انتشار جزئیات گزارش دیوان محاسبات از تخلفات سازمان خصوصی‌سازی

گروه اجتماعی الف،   3971108073 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: بررسی‌ها در سال ۹۶ نشان می‌دهد که نحوه‌ واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی مغایر با قوانین است

انتشار جزئیات گزارش دیوان محاسبات از تخلفات سازمان خصوصی‌سازی

به گزارش ایسنا، عادل آذر در جلسه علنی امروز (دوشنبه)مجلس ضمن قرائت گزارش تفریغ بودجه ۹۶ گفت: گزارش تفریغ بودجه ۹۶ بیست و نهمین گزارش تفریغ بعد از انقلاب اسلامی مستند به اصل ۵۵ قانون اساسی و ماده ۲۱۹ آئین نامه داخلی است.

به گفته‌ وی گزارش تفریغ بودجه ۹۶، شامل ۴۴۶ صفحه در ۵ بخش منابع و مصارف، بودجه شرکت‌ها، حسابرسی عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها، پیشنهادات برای اصلاح ساختار بودجه و تبصره ماده واحده است.

وی گفت که ویژگی بارز گزارش تفریغ بودجه ۹۶، بررسی بودجه شرکت‌ها و حسابرسی عملکرد است. نمایندگان مدام درخواست بررسی بودجه شرکت‌ها را داشته‌اند که ما در این گزارش برای تحقق به آن ورود کردیم.

آذر با اشاره به وضعیت واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی گفت: سازمان خصوصی سازی از سال ۸۰ تا ۹۶ ۱۳۵ شرکت با سهام دولتی به مبلغ ۱۴۴ هزار میلیارد تومان را به بخش‌های غیر دولتی واگذار کرد که از این میزان ۹۳ هزار میلیارد تومان مربوط به ۱۰۰ شرکت است. البته بررسی‌ها در سال ۹۶ نشان می‌دهد که نحوه‌ واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی مغایر با قوانین است که در این موارد دیوان محاسبات ورود کرده و پرونده این شرکت‌ها در دادسرا و یا هیات مستشاری است یا اینکه دیوان اجازه واگذاری را به دلایل فنی ندارد.

به گفته‌ آذر شرکت‌هایی همچون نیشکر هفت تپه، ماشین‌سازی تبریز و پالایش و پخش کرمانشاه به دلیل فقدان اهلیت توسط خریدار ضررها و زیان‌های زیادی به بیت‌المال وارد کرده‌اند.

رئیس دیوان محاسبات همچنین در بخش دیگری از ارائه گزارش تفریغ بودجه ۹۶ به موضوع عدم پیش بینی صحیح بودجه شرکت‌های دولتی اشاره و اظهار کرد: مجلس می‌تواند با یک حکم جلوی این موضوع را بگیرد. چون در سال ۹۶ بیش از ۶۲ درصد شرکت‌ها اصلاحیه بودجه دارند که این نشان دهنده عدم پیش بینی صحیح منابع و مصارف بودجه شرکت‌هاست. به طور نمونه در بودجه برای ۱۰ شرکت دو هزار میلیارد تومان کمک زیان ده گذاشته شد اما در عمل ۱۸۰ شرکت در سال ۹۶ زیان ده بودند و به آنها ۱۱ هزار میلیارد تومان کمک زیان ده داده شد.

وی گفت که دیوان محاسبات در گزارش خود وضعیت صندوق بازنشستگی را بررسی کرد اما نتوانست این کار را در حوزه‌ی شستا انجام دهد چون سازمان تامین اجتماعی در این حوزه با ما همکاری نمی‌کنند. اصلاً شستا به ما اجازه ورود نمی‌دهد لازم است مجلس یک حکم محکمی بیاورد تا این اتفاق رخ دهد.

رئیس دیوان محاسبات با اشاره به منابع بودجه ۹۶ گفت: ۱۱۳ درصد از منابع بودجه ۹۶ محقق شده است. همچنین ۱۱۰ درصد از مصارف پیش بینی شده اجرایی شده است. در این بین نمایندگان مجلس بر اساس دغدغه‌های مطرح شده در سال ۹۶ احکام لازم را برای اسناد و اوراق اسلامی لحاظ کردند که این باعث انضباط بیشتری شد. به طوری که دولت از مجوزهای داده شده برای انتشار اوراق و اسناد خزانه اسلامی ۸۷ درصد آن را منتشر کرد که این حدود ۱۴ درصد از منابع را تشکیل می‌دهد. همچنین ۹۷ درصد از اسناد اسلامی به طلبکاران واگذار شده است.

وی گفت که انتشار اسناد خزانه یا اوراق مشارکت نوعی آینده فروشی است اما در سال ۹۶ با تدبیر مجلس و همت دولت وضعیت بهتر شد.

رئیس دیوان محاسبات با اشاره به احکام ماده واحده بودجه گفت: برخی از این احکام شامل فروش، صادرات و تولید نفت بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد که سال ۹۶ سال موفقی در این حوزه بوده است.

آذر با بیان این که عملکرد دولت در تبصره ۱۹ مربوط به موضوع مشارکت عمومی در پروژه‌های خصوصی صفر بوده و دولت عملکردی نداشته است، گفت: لازم است مجلس از دولت بخواهد که در این باره گزارشی ارائه دهد.

وی با بیان این که دیوان محاسبات در گزارش تفریغ ۹۶ به بررسی بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت پرداخته است، گفت: این گزارش مربوط به ۳۵۹ شرکت سود ده، ۱۰ شرکت زیان ده، ۲ موسسه انتفاعی و ۹ بانک دولتی است که بودجه‌ آنها بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده اما عملکردشان رشد ۲۳ درصدی داشته که بودجه‌شان به بیش از ۹۸۲ میلیارد تومان می‌رسید. درخواست ما این است که قوانین محکم‌تری در موضوع شرکت‌ها وجود داشته باشد. اکنون دست شرکت‌ها بسیار باز است و قانون هم به آنها اجازه می‌دهد.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۷ شرکت دولتی در سال ۹۶ نیامده است، گفت: همان طور که مجلس ملزم کرد که بودجه مناطق آزاد شفاف شود و به دنبال آن در بودجه سال ۹۸ آمده است باید در موضوع شرکت‌ها نیز الزامات قوی‌تری وجود داشته باشد.

 

وی همچنین از نمایندگان درخواست کرد که توجه لازم درباره‌ اعمال معافیت‌ها در بودجه ۹۸ داشته باشد چون آنچه مجلس در بودجه می‌آورد با عملکرد متفاوت است.

آذر در پایان گفت که در مجلس وزرا برای پاسخ به سوالات می‌آیند و به دلیل قانع نشدن نمایندگان کارت زرد می‌گیرند اما هیچ گاه این اتفاق رخ نداده که وزیری درباره‌ تفریغ بودجه به مجلس بیاید و نمایندگان به او کارت زرد بدهند. ما از نمایندگان می‌خواهیم که این موضوع را بررسی کنند.

دیدگاه کاربران

صباحی۷۴۵۶۰۳۱۹:۰۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۸
ساعت خواب دیوان محاسبات مجلس بعد ۶سال سکوت و همراهی با دولت پادش افتاد باید با تخلفات بی سابقه دولت روحانی برخورد کند یادمان نمیرود که پرونده های ذره بینی دولت محمود را علم میکردید متاسفیم
ناشناس۷۴۶۰۴۶۲۳:۱۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۸
گزارش مماشات گونه دیوان محاسبات بسیار کلی و خفیف است. باید مسئولین دیوان هم بدلیل عدم اعلام بموقع محاکمه شوند. اما سئوال اینجاست که آیا ...
ناشناس۷۴۵۷۲۴۲۰:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۸
تا حالا کجا تشریف داشتید؟
مبین۷۴۵۷۸۰۲۰:۲۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۸
عجب!!؟ آیا حقوقتان تو ۵سال گذشته حلال بود؟
ناشناس۷۴۵۷۸۳۲۰:۳۱:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۸
واقعا چرا باید همه چیز با چند دهم قیمت واقعی چوب حراج بخورد عده ای سود کلان ببرند ودر مقابل مملکتی داراییش به فنا برود
ناشناس۷۴۶۰۳۱۲۳:۰۳:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۸
جناب آقای دکتر عادل آذر، الان دولت برنامه داره، شاخص دارد؟ یادتان هست که در برنامه صبح بخیر، از عدم وجود برنامه در دولت احمدی نژاد انتقاد کردید؟ تا حالا کجا تشریف داشتید؟
سلام۷۴۶۲۸۲۰۸:۲۰:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۹
بیایید ببینید کارخانه های ریسندگی و بافندگی اصفهان و بخصوص نجف آباد به چه روزی افتادند. کارخانه هایی که روزی صدها کارگر در آنها کار می کردند الان به متروکه تبدیل شدند.
ناشناس۷۴۶۴۲۱۰۹:۲۱:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۹
خوب حالا مثلا چه کارشون می کنید همه ی متخلفا از آقازاده ها و وابسته های خودتون هستند
ناشناس۷۴۷۳۱۲۱۴:۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۹
واگذاری شرکتهای سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران، بخش زیبای عملکرد سازمان خصوصی سازیست! با چراغ خاموش، اموال مردم را به مفت حراج کرده اند.
عادل۷۴۸۵۶۰۰۹:۴۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
واگذاری شرکت مخابرات ایران و استان ها به بخش خصوصی با 8 فقره چک بصورت از دم قسط انجام شد. و مخابرات رو به یک دهم قیمت واقعی دادن به آقا زاده ها.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین