پورابراهیمی: لاریجانی موافق طرح عوارض بر بنزین است

گروه اقتصادی الف،   3971108047 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه لاریجانی با طرح بستن عوارض بر بنزین موافق است، گفت: وی روی این طرح نامه نوشته تا در کمیسیون تلفیق بررسی شود و در قالب بودجه ۹۸ به تصویب برسد.

پورابراهیمی: لاریجانی موافق طرح عوارض بر بنزین است

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با مهر، اظهار داشت: طرح بنده مبنی بر بستن عوارض بر فروش بنزین به هیات رئیسه مجلس ارسال شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا تاکنون درباره سهمیه بندی بنزین صحبتی نشده است، گفت: آقای لاریجانی با طرح بستن عوارض بر بنزین موافق است و به بنده گفتند پیشنهاد خوبی است، روی این طرح نامه نوشتند تا در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد تا در قالب بودجه ۹۸ به تصویب برسد.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: پیشنهاد کمیسیون اقتصادی، وضع عوارض بر مصرف بنزین است، در این ساز و کار قیمت بنزین و گازوئیل ثابت نگه داشته می شود. در کشور ما روزانه ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که تقریبا ۶۰ درصد مصرف بنزین کشور مربوط  به خودروهای بخش خصوصی است و ۴۰ درصد مصرف بنزین مربوط به خودرو های بخش عمومی است. مصرف خودروهای بخش عمومی شامل «وانت ها ۱۸ میلیون لیتر، تاکسی ها ۶ میلیون لیتر و خودرو های دولتی ۵ میلیون لیتر» است. مصرف موتورسیکلت‌ها که شامل سواری‌های بخش خصوصی است روزانه ۵ میلیون لیتر است.

وی ادامه داد: طبق طرح کمیسیون اقتصادی اولا مصرف سوخت در کشور نباید بدون کارت سوخت انجام شود. ثانیا قیمت بنزین باید ثابت باشد. ثالثا برای خودروها سهمیه تعریف شود، دولت سهمیه ۶۰ لیتری برای خودروهای سواری خصوصی در نظر می گیرد. مازاد بر این سهمیه تا ۸۰ لیتر با قیمت ۱۵۰۰ تومان، از ۸۰ لیتر تا ۱۲۰ لیتر دو هزار تومان از ۱۲۰ لیتر تا ۱۵۰ لیتر سه هزار تومان و از ۱۵۰ لیتر به بالا قیمت بنزین ۵ هزار تومان محاسبه خواهد شد.

پور ابراهیمی گفت: مصرف کنندگان در پمپ بنزین ها برای خرید بنزین ۱۰۰۰ تومان می پردازند و عوارض مربوط به افزایش مصرف برای هر خودرو وضع می‌شود و باید پرداخت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: طبق این طرح هر چه مصرف افزایش یابد عوارض آن محاسبه شده و تسویه شود. پیشنهاد ما این است که در بازه زمانی سه ماهه یا شش ماهه این تسویه انجام شود، مثل جریمه رانندگی. البته متناسب با ارزش خودرو برای بدهی و عوارض سقفی در نظر گرفته شده است که وقتی بدهی راننده به این سقف نزدیک شد باید پرداخت کند در غیر این صورت کارت سوخت راننده باطل خواهد شد. امروز در حال رایزنی با دولت برای تصویب نهایی این طرح هستیم.

وی اظهار داشت: در این طرح پیش بینی شده است که برای خودروهای عمومی مسیری با GPS تعریف شود و بر اساس مسافت طی شده به خودروهای عمومی شامل تاکسی‌ها و اسنپ ها سهمیه بنزین داده شود. ضریبی نیز برای مصرف در ترافیک در نظر می‌گیریم. برای خودروهای عمومی نیز سهمیه مشخصی را تعریف می کنیم که مازاد بر آن شامل جریمه خواهد شد تا بازار دومی از سوی تاکسی داران راه نیفتد.

پور ابرهیمی گفت: اگر کسی ظرف سه تا شش ماه عوارض خود را پرداخت نکرد جریمه ۱۰ درصدی به عوارض اضافه می شود و بعد از آن کارت سوخت افراد ابطال خواهد شد. اجرای این طرح منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت، مصرف بهینه سوخت شده و از آلودگی هوا در شهرهای بزرگ جلوگیری می کند.

دیدگاه کاربران

نرگس۷۴۴۵۹۲۰۹:۲۲:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۸
جناب آقای لاریجانی که دغدغه اقتصادی نداره حالا مردم خیلی وضعیت خوبی دارن فقط مونده بنزین روسهمیه بندی بکنن که دوباره اجناس شصت برابربشه این آقایون معلوم نیست میخوان سرمردم چی بیارن
ناشناس۷۴۵۰۷۸۱۳:۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۸
کاملا مشخصه هدفشون نابودی اقتصاد زندگی و هرچیزی که تو ایران هست برای همینه که بچه های خودشون اونورند که یک وقت تحت تاثیر قرار نگیرند
ناشناس۷۴۴۵۹۶۰۹:۲۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۸
با این خودروهای پر مصرف و ترافیک وحشتناک ۶۰ لیتر کم نیست؟؟؟؟!!!!!
ناشناس۷۴۴۷۳۱۱۰:۴۸:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۸
دست بردار ، .... به مرگ میگیرند تا ما به تب راضی بشیم . بعضی مثل شما هم ناخودآگاه تو زمین این دیدگاههای ضد مردمی بازی میکنید .
ناشناس۷۴۴۵۹۸۰۹:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۸
یعنی هم گرون میشه هم عوارض بهش بسته میشه؟!؟!؟
ناشناس۷۴۴۶۰۱۰۹:۲۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۸
یاد احمدی نژاد به خیر. بابا شما دیگه کی هستین؟؟!!!!!
ناشناس۷۴۴۶۰۷۰۹:۳۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۸
به آقای پورابراهیمی بگویید یک بار با ماشین شخصی خود بنزین بزند و روزی دوساعت برای کمک خرج زندگی مسافرکشی کند،سپس طرح عوارض بر مصرف بنزین را ارائه دهد.
مهرداد رجبي۷۴۴۶۵۲۱۰:۰۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۸
شرایط حاد کشور و محافظه کاری نمایندگان مجلس و عدم شهامت دولت و بازی پاس کاری مجلس - دولت اجازه اجرای طرح های عدالت محور را نمی دهد. نفت خام و فراورده های آن از منابع خدادادی و محدودی است که خداوند نصیب ما کرده است، متاسفانه قیمت گذاری نفت خام توسط کشورهای غربی انجام می شود و نفت خام اعضای اوپک بسیار ارزان و تقربیا مفت را صاحب می شوند. نفت و فراورده های آن جزئ منایع محدود می باشند( حداکثر تا 50 سال دیگر) و باید در مصرف آنها بسیار اقتصادی و بهینه عمل کرد و مردم ما باید بسیار هوشمند از این ثروت های خدادادی استفاده کنند. برای استفاده از بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک باید به چند نکته توجه مهم است: اوّل اینکه: بنزین یک فرآورده ملی است، و استفاده از آن حق همه ایرانیان است؛ با غرور و غیرت ملی نباید اجازه قاچاق حتی یک قطره به کشورهای همسایه داده شود. دوم اینکه : سوخت های فسیلی و فرآورده های نفتی ثروت های ملی متعلق به همه ایرانیان و آیندگان است(بسیار روشن است که با پیشرفت علم و دانش و کشف افق های جدید در فن آوری بسیار بهتر از ما از این منابع خدادی استفاده خواهند کرد)، پس ما باید بهینه و به جا مصرف کنیم مورد نفرین آیندگان نشویم. سوم: بنزین ایران بسیار ارزان عرضه می شود و سود ارزانی آن در حال حاضر نصیب جمعیت اندکی( دهک های هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چیان می شود؛ راه کار این است که قیمت آن واقعی و حداقل در حدود متوسط قیمت کشورهای همسایه شود، در حال حاضر منطق ترین روش : 1- توزیع بنزین برای خودروهای شخصی باید فقط براساس کارت سوخت انجام شود و قیمت بنزین به صورت پلکانی در دامنه های 60 لیتری محاسبه شود؛ یعنی: الف- از 0 تا 60 لیتر قیمت واحد آن 1000 تومان؛ ب - از 60 تا 120 لیتر قیمت واحد آن 1500 تومان؛ ج- از 120 تا 180 لیتر هر لیتر به ارزش 2500 تومان؛ از 180 تا 240 لیتر هر لیتر 4000 تومان؛ د- از 240 تا 300 لیتر هر لیتر آن 6500 تومان و ر- 300 لیتر و بالاتر هر لیتر آن به ارزش 10500 تومان( کارت سوخت کلیه جایگاه داران باید حذف شود). 2- در ضمن توزیع بنزین برای خودروهای عمومی ( تاکسی ها - وانت ها - سرویس ها و تاکسی های اینترنتی و ...) براساس پیمایش مسیر هفتگی( با تایید عرضه خدمات عمومی) با قیمت یارانه ای هر لیتر بنزین 1000 تومان صورت می گیرد. 3- شرکت های خودروسازی داخل با همکاری شرکت های کره ای و ژاپنی به فکر نوسازی خودروهای تولیدی از نظر حداقل کردن میزان مصرف بنزین، حداقل تولید آلایندگی، راحتی و ایمنی و کیفیت در موتور و بدنه باشند؛ در ضمن با فراخوان های عمومی ماشین های موجود در خیابان را از نظر کیفیت احتراق موتور و میزان سوخت مصرف به صورت رایگان مورد بازنگری قرار دهند. 4- دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، ممیزی و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن کردن روش های آبیاری کشاورزی و باغداری کند. مهرداد رجبی - دکترای انرژی
پ۷۴۴۸۱۸۱۱:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۸
اقای محترم.اول دستمزدها را بر اساس فوب خلیج فارس کنید .بعد هزینه ها را هم مثل اونا کنید
ناشناس۷۴۴۷۲۴۱۰:۴۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۸
خوبه بنزین 1000 تومان هر لیتری و 2000 تومان عوارض بگیرید که بتوانید از شرم ساری نجومی بگیران در اید شماها دیگه کی هستید .... ای خدا باید چکار کنیم از دست این بی تدبیر ها و دوستانشان
علی۷۴۴۸۲۴۱۱:۳۶:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۸
جناب اقای مهردادرجبی.لطفا اول بگید دستمزدها بر اساس فوب خلیج فارس بشه.بعد بیایید هزینه ها را بر اساس فوب محاسبه کنید.دوما قاچاق بنزین توسط هر کسی نیست باید رابطه داشته باشی تا بتونی هزاران لیتر قاچاق کنی.کارت سوخت را راه اندازی کنید و مصارف را رصد کنید.سوما تکلیف منی که کارمندم و محل کارم تا منزلم روزانه 120 کیلومتره و سرویس هم نداره باید چه خاکی بر سر کنم.
ناشناس۷۴۴۸۷۲۱۱:۵۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۸
اونوقت درآمد حاصل از این طرح کجا میره؟
اسد۷۴۵۰۴۸۱۲:۵۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۸
پورابراهیم ونمایندگان همه شون درحال مصاحبه هستند چون نزدیک به انتخابات مجلس می رسد خدابه داداین مردم برسد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین