نیاز مبرم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خزر به ترانزیت ریلی از ایران

گروه اقتصادی الف،   3971203058

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و دسترسی به آب‌های آزاد، کشورهای حاشیه خزر و خلیج فارس نیاز مبرمی به ترانزیت کالا از طریق ایران دارند.

‌جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به طرفیت‌‌های بسیار حمل و نقل ریلی نسبت به دیگر مدل‌های حمل و نقلی، اظهار داشت: حمل و نقل ریلی چه در بخش کالا و چه در بخش مسافر، یکی از‌ مدل‌های حمل و نقلی ایمن و البته مقرون به صرفه، اقتصادی و پاک است.

وی ‌با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی کالا و مسافر باید طبق اهداف سند بالادستی افزایش یابد، بیان کرد: شبکه سراسری ریلی در شمال ایران باید به جنوب کشور متصل شود، یعنی‌ آستارای ایران و آستارای آذربایجان را از طریق ریل به بنادر خود در خلیج فارس متصل کنیم که‌ این هدف با بهره‌برداری از خط‌آهن قزوین-رشت محقق می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این خط ریلی‌ تاثیر به سزایی در افزایش ترانزیت از کشور ما دارد، افزود:‌ وقتی خط ریلی از بندر آستارا ما به خلیج فارس متصل شود، بین کشورهای حاشیه دریای خزر و حاشیه خلیج فارس جابه‌جایی کالا تسهیل می‌شود.

کوچکی‌نژاد ادامه داد: از سوی دیگر رقم جمعیت زیادی در حاشیه دریای خزر و کشورهای تازه استقلال یافته وجود دارد که به این مسیر ریلی ترانزیتی نیاز مبرم دارند تا به خلیج فارس و آبهای آزاد متصل شوند و کالای خود را صادر یا وارد کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و دسترسی به آب‌های آزاد، کشورهای حاشیه خزر و خلیج فارس نیاز مبرمی به ترانزیت کالا از طریق ایران دارند که با توسعه خطوط و افزایش ظرفیت ترانزیت ریلی، درآمد مناسبی از این محل عاید کشور می‌شود.

کوچکی‌زاده اضافه کرد: با رشد ترانزیت ریلی سود زیادی از این محل عاید کشور می‌شود و این خود اقتصاد مقاومتی است، یعنی کشورهای دیگر برای عبور کالاهای خود به ما وابسته می‌شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ‌رشد سهم راه‌آهن در حمل کالا در رقابت با جاده را از دیگر مزایایی توسعه خطوط ریلی نظیر قزوین-رشت عنوان کرد و افزود: کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌‌محیطی، کاهش سوانح رانندگی و افزایش سهم مدل حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی بار طبق اهداف سند چشم‌انداز برخی مزایای توسعه ریلی کشور است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین