مدیریت یکی از کارخانه‌های خودروسازی در اختیار قرارگاه اقتصادی سپاه قرار گیرد

گروه اقتصادی الف،   3971122023 ۱۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

خودروسازی در ایران سابقه‌ای چند ده ساله دارد، در سال‌هایی که برخی کشورهای منطقه از داشتن کارخانه و کارگاه‌های تولیدی بزرگ محروم بودند، ایران دارای کارخانه خودروسازی بود و ماشین «پیکان» یا «آریا» و یا «جیپ» تولید می‌کرد.

فارس در یادداشتی به قلم حسین شعبانی نوشت: خودروسازی در ایران سابقه‌ای چند ده ساله دارد، در سال‌هایی که برخی کشورهای منطقه از داشتن کارخانه و کارگاه‌های تولیدی بزرگ محروم بودند، ایران دارای کارخانه خودروسازی بود و ماشین «پیکان» یا «آریا» و یا «جیپ» تولید می‌کرد. هر چند این تولیدات در قالب مونتاژ و سرهم کردن قطعات خارجی در ایران تحت نام خودرو داخلی قرار می‌گرفت ولی در همان سال‌ها این اقدام نیز اهمیت داشت و به نوبه خود در تولید داخلی محصولات اثر داشت.

در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی با انتقاد از وضعیت مونتاژ خودرو در کارخانه «ایران ناسیونال» و دستور پرهیز از تداوم این کار، تلاش شد تا تولید پیکان به سمت تولید قطعات داخلی پیش برود و البته با وجود برخی تغییرات شکلی و اسمی و مدیریتی، ظاهرا این امر به طور کامل محقق نشد و پیکان همچنان محتاج قطعات کلیدی خارجی باقی ماند.

با دخالت دست‌های دلال یا مافیای خودرو به واردات اتومبیل خارجی به داخل کشور، مونتاژ برخی خودروها در داخل کشور تداوم یافت و خودروهایی چون پژو و پراید و دوو در کارخانجات مونتاژ و روانه بازار می‌شد. البته شاید برخی قطعات در داخل کشور تولید می‌شد ولی صرفنظر از کیفیت پائین و غیرقابل رقابت با تولیدات خارجی، به تولید محصولات غیرکلیدی و مصرفی کم اهمیت محدود شد.

این رویه درباره خودروهای دیگری چون «هیوندا» و «ام وی ام» و «جک» و ... نیز در ایران ادامه یافت و البته همچنان ورود قطعات کلیدی و اصلی به داخل کشور و مونتاژ و سرهم‌بندی کردن اتومبیل به نام تولید داخلی استمرار داشت.  دلالان نیز به واسطه دریافت پورسانت دریافت مجوز مونتاژ، عملا اجازه ساخت و تولید خودرو داخلی را نداده و نمی‌دهند.

به موازات فعالیت‌های خودروسازی، نیروهای نظامی نیز در صنایع دفاعی، موشکی، هسته ای و هوا فضا وارد شدند و ابداعات و ابتکارهای را بروز دادند که به اطلاع مردم می‌رسد و دوست و دشمن بر آن معترف هستند.

هر چند کارزارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، بر دخالت سپاه در امور اقتصادی نگاه انتقادی و مخالفتی داشت، ولی روشن است که دولتمردان امروزی هم با فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی سپاه مشکلی ندارند و صد البته آن‌ را لازم و ضروری می‌دانند. فقط در ایام تبلیغات قصد داشتند خوراک تبلیغاتی تهیه و با رجز مخالفت، آرای منتقدین را جذب کنند که البته شد.

با توجه به مطالب فوق:

- حال که بعد از حداقل 60 سال هنوز نتوانسته‌ایم در چرخه تولید و ساخت خودرو کاملا داخلی قرار گیریم و تحریم‌های مجدد وابستگی کامل صنعت خودرو سازی و ضعف کامل آن را آشکار کرد؛

- در وضع فعلی با بیکاری تعداد ۱۲۰ هزار کارگر کارگاه‌های تولید قطعات مواجه و احتمالا در آینده شاید با بیکاری کارگران شرکت‌های خودروسازی روبرو شویم و اعتراضات عمده مالکان خودرو در گران و کمیاب شدن قطعات یدکی وجود دارد.

- صنعت تولیدات دفاعی و نظامی کشور به مرحله خودکفایی رسیده و این امر به اعتراف و اقرار اکثر جناح‌های سیاسی داخل کشور با هر تفکری علت تامه پیشگیری از تجاوز نظامی به کشور شده است.

* مدیریت یکی از کارخانه اصلی خودروسازی کشور به مدت 10 سال در اختیار قرارگاه اقتصادی سپاه قرار گیرد

- نه تنها جناح راست بلک جناح چپ حاکم بر قوه مجریه و دولتمردان فعلی بر فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی قرارگاه سپاه صحه گذاشته و آن را در دوران مقاومت و تحریم ضروری می‌دانند

پیشنهاد می‌کنم مدیریت اجرایی و تولیدی یکی از دو کارخانه اصلی خودروسازی کشور (ایران خودرو یا سایپا) به مدت 10 سال در اختیار قرارگاه اقتصادی سپاه قرار گیرد با این شرط که در این مدت تولید خودرو کاملا داخلی انجام و در چرخه فروش یا صادرات قرار گیرد و بعد از 10 سال کارخانه به دولت مسترد و البته تداوم صنعت خودروسازی سپاه، از سوی دولت تضمین و تقویت شود.

 به منظور اطمینان از استرداد کارخانه به دولت در کنار تضمین فرماندهان سپاه، می‌توان از حکم حکومتی فرمانده معظم کل قوا نیز بهره‌مند شد.

تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۶۹۵۱۵۰۷:۲۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
صددرصد موافقم، به شرطی که قول تحول در خودرو سازی داده بشه. با این وضعیت خودرو سازان داخلی و پایین نگه داشتن سقف خواسته های مردم در پراید و 405، در حق مردم خیلی اجحاف میشه
پیمان۷۷۰۰۷۸۱۳:۴۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
ایران هنوز فن آوری نظامی چندین سال گذشته شوروی رو ندارد . شوروی با کمک فیات ایتالیا نتوانست در صنعت خودروسازی حرفی برای گفتن داشته باشد حالا چگونه از سپاه این توقع رو دارین ! بهترین و تنهاترین روش تجمیع خودروسازان و تولید مشترک می باشد
ناشناس۷۷۰۳۸۳۱۷:۳۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
روسیه که تحریم نیست پس نیازی به صنعت خودروسازی نداره . از بهترین ماشینهای دنیا گرفته تا ارزونترین ماشینها در روسیه فراوونه . قصه ایران فرق میکنه . ما مجبوریم خودمون یاد بگیریم که بسازیم ، پس بهتره این کار رو بکنیم
ناشناس۷۷۰۴۶۱۱۸:۲۸:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
کار درست سرمایه گذاری بر روی دانشگاه و استفاده از نخبه های دانشگاهی‌ست.فرقی نمی‌کنه چه کسی مسئول باشه.
ناشناس۷۷۰۵۵۸۱۹:۳۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
مجبور نیستیم میتونیم وارد کنیم
محمد۷۷۰۱۰۴۱۴:۰۱:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
نظر من دادن خود روسازی به بخش خصوصی متعهد داخلی است و رها کردن کل این بخش از هر نوع تصمیم قیمت گذاری و تعرفه گذاری دولتی .... این تنها راه نجات است سپاه هم ارگان دولتی و بودجه از بالا محسوب می شود و در بلند مدت مشکلی را حل نمی کند. هر چند معتقدم سپاه مسولیت پذیری بیشتری نسبت به افراد موجود خواهد داشت ولی در بلند مدت این راه حل درستی نیست
ناشناس۷۷۰۱۹۵۱۴:۵۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
ساخت موتور پهپاد و موشک و جت سبک ، که سپاه تا الان موفق به ساخت اونها شده ، بسیار سخت تر از موتور خودروهاست . واقعا اگر بساط دلال بازی و دزدی رو جمع کنن و دست وزارت صنعت و رفقاش رو از خودروسازی کوتاه کنن ، سپاه میتونه چند ساله این معضل خودروی ملی رو حل کنه .
ناشناس۷۷۰۶۳۳۲۰:۵۱:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
اکنون بخش خصوصی در امریکا موشک های عظیم ماهواره بر می سازند با هزینه تمام شده بسیار پایین.
ناشناس۷۷۰۲۴۲۱۵:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
قول میدن پراید با سرعت موشک تحویل بدن
صفا۷۷۰۴۳۸۱۸:۰۲:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سپاهیان بیچاره باید جان بدن به سوددهی که رسید بکشندکنار لاشخورها بیان سرکار
ناشناس۷۷۰۵۳۱۱۹:۱۶:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سپاه و صنایع دفاع همین حالا هم خودرو سازی داره قبل از نظر دادن الکی یه سری بزنید ببینید قابلیت آنها چقدر است
ناشناس۷۷۰۶۷۵۲۱:۲۲:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
شرکت سانگ یانگ کره جنوبی ابتدا تخصصش ساخت خودروهای نظامی بود
ناشناس۷۷۰۷۵۶۲۲:۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
چه به سر ما آمده که بعد از چهل سال یک صنعت با اینهمه حمایت وبازار انحصاری به روزی افتاده که آرزوی تسلط یک نیروی نظامی برآن را داریم توجه داشته باشید موفقیت در بعد تجهیزات نظامی ناشی از فراغت نیروها از بحث مالی وضرروزیان است خدا میداند قیمت یک موشک با مشابه خارجی خود چه نسبتی دارد ولی در خودرواینگونه نیست
ناشناس۷۷۰۸۸۱۰۰:۰۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
سایت الف شما حتما میدانید سپاه اگر در هر اقدامی دست بکار شود آن کار را انجام میدهد در خودرو سازی هم همانطور حتما در تولید ملی موفق میشود. این کاربرانی که نسبت به سپاه بدبینانه ویا مغرضانه مطلب نوشتند ویارای منفی دادند همان دشمنانی زیادی در خارج وتعداد اندکی در داخل هستند که پیشرفت نظام را نمی توانند ببینند وتعدادی هم رانت خوارانی هستند که دوست ندارند .این صنعت دست سپاهیان بیفتد. از این میترسندکه دیگر پولهای هنگفت پورسانتی نصیبشان نشود
محمد۷۶۹۵۱۹۰۷:۲۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
کاش کلا خودروسازی را به نیروهای متعهد می سپردند.
ناشناس۷۷۰۵۱۱۱۹:۰۰:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
تا وقتی انحصارگرایی باشه نخبه ترین و متعهدترینها را هم بیاری بعد مدتی به دلیل نبود رقیب و رقابت به همین راهی میرن که خودروسازان رفتند
ناشناس۷۶۹۵۳۴۰۷:۴۵:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
پیشنهاد بهتر این است که تولید قطعات اصلی که ما مشکل داریم به آنها واگذار شود تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
ناشناس۷۶۹۵۵۶۰۸:۰۹:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سلام کاملا موافقم اما باید با یک موافقت ..بطور علنی باشه تا کسی بعدش به سپاه چیزی نگه. وسط کارم حرفی در نیاد و بزارن به یک جایی برسونه کار.
ناشناس۷۷۰۲۰۰۱۵:۰۳:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
دقیقا . یک دهه از صفر تا صد صنعت خودرویی رو بسپرین به سپاه ، باور کنین ماشینی صد درجه بهتر از آشغالهای چینی و کره ای و فرانسوی تولید میکنه که بیست ساله دارن به خورد مردم میدن این سایپا و ایران خودرو .
ناشناس۷۷۰۶۰۷۲۰:۳۰:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
در مملکت رو بستن و توقع دارن خودروسازان انحصاری ، کیفیت و قیمت را عادلانه کنن. سپاه هم که خودرو ساز بشه افاقه نمیکنه. تا وقتی درب مملکت بنام حمایت از تولید داخلی بسته باشه خودروساز ، نیاز به رقابت نداره و هر فرغونی درست کنه مردم مجبورن بخرند
ناشناس۷۶۹۵۸۴۰۸:۴۱:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
بسیار پیشنهاد خوب و بجایی است انشالله که اجرایی شود
ناشناس۷۶۹۵۸۹۰۸:۴۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
دست بردارید از این حرفها... این کار تکنولوژی میخواهد.
ناشناس۷۶۹۹۸۴۱۲:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
بالاتر از تکنولوژی ساخت موشک بالستیک و تندروترین قایق نظامی جهان و پهباد رادارگریز که نیست! دست بردار از.... ناامیدی!
ناشناس۷۷۰۶۰۰۲۰:۲۴:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
پس معتقدی باید چرخ را اختراع کنیم دوباره
مجتبی۷۷۰۰۱۵۱۳:۱۶:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
از تکنولوژی موشک بالاتر؟؟؟!!
ناشناس۷۷۰۶۰۳۲۰:۲۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
فناوری ساخت موشک پیچیده نیست.
حسن۷۷۰۰۲۶۱۳:۲۱:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
شما از نسل همان کسی هستی که گفت ما نمی توانیم لوله هنگ هم بسازیم ویا ... خارجی ها وایادی داخلیشان
ناشناس۷۷۰۲۰۱۱۵:۰۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
اول فکر کن بعد حرف بزن . موتور پراید که مال چهل سال پیش کارخونه فورد بوده و بعد انداختن دور و کیا رفته سراغش بعد هم قالب کرده به ایران ، چه تکنولوژی پیچیده ای داره که تو میترسی سپاه بره سراغش ؟؟؟
ناشناس۷۷۰۵۷۹۲۰:۰۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
اگر به نظر شما ما مشکل تکنولوژی نداریم دیگه حرفی نیست. هی روزگار
ناشناس۷۷۰۷۵۷۲۲:۲۱:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
این دوستان کلا از این میترسن که بعد از موفقیت حتمی سپاه چه جوابی باید به مردم بابت صدها هزار کشته و مجروح و میلیاردها یورویی که این سالها حیف و میل شده بدن. دلالها چکار کنند؟ یادم نمیره فرمایش سردار حاجی زاده را که چند سال پیش فرمودند اگه میخواهند وضعیت خودرو سازی سر و سامان بگیره فقط کافیه 5 سال پاسپورت تمام مدیران صنعت خودروسازی را ازشون بگیرن.
ناشناس۷۷۰۸۱۵۲۳:۰۹:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
حتما تکنولوژیش هم باید فرانسوی از جنس رنو و سیتروئن باشه آره احتمالا از مسئولین خودرو سازی نیستی
ناشناس۷۷۰۸۶۶۲۳:۴۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
خوب 40 سال است در دست شما ها و طرز تفکر شماها است هیچ ..... نکردید تا توانستید از بیت المال دادن و خوردن و هیچی نشد 10 سال بدهید به سپاه و بعدا بیا ببین تکنولوژی یعنی چه ان وقت می فهمی
ناشناس۷۶۹۶۰۳۰۸:۵۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
مدیریت جهادی باشد هر کس باشد
ناشناس۷۶۹۶۰۸۰۹:۰۳:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
پیشنهاد خوبی است کاش اجرایی شود
ناشناس۷۶۹۶۱۰۰۹:۰۳:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
اگر تاریخچه پیشرفت انواع صنایع را مطالعه کنید پی می برید که جنگ و صنایع دفاعی باعث پیشرفت صنایع دیگر شده است علت موفقیت سپاه در زمینه ساخت موشک همین است به اعتقاد من سپاه می تواند در زمینه کیفیت و ارتقا خودرو سازی به شرط سرمایه گذاری موفق شود.
علی۷۶۹۶۱۵۰۹:۱۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
نویسنده محترم اولین اصل اقتصاد را فراموش کرده اند در صنایع نظامی اصولا قیمت تمام شده مهم نیست وفرقی نمیکند که موشک شهاب چند تمام میشود فقط تولید وارتقا مهم است ولی در خودروسازی شما نمی توانید خودرو عالی مثل بنز تولید کنید ولی با قیمت هواپیما /صرفه اقتصادی و قیمت تمام شده چیزی است که نظامیها فاقد آنند
آرش۷۷۰۰۴۸۱۳:۲۹:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
وقتی مدیریت کارآمد و موثر باشد بحث اقتصادی هم خود به خود درست می شود...
ناشناس۷۷۰۱۱۶۱۴:۱۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سپاه با بودجه ای محدود نسبت به بودجه نظامی کشورهایی مثل عربستان و امارات بسیار قدرتمندتر از آنهاست
ناشناس۷۷۰۲۰۴۱۵:۰۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
مطمئن باش هرچیزی که سپاه تولید کنه هم از لحاظ فنی و هم اقتصادی به نفع مردم ایران تموم میشه . شک نکن
علي۷۷۰۲۶۶۱۶:۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
بهترین و کاملترین پاسخ
ناشناس۷۶۹۶۱۷۰۹:۱۷:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
با احترام به حسن نیت نویسنده محترم اما راه حل سوء مدیریت در عرصه ی اقتصادی ورود یک نهاد نظامی به آن نیست
ناشناس۷۷۰۱۴۹۱۴:۳۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
کدوم حسن نیت؟
ناشناس۷۷۰۲۰۶۱۵:۰۷:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
بحث خودروسازی فرق داره . واقعا مردم از اینکه دست خودروسازها تو دست دولت و مجلسه و هر بلایی میخوان سر ملت میارن ، به تنگ اومدن
ناشناس۷۷۰۶۱۱۲۰:۳۱:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
دولت که هر 4 سال عوض میشه! مشکل از نیروها و مدیریت های ثابت است
ناشناس۷۷۰۲۸۴۱۶:۳۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
مسلما دلالها ومافیا خودرو اوازه وا مصیبتها سر بدهند و تو بوغ و کرنا بدمند که ای وای این کار شدنی نیست ، اصلا نباید به اینها توجه کرد !
میثم۷۶۹۶۲۷۰۹:۲۴:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
به نظر من که خیلی بهتر میشه چون حداقل با این کار از مونتاژ کاری دیگه خبری نیست و وابستگی به کشور های دیگه کم میشه
ناشناس۷۶۹۶۳۰۰۹:۲۷:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
اطلاعات نویسنده در صنعت خودرو ناکافیست؛ گروه بهمن سالهاست که در اختیار ارگانهای نظامیست.
ناشناس۷۷۰۲۰۷۱۵:۰۷:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
گروه بهمن فرق داره با صنایع نظامی رسمی کشور
سعید۷۷۰۳۸۲۱۷:۳۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
یعنی چی;گروه بهمن فرق داره با صنایع نظامی رسمی کشور؟؟؟
ناشناس۷۷۰۶۷۷۲۱:۲۳:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
دوست عزیز گروه بهمن کلا برا بنیاد تعاون سپاه.خودرو با موشک داستانش فرق میکنه.اونجا هزینه فایده نیست.خودرو هست
ناشناس۷۶۹۶۳۱۰۹:۲۷:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
صد در صد اشتباهه. بخش خصوصی بدون دخالت دولت و حذف تدریجی سالانه پنج درصد تعرفه گمرک. تنها راه حله
ناشناس۷۷۰۸۱۹۲۳:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
بخش خصوصی مانند نیشکر هفت تپه همه زمین ها و دستگاهها را به فروش میگذارند و همه را با پرداخت پاداش های میلیاردی به هیات مدیره بالا میکشند و کارگران را هم بیکار میکنند و بحران دیگری مانند هفت تپه بوجود می اورند ، بخش خصوصی واقعی باید مانند آقایان فورد و پورشه و لامبورگینی سالهای سال زحمت کشیده باشند و کارخانه خود را مانند فرزندشان دوست داشته باشند نه اینکه بدانند که چند روزی رئیسند و فقط به فکر اختلاس باشند
ناشناس۷۶۹۶۶۹۰۹:۴۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
چه ایرادی دارد که یک شرکت خصوصی داشته باشند و فعالیت کنند؟؟؟؟؟
ناشناس۷۶۹۶۷۹۰۹:۵۴:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
مطمئنم عالیست البته اگر اول مافیای خودرو نابود بشود
ناشناس۷۶۹۶۸۱۰۹:۵۵:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سپاه فعلا موشک فقط..
رحمان۷۶۹۶۹۷۱۰:۰۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سهام دار اکثر کارخانجات کشور هستن..
ناشناس۷۶۹۷۰۷۱۰:۱۱:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
وا یعنی چی ؟سپاه کارش وظیفه دفاع از کشور در برابر بیگانگان است نه کار اقتصادی ویا مدیریت اقتصادی
ناشناس۷۶۹۷۲۰۱۰:۲۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سپاه در صنایع نظامی و ساخت موشک های بالستیک و پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانمندی های خودش را اثبات کرده و می تواند خودروسازی ایران را از واردات قطعه بی نیاز کند.
ناشناس۷۷۰۱۵۱۱۴:۳۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
دستکم سپاه یه ارگان نظامیه و سلسله مراتب داره. این غولهای خودرو ساز هرکی هرکی شده نه به مردم پاسخگو هستن نه مجلس و وزیر
ناشناس۷۷۰۲۲۳۱۵:۲۱:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
برادر ،موشک بالستیک رو سپاه نمی سازه،سپاه فقط استفاده میکنه، ساخت کار وزارت دفاعه،کلا ساخت و ساز کار وزارت دفاعه.
عباس۷۶۹۷۲۵۱۰:۲۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
به امتحانش می ارزه
ناشناس۷۶۹۷۳۵۱۰:۳۴:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
دوست نویسنده عزیز: با سلام واحترام 1- صنعت موشکی و صنعت خودرو دو موضوع کاملا مجزا هستند. اولی به امنیت کشور باز می گردد و ممکن است توجیه داشته باشد که یک موشکی که می توان مثلا 100 تومان از خارج خرید برایش 1000 تومان هزینه کنیم در حالیکه در خودرو اصلا اینگونه نیست و بحث رقابت است. 2- در اینکه مدیران خودرویی ما توان مدیریتی ندارند جای تردید است. ما.... به قول خودتان مافیای خودرویی داریم که نمی گذارند مدیریت خودروسازی ها کار صحیح را انجام دهند.
ناشناس۷۶۹۷۷۰۱۰:۵۵:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
عزیزم اگه این اتفاق بیفته ویژه خواران چه طوری مفت خوری کنند انصاف داشته باشید
ناشناس۷۶۹۸۰۲۱۱:۱۷:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
نویسنده به گونه ای تلویحی صنعت خودرو سازی در قبل از انقلاب را تحسین کرده است
ناشناس۷۶۹۹۹۵۱۲:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
بابا تو دیگه کی هستی...
ناشناس۷۶۹۸۱۳۱۱:۲۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
ایا سپاه می تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد؟
رضامیرزایی۷۶۹۸۳۶۱۱:۳۵:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
کیفیت به متخصص خودروساز مربوط می شود و دوبرابر حساب کردن با مردم مربوط به مدیران.سپاه هم فکر آبرویش را بکند که فساد کمتر ،نقطه زنی خودرو کمتر وکیفیت محصول بیشتر ورضایت مشتریان بیشتر شود.
ناشناس۷۶۹۸۴۲۱۱:۳۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
شوروی صنایع نظامی و هوایی خیلی قوی داشت اما تنها خودروی که تونست تولید بکنه خودرو های لادا بود. که به هیچ عنوان قابلیت رقابت با خودروهای آمریکایی یا اروپای غربی رو نداشت . چون اصولاً علم و صنعت ساخت ماشین سواری با صنایع موشکی و نظامی و حتی فضاپیما ها فرق داره و اینکه توانایی این چیزها رو داشته باشی خودرو ساز نمیشی سپاه پاسداران هم چون می‌دونه این مسئله رو تا به حال وارد این چالش نشده. و احتمالا هم نشه. این مقاله ها بیشتر سر اینکه افراد فرق بین صنایع مختلف رو نمیدونن. مثلاً از یک دکترای مهندسی مکانیک طراحی جامدات انتظار این رو دارن که ماشین رو هم تعمیر بکنه . چون اسم رشته ش مکانیک هستش. اینکه صنعت خودرو دست افراد نالایق هست شکی نیست اما اینکه بخواهیم یک علم و صنعت رو از صفر شروع کنیم اینکار اشتباه هستش ظرف ده سال هم جواب نمیده
ناشناس۷۶۹۸۴۳۱۱:۳۸:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
پیشنهاد خوبی است اما رانتی ها و نجومی بگیرها و پورشه سواران نمی گذراند.
ناشناس۷۶۹۸۸۳۱۲:۰۳:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
هر جا منافع اقتصادی مطرح باشد قطعا فساد هم هست. تا به امروز هم اگر سپاه موفقیتی داشته دلیلش این است که به دنبال کار اقتصادی نبوده است. بنابراین بهتر است سپاه را وارد این جریانات نکنیم.
ناشناس۷۷۰۰۸۶۱۳:۵۰:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
قرارگاه خاتم و موسسه اوج و مخابرات و اینها، کار اقتصادی نیست یعنی؟
ناشناس۷۷۰۶۱۷۲۰:۳۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سپاه همه نوع کار اقتصادی دارد...
ناشناس۷۶۹۸۹۴۱۲:۱۱:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
انشاالله که مدیریت هر دوشرکتهای خودرو سازی را به دست مردان دلسوز وصالح بسپارند و سعی کوشش کنند تا تولیدات خودرو در داخل انجام گیرد باعث افتخار کشور میگردد هم دست مافیای چند منظوره و دلالان و استفاده کنندگان از رانت وپورسانت خواران کوتاه گردد و هم ملت ایران خوشحال میشوند
محسن۷۶۹۸۹۷۱۲:۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
این تجربه شده است آزموده را آزمودن خطاست.هرتوجیهی برای درگیر کردن نیروهای نظامی در اقتصاد کاری خطاست...
ناشناس۷۶۹۹۲۳۱۲:۲۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
به نظر من این اشتباه استراتژیک است که بدن به سپاه سپاه باید طرح و ایده جدید راه بیندازه و در اختیار خودرو سازان بگذاره تا منتاژ کنند
علی۷۶۹۹۳۷۱۲:۳۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
خودرو خیلی با موشک فرق داره، سعی و خطا در خودرو نباید تکرار بشه، موتور خودرو بسیار پیچیده هست، قطعات باید بسیار با دقت و با جنس مناسب تهیه گردند، استاندارد ایمنی هم بسیار مهمه. اگه یه کشور بتونه موتور تولید کنه (تعداد کشورهای تولید کننده موتور به انگشتان دست میرسد) اونوقت صحبت از تولید خودرو امکان پذیره. نیاز به حضور افراد مجرب خارجی جهت تولید چنین محصولاتی میباشد. مشاور خارجی با پرداختهای مناسب میتونه یه سری مشکلات را حل کنه ولی خودروساز شدن الکی نیست.
ناشناس۷۷۰۰۰۶۱۳:۰۹:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
موتور محرک موشک بالستیک و پرتاب کننده ماهواره خیلی پیچیده تر از موتور خودرو است که سپاه آنرا تولید می کند.
ناشناس۷۷۰۲۰۹۱۵:۱۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
موتور خودرو خیلی پیچیده ست ؟ مثلا موتور پراید و پژو ؟ اونوقت صنایع نظامی خیلی ساده ست ؟ دقیقا داری برعکس حرف میزنی !
ناشناس۷۶۹۹۴۱۱۲:۳۴:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
خدا کنه درست بشه البته انشاا... سپاه با به کارگیری نیروهای نخبه وجوان میتواند تحول وجهشی در بازار خودرو ایجاد کند البته اگر بعضی ها باز سنگ اندازی نکنند مثل خانم وآقایی که از مسولین بودند ومتاسفانه بدون شناخت میگفتند خودروهای هیبریدی وبرقی به صرفه نیستند
حسن۷۶۹۹۹۶۱۲:۵۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
تا وقتی شما درک نکنید که صنایع نظامی ماهیتش با خودرو سازی فرق داره همین آش و همین کاسه هست. تنها راه حل مشکل خوردو سازی خصوصی سازی واقعی خودرو سازان و آزاد کردن واردات خودرو با تعرفه کم هست تا در بازار رقابتی خودرو ساز خودش رو یا تقویت کنه یا حذف بشه. بازهم میگم باید درک کنید تولید موشک با تولید خودرو زمین تا آسمون فرق داره.هیچ ربطی نداره بین اینکه شرکتی موشک خوب تولید کنه در عین حال بتونه اتومبیلی زیبا راحت ارزان بادوام و عامه پسند هم بتونه بسازه
سجاد۷۷۰۰۳۶۱۳:۲۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
وقتی صنعت انحصاریه پس به امتحانش می ارزه تازه فکر کنم از رانتهای کثیف برخی یقه سفیدها شاید کم بشه
ناشناس۷۷۰۰۵۶۱۳:۳۲:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
شوروی بهترین بمبها را و موشکها را ساخت حتی انسان به فضا فرستاد اما نتوانست خودرو بسازد...
کامی۷۷۰۰۸۵۱۳:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
صد در صد موافق ،
ناشناس۷۷۰۰۹۷۱۳:۵۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
شوروی هم بهترین موشک ها رو میساخت ولی در صنعت خودرو سازی با کمک فیات خودرو داغونی بنام لادا رو تولید میکرد. صنایع نظامی با صنایع اقتصادی متفاوت هست. خودرو ساز ها رو به بخش خصوصی واقعی و بدون رانت واگذار کنید.
ناشناس۷۷۰۳۹۱۱۷:۳۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
نساخت چون عملا احتیاجی نداشت . الان روسیه یکی از بزرگترین بازارهای خودروی جهانه . گاز میفروشه به اروپای غربی و به جاش خیلی چیزها وارد میکنه که یکیش همین ماشینه . مثل ما نیست که تحریم باشه
ناشناس۷۷۰۱۱۰۱۴:۰۴:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سال ۲۰۱۰ کیا در آستانه ورشکستگی بود. تا اینکه آقای پیتر شرایر سرطراح آیودی را استخدام کردند. طراحی جدید با مدیریت ایشان و البته سایر عوامل کیا و هیوندایی را به اینجا رساند. پیتر شرایر را استخدام کنید. مدیر خارجی برای خودروسازان داخلی بیاورید. صنعت خودروسازی از فوتبال کمتر نیست.
رضا۷۷۰۱۳۷۱۴:۲۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
این صحبت ها یعنی چه ؟ماموریت سپاه چیز دیگریست.توانمندی دفاعی هم ماحصل تلاش گروه عظیم در کل نیروهاست.. راه حل خودرو سازی هم قطع دست های دولت و... در صنعت است.اونها قطعا راه خود را پیدا میکنند ومزیت رقابتی را بدست خواهند آورد.البته سالانه می بایست تعرفه واردات به صفر نزدیک بشه
ناشناس۷۷۰۱۴۵۱۴:۲۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
با وجودهمه انتقاداتی که به سپاه دارم مطمینم بهتر از مافیای فعلی تولید خودرو عمل میکنن لطفا هر دو خودرو ساز رو تحویل بگیرن
ناشناس۷۷۰۲۰۳۱۵:۰۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
اگر واقعاً سپاه میتونه مشکلات اقتصادی رو حل کنه قیمت دلار وکالاها رو بیاره پایین چرا مدیریت واداره امور بدست اونا داده نمیشه مردم فقط میخوان اقتصاد کشور درست بشه حالا هر کسی یا گروهی توان این رو داره باید اونا وارد میدان بشن اینا که ملت رو بیچاره کردن
ناشناس۷۷۰۲۱۱۱۵:۱۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
کشورهایی که در خودرو سازی حرفی برای گفتن دارند خودرو سازی را به نیروهای نظامی سپرده اند؟
ناشناس۷۷۰۲۲۷۱۵:۲۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
با احترام به نظرات نویسنده و نیز همه عزیزان مسئول در سپاه؛ به نظر من در همین حد هم که سپاه در اقتصاد دخالت کرده کار اشتباه و غلطی بوده است. هر چیزی باید با ابزار و لوازم خودش جلو برود. خودروسازی همچون بسیاری از صنایع دیگر - و بر خلاف صنایع موشکی - صنعتی رقابت‌پذیر است...
احمد۷۷۰۲۳۲۱۵:۲۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
اگر منظور طراحی و تولید خودروهای با کیفیت است این امر نیازمند نوعی از مدیریت تکنولوژی است که خوشبختانه در نیروهای مسلح این نوع مدیریت را که مبتنی بر یادگیری تکنولوژیک و سپس نوآور شدن می باشد به خوبی در زمینه محصولات نظامی با پیچیدگی کمتر فناورانه تجربه کرده اند. با این حال موفقیت آنها در عرصه موشکی به معنای توانمندی آنان به تولید محصول با قیمت مناسب و رقابت پذیر در عرصه بین المللی نیست. روش موفقیت در فناوریهای اشاعه گرا متفاوت از روش موفقیت در فناوریهای ماموریت گرا است که میزان زیادی پول خرج آنها می شود بدون توجه به سود یا زیان اقتصادی آن.
ناشناس۷۷۰۲۴۴۱۵:۴۲:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
یک عده دایم این اشتباه رو میکنن که صنایع نظامی رو با بقیه عرصه ها مقایسه میکنند. برعکس تصورها حتی ارسال موشک به مریخ از تولید یک خودروی عادی با قیمت و کیفیت مناسب، ساده تره. همانطور که شوروی در صنایع نظامی خیلی پیشرفته بود ولی در اقتصاد بسیار ضعیف بود. در صنایع نظامی چون بحث انحصار هست و تکنولوژی منتقل نمیشه و هزینه بالایی هم میشه، ایران میتونه پیشرفت کنه. اما در بحث اقتصادی نیازمند تولید محصول با قیمت مناسب هستیم که بدون یک سیستم مناسب برای گردش سرمایه به شکل بهینه ممکن نیست. تنها راهی هم که برای گردش سرمایه به شکل مناسب تا حالا در دنیا جواب داده سیستم سرمایه داری رقابتیه.
ناشناس۷۷۰۳۹۶۱۷:۳۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
تفکر شما مبنی بر این که تولید خودرو پیچیده ترین بخش صنعته ، کاملا اشتباهه . احتمالا به این دلیل که هیچ آشنایی با مسایل مختلف فنی ندارین . مساله تولید خودرو ، مساله نیازه . یکی احتیاج داره میسازه و یکی نداره نمیسازه و به جاش وارد میکنه . به همین سادگی .
ناشناس۷۷۰۷۴۱۲۲:۱۰:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
کسی نمیگه تولید خودرو پیچیده ترین بخش صنعته! بحث اینه که تولید اقتصادی از تولید نظامی پیچیده تره! حتی احتمالا تولید غذا به اندازه کافی و به شکل اقتصادی برای کشور از فرستادن ماهواره به مریخ سخت تره! گرچه یک بچه هم میتونه گیاه پرورش بده و مثلا گندم تولید کنه!
ناشناس۷۷۰۲۵۶۱۶:۰۰:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
والا ،بلا،نظامیان نباید در سیاست و اقتصاد دخالت کنند.
آمنه۷۷۰۲۷۵۱۶:۲۴:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
وقتی کشور ما با انواع و اقسام تهدیدها از جانب دشمنان قسم خورده ای مانند آمریکا، اروپا و ... روبروست، بهتر است که سپاه به فکر دفاع از آب و خاک کشور باشد نه کارخانه داری. کشور ما در زمینه خودرو سازی تا صد سال دیگر نیز به هیچ جا نخواهد رسید اما ما هر لحظه باید آماده دفع تهدیدات دشمنانمان باشیم.
ناشناس۷۷۰۳۲۸۱۷:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
عالی
ایرانی۷۷۰۳۵۲۱۷:۱۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
نباید به سپاه بدن چون خودرو سازی پیشرفت میکنه غرب زده ها از نون می افتن
ناشناس۷۷۰۳۷۵۱۷:۲۷:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
من هم یک پیشنهاد دارم سپاه یک کارخانه خودروسازی دیگری تاسیس کند و شروع به تولید نمایدتا در بین خودروسازان یک رقابتی به وجود آید
ناشناس۷۷۰۶۱۹۲۰:۳۷:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
دارد. خودروسازی بهمن
ناشناس۷۷۰۴۰۵۱۷:۴۴:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
فقط امیدوارم سر سپاه کلاه نره؛ این لیبرالها ..... نیستند که بشه بهشون اعتماد کرد.
ناشناس۷۷۰۴۳۱۱۷:۵۷:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
کار ساده تر از خودرو سازی نیست به شرط آنکه رانت وفساد در آن نباشد امروز دنیا در فاز تکنولوژی‌های پیشرفته سیر می‌کند نه تلاش برای ساخت یک خودرو
هموطن۷۷۰۵۱۶۱۹:۰۲:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
نخبگان زیادی هستند که توان تولید خودروی مناسب در کشور را دارند خودرو سازی باید به نخبگان واگذار شود زیرا خودرو یک وسیله نظامی نیست بلکه یک وسیله معیشتی است
ناشناس۷۷۰۶۰۴۲۰:۲۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
برای تولید موشک و صنایع نظامی بودجه دولتی داده می شه قرار هم نیست اقتصادی باشه ورشکستگی هم نداره چون دولت پولش رو از همه جا میزنه و میده. مشتری هم نمی خواد چون برای انبار کردن می سازه و آزمایش و ... ولی خودرو قصه دیگری دارد برادر من. اول از همه باید رقابت پذیر باشه باید مشتری داشته باشه باید ارزان باشه خلاصه اینکه اگر اقتصادی نباشه به هیچ دردی نمی خورد. ...
ناشناس۷۷۰۶۵۲۲۱:۰۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
اخه این این کارخانجات نه تکنولوژی روسیه رو دارن نه کره شمالی
ناشناس۷۷۰۶۶۷۲۱:۱۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سریعا واگذار شود به سپاه ... نه ده ساله بلکه بیشتر از آن خسته شدیم از پراید سواری
ناشناس۷۷۰۶۸۴۲۱:۲۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
سپاه خودروسازی گروه بهمن را بعد از سالها در سال ۹۵ به شرکت کروز واگذار کرد. غیر مونتاژ مزدا ، ایسوز و ، فاو و ون چین چکار کرد و چرا واگذار کرد؟
ناشناس۷۷۰۶۹۴۲۱:۳۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
.. مشکل صنعت خودروی کشور تعرفه ها است. اگر تعرفه ها را حذف کنند همین مدیران نالایق برای حفظ خودشان هم که شده مجبور می شوند که واقعا کار کنند.
ناشناس۷۷۰۷۱۳۲۱:۴۷:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
دولت این هزینه ای که به این دوتا خودرو ساز می دهد همین هزینه را به دانشگاه های صنعتی و جوانها بدهد تا اینها این دوتا مثلا خودرو ساز را اداره کنند تا خیلی از مشکلات حل می شود.
ناشناس۷۷۰۷۴۳۲۲:۱۱:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
مگه الان نیست؟
ناشناس۷۷۰۸۲۴۲۳:۱۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
نون غرب زده ها آجر می شه .
مهدی۷۷۰۸۲۸۲۳:۱۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
گروه بهمن هم اکنون وابسته به سپاه است.
ناشناس۷۷۰۸۴۲۲۳:۲۴:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
رقابت درتولید بهترین راه برای کیفیت وقیمت مناسب میباشد و واردات خودرو برای بالا بردن کیفیت ورقابت میتواند سطح تولیدات داخلی را بالا ببرد وقابل رقابت با سایر کشورها تارقابت نباشد نه تنها کیفیت بهتر نخواهد شد بلکه هرسال کیفیت تنزل وقیمتها بالاتر خواهند رفت و وابستگی بیشتر
ناشناس۷۷۰۸۵۹۲۳:۳۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
کشور ما کلا ازمایش و خطاست اینم تست کنیم شاید جواب داد
مهدی۷۷۰۸۹۰۰۰:۱۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
.... تا وقتی مردم عادی در شرکت های واقعا خصوصی برای مردم عادی کالا تولید نکنند و رقابتی وجود نداشته باشد. وضع همینی می باشد که هست
کامران وکیل۷۷۱۱۸۴۰۹:۵۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
سپاه یا بخش خصوصی یا سرمایه گذار خارجی یا هر نیروی مولد و دارای توانمندی دیگر به شرطی می تواند در این حوزه یا حتی دیگر حوزه های اقتصادی به توفیقاتی دست یابد که دارای تفکر دولتی نباشند یا از دخالت سیستم مدیریت دولتی یعنی مدیریت بی انگیزه و بی تفاوت و متمرکز بر منافع شخصی و گروهی در آنها ممانعت بعمل آید!
ناشناس۷۷۱۲۳۵۱۰:۴۳:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
جدا از مسایل فنی ، متاسفانه مشکل دیگری که در کشور وجود دارد این است که هیچکدام از قدرت های سیاسی حاضر نیست موفقیت طرف مقابل را تحمل کند. بنابراین حتی اگر هم فرضا سپاه در این زمینه بخواهد موفق شود ، تمام تلاش گروه های مخالف از خارج و داخل ،زمین زدن این پروژه خواهد بود تا مبادا قدرت سپاه از این بیشتر شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین