کوتاهی که وزارت نفت انجام داد

دکتر جعفر قادری،   3971119035 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
کوتاهی که وزارت نفت انجام داد

اگر در سال‌های گذشته وزارت نفت خودش در داخل کشور پالایشگاه می‌ساخت و یا اقدام به حمایت از سازندگان پالایشگاه در داخل و یا خریداران ایرانی پالایشگاه در خارج می‌کرد، در شرایط فعلی معضلی بنام فروش نفت خام در کشور وجود نداشت و به تبع آن تحریم‌های فروش نفت موثر واقع نمی‌شد.

قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی حداکثر سقفی را که برای پالایشگاه داری دولت مجاز شمرده است ۲۰ درصد از کل بازار این بخش از اقتصاد است. متاسفانه وزارت نفت از این ظرفیت استفاده مناسب نداشته و بجای اینکه پیش قدم شده و از آن برای احداث پالایشگاه‌های جدید استفاده کند، ساده ترین حالت را انتخاب و خودش را محدود به بنگاهداری این ۲۰ درصد کرده است.

قابلیت پیش‌بینی تحریم‌های فروش نفت خام در مقابل آسانی فروش فرآورده‌های نفتی ایجاب می‌کرد تا وزارت نفت اقدام به حمایت از ساخت پالایشگاه توسط بخش‌های غیردولتی و یا ساخت پالایشگاه توسط خودش تا سقف تولید نفت داخلی کند.

این اقدام باعث می‌شد تا همه تولید داخلی به فرآورده تبدیل شده و به راحتی به بازارهای منطقه‌ای و کشورهای همسایه صادر شود. در روزهای فاقد تحریم اگر اراده‌ای برای خرید پالایشگاه‌های خارجی توسط وزارت نفت وجود داشت و یا شرکت‌های داخلی پشتوانه ضمانت و همراهی وزارت نفت را داشتند، با فاینانس خارجی خرید پالایشگاه در خارج از کشور توسط سرمایه گذاران داخلی امکانپذیر بود. در این دوره که کشورهایی مثل عربستان بدون روبرو بودن با هیچ تهدیدی اقدام به این کار کردند، در کشور ما در این زمینه اقدام خاصی انجام نشد.

وزارت نفت اگر خودش دو پالایشگاه جدید را در داخل کشور شروع و منابع آن را از محل بورسی کردن دو واحد ملکی موجود (پالایشگاه‌های آبادان و شازند اراک) تامین می‌کرد نه تنها اقدامش با سیاست‌های اصل ۴۴ مغایرتی نداشت، بلکه در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ بود.

این اقدام وزارت نفت، ظرفیت سازی جدید و استفاده از توانمندی بخش خصوصی برای ایجاد پالایشگاه جدید بود. قانون سیاست‌های اصل ۴۴ این احازه را داده تا مجموع سهام دولت از واحدهای موجود و در حال احداث بیشتر از ۲۰ درصد سهام پالایشگاه‌ها در کشور نشود. وقتی وزارت نفت با واگذاری سهامش در دو پالایشگاه موجود مالکیت ان دو واحد را از دست می‌دهد چه منعی برای داشتن دو و یا چند واحد جدید تا سقف ۲۰ درصد بازار پالایشگاهی کشور دارد؟

اینکه وزارت نفت اعلام کند که ما قانونا اجازه تاسیس پالایشگاه جدید را نداریم و جامعه و مجلس هم از ما نباید انتظار احداث پالایشگاه جدید را داشته باشد، اظهار نظری کارشناسی نیست. وزارتخانه در سقف ۲۰ درصد می‌تواند یا دو واحد پالایشگاهی موجود را حفظ کند و یا با فروش این واحد در بورس از محل منابع تحصیل شده دو واحد جدید را احداث نماید.


*عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۶۴۹۹۰۰۸:۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اولا غیر از وزارت نفت خیلیا دیگه از جمله همین ایشون باید نسبت به کارهایی که نکردن و کوتاهی هایی که کردن پاسخ بدن ثانیا علاوه بر نفت خام فراورده های پالایشگاهی هم تحریم هستن و مثل نفت خام قابل فروش نیستن ثالثا مهمتر از وزارت نفت اقایانی که توهم داشتن و میگفتن تحریمها برای ما نعمته و هیچ تاثیری نداره الان کجان؟
ناشناس۷۶۵۲۵۵۱۲:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
برای فروش محصولات پتروشیمی حتی در اوج تحریم ها مشکلی وجود نداشت توسعه صنعت پتروشیمی می توانست ما را از شر تحریم های نفتی رها نماید.
ناشناس۷۶۵۲۶۵۱۲:۲۶:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
واقعا"تحریم ها نعمت هستن اگر صادرات نفت ما صفر بشود مجبور می شویم نفت را تبدیل به پتروشیمی کنیم و چندین برابر ارزش افزوده ایجاد کنیم .
ناشناس۷۶۵۴۰۹۱۳:۴۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
فرآورده های پالایشگاهی ممکنه قابل فروش نباشن ولی قطعا مورد نیاز داخل هستن و مملکت رو از هزاران دلار واردات بی نیاز میکردن
ناشناس۷۶۵۴۳۱۱۴:۰۳:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
هر چند سال باید وزیر عوض بشه تا تمام باندها و رانت ها و ارتباطات شکل گرفته شبهه انگیز گسسته شوند بخصوص در وزارت نفت آنهم با اینهمه دست گل ایشان ده ها میلیارد جرایم کرسنت و بدهکار کردن کشورو ملت ،موارد فساد استات اویل و توتال ،تعصب به اعطای قرارداد به توتال،خط لوله هزاران میلیاردی در حال پوسیدن گاز به پاکستان ،گاز رسانی به روستا های تخلیه شده ،توسعه شبکه گاز در کشور علی رغم زلزله خیز بودن کشور که بنا به تجربیات جهانی باید تبدیل به برق در کنار پالایشگاه با احداث نیروگاه می شد و انرژی برق در اختیار کشور قرار می‌گرفت و قابلیت صادرات و هزینه کمتر نگهداری داشت ،بچه ها در خارج و ...
ناشناس۷۶۵۰۰۵۰۸:۴۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
این مساله را حل کنید،قطر سهامدار توتال و شریک تجاری آنست ،قطر در مخازن پارس جنوبی با ما مشترک و در میزان برداشت هر که بیشتر برداشت سود بیشتر برای او و ضرر بیشتر برای دیگری است ،در داخل کشور ما برخی پشتیبان اعطای قرارداد به توتالند ،توتال بواسطه سهامداری قطری ها پروژه های نفتی ما را به آنها مختلف معلق میکند تا قطر برداشت بیشتری داشته باشد و سود را با هم تقسیم می کنند و البته توتال سوابق مکرر پرداخت رشوه در کشور ما دارد و دست به نقد است ،حال مقصر این وضعیت که بایستی محاکمه شود کیست ۱-قطر۲-توتال۳-افراد مشتاق قرارداد با توتال،اگر جواب درست را گفتید کار ساقی نکرده آید چون جواب محرز است
ناشناس۷۶۵۲۶۷۱۲:۲۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
با توجه به اینکه توتال یکبار سر ایران کلاه گذاشته بود بازگرداندن این شرکت بعد از برجام اشتباه بود و اکنون توتال از اطلاعات پارس جنوبی به نفع قطر استفاده می نماید.
ناشناس۷۶۵۸۲۶۲۱:۲۰:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
شاید بدلیل بدنامی در ارتشا و خوشنامی دست به نقد بودن دادن کمیسیون قرارداد و ...
ناشناس۷۶۵۴۰۲۱۳:۴۰:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
دولت با چشم باز و بدون اشتباه ، منابع انرژی ایران و اطلاعات اونها رو داوطلبانه در اختیار غربیها قرار داد تا علیه ایران استفاده کنن ! اگر این کار خیانت نیست ، دقیقا چیه ؟
ناشناس۷۶۵۰۰۶۰۸:۴۷:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اصولا توتال با نقشه قبلی و با هماهنگی سهامدار و شریک تجاریش و با استفاده از دوستان داخلی اش مناقصات قرارداد های پارس جنوبی را تصادفااااا برنده شده و عمدا تاخیر و توقف حاصل می‌کند و از عواید این تاخیرات شریک تجاریش قطر میلیاردها دلار با اضافه برداشت از مخازن مشترک سود حاصل کرده و با هم ...می‌خورند ،دقیقا همین فرآیند در مخازن مشترک با عراق توسط شرکت چینی تکرار شد و عواید آن حاصل عراق و شریکش شرکت چینی شد و سوال این بود چرا توسعه میدان مشترک سمت ایران هم به شریک چینی طرف عراقی داده شد تا اینگونه متضرر شویم کو پاسخگو ،کو مواخذه گر .....همین میشود که مدیران ارشد وزارت نفت جری میشوند و بجای موضع دفاعی و انفعالی موضع طلبکارانه تهاجمی میگیرند
ناشناس۷۶۵۰۰۷۰۸:۴۹:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
بهتره از دولت حرف نزنیم فقط وزارت نفت نیست که فکر می کنید صنعت و معدن بهتره ؟؟ جهاد کشاورزی بهتره ؟ انبوهی از کارمندان ....و پر توقع بی سواد ولی مدرک به دست فقط منتظر گرفتن پست های بالاتر و حقوق های بالاتر هستند و برای بدست آوردن مقام بالاتر چوب لای چرخ همدیگه می ذارن و ضعف ها را ماست مالی می کنند طرف با مدرک معدل ...هنوز بلد نیست زبان انگلیسی را روان و بی غلط صحبت کنه رفته با پارتی یک پست مدیر کلی گرفته با یک حقوق نجومی ! طوری حرف می زنه که مملکت داره روی شاخش می چرخه این فرد طبیعیه که گوشی برای شنیدن هیچ انتقادی نداره چون خودش می دونه باید فقط این میز و حقوق را حفظ کنه وگرنه بیرون از اونجا برای ...کارگری هم نمی برنش تا وقتی بدنه ی سنگین دولت پاکسازی نشه و اشخاص متخصص در راس امور قرار نگیرند و رقابت پارتی دارها برای گرفتن پست ها و حقوق های بالاتر تمام نشه مشکل حل نخواهد شد
ناشناس۷۶۵۸۲۸۲۱:۲۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
وزارت نفت مهمترین است چرا که مانند خزانه کشور است و بایستی مدیران ارشد و اموالشان و تبانیشان زیر ذره بین قرار گیرند
ناشناس۷۶۵۰۱۰۰۸:۴۹:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
آن مسئول سالم که بچه هاش خارج نیستند ،قطعا هر مسئولین که بچه هایش خارج است بایستی برکنار شود زیرا هزینه آن بچه ها در خارج ،افراد را به سمت فساد سوق میدهد ،ضمنا این افراد اعتقادی به زندگی در این کشور ندارند، تازه بعد بازنشستگی یا عضو هیئت مدیرعامل شرکت های نفتی خصوصی و یا سهامدار آنها و یا به نام فرزند و بستگانشان شرکت تاسیس کرده و باز خون ملت و منابع کشور را با تبانی با مدیرانی که پیش از بازنشستگی خود منصوب و مدیون کرده‌اند .. و هر که مواجه شود یا با زر یا...زور ،فساد برخی مدیران ارشد کشوری و فساد مدیران بازنشسته شرکت دار را دریابید این مبارزه لازم است تا دیر نشده
ناشناس۷۶۵۰۱۲۰۸:۵۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
شرکت گاز بجای اتلاف سرمایه های کشور با پروژه های پر هزینه احداث خطوط لوله سراسری گاز و گازوئیل کشی حتی به مناطق فاقد تراکم جمعیتی (چه از لحاظ احداث و چه از لحاظ نگهداری و سرمایه اولیه آنهم در کشور زلزله خیز و پر گسل ایران) بایستی با همکاری وزارت نیرو اقدام به احداث نیرو گاه های تولید برق با توربین های گازی پر بازده کلاس f در مجاورت پالایشگاه هایش گاز نماید ،که هم نیاز کشور به برق تامین میشود ،هم قابلیت انتقال ساده تر دارد،هم قابلیت صادرات بیشتر دارد ،هم نوسانات جهانی قیمتی برق کمتر است،هم با تکنولوژی آینده تولید خودرو هایش برقی سازگار است ،هم با جایگزینی تجهیزات گرمایشی گازی با الکتریکی خطرات انفجار در مجتمع های مسکونی چندین طبقه کشور و همچنین آلودگی هوا در زمستان‌ها در شهرها کاهش می یابد ،هم هزینه و ریک کمتر نگهداری شبکه دارد و هم در مقابل زلزله نسبتاً به گاز ایمن تر است و به سادگی به کلیه مناطق کشور با انتقال است ظاهراً احداث خطوط لوله گاز سراسری برای برخی خیلی نان و آب دارد گرچه منافع آن نسبت به شبکه تبدیلی و توزیع برق بسیار پایین تر است
ناشناس۷۶۵۰۱۴۰۸:۵۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چرا با وجود اثبات ارتشا در قرارداد توتال با ایران با صدور رای دادگاه فرانسه آنهم مبلغ سی میلیون یورو مسئولان و مدیران ارشد کشوری مرتبط بازخواست و محاکمه نمی شوند بازتاب بین المللی این عدم رسیدگی در سطح جهانی رتبه فساد کشور را و رتبه ریسک سرمایه گذاری کشور را افزایش میدهد پای چه کسانی در میان است که کسی صدایش در نمی آید چرا با اعتماد مردم به نظام با عدم رسیدگی به جرایم این مرتشآن بازی میشود ما احساس بدی داریم از اینکه جایی در دنیا بخاطر پرداخت رشوه به بعضی افراد در کشور ماتوتال را پانصد میلیون یورو جریمه میکنند و اینجا آن افراد راست راست میگردند ..
طهماسبی۷۶۵۰۲۰۰۸:۵۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
آقا بابک رو بفرستید جلو تا نفت تون رو بفروشه خوب شد اعدامش نکردید
مهدی۷۶۵۰۲۶۰۹:۰۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اگر رو کاشتند علف هرز سبز شد! اون موقع که یارانه رو از بودجه وزارت نفت پرداخت میکردید باید اینو می فهمیدید.
ناشناس۷۶۵۰۳۰۰۹:۰۸:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چه کسانی باعث نابودی برجام شدند؟
ناشناس۷۶۵۲۴۴۱۲:۰۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
تخریب تاسیسات هسته ای قبل از لغو تحریم ها باعث شکست برجام شد مثل اینکه در یک معامله شما پول نقد بطرف مقابل بدهی و وعده نسیه خانه یا ماشین را دریافت کنی !
ناشناس۷۶۵۲۷۳۱۲:۳۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
آن کسانی که تضامین لازم رو از طرف مقابل نگرفتن و امضاء جان کری رو تضمین !!! میدانستن باعث نابودی برجام شدند .
ناشناس۷۶۵۴۰۵۱۳:۴۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
تو خارج بهش میگن ترامپ ، دیگه نمیدونم شما چی صداش میکنین
امیری۷۶۵۰۶۸۰۹:۵۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
خوب اونموقع فراورده های نفتی تحت تاثیر تحریم قرار میگرفت اونموقع هم باید جریمه اقساط وام های گرفته شده برای احداث پالایشگاه را میدادیم و هم جریمه تاخیر این وام ها و مستهلک شدن پالایشگاه به دلیل عدم تولید چرا از اون همه دلواپسانی که اجازه ندادند وزارت نفت در قالب IPC با شرکتهای بین المللی قرارداد ببندند صحبتی نیست. اونها که اجازه ندادند این قراردادها امضا بشود باید امروز پاسخگو باشند که نه تنها قراردادی امضا نشده بلکه به علت اینکه اکثر این قراردادها در توسعه میادین مشترک قرار بود به امضا برسد ولی متاسفانه امروزه کشورهای مجاور در حال برداشت هستند ولی ماهنوز در اندر خم یک کوچه ایم
ناشناس۷۶۵۹۵۳۲۳:۱۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
شرکت‌های بین المللی منظورش خوش حسابهای توتال و استان اویل هست ...کمیسیون رو به میلیون یورو به منعقد کنندگان قرارداد کار چاق کن پرداخت میکنند
كارشناس نفت۷۶۵۱۱۳۱۰:۳۳:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
جناب آقای زنگنه که تخصصی در نفت نداشته،از زمان وزیر شدن در دور اول از سال ۱۳۷۶ ،رسما اعلام نمود که ساخت پالایشگاه نفتی غیر اقتصادی است و عملا جلوی توسعه احداث پالایشگاهای نفتی را گرفت.خسارات سنگین ناشی از واردات میلیاردی بنزین،کاهش صادرات گازوییل و fuel ( سوخت) و محدودیت در تولید نفت خام بدلیل تحریم،خام فروشی،عدم توسعه و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده(Chain Value )، بخشی از خسارات ملی،نگاه شخص ایشان است.ای کاش خبرگذاری یک گزارش تحلیلی و کمی از خسارات ملی تهیه می نمود.
ناشناس۷۶۵۱۳۲۱۰:۴۶:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
بجای حاکمیت قانون،سیستم ها و نهادها و اهداف،در وزارت نفت فقط سلیقه وزیر نفت حاکم است.نوع مدیریت جناب زنگنه اصطلاحا One man , One ministry ,است.ایشان مخالف شدید توسعه پالایشگاه نفت است و از سال ۱۳۷۶ این سیاست را حاکم نموده است.در دوره ایی که ایشان نبودند،شانس آوردیم که وزاری دیگر همت نموده و در توسعه پالایشگاههای نفت اقداماتی انجام داده و کشور را از بحران خارج نمودند. سیاست ایشان مصداق فرصت سوزی،خام فروشی،عدم توسعه و اشتغال ،کاهش تولید نفت و درآمد ملی است.متاسفانه در کشور ما از ناکرده های مدیران سوال نمی گردد.
ناشناس۷۶۵۱۴۹۱۱:۰۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
آقای ظریف گفتند دنیا چیزی از ما نمیخرد و اگر بخرد پول نمیدهد . مقاله می گوید اینقدر وضع مشتقات نفتی در دنیا بحرانی است که اگر نفت را در پالا یشگاه فراوری میکردیم همه تولیدات را می خریدند و می بردند ؟؟؟
ناشناس۷۶۵۲۶۱۱۲:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
فروش مشتقات نفتی براحتی میسر است و حتی در زمان اوج تحریم ها هم مشکلی برای فروش آنها وجود نداشت .
ناشناس۷۶۵۳۱۱۱۲:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چقدر خوب که شما هنوز حرفهای ظریف را قبول دارید. با همین دست فرمون ادامه بدید. می رسید آن شاء الله
مینا۷۶۵۱۷۶۱۱:۲۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
وقتی دغدغه چیزی وجود داشته باشه راهش هم پیدا میشه و گرنه هزار تا دلیل برای توجیه کردن هست. تقصیر از ما مردم بوده دلسوز انتخاب نکردیم؟
ناشناس۷۶۵۱۸۵۱۱:۳۳:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
تنها هنر این وزیر دوستی با توتال بود ،کل کشور رو معطل قراردادهای مسخره با خارجی ها کرد ،حالا هم که گند زده بهانه شرایط اقتصادی و تحریم ها و ...را می خواهد بیاورد بابا یعنی یکی نیست نظارت کنه
ناشناس۷۶۵۴۱۹۱۳:۵۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
یعنی تو این کشور قحط الرجال یکی نیست حتی این مسعول وزارتخانه منتصب بشه
ناشناس۷۶۵۱۸۷۱۱:۳۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
نگارنده این مطلب نمیداند که ساختن صفر تا صد پالایشگاه در توان صنعتی ما نیست ؟
ناشناس۷۶۵۲۵۳۱۲:۱۴:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
پالایشگاه ستاره خلیج فارس که باعث خودکفایی بنزین شد ساخت متخصصان داخلی و قرارگاه خاتم الانبیاء و بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه میباشد.
ناشناس۷۶۶۴۲۵۱۲:۳۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
این قرارگاه هایی که جنابعالی اسم بردید چرا پالایشگاه آبادان رو که الان ضرر دهی داره رو بروز نمیکنند ...؟
ناشناس۷۶۵۵۳۹۱۵:۵۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اتفاقا همه مراحل طراحی تا راه اندازی در توان ما هست ،دلالان خرید و مدیران کاسب کمیسیون بگیر از خارجی ها سعی در القای این مطلب دارند و اجناس حتی چینی را به ایرانی ترجیح میدهند ،چینی ها بیشترین مبلغ کمیسیون خرید را به آنها پیشنهاد می دهند و البته وارد کنندگان بنزین هم از دیگر ممانعت کنندگان ساخت پالایشگاه هستند چرا که کمیسیون خرید بنزینشان حذف می شود ،نفت و گاز شده جولانگاه دلالان و هر بخش در دست گروهی باند... که در آن حیات خلوت منفعت ملی را قربانی منفعت بلند خود در هماهنگی با شرکت‌های وارد کننده خودی یا پیمانکاری خصوصی کرده‌اند و هم کسی از منشا اموالشان بازخواست نمی‌کند خانه های چندین میلیاردی برخی مدیران نفت و گاز را ارزیابی کنید البته وزرای سابق ۱۵۰۰ میلیاردی را هم .فقط صحبت از مبارزه با فساد است کو عمل
تبریزی۷۶۵۶۰۲۱۷:۰۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
حالا صفر تا دهش رو بسازیم. نود درصد بقیه اش رو هم خدا کریمه!
ناشناس۷۶۵۲۱۰۱۱:۴۵:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
در زمان احمدی نژاد درامد عظیم نفتی برای پول پخش کردن در سفر استانی صرف شد و پروژه های بیهوده دیگر
كارشناس نفتى۷۶۵۹۷۲۲۳:۵۶:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
جدای از عملکرد ریاست جمهورها و روش هزینه کرد دولتها،سوال اساسی از زنگنه اینست که چرا درآمد ملی ناشی از صادرات نفت در دوره ۸ ساله قبل از ایشان،حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بود،ولی با آمدن ایشان و تغییر نگرش ایران در اپک و همراهی ایشان با عربستان در اپک،درآمد ملی نفتی کشور به حدود سالی ۴۰ میلیارد دالار کاهش یافت و موجب کاهش شدید در آمد ملی،رکود شدید اقتصادی و عمران و اشتغال شدند؟عملکرد وزارت نفت را نباید زیر مباحث سیاسی و عملکرد هزینه کرد دولتها مخفی نگه داشت. عامل اصلی کاهش شدیددرآمد ملی،رکود اقتصادی،توقف عملی طرح های نفتی و حتی ملی( بدلیل کمبود بودجه) ، سیاست های غلط زنگنه بوده است.
علی 671۷۶۵۲۲۴۱۱:۵۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اگر این کار انجام می شد پس کیی اختلاس ها را انجام دهد .آنوقت کم می آوردیم.
ناشناس۷۶۵۲۲۸۱۱:۵۷:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
آقای دکتر! پالایشگاه ساختن غیر از توانایی فنی سرمایه هم لازم داره. اینهمه پروژه نیمه کاره توی مملکت خوابیده شما پروژه جدید سفارش میدید؟ همین نظرات و تحلیل های آبکی مثلاً اساتید و آقایون دکتر مملکت رو به این روز انداخته.
ناشناس۷۶۵۸۳۵۲۱:۳۲:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
شما فکر کردید بودجه پروژه ها واقعی صرف می شودبرخی مدیر نماها که محکم به صندلی چسبیدن فقط دنبال حقوق نجومی نیستند دنبال کمیسیون نجومی مناقصات ،خرید تجهیزات بوده و پروژه ها را با مبالغ گزاف غیر واقعی براورد و به بودجه دولت تحمیل می‌کنند و با شرکت‌های خودی و خودمانی با هم در این مبالغ مماشات می کنند متاسفانه برخی واحدهای نظارتی فقط چسبیده اند به حقوق نجومی و تخلفات زیر میزی هزاران برابر حقوق را که در هر قرارداد ساخت و خرید کارخانجات و پالایشگاهها به مدیران می‌رسد فراموش کرده اند ...برخی شیفته کمیسیون قرارداد ها هستند نه شیفته خدمت ،شیفته قیمتند نه خدمت
حسن۷۶۵۲۴۶۱۲:۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اونوقت فکر می کنید امریکا خرید مشتقات نفتی رو تحریم نمی کرد؟؟؟خب یه پاراگراف به متن تحریم اضافه می کرد که خرید مشتقات نفتی ایران هم ممنوعه.در ضمن صنایع پتروشیمی بسیار آلوده کننده است به همین دلیل کشورهای پیشرفته اغلب در جهان سوم این صنایع رو راه اندازی می کنند منطقه عسلویه نمونه خوبیه برای این مطلب.
ناشناس۷۶۵۲۵۷۱۲:۱۹:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اولا فروش فراورده هم تحریم میباشد . دوما سیستم بانکی هم تحریم است . سوما مگر مصرف فراورده در همسایگان ما چقدر است ؟ چهارما ساخت پالایشگاه هزینه بسیار زیاد دارد که پولش را نداشتیم . با این اوصاف اگر هم پالایشگاه ساخته بودیم الان فقط یک سری پالایشگاه داشتیم که علی رغم سرمایه گذاری هنگفت هیچ تولیدی نمیتوانستند داشته باشند.
ناشناس۷۶۵۹۷۸۰۰:۰۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
باور بفرمایید،اشتباه می کنید.
ناشناس۷۶۵۲۸۵۱۲:۴۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
پس این همه تبلیغات ساخت پالایشگاه همه دروغ بود..این همه هزینه میلیارد دلار در عسلویه دروغ بود ....
ناشناس۷۶۵۹۵۸۲۳:۲۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
بازار نفت فقط روی نفت خام است فراورده ها هر کدام وسیله حمل خودشان را دارند و بازار محدودی است اظهارات غیر کارشناسی لطمات فراوانی بما زده کدام تولید کننده عمده را میشناسید که روی فراورده سرمایه گزاری کرده البته پتروشیمی مقوله دیگری است
ناشناس۷۶۶۰۰۶۰۱:۰۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
فراورده نفتی بسادگی صادر نمیشود دهها فراورده هرکدام وسیله حمل خودشان را میخواهد
ناشناس۷۶۶۰۱۶۰۱:۲۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
....ه در عرضه نفت در بورس هم کارشکنی میکند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین