شاگرد تنبل صنعت ایران پراید است یا موشک؟

گروه اقتصادی الف،   3971202151 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به جای آنکه سوال مطرح شده در خصوص چرایی تفاوت بین کیفیت موشک های تولید ایران و خودروها را از نیروهای مسلح بپرسیم، باید از مدیران دولتی پرسید؛ چراکه هیچ وقت شاگرد زرنگ مدرسه را بابت فعالیت های درخشانش، مخاطب پرسش قرار نمی دهند و سراغ تنبل هایی می روند که حتی با رانت و حمایت مستقیم و غیرمستقیم، کیفیت فعالیت شان ضعیف و ضعیف تر شده است.

شاگرد تنبل صنعت ایران پراید است یا موشک؟

به گزارش فارس، حمزه پاریاب روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه موشکی در یادداشتی تحت عنوان «تمایز خاستن با نتوانستن» در واکنش به یادداشت عباس عبدی پیرامون تفاوت موشک با خودرو، نوشت:

پیش و بیش از هر چیز، یادداشت برادر ارجمند عباس عبدی تحلیلگر با سابقه کشورمان با عنوان "تفاوت موشک با خودرو" این تامل و تاثر را به همراه داشت که تلاش داشته اند، با مجهولات، پاسخ معلومات را بدهند. مجهولاتی چون پرداخت حقوق‌ های بالا و غیررقابتی، بسیج تمام امکانات کشور برای تولید موشک و مستثنی بودن نیروهای مسلح از تمامی مقررات.

در پاسخی کوتاه و خلاصه – ضمن آنکه باید از ایشان خواست مستنداتی در این خصوص ارائه کنند- باید اشاره کرد که بالعکس، در عمده بخش های صنعتی و تولیدی نیروهای مسلح بویژه صنایع موشکی کشورمان که مورد اشاره ایشان بود، دستمزدها و پرداختی ها بسیار پایین تر از شرکت های فعال در بخش خصوصی است و با صراحت می توان گفت در همین ایام، فردی با مدرک دکتری هوافضا از دانشگاهی دولتی در تهران، حدود 3 میلیون تومان در ماه از یک صنعت موشکی دریافتی خالص دارد.

البته تصور صرفا مادی در پاسخ به این سوال که چرا این فرد و امثالهم – که در صنایع نظامی و نیروهای مسلح کم هم نیستند- حاضر به ادامه فعالیت در آن بخش هستند، نمی تواند راهگشا باشد چراکه بسیاری از آنها با اعتقاد و علاقه به این موضوع که فعالیت آنها باعث خدمت به کشور و انقلاب شده و موجبات آسیب ندیدن نظام را فراهم می کند، حاضر به ادامه فعالیت هستند.

لذا قیاسی صرفا مادی میان انگیزه ها، علاقه ها و نحوه مدیریت و فرماندهی صنایع نظامی و بخش های مهم نیروهای مسلح با مدیریت خمود و سیاسی در بخش های اصلی خودروسازی در کشورمان که یکبار مدیر ارشد آن ظرف 3 ماه برکنار می شود و بار دیگر، سوء استفاده مالی در یک بخش به صورت اقساط طولانی بازپرداخت می شود، نمی تواند منصفانه و همه جانبه نگر تلقی شود.

بحث دیگر در نوشته قبل، فضای غیررقابتی در صنایع موشکی و تفاوت آن با خودروسازان است. از تحلیلگر با سابقه و با مطالعه ای همچون ایشان این مقایسه ساده و سطحی، کمی بعید به نظر می رسید چراکه اتفاقا نیروهای مسلح در رقابتی ترین شرایط ممکن، در حال فعالیت و تولید هستند و فضای رقابتی آن، تهدیدات و هماوردی با ارتش فرامنطقه ای است که جدیدترین و بهترین سامانه های آفندی و پدافندی جهان را در اختیار دارند.

طبیعتا در این شرایط، هر سلاحی باید یارای مقابله یا هدف قرار دادن بهترین های جهان را داشته باشد و بد نیست برای درک و شناخت بهتر تحلیل های اندیشکده فرانسوی مطالعات استراتژیک، بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD) یا انستیتو واشنگتن را درباره کیفیت موشک های ساخت ایران که پس از حملات 3 گانه سپاه به مقر داعش و تروریست های شمال عراق نوشته اند، مرور کنید.

بر این اساس، به نظر می رسد به جای آنکه سوال مطرح شده توسط عوام و خواص جامعه در خصوص چرایی تفاوت بسیار زیاد بین کیفیت موشک های تولید ایران و خودروها را از نیروهای مسلح بپرسیم، باید از مسئولان و مدیران دولتی پرسید؛ چراکه هیچ وقت شاگرد زرنگ مدرسه را بابت فعالیت های درخشانش، مخاطب پرسش قرار نمی دهند و بالعکس، سراغ تنبل هایی می روند که حتی با رانت و حمایت مستقیم و غیرمستقیم، کیفیت فعالیت شان ضعیف و ضعیف تر شده است.

در عین حال، باید به این نکته توجه داشت هر زمان خودروسازان سراغ نیروهای مسلح رفته اند، هم با روی باز مواجه شده اند و هم با سرریز شدن فناوری که طبیعتا روش عکس آن، نه پاسخ به همراه دارد و نه منطقی است. به عنوان مثال، می توان از خاطرات منوچهر منطقی از مدیران عامل سابق ایران خودرو یاد کرد که ورود نسل اول بازوهای رباتیک به این کارخانه را از ثمرات مشارکت با بخش های های تک وزارت دفاع توصیف می کرد و طی ماههای اخیر نیز شرکت های وزارت دفاع موفق به تولید چند هزار‌ ECU مورد نیاز خودروسازان شده اند؛ دستگاهی مهم که ورود آن به کشور با اخلال مواجه و هزاران خودرو تولیدی به دلیل نداشتن این قطعه، به دست مردم نمی رسید.

در نهایت اینکه، مقایسه صنایع نظامی کشورمان با اتفاقات رخ داده در صنعت شوروی سابق، از جهت نخواستن یا نتوانستن مدیران اجرایی آن امری درست اما از جهات فراوان دیگر، «یبعد من ابعاد» است.

البته همچنان این ایراد به بخش های رسانه های و تبلیغاتی نیروهای مسلح وارد است که علی رغم تاکید و بیان رهبر انقلاب نیز، هنوز همت این را نداشته اند که کارشناسان و فعالان بخش های مختلف را به تورهای بازدید از صنایع و بازوهای متعدد صنایع دفاعی ببرند تا ضمن ملاقات با کارشناسان و متخصصانی که همچون فرمانده شان حسن طهرانی مقدم بدون دریافت اضافه کار و فوق العاده های مندرج در فیش حقوقی برخی مدیران، روزها و هفته ها برای یک تست میدانی در کویر سمنان حضور دارند، فقط 2 میلیون تومان حقوق می گیرند اما حاضر نمی شوند بروند تا کوچکترین بخش از امنیت و آسایش جامعه خدشه دار شود.

این قصه پرغصه آنجا نیاز به پاسخ گفتن را ضروری کرد که سخن از "فضای رقابتی" شد. بله، فضای تولید موشک در کشور، غیررقابتی است اما آنکه مظلوم است و با دست و جیب خالی می جنگد، همان شاگرد زرنگ مدرسه است که حالا هم ریشش سفید شده و هم فیشش.

دیدگاه کاربران

علی 671۷۸۷۳۰۸۱۸:۱۴:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
بله هر کجا ایمان مسئله اول شد همین خواهد بود .شخص با ایمان فقط به درستی کارش می اندیشد .نه ذخیره انقلاب بودن .شما نمونه بیاورید که سپاهی اختلاس کرده باشد .به حقوق کمش گله کرده باشد .لاکچری سوار شود منهای رفیق دوست که سرمایه دار است .
ناشناس۷۸۷۳۹۴۱۹:۵۲:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲
سلام موشک را با کدوم موشک مقایسه کنیم پراید را باکدوم ماشین
ناشناس۷۸۷۵۶۷۰۰:۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۳
شاگرد تنبل نه ، جنایتکاره پراید موشک آبرو ساز و عزتمند و اقتدار آفرینه پرایدیسم ها .. و حرامخوار هستند
ناشناس۷۸۷۷۰۷۰۹:۱۲:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
مثل اینکه از اخبار جا مانده!؟
ناشناس۷۸۷۳۴۸۱۸:۵۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲
هر دو!
ناشناس۷۸۷۳۸۱۱۹:۳۸:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
واقعا تفاوت تولید اتومبیل و سلاح جنگی را نمی دانید.
ناشناس۷۸۷۳۹۹۱۹:۵۷:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
ما پراید رو می تونیم ببینیم وتست کنیم ولی کیفیت موشک های تولیدی کشور رو نمی دونیم لذا نمیشه گفت شاگرد زرنگ کیه ...
رضا۷۸۷۶۹۲۰۸:۵۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
واقعاً متاسفم که تیتر رو میبینید و نظر میدین!!!! توی متن آورده شده بود که برای بررسی کیفیت موشکهای ایرانی گزارش FDD رو باید برررسی کرد
ناشناس۷۸۸۰۹۰۱۵:۲۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۳
کیفیت موشکها را از داعش بپرسید، البته از ارواح ایشان که در جهنم هستند.
ناشناس۷۸۷۴۱۱۲۰:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
مطلب آقای عبدی روشنه منظور رقابت تجاریه
رضامیرزایی۷۸۷۴۲۵۲۰:۳۲:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
کور چه می خواهد؟ چشم روشن.موتور ماشین رفت وبرگشتی است موتورموشک یکطرفه است.هر شخص حقیقی و حقوقی (باکارنامه وجوهره ی کار وتلاش جهادی) می تواند قدمی برداردبسم الله.
توپانی۷۸۷۴۵۳۲۱:۳۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
یک بچه دبستانی پیشرفت صنایع نظامی رانسبت به صنایع ماشین سازی رامی داند.بایدانقلابی درسطح مدیران فسیلی صنایع خودروایجادشود.
ناشناس۷۸۷۴۷۶۲۲:۱۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
همه میدانیم که خودروهای درون سوز در دنیا منسوخ شده اند و خودرو سازان بزرگ به دنبال خودروی برقی هستندو به مقصد هم رسیده اند حالا چرا ما باید تا گمر خم بشیم تا دو خودرو ساز ورشکسته نابود فرانسوی به خود رو بدهند یا ندهند جای سئوال دارد پراید صنعت چهل سال پیش امریکاست که حتی در انجا به تولید هم نرسید و به کره واگذار شد حتی سایپا در ساخت پراید هم خود کفا نیست اصلا خود رو ساز های وطنی خودروساز نیستند یک دلال دولتی ورانتی هستند که تولیدشون قابلیت صادرات به هیچ نقطه ای از دنیا را ندارد اگر دارد لطف کنن کلا همه محصولات خودشون رو صادر کنند واما موشک رو ما چون نظامی هست خبر نداریم اگر اون هم مثل پرایده وا ویلا
ناشناس۷۸۷۵۳۱۲۳:۲۴:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
پایین ترین حقوق را در کل دولت کارکنان وزارت دفاع و معلمان می گیرند.
ناشناس۷۸۷۵۶۴۰۰:۱۴:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۳
سخن از ;فضای رقابتی; شد. بله، فضای تولید موشک در کشور، غیررقابتی است. نکته همینه که ما در بحث موشکی رقابت در حد سیاست کلان و امنیت ملی درک کردیم اما خودرو در حد خالی کردن جیب مردم.
ناشناس۷۸۷۵۹۳۰۰:۵۲:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
یه نکته اینکه طراحی خودرو هایی که حتی به عنوان خودرو ملی شناخته می شود در واقع به دست مهندسان خارجی بوده و موتور این خودرو ها اصلا داخلی نمی باشند. ضمنا برای مقایسه باید یه سری به ناوهای جنگی و تانک و زیر دریایی زد و این هارا هم باپراید اسباب بازی سایپا مقایسه کرد ، که وقتی سوار می شویم برای سالم رسیدن به مقصد دائم در حال ذکر و دعا باشیم. همچنین با ماهوار های ساخت داخل مقایسه کرد. خودرو سازی در ایران صنعت نیست در واقع فقط راه کسب درامد است
احسان۷۸۷۶۱۱۰۲:۰۸:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۳
صنایع هوا و فضا رو باید با صنایع هوا فضا مقایسه کرد. آمریکا پنجاه سال پیش انسان به ماه فرستاد و ایران هنوز به تکنولوژی پنجاه سال پیش آمریکا دست نیافته و حداقل پنجاه سال از آمریکا در این صنایع عقب است. در صنعت خودرو سازی هم همان پنجاه سال عقب هستیم.
ناشناس۷۸۷۶۳۳۰۶:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
دو فضای متفاوت با دو مختصات مختلف مثلا هر روز میلیون ها پراید در کشور تردد می کنند و ضعف و قوت های شان معلوم می شود اما ایا هر روز میلیون ها موشک به پرواز در می ایند؟قطعا نه چون در شرایط جنگی نیستیم. شوروی سابق و روسیه فعلی یکی از بهترین تکنولوژی های موشکی را داشت و امروز دارد اما ایا لادا بهترین خودرو جهان بود یا هست؟ مقایسه سطح دستمزد این دو گروه هم غلط است چون حتی اگر فکر کنیم همه پرسنل شاغل در صنایع موشکی به قصد قربه الی الله و خدمت به میهن با کمترین دستمزد بیشترین بازده را دارند. از کجا معلوم همین عزیزان در محیط خودرو سازی هم چنین رفتاری داشته باشند؟ چون در محیط موشک سازی بی رقیبند یعنی موشک ساز هم تراز انها وار وجود ندارد اما در خودرو سازی چنین نیست نکته بعدی این است که کار نظامی اصولا تعهد اور و منقلب کننده است و کار صنعتی خیر چون کار صنعتی با واقعیت های ملموس تجاری در جامعه برخورد دارد اما محیط نظامی چنین نیست.تفاوت.نوع تکنولوژی بکار رفته در دو مقوله هم باید مد نظر قرار بگیرد و..
ناشناس۷۸۷۶۴۷۰۷:۲۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۳
عباس عبدی گفت :«این روزها برخی افراد و گروه‌ها شعار می‌دهند که اگر میدان در اختیار دیگران قرار گیرد آنان که موشک و ماهواره می‌سازند اقتصاد را درست می‌کنند و احتمالا خودروهای با کیفیتی نیز تحویل خواهند داد. آیا این ادعا می‌تواند درست باشد؟»با این تفکرات نمی گذارند و نمی توانند کشور را از مصرف زدگی کالاهای غربی نجات دهد چراکه اصلا واقف به این امرنمیباشدکه کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا که الان تکنولوژی به مثلا کره جنوبی و امثالهم جهت ساخت خودرو صادر کرده اند کشورهایی هستند که از نظر نظامی بسیار پیشرفته هستند و در آن کشورها این تکنولوژی نظامی است که پس از سالها از حالت طبقه‌بندی شده خارج می شود و در اختیار مثلا خودرو سازی و لوازم خانگی و ... قرار میگیرد چراکه تکنولوژی نظامی جز تکنولوژی های برتر است که در مقیاسی کوچکتر در اختیار ساخت خودرو و امثالهم قرار میگیرد و در واقع نخبگانی از اون کشورها که در ساخت تجهیزات نظامی به خدمت گرفته شده اند در خدمت صنایع پایین دستی ساخت خودرو و لوازم خانگی و ... می باشند و تنها کشوری که با سیاست درهای بسته به نتیجه رسید ژاپنیها بودند و مردم ما متاسفانه از درد تنبلی رنج میبرند و این است که در مملکت ما دلال بازی مد شده یعنی پول یا مفت به دست آوردن و این عامل عقب ماندگی ماست یعنی ما را طوری با آورده اند که اگر کالای مصرف شرقی و غربی را بخریم های کلاس هستیم پس از خدا بترسید و نگویید که مثلا سپاه و ارتش که تکنولوژی های برتر تولید میکنند نمی توانند در خدمت صنایع پایین دستی خودرو به کار گماشته شوند .نترسید با ورود سپاه و ارتش شما و وارداتچیها از نون خوردن نمی افتید.
ناشناس۷۸۷۶۹۳۰۸:۵۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۳
نویسنده متوجه منظور آقای عبدی نشده اند. بحث بر سر این نیست که کیفیت موشکها و خودروهای ساخت ایران را با نمونه های خارجی مقایسه کنیم. بحث بر سر مدل اقتصادی صنایع نظامی و مدل اقتصادی صنایع خودروسازی است. صنایع خودروسازی باید متکی بر فروش محصولات خود باشند، یعنی بتوانند بدون یک ریال استفاده از بودجه عمومی، به سوددهی برسند. این موضوع محقق نمیشود جز با استفاده از یک مدل اقتصادی باز و رقابتی که منجر به تولید محصولی قابل رقابت با خودروهای خارجی چه در سطح کشور و چه در سطح کشورهای دیگر شود. اما کالاهای نظامی به علت ذات سری و استراتژیک بودن از مدل اقتصادی تقریبا صد در صد بسته استفاده میکنند. به این معنا که تولید آنها در انحصار دولتهاست و مصرف کننده بودجه عمومی هستند و غالبا در هیچ کجای دنیا بدون ارتزاق از منابع دولتی قادر به ادامه حیات نیستند. حتی کشورهایی مثل روسیه و آمریکا که صادرات محصولات نظامی دارند (تکنولوژیهای قدیمیتر) بدون اتکا به درآمدهای دولتی به تعطیلی کشانده میشوند. این موضوع در کشور ما هم صادق هست. مثلا وزارت دفاع که متولی تولید موشک هست هر ساله ردیف بودجه مشخصی در قانون بودجه کشور دارد. موضوع دیگر، قدرت خرید مردم هست. مصرف کننده کالاهای نظامی دولت هست اما مصرف کننده خودرو مردم. اگر قیمت یک خودروی معمولی با تکنولوژی روز دنیا را 10000 دلار فرض کنیم، تقریبا اکثر مردم ایران قادر به خرید آن نخواهند بود! اما دولت پول کافی برای خرید مثلا سامانه اس-300 از روسیه را دارد، چون به منبع بزرگ درآمدهای نفتی و مالیات متصل است! برای همین، در تمام دنیا متولی موشک دولت و نظامیها هستند، با مدل اقتصادی بسته و مبتنی بر استفاده از بودجه عمومی و متولی خودروسازی بخش خصوصی هست، با مدل اقتصادی باز و رقابتی و مبتنی بر صادرات و فروش محصولات.
علی۷۸۷۸۸۲۱۲:۰۰:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
آخه درد سر اینکه پراید تکنولوژی 30 سال پیش کره است و تکنولوژی موشک‌ها هم مال بلوک شرق است و هیچکدام مال ما نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین