لایحه پالرمو و پروتکل الحاقی

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3971211002 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
لایحه پالرمو و پروتکل الحاقی

با در نظر گرفتن معیارهای فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و امنیتی ما، بعید است بتوان معاهده یا منشوری غرب نوشته را یافت که تطابق یا همخوانی کاملی با آنچه که ما منافع ملی یا ارزش های معنوی/ دینی می دانیم داشته باشد. یکی از معاهدات برجسته و پروتکل های بسیار مورد مناقشه در سالهای اخیر معاهده NPT یا منع گسترش سلاح های هسته ای و پروتکل الحاقی آن بوده است.

یکی از سوالاتی که چند بار از محمد البرادعی (رئیس وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی) پرسیده شد، علت بی توجهی آژانس به تسلیحات اتمی اسرائیل و در مقابل گزارشات مکرر آژانس مبنی بر ناتوانی در اثبات صلح آمیز بودن اهداف برنامه هسته ای ایران و جواب وی البته عدم امضای معاهده منع گسترش توسط اسرائیل بود. شاید اولین واکنش این بود که چرا ما باید عضو NPT باقی بمانیم؟ اگر عضو نباشیم، نیازی هم به پاسخ و میزبانی بازرسان آژانس نخواهیم داشت. وقتی بحث پروتکل الحاقی پیش آمد نگرانی های مختلف امنیتی و حاکمیتی مطرح شد. اما ما نه فقط از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای خارج نشدیم بلکه در حال اجرای پروتکل الحاقی هم هستیم. علت این امر یک تفاوت کلیدی و مبنایی بین ایران و اسرئیل است. اولی مورد تهدید و فشار حداکثری امریکا با هدایت اسرائیل و دومی از هفت دولت آزاد است. هر قطعنامه ای علیه آنها صادر می شود بدون استثنا وتو شده و حمایت صد در صدی مالی، سیاسی و نظامی امریکا در کنار آنها وجود داشته است. در این حالت علیرغم برخی جنبه های منفی، فعالیت و گزارش های مثبت سازمانهایی مثل آژانس بین المللی بین المللی انرژی اتمی راهی برای کشور بوده است تا در نزد افکار عمومی، رسانه های جمعی و سایر کشورها از جمله کشورهای غیر یا کمتر وابسته دلیل و سندی مبنی بر دروغ پردازی و شانتاژ هیات حاکمه امریکای متاثر از اسرائیل داشته باشیم. همین گواهی های آژانس توانسته است تیغ اتهام دستیابی ایران به سلاح هسته ای یا ساخت آن را کند کرده و ترسی را که توسط آن مرتب بر افکار عمومی القا میشد بی اثر سازد.

در این دوره لایحه پالرمو (جهت پیوستن به FATF) در سطوح مختلف جامعه مطرح شده و حتی صف بندی های سیاسی هم در این موضع دیده می شود. یکی از دلایل درست مخالفان اشاره به ناکارآمدی ساختار سنتی مدیریت کشور و اثر آن بر اقتصاد داخلی –حتی بیشتر از تحریم های خارجی- است. بخش هایی از جامعه هم به تاثیر بسیار مهم همراهی و همدلی مردم در حل معضلات اقتصادی اذعان کرده و عقیده دارند بدون همکاری مردم و بدون اعتماد و امید آنها به آینده امکان پیشرفت نیست. ولی موضوع مهم آن است تشخیص این بیماری به معنی درمان آن به ویژه در کوتاه مدت نیست. سیستم سنتی و ناکارآمد مدیریتی ما نه در واقع سیاسی و نه جناحی بلکه ناشی از مشکلات ساختاری فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ماست. این که هر کس با شروع گرانی ارز تلاش می کند به هر قیمت ریال خود را به دلار تبدیل یا طلا ذخیره کند -یعنی به فکر آینده خود باشد به جای منافع جامعه- به جناح راست یا چپ، به اصلاح طلب و اصول گرا ختم نمی شود. بنابراین اذعان به اثر عمیق سوء مدیریت یا عدم همراهی مردم در جامعه به معنی آن نیست که ما بتوانیم در دو سال یا چهار سال آن را حل کرده و لذا لوایح یا معاهدات خارجی را کلا رد کنیم چون اثرشان زیاد نیست. این کار شبیه به آن است که صادرات نفت را با هدف قطع وابستگی به این ثروت خداداد، قطع کنیم. ایده خوب ولی نتیجه در شرایط فعلی منفی خواهد بود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام ابتکاری بی نظیر برای اولویت دادن مصلحت مردم بر اساسی ترین معیارهای قوانین ما یعنی قانون اساسی و شرع مقدس بوده است. ما چه از شرع یا قانون اساسی بالاتر داریم؟ این در حالی است که هر دو اینها می توانند در شرایط خاص تحت الشعاع مصلحت مردم قرار گیرند. بنابر این عزیزانی که در این مجمع حضور دارند، در واقع باید مصلحت زندگی مردم را که هم اینک به شدت تحت تاثیر مولفه های اقتصادی قرار گرفته تعیین کنند. مصلحت نظام مصلحت زندگی مردمیست که حرف و گفتگوی آنها ارزاق عمومی شده و کاهش ارزش پول ملی و ضعف اقتصادی و مدیریتی کام آنها را تلخ کرده است. شاید بد نباشد در جمع های دانشگاهی و با بیان نقاط قوت و ضعف چنین تصمیم گیری هایی نظرسنجی انجام شده و نظر مردم از خود آنها و قشری که امید آینده ایران هستند یعنی جوانان و دانشجویان پرسیده شود. چرا از خود آنها نپرسیم که مصلحتشان چیست؟

دیدگاه کاربران

جلالی۸۰۰۸۷۶۰۷:۱۴:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
مرگ یکبار شیون یکبار تکلیف fatf را معلوم کنید تا مردم تکلیف خود را بدانند همه کارها بواسطه اینکار استخوان توی زخم مانده جلسات مجمع تشخیص را چند بار در هفته کنید و دو نوبته ..
ناشناس۸۰۱۱۰۳۰۹:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
در مورد برجام هم میگفتن زود باشین !!! ۲۰‌دقیقه هم زیاده!!! معلوم شد برای منافع ناثواب خودشون عجله میکردن
ناشناس۸۰۱۱۸۹۱۰:۳۴:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
مشکل این است که هیچ کس مسئولیت و تاوان تصمیم گیری خود را برعهده نمی گیرد. چه موافق چه مخالف باید بعدا در مقابل مردم پاسخگو باشد
ناشناس۸۰۱۴۹۰۱۲:۴۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
برادر من اگر مردم برای اینها اهمیت داشت تا حالا باید کل مجلس استعفا می دادند
ناشناس۸۰۱۵۰۴۱۲:۵۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
چرا برجامیون مسئولیت شکست برجام و تشدید تحریم ها را برعهده نمی گیرند ؟!
ناشناس۸۰۱۹۳۶۱۵:۴۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
پس شما در ناخودآگاه خودتون قبول دارید که نپذیرفتن FATF به ضرر مملکت خواهد بود.
ناشناس۸۰۲۵۵۳۲۲:۰۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
ما باور داریم که پذیرش FATF هم مثل برجام به ضرر منافع ملی تمام می شود.
ناشناس۸۰۱۲۹۵۱۱:۱۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
FATF بخشی از ساختار وزارت خزانه داری امریکاست پیوستن به آن باعث هوشمند شدن تحریم ها و تنگ تر شدن حلقه تحریم ها و به تبع آن افزایش نرخ ارز خواهد شد.
ناشناس۸۰۱۶۷۱۱۳:۴۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
کی گفته؟؟
ناشناس۸۰۲۵۰۴۲۱:۱۲:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
رییس فتف که معاون خزانه داری آمریکاست
ناشناس۸۰۲۸۴۸۰۸:۴۸:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
هرکسی کوچکترین قدمی در راه پیوستن به پالرمو و سی اف تی بردارد خائن به خون شهدا و امام شهداست. ما باید سریعا عضویت از FATF را لغو و از آن خارج شویم. مگر آنکه ..
ناظمی۸۰۰۸۹۲۰۷:۲۹:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
دامهایی به اسم معاهدات بین المللی که تا الان خیری برای ما نداشت الزامی هم به پیوستن کشورها نیست چرا بعضی برایش جان میدهند؟ به اسم مردم اما به کام‌خودشان و گرین کارت و...
ناشناس۸۰۰۹۲۴۰۷:۵۸:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
وقتی با متخلفان خرد عادی برخورد شدید اما با متهمان مالی ده ها و صد ها میلیاردی نظیر ح.ف و م.ج و ا.ع باید محاکمه علنی ...انتظار..
راه۸۰۰۹۵۳۰۸:۲۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
FATF و پالرمو و CFT و........ ؛ قوووووزهای بالای قوز و دردهای بی درمان پس از سرطان برجام _____________
ناشناس۸۰۰۹۶۳۰۸:۲۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
اقایان لطفا واضح و درست حرفشان را بزنند مثلا برجام نباشه که سکوت کنند و بعد اگر مشکلی پیش آمد بگن ببین ما که گفتیم شما ها گوش نکردید .
ناشناس۸۰۰۹۸۶۰۸:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
لایحه پالرمو و پروتکل الحاقی به ضرر کشور است بعضیا خائنانه به مجمع تشخیص فشار میارن تا تصویب بشه
ناشناس۸۰۱۰۰۴۰۸:۴۵:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است!
ناشناس۸۰۱۵۰۲۱۲:۴۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
اگر بدنبال شفاف سازی هستید چرا اجرای قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال 87 را از دولت مطالبه نمی کنید ؟!
ناشناس۸۰۱۰۰۹۰۸:۴۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
اسناد و معاهدات ننگین و خائنانه ۲۰۳۰ و CFT و پالرموی سیسیل و FATF پس از اجرا به رای گذاشته شده اند!!!!!!!! ~~~~~~ مدتهاست بخشهایی از این خطاها انجام میشود خاطیان اکنون برای پیشگیری از مطالبه و بازخواست و محاکمه و مجازات اصرار بر تصویب و اجماع دارند ~~~~~~ فکر میکنند ؛ هرچه...!!!!!!
ناشناس۸۰۱۰۱۱۰۸:۴۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
لجبازی دولت کشور را ته دره برد ولی باز بجای سوق دادن غول نقدینگی به سمت تولید و اشتغال ، نگاهش به دست خارجیهاست البته شاید چون عرضه کارکردن را ندارد
ناشناس۸۰۱۰۴۵۰۹:۰۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
«لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»
ناشناس۸۰۱۱۸۱۱۰:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
سلام عجب مغلطه و نگاه غیر واقعی عجیبی. ببخشید وقتی ما در سال 90 تحت فشار بودیم در پروتکل الحاقی عضو بودیم. چطور عضویتش فشار را کند یا از بین برد؟ مگر غیر از این هست که بخشی از این فشارها که داریم میکشیم بخاطر عضویت در این پروتکل و سازمان و ... هست؟
ناشناس۸۰۲۰۲۱۱۶:۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
اگر پذیرش پروتکل الحاقی نبود ما باید در جبهه آژانس هم می جنگیدیدم در حالی که برعکس الان گزارشهای آژانس مرتب در جهت تقویت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است و جز امریکا و اسرائیل کسی ایران را متهم به اهداف غیرصلح آمیز نمی کند.
ناشناس۸۰۲۵۰۹۲۱:۱۴:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
چماق و هویج
ناشناس۸۰۱۲۵۱۱۱:۰۲:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
دبیر محترم مجمع زمانی فرمودند مجمع پاسخ هر مشکلی به مجمع ارسال شود را دارد چرا این مباحث fatf در پارکینگ مجمع متوقف شده
ناشناس۸۰۱۲۹۹۱۱:۲۰:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
تصویب لوایح استعماری به صلاح مملکت نیست و مغایر منافع ملی است .
حمید۸۰۱۳۹۲۱۱:۵۷:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
غایت موافقان این معاهده ها براندازی یا استحاله نظام است و الا این حجم ازاشتباه نسبت به منافع ملی را بچه مدرسه ای ها با پول توجیبی شان هم انجام نمیدهند!
ناشناس۸۰۱۶۹۲۱۳:۵۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
خیلی واضحه! اگر تایید نکنیم هیچ کشوری با ما مراودات مالی نمی کنه حتی چین و روسیه، اگر تایید کنیم راه های دور زدن تحریمها بسته می شه! ..
ناشناس۸۰۱۷۶۰۱۴:۲۶:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
الف! تو و همفکراتون مخالف تصویب هستین ولی جرات پذیرش عواقبش رو ندارین
پورامینی۸۰۱۸۲۶۱۴:۵۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
همچنان معاهده پالرمو به تعویق بیافتد وبحث وبررسی بیشتری صورت گیرد بهتر است وچانه زنی با اروپا درباره چندو چون ونیزتعویق ادامه داشته باشد زیرا اروپا نیزمعاهده خود در برابر پایبندی ایران به برجام را به تعویق می اندازد ایران در جانب حق وفعلااروپا و قطعا امریکادر جانب غیر حق است ضمن اینکه اروپا به احتمال قوی تهدیدات خود را درمورد پالرموعملی نمی کند ومعافیت اعمال شده نفتی نیزتمدید خواهدشد وهمچنان تامین نیاز مندیهای اولیه وتوانمند سازی اقشار ضعیف از طریق اشتغال زایی ادامه داشته باشد
پورامینی۸۰۱۸۳۳۱۴:۵۸:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
پایبندی به برجام نیز ادامه داشته باشد بهتر است که مبتنی بر مدیریت هزینه ودر امد وهزینه فایده است ودر دل خود دلایل متقنی دارد
هموطن۸۰۱۹۲۹۱۵:۳۹:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
اگر اکثریت کشورها در این معاهدات عضو هستند علت اینکه ایران هنوز عضو نیست چیست؟
ناشناس۸۰۲۵۰۸۲۱:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
از دید شما ۳۷ کشور اکثر کشورهاست؟؟؟!
ناشناس۸۰۴۵۶۸۰۸:۰۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
تا مستعمره شدن ایران تنها امضاء چند کنوانسیون دیگر مانده
ناشناس۸۰۸۲۰۷۱۱:۱۶:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
ما باید از پذیرش پالرمو و سی اف تی خودداری کنیم چرا که مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای تکلیف ما را روشن کردند. بحمدالله با قرار گرفتن حضرت ایت ا.. صادق آملی لاریجانی بر راس مجلس تشخیص نیز دست افراد نااهل از این مجلس کوتاه و فردی امین و فقیهی قدر بر رفتار و کردار و مصوبات این مجلس نظارت خواهد کرد که موجب بیمه شدن انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی می شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    4. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

    5. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

    6. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

    7. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

    8. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

    9. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

    10. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

    11. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

    12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

    13. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

    14. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

    15. چه کسی صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد؟/ پاسخی به ادعای عجیب «زیباکلام»

    16. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

    17. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

    18. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

    پربحث‌های هفته

    1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

    2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

    4. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

    6. چرا این همه بد اخلاقی؟

    7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

    8. درباره توبه تتلو

    9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

    10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

    12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

    14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

    15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

    16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

    17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

    19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

    20. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    21. تنوری که هنوز سرد است...

    22. ایثارگران را بدنام نکنید !

    23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

    24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

    25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

    آخرین عناوین