درباره تهدید مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط محمود واعظی/ وقتی آقای رئیس دفتر فرافکنی می‌کند

گروه سیاسی الف،   3971124249 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اصولاً از دید رئیس دفتر رئیس جمهور و دیگر اعضای دولت، سهم دولت در ناکارآمدی‌های امروز تا چه اندازه است و چرا این دولت به جای پاسخگویی بدلیل سیاست‌های اشتباه در پی فرار از مسئولیت، فرافکنی و مقصر نشان دادن دیگر نهادها و سازمان‌هاست. لازم به گفتن نیست که ناکارآمدی دولت در ماه‌های اخیر تا به آن حد آشکار شده که دیگر نه تنها منتقدان بلکه حامیان آن یعنی اصلاح طلبان نیز به این مسئله اشاره می کنند.

درباره تهدید مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط محمود واعظی/ وقتی آقای رئیس دفتر فرافکنی می‌کند

قرار است روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو (یکی از لوایح مربوط به FATF) تصمیم‌گیری کند. این در حالی است که رئیس دفتر رئیس جمهور دیروز در سخنانی مجمع تشخیص را تلویحاً تهدید کرد در صورت رد این لایحه، مسئول مشکلات و ناکارآمدی‌های آینده است.

واعظی گفت: اگر لوایح مربوط به FATF تصویب نشود، این فشارها بیشتر می‌شود. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را تصویب نکند باید نتیجه آن را بپذیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اینکه آیا رئیس جمهوری در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور خواهند یافت، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، آقای رئیس جمهوری روز شنبه برنامه‌های دیگری دارند.

بیشتر بخوانید:

واعظی: مجمع لوایح مربوط به FATF را تصویب نکند باید نتیجه آن را بپذیرد/ اجلاس ورشو یک شوی تبلیغاتی است

درباره این سخنان می توان به نکات زیر اشاره کرد:

*چرا رئیس دفتر رئیس جمهور و کلاً اعضای دولت بجای تاکید بر بحث و اقناع اعضای مجمع، آنها را تهدید می‌کنند که مسئول مشکلات آینده می‌باشند. از دیدگاه دولت آیا این نوع ادبیات و اقدامات بر نظر اعضای مجمع تاثیرگذار است؟! و کلاً با گفتمان دولت تدبیر و امید چه نسبت و قرابتی دارد؟

*موضع دولت درباره شرایط و بیانیه تحقیر کننده اروپایی ها چیست؟ قرار بود بدلیل خروج ترامپ از برجام، اروپایی‌ها قوانین مسدود کننده علیه تحریم‌های ثانویه آمریکا را عملیاتی کنند که نه تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه صراحتاً عنوان شده اینس تکس محدود به دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات غذایی است و انجام آن هم منوط به تصویب لوایح FATF  است. آیا موضع گیری دولت در قبال اقدامات اروپایی ها منطبق با عزت و حکمت است؟

*اصولاً از دید رئیس دفتر رئیس جمهور و دیگر اعضای دولت، سهم دولت در ناکارآمدی‌های امروز تا چه اندازه است و چرا این دولت به جای پاسخگویی بدلیل سیاست‌های اشتباه در پی فرار از مسئولیت، فرافکنی و مقصر نشان دادن دیگر نهادها و سازمان‌هاست. لازم به گفتن نیست که ناکارآمدی دولت در ماه‌های اخیر تا به آن حد آشکار شده که دیگر نه تنها اصولگرایان بلکه اصلاح طلبان نیز به این مسئله اشاره می کنند.

*صحبت واعظی با حرف‌‌های چند ماه قبل وزیر امور خارجه تناقض دارد. محمدجواد ظریف ۱۵ مهر ۹۷ عنوان کرد:« نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد».چرا دولت و شخص رئیس جمهور در این باره اعلام نظر نمی کنند. بهتر نیست دولت و شخص رئیس جمهور رسماً اعلام کنند حل مشکلات کشور منوط به تصویب لوایح مرتبط با FATF  است.

*اگر دولت ادعای این را دارد که عدم تصویب لایحه پالرمو بر اوضاع اقتصادی تاثیر دارد، چرا رئیس جمهور در جلسه مجمع شرکت نمی‌کند. حضور رئیس جمهور در جلسه روز شنبه می‌تواند نقش مهمی در فرایند اقناع اعضای مجمع داشته باشد و هم اینکه این کار موجب می‌شود تا یک رای موافق وی نیز محاسبه شود و چه بسا شاید در نهایت تک رای ایشان تعیین کننده باشد. اصولاً رئیس جمهور چه جلسه و برنامه مهم تر از این موضوع دارد که ترجیح می دهد در آن شرکت کند.

از این رو بهتر است دفتر رئیس جمهور در راستای شفاف سازی دقیقاً برنامه کاری رئیس جمهور را حداقل برای روز شنبه منتشر کند.

* اگر دولت تاکید دارد اقدامات ایران در حوزه مالی برای کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین المللی باید شفاف باشد چرا حداقل تا کنون بر اساس همین استدلال و البته با تمکین به ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به شفافیت درباره حقوق و مزایای مدیران تن نداده است. یا چرا در این دولت فاجعه‌ای مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ می‌دهد که مشخص نیست چه کسانی از این رانت بهره‌مند شده‌اند که در برخی موارد حتی کالاها نیز به کشور وارد نشده است. یا چرا با عدم شفافیت در واگذاری شرکت‌ها و کارخانجات دولتی بحران خصوصی سازی در سال‌های اخیر به اوج رسیده است.

در نهایت باید گفت دولت تدبیر و امید به حدی محدودنگر و بدون برنامه است که ابتدا وعده حل تمامی مشکلات با برجام را داده بود اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه سهم ایران تقریبا هیچ شد که خود دولتی‌ها وعده‌های چند سال پیش خود را فراموش کردند و حتی منکر هدف اقتصادی برای توافق برجام شده اند. امروز هم بعد از ۹ ماه مذاکره با اروپایی‌ها، کشور بر سر یک دو راهی ساختگی قرار داده شده و به گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی تمامی نهادها به جز دولت مسئول مشکلات امروز و فردا هستند. به عبارتی گویی عده‌ای در تلاشند بدلیل ناکارآمدی گفتمانی و اجرایی، مردم را علیه نهادهای دیگر نظام تحریک کنند و بشورانند اما بدون شک تبعات این سیاست پیش و بیش از همه دامن دولت را خواهد گرفت.

دیدگاه کاربران

علی 671۷۷۴۶۷۵۱۰:۲۸:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
مقصر تمام نا کامی ها و گرانی و بد بختی مردم دولت و همین افراد نا آگاه و مغرور نظیر واعظی ها می باشد .
ناشناس۷۷۴۷۳۴۱۱:۰۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
به نظرم اگه یه حرف درست توی عمرش زده باشه همینه . FATF باید تصویب شه .
ناشناس۷۷۴۸۴۹۱۲:۱۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
تصویب FATF یعنی هوشمند شدن تحریم ها و مسدود شدن راه های دور زدن تحریم ها و افزایش نرخ دلار زیرا FATF بخشی از ساختار وزارت خزانه داری امریکاست .
ناشناس۷۷۴۷۷۳۱۱:۲۴:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
مقصر کسانی هستند که کشور را در چاه تحریمها انداختند.
ناشناس۷۷۴۸۴۶۱۲:۱۳:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
هیلاری کلینتون: تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۷۷۴۸۵۵۱۲:۱۹:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها و عوامل خارجی مربوط نیست .
ناشناس۷۷۴۸۸۶۱۲:۳۷:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
بله دقیقا همانهایی با فتنه۸۸ و گراهای از داخل این تحریمها را به مردم تحمیل کردند برای منافع سیاسی شان
حسنعلی سبد سبد گل یاس۷۷۴۷۹۵۱۱:۴۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
وز حسن و اسحاق وتیم اشرافیش ملولم و اعتماد بخدا را بجای اعتماد به کدخدا و ناخدا را ارزوست
ناشناس۷۷۴۸۰۱۱۱:۴۶:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
پیر زنی ساده دل و با صفا می گفت ننه زمونه اوتقدر سخت شده که از دست خدا هم کاری بر نمی اید اگه اقا ابو الفضل العباس خودشون ی ابی رو این اتیش بریزه
ناشناس۷۷۴۶۷۹۱۰:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
متاسفانه داستان برجام داره تکرار میشه...
هوشیار۷۷۴۶۸۲۱۰:۳۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
چه چیزی در پس پرده وجود داره که دولت برای تصویب این لایحه تهدید میکنه و گریبان چاک میکنه ؟؟؟ جای سئوال نیست ؟؟؟
ناشناس۷۷۴۸۴۴۱۲:۱۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
احتمالا"در برجام تعهداتی به طرف مقابل داده اند که اینقدر برای تصویب آن چانه زنی می کنند.
ناشناس۷۷۴۶۸۴۱۰:۳۰:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
قیمت گوشت را به عمد بالا بردن تا فشار افکارعمومی رو ببرن روی مجمع...
ناشناس۷۷۴۶۹۳۱۰:۳۴:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
تا الان با هر ساز دولت پرادعا رقصیدیم هر اقدامی خواست کسی جلوشو نگرفت نتیجه چی شد؟ حتی مسئولیت وضعی که درست کرده رو نمیپذیره بازم تهدید میکنه؟ وقاحت داره به خدا
ناشناس۷۷۴۶۹۵۱۰:۳۷:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
ظریف: نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد! این حرف رو باهاش چیکار می کنی آقای واعظی!
ناشناس۷۷۴۶۹۶۱۰:۳۸:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
برنامه مخالفین برای بعد از رد fatf چیست . همین .
ناشناس۷۷۴۷۳۹۱۱:۱۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
برنامه ی شما که مشخص است بعد از تصویب خود را کنار می کشید و به جمع دلواپسان می پیوندید. ما با عدم تصویبش دنبال ضرر کمتر به کشور هستیم.
ناشناس۷۷۴۸۱۹۱۲:۰۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
تلاش و کوشش و مجاهدت در راه خدمت به مردم و استفاده از همه ظرفیت های داخلی
ناشناس۷۷۴۸۹۳۱۲:۴۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
برنامه و خواست اصلی مردم بجای این تعهدات بی فایده و حتی مشکوک ، برخورد با علت اصلی مشکلات یعنی مدیران بی عرضه و رانت ساز است چون مشکل در داخل است اما ادرس غلط میدهند
ناشناس۷۷۵۰۷۸۱۴:۴۸:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
هر چی باشه از بی برنامگی محض مسئولین بی مسئولیت برای بعد از نقض برجام و بوی تعفن لاشه اش که همه را آزرده کرده، بهتر و مفیدتره ...
ناشناس۷۷۴۶۹۸۱۰:۳۸:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
هیچ علاقه ای به واعظی ندارم اما این مورد را درست گفته ، قرار نیست دست و پای دولت را ببندید و اختیاراتش را مصلوب کنید و بعدش هم تمام مسئولیتها را به پای دولت بزارید . منطقی اینه که هر کسی تصمیمی می گیرد مسئولیتش را هم بر عهده بگیرد .
ناشناس۷۷۴۷۴۵۱۱:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
متاسفانه متوجه منظورش نشدین. ایشون رسما دارن تهدید می کنن مه اگه تصویب نکنید با مردم طرفتون می کنیم.
ناشناس۷۷۴۷۶۵۱۱:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
واعظی کامنت گذاشتی
ناشناس۷۷۴۸۵۲۱۲:۱۷:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
چرا واعظی و دولتی ها مسئولیت شکست برجام و تشدید تحریمها را نمی پذیرند ؟!
محمد۷۷۵۰۸۰۱۴:۵۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
مسئولیت ننگجام رو پذیرفتن این دولت شما باوجوداینکه کری تضمین داده بود واوبا مردبااخلاقی بود
ناشناس۷۷۴۶۹۹۱۰:۴۰:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
نتیجه برجامی که خود روحانی و ظریف و جان کری !!! تضمین می کردند تقریبا"هیچ شد حالا وای به حال FATF که هیچ کس آنرا تضمین نمی کند !
ناشناس۷۷۴۹۸۰۱۳:۳۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
نتیجه مذاکرات و تصویب برجام 4 سال ثبات اقتصادی بود تا قبل از خروج امریکا از برجام که تورم شدید ایجاد کرد.
دانشجو۷۷۴۷۰۱۱۰:۴۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
از توضیحات گروه سیاسی الف متشکرم. قطعاً اگر اراده دولت بر کاهش مشکلات اقتصادی نباشد که ظاهراً نیست هیچ لایحه استعماری مشکلی از این مملکت کم نخواهد کرد بلکه برعکس مشکلات را افزایش خواهد داد.
ناشناس۷۷۴۷۰۲۱۰:۴۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
وای این چه تهدیدی است میگن مسولیت کارتون قبول کنین این تهدیده، شب و روز فحاشی میکنین تهمت میزنین مباهته دارین ، البته دولت هم اشتباه زیاد داره ولی این نازک تر از گل که دیگه تهدید نیست خب کوچکترین کار پذیرفتن مسولیت اختیارات ، اگه نمی پسندیدن برین استراحت هیچکس هم چیزی نمیگه
ناشناس۷۷۴۷۴۸۱۱:۱۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
اونایی که فحاشی می کنن همون دولتمردان هستند بهتره بیشتر در انتخاب کلمات دقت کنین.
ناشناس۷۷۴۷۲۳۱۰:۵۸:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
جناب هفته بعد fatfجلسه داره اگر مجمع لوایح ۴ گانه را تصویب نکند رابطه بانکی ما با دنیا قطع می شود و در سال اینده با یک سونامی تورمی شدید روبرو می شویم .
ناشناس۷۷۴۸۴۰۱۲:۰۹:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
وقتی خود روحانی و ظریف هیچ تضمینی نمی دهند شما کاسه داغ تر از آش نباش و جوسازی الکی نکن .
ناشناس۷۷۴۹۸۹۱۳:۴۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
اون کسی که سونامی تورم به وجود میاره دقیقا دولته حالا عمد یا غیر عمدش گردن خودشون.
s۷۷۵۲۶۰۱۷:۵۰:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
باز هم تهدید! تا مطمئن بشن تهدید جواب میده بازم تهدید جدیدی مطرح میکنند. ما زبان دنیا رو بلدیم ولی گویا زبان زورگو را نه!
ناشناس۷۷۵۴۱۴۲۱:۰۲:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
خوب بود خندیدیم ، زیادی ژانر علمی-تخیلی نگاه میکنی
امید۷۷۴۷۵۴۱۱:۱۶:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
بسم الله الرحمن الرحیم برای کسی که بهانه می آورد همیشه بهانه است. حضرت علی (ع)
ناشناس۷۷۵۰۲۱۱۴:۰۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
این لوایح بیشتر یک آزمون برای مروم هست تا مسئولین مردمی که سالهاست بخاطر عهدنامه گلستان و ترکمنچای ژست ناراحتی میگیرن
بنده خدا۷۷۵۱۷۰۱۶:۳۶:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
پیوستن به اف ای تی اف مشکلاتمان را حل نخواهد کرد اما نپیوستن به ان مشکلاتمان را بیشتر خواهد کرد . درک این مسئله سخت نیست .
ناشناس۷۷۵۱۷۲۱۶:۳۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
شما همچنان مسئولیت برجام خسارت بار را بر عهده نگرفتید اون وقت میاید و تهدید می کنید؟
ناشناس۷۷۵۳۳۱۱۹:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
شما کوچک تر از آنید که مردم را مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار دهید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین