در مخالفت با کلیات لایحه ۹۸؛ کریمی قدوسی: برآورد قیمت نفت در لایحه بودجه واقع‌بینانه نیست

گروه اقتصادی الف،   3971127154

نماینده مردم مشهد، کلات در مجلس گفت: برآورد قیمت نفت واقع‌بینانه نیست، کشور عربستان در بودجه سال آینده خود نفت را ۸۰ دلار دیده است، این رقم در آمریکا ۶۶ دلار در نظر گرفته شده اما در بودجه ما قیمت نفت ۵۴ دلار تعیین شده است.

به گزارش خانه ملت، جواد کریمی قدوسی در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 27 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 98 ضمن تسلیت شهادت پاسداران انقلاب اسلامی گفت: فرازی از پیام گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری را قرائت می‌کنم که می‌فرمایند اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ 40 ساله نبود بی‌شک دستاوردهای انقلاب بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر قرار داشت و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت.

نماینده مردم مشهد، کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گام دوم را یا باید تجربه کرد و یا باید با تجربه گذشته آن را برداشت. ملت ایران در آستانه بررسی لایحه بودجه و مصوبه کمیسیون تلفیق ضمن راهپیمایی به نمایندگان پیام می‌دادند که حقوق‌ها را افزایش ندهید اما از افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کنید.

وی افزود: یکی از تکالیف مهم دولت تنظیم لایحه بودجه برای اداره کشور در تمام حوزه‌ها است؛ اگر دولت در این 6 سال، سالی 5 لایحه انقلابی در حوزه تجارت، کسب و کار و سیاست خارجه و قدرت پول ملی ارائه می‌کرد امروز در بهترین شرایط لایحه بودجه ارائه می‌شد و کشور را بر مبنای تصویب مجلس می‌توانست اداره کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بخش اول به عنوان مخالف لایحه ارائه شده بودجه سال 98 تقدم را از حوزه قانون و سند بالادستی بودجه 98 که برنامه ششم توسعه است آغاز می‌کنم؛ بر اساس برنامه ششم توسعه کشور باید 5 گام برمی‌داشت تا به اهداف تعیین شده دست پیدا کند. در حال حاضر قصد داریم گام سوم را برداریم.

کریمی قدوسی گفت: لایحه بودجه سال 98 با قانون برنامه ششم توسعه تطبیق ندارد، در حوزه قواعد حاکم بر بودجه و مالیه عمومی 73 درصد، در حوزه ارتباط و فناوری 80 درصد، در حوزه اقتصاد کلان 75 درصد، در حوزه ایثارگران که جزء سرمایه‌های اصلی کشور هستند 72 درصد، در حوزه آموزش عالی و فناوری 69 درصد، در حوزه بیمه اجتماعی و عدالت اجتماعی و برنامه‌های رفع آسیب‌های اجتماعی 75 درصد، در حوزه حمل و نقل و مسکن 75 درصد، در حوزه محیط زیست 75 درصد، در حوزه کسب و کار خصوصی 50 درصد، در حوزه کشاورزی 54 درصد، در حوزه فرهنگ و هنر 53 درصد، در حوزه دفاع و امنیت 56 درصد، در حوزه توازن منطقه‌ای و اجرای عدالت و توسعه روستایی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر 65 درصد احکام برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه دیده نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در موضوع آب که یک بحث اصلی محسوب می‌شود آقای نوبخت در زمان ارائه لایحه برنامه ششم توسعه اعلام کرد که محور عمده آنها آب است اما 57 درصد احکام برنامه در لایحه بودجه 98 مورد نظر قرار نگرفته است؛ همچنین در صنعت و معدن نیز 50 درصد احکام دیده نشده است.

وی افزود: وابستگی بودجه سال 98 به نفت در مقایسه با سال گذشته 3 درصد و عملکرد آن نسبت به بودجه سال گذشته 35 درصد افزایش پیدا کرده است. در حوزه مالیات 8 درصد و عملکرد مالیات 19 درصد رشد دیده می‌شود و نقش سود شرکت‌های دولتی 50 درصد در لایحه بودجه سال 98 کاهش پیدا کرده است در حالی که بودجه این شرکت‌ها 51درصد رشد داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در منابع استقراض به معنای آینده‌فروشی 12 درصد رشد دیده می‌شود، برآورد قیمت نفت واقع‌بینانه نیست، کشور عربستان در بودجه سال آینده خود نفت را 80 دلار دیده است، این رقم در آمریکا 66 دلار در نظر گرفته شده اما در بودجه ما قیمت نفت 54 دلار تعیین شده است.

کریمی قدوسی گفت: واگذاری اموال منقول و غیرمنقول 76 درصد افزایش دارد و همچنین در خصوص زندگی فقرا علیرغم کاهش شدید ارزش پول ملی و قدرت خرید آنها به یک سوم هیچ توجهی دیده نمی‌شود و تنها به اهدای بسته‌های خوار و بار که این بسته‌ها نیز به دست جمعیت زیادی از اقشار آسیب‌پذیر نمی رسد بسنده کرده‌اند.

نماینده مردم مشهد، کلات در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از عواملی که می‌تواند در قدرت اقتصاد ملی موثر باشد مدیریت واردات و جلوگیری از واردات بی‌رویه است، قریب به 6 هزار قلم کالا وارد کشور می‌شود، چند روز قبل ممنوعیت واردات هزار و 350 قلم کالا برداشته شد، وزیر صنعت اگر در اتاق خود بنشیند و بازدیدی انجام ندهد و تنها واردات بی‌رویه را مدیریت کند فی‌ نفسه 50 درصد مشکلات حوزه تولید برطرف می‌شود.

وی یادآور شد: بیشترین توجه وزیر نفت به اروپا و ارتباط با شرکت‌های اروپایی بوده است، کم‌ کارترین وزرا در زمینه همکاری با کشورهایی مانند چین، هند و کره جنوبی، ترکیه و روسیه آقای زنگنه بوده است. آخرین اعلام موضع اروپایی آب پاکی را بر روی دست همه کسانی که فکر می‌کردند با اروپایی‌ها می‌توان اقتصاد را در آینده مدیریت کرد، ریخت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم مسئولین با نگاه به درون و نگاه اقتصاد مقاومتی با انقلابی که مردم در 22 بهمن برپا کردند راه پیش رو را مدیریت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین