ۱۶۷ درصد گوجه‌فرنگی پنج درصد و سایر سبزیجات ۴۰ درصد افزایش نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته داشته است.

حسن صابری هرندی - رئیس اتحادیه بارفروشان - در این‌باره اظهار کرد که افزایش صادرات محصولات کشاورزی ناشی از نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت آن در سال گذشته یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت میوه در بازار بوده است که در کنار کاهش تولید این محصولات به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید از سوی بهره‌برداران رقم خورد، در بازار خودنمایی کرد و باعث افزایش قیمت آنها شد.

وی افزود: حق مردم است که در وهله نخست دسترسی مناسب و با قیمت منطقی به انواع میوه و محصولات کشاورزی داشته باشند و پس از آن که برای بازار داخلی این محصولات تامین شد باید به فکر صادرات آنها باشیم.

صابری هرندی اظهار کرد: از یک سو کشاورزان به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید در سال گذشته، کمتر نسبت به کاشت و تولید سبزی و صیفی اقدام کردند و از سوی دیگر نیز نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن آن سبب شد صادرات این محصولات با افزایش چشمگیر مواجه شود و همین عامل سبب کاهش عرضه محصول و افزایش قیمت آن در بازار داخلی شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان ادامه داد: هنگامی که صادرات یک محصول افزایش پیدا کند بازار داخلی شاهد کم شدن این محصول خواهد بود و نهایتاً باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، افزایش غیرمنطقی قیمت و نهایتاً گرانی آن می‌شود.

اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - نیز در این باره به ایسنا، گفت که محصولات سبزی و صیفی در بازار از فراوانی نسبی برخوردار بوده و کمبودی در این زمینه نداریم. اما به دلیل موضوعات مربوط به تورم، صیفی‌جات هم افزایش قیمت داشت.

وی افزود: بارندگی و سیل اخیر در این موضوع کمی تاثیرگذار بوده اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی صادرات است که باید جلوی آن را بگیرند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: جلوگیری از صادرات مربوط به ما نمی‌شود و ما تنظیم بازار سطح شهر را بر عهده داریم که وقتی مصرف‌کننده ناراضی باشد، می‌گوئیم شرایط از مبدا این‌طور است و تقصیر فروشنده نیست.

کارگر با بیان اینکه در شهرهای دیگر هم وضعیت همین‌طور است، گفت: در همه زمینه‌ها حتی چغندر و کاهو هم افزایش قیمت داشتیم. برای مثال چغندر که مصرف همگانی هم ندارد در سطح شهر با قیمت ۷,۰۰۰ تومان هم به فروش می‌رسد. اما ما فقط نظاره‌گر و توزیع‌کننده هستیم. میوه و صیفی از میدان مرکزی خرید می‌شود و ما پس از آن مسئولیت داریم اگر اعضایی از قیمت تخطی کنند، آن را بررسی کنیم. اما به موضوع صادرات و واردات وارد نمی‌شویم، چون در حیطه کاری ما نیست.

حال با این وضعیت وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید، تامین و تنظیم بازار انواع محصولات کشاورزی باید پاسخگو باشد که چرا مردم نمی‌توانند و انواع میوه برای سفره‌های نوروزی خود را با قیمت مناسب تامین کنند این در حالی است که مسئولان این وزارتخانه با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایسنا پاسخگوی این ابهامات نیستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۱۳۴۶۱۷:۵۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۴
در همه امور باید اول مردم خودمون و تامین نیازهای آنها را در نظر بگیریم بعدش به فکر دیگران باشیم .
ناشناس۸۳۱۵۴۶۲۱:۲۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۴
ان وقت ایراد میگیرند چرا مردم مواد غذایی انبار میکنند دلیل به این روشنی
ناشناس۸۳۱۶۵۵۲۳:۲۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۴
اول سفره مردم را تامین کنید بعد فکر صادرات باشید! اگر اینگونه بود که به بهانه صادرات دلار 1200 تومانی را 13000 تومان برای کمک به صادرات بالا نمی بردند و الان اوضاع اقتصاد کشور اینقدر اسفبار نبود
از سفره ما می دزدند و صادر می کنند۸۳۱۳۷۴۱۸:۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۴
در وزارت جهاد و صمت را باید گل گرفت با این مدیریت
ناشناس۸۳۱۴۰۲۱۸:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۴
محصولات کشاورزی مانند پیاز و گوجه فرنگی و ... که با استفاده از آب کشور که متعلق به مردم ایرانه به عمل میاد نباید بدون در نظر گرفتن مصرف داخلی بی رویه صادر و بیلان کاری یه نهاد یا وزارت خانه در نشان دادن سهم اون دستگاه در صادرات غیر نفتی باشه و از اون طرف قیمت معادل ارزی اونو در داخل کشور مردم برای مصرف روزانشون بپردازن . از نهادهای نظارتی ، مجلس شورای اسلامی ، ریاست محترم دستگاه قضا و اونایی که به فکر معیشت مردمن میخواهیم که بعنوان مدعی العموم وارد بشن و حق عامه رو بستانن .
ناشناس۸۳۲۰۸۶۱۱:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۵
نکته مهمتر این است که اینها را که ثروت ملی است صادر میکنند اما ارز آن را وارد کشور نمیکنند! خیانت از این بالاتر؟ دولت هم دستش با آنها در یک کاسه است!
ناشناس۸۳۱۴۰۷۱۸:۴۳:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۴
... کیلویی چند ؟! در دولت تدبیر و امید مردم جایی ندارند ، ارزش پول ملی را کاهش دادند ، گوشت و مرغ و سبزی را از سفره اقشار مستضعف برداشتند و.....؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۸۳۱۴۴۶۱۹:۲۸:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۴
فلان بازار عراق و افغانستان و اینکه اونجا قیمت بالا نره مهمتر هستش حالا اینکه کلی از مشاغل مربوط به غذا. بخاطر گرانی خیار و خیارشور و پیاز و گوجه و حبوبات و برنج و گوشت در خطر تعطیلی هستش مهم نیست اینکه کارگری با افزایش حقوق فعلی به پنجاه هزار تومان روزی. چطوری باید پیاز یازده هزار تومانی و خیار هفت هزار. تومانی و گوجه پنج هزار تومانی بخره تا یه غذای ساده بخوره و از اون ور خرج اجاره مسکن و کرایه ماشین و بقیه چیزها رو بده ، آدم میمونه. وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن فقط و فقط دنبال دلار وارداتی هستن و به فکر مردم نیستن. باید قوه قضاییه. اینها رو محاکمه بکنه مجلس که قدرت و توانایی سوال و جواب و استیضاح این وزرا رو نداره و از این وزرات به اون وزرات دیگه دولت می‌فرسته و رای هم مجلسی میدن
ناشناس۸۳۱۴۷۳۱۹:۴۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۴
داداش من ، فعلا" همه جا تا 20 روز تعطیله ، حتی رحم و مروت و جوانمردی !
ناشناس۸۳۱۴۹۶۲۰:۰۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۴
جالب تو این دولت هیچ چیزی جای خودش نیست
ناشناس۸۳۱۴۹۸۲۰:۰۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۴
روحانی فکر کرده رییس جمهوره سوسیس هست در ایران توریست هستش
ناشناس۸۳۱۵۰۹۲۰:۱۶:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۴
گوش کسی شنوای این حرفها نیست،اینها همه چیز را حاضرند بادلار عوض کنند. همه مایحتاج مردم بصورت قانونی و قاچاق از کشور خارج میشودوهر روز یک چیز از سفره ها حذف میشود.آدم گاهی به ایرانی بودن این دست اندرکاران شک میکند.
ناشناس۸۳۱۶۰۰۲۲:۲۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۴
البته تعرفه های گزاف باید تعلق بگیرد که سودی باداورده و بدون بازگشت سرمایه انجام نگیرد باید مردم خودمان تامین شوند بعد صادرات انجام شود البته با تعرفه های معقول که به ضرر ملت نباشد و به سود اندکی
سعیدروشن کرمانشاهی۸۳۱۷۵۱۰۱:۰۵:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۵
دولت سست و بی حال روحانی هرگزدرکنارمردم ورای دهندگانش نبود .فعلا که ایشان سفرتفریحی درقشم تشریف دارند
رضا۸۳۱۸۵۷۰۷:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۵
وقتی نرخ ارز از ارزش واقعیش خیلی فاصله بگیره ( شما بخونید دولت کسر بودجه رو از جیب ملت پرداخت میکنه) اون وقت صادرات و قاچاق کالایی که اصلا مزیت نسبی ندارد و حتی ریسک بالا در حمل و نقل ( محصولات غذایی) سرعت میگیره و باعث کمبود در بازار و افزایش قیمت میشه. حالا یکی بیاد پیدا بشه اینو‌ به یه زبونی به نوابغی که دارن کشور رو ادراره میکنن بگه.
ناشناس۸۳۲۰۲۸۱۰:۳۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۵
دولت روحانی بالای ۹۰%یا دلالن یا با دلالها خویشاوندی دارند خوب معلومه که به فکر جیب خودشونن تا سفره مردم....این گند تکرار خاتمی هستش....خاتمی در تمام تقصیرات دولت شریکه..
ناشناس۸۳۲۰۳۸۱۰:۴۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۵
عراق در اولویت است مردم پیاز نخورند هم اتفاق خاصی نمی افتد بقیه کشورها را کاری ندارم .
ناشناس۸۳۲۲۴۴۱۳:۵۱:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۵
شانس هم نداریم یک مشت کشور در پیت در از خودمون همسایمون شدن! عراق و افغانستان و......
ناشناس۸۳۲۱۰۲۱۱:۳۰:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۵
این صادراتی که ارز حاصل از اون میره حسابهای صادر کننده ها را آنطرف اب چاق و چله میکنه تازه هزاران میلیارد سوبسید انرژی و،نیروی کار ارزان ،دستمزد پائین و..........در جنس صادراتی نهفته است و با صادرات بازار داخلی بهم ریخته و قیمت ها نجومی بالا میرود ،از اونطرف ارزش پول ملی راهم که به یک چهارم رسانند . بابا این صادرات اقلام سفره مردم را کاملا قطع کنید. دستگاههای نظارتی کجا هستند . باید در تضاد منافع صادرات و نفع مردم کفه نفع مردم بچربه که متاسفانه اینطوری یا اصلا نیست یا زمانی بفکر جلوگیری از صادرلات می افتند که دیگه دیر شده و قیمت ها بالا رفته
ناشناس۸۳۲۲۱۰۱۳:۱۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۵
افزایش صادرات دروغی بیش نیست ، صادرات لوازم و مراحلی دارد که ما آنها را بلد نیستیم ، اینکه تاجران به جان بازار بیافتند و جنس ایرانی را فله ای به کشورهای همسایه بفرستند اسمش غارت است نه صادرات
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین