۲ هدف از سپردن داوری جشنواره فجر به تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی

گروه فرهنگی الف،   3971103173 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

آفریده بعد از یک دوره بیکاری به واسطه ساخت فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم»، حالا در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، نسل نوی سینمای ایران را داوری می‌کند. این اتفاق چه از بدسلیقگی دست‌اندرکاران جشنواره فجر باشد و چه محکی برای کم شدن حساسیت‌ها برای بازگرداندن او تفاوتی ندارد.

فارس نوشت: خبرنامه سینما انقلاب در مطلبی با عنوان «تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی، داور جشنواره فیلم فجر!» نوشت: چند سال پیش وقتی از جشنواره کن خبر اکران یک فیلم ایرانی پخش شد، کسی به مخیله‌اش هم خطور نمی کرد که فیلمی با بودجه ایرانی (دولتی) ـ فرانسوی با یک تهیه‌کننده‌ای که تقریبا تمام عمر خود را در ارگان‌های حاکمیتی کارمند و مدیر بود به خانواده شهدا، امام، دفاع مقدس و... اهانت کرده باشد. فیلم آنقدر صریح بود که حتی سایت رادیو فردا که متعلق به سازمان سی آی ای بود نیز از صدور مجوز ساخت آن ابراز تعجب کرده بود.

این فیلم آنقدر صریح و کثیف بود که برخی سینماگران حاضر در جشنواره کن نیز علیه آن موضع گرفتند. با این حال محمد آفریده هیچگاه حاضر نشد ساخت چنین فیلمی را جبران کند و حتی بصورت مشخص و درست از ساخت آن عذرخواهی کند.

البته در کارنامه آفریده اشکالات قابل توجه دیگری نیز وجود داشت مثل هزینه کردن بیت المال برای فربه کردن طیفی از مستندسازان روشنفکر که هیچ نسبتی با اهداف کشور و مردم نداشتند و حتی در مواردی هم متضاد آن فیلم می ساختند.

آفریده اما بعد از یک دوره بیکاری بواسطه ساخت فیلم ضد ایرانی یک خانواده محترم، حالا قرار است در آستانه چهل سالگی انقلاب، نسل نوی سینمای ایران را داوری کند. این اتفاق چه از بد سلیقگی دست اندرکاران جشنواره فجر باشد و چه محکی برای کم شدن حساسیت‌ها برای بازگرداندن او تفاوتی ندارد. اصل ماجرا این است که تهیه کننده یک فیلم صریح ضد ایرانی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در جشنواره فجر انقلاب، داور فیلمسازان جوان و کارگردانان آینده کشور است.»

یادآور می‌شود، پیش از این نیز حمید بهمنی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشته بود: تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی، علیه ایران و نظام فیلم ساخته و الان آمده در فجر داور شده است. این ایراد به ساختار جشنواره و سیاست‌های غلطش باز می‌گردد، بنابراین دبیر جشنواره نباید اجازه دهد. افسوس می‌خورم مخالفی که صراحتاً علیه مملکت فیلم می‌سازد، راحت کارش را انجام می‌دهد و در جشنواره فجر هم شرکت می‌کند اما کسی که علاقه‌مند به این نظام است، راحت کارش را نمی‌کند. گویا این یک افتخار شده برای سینمای جمهوری اسلامی که مخالفش را تحویل می‌گیرد تا راحت فیلمش را راحت بسازد! مصاحبه کامل را [اینجا] بخوانید.

همچنین حجت‌الاسلام پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «مسئولان جشنواره فجر اشتباه خود را درباره تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی اصلاح کنند» گفته بود: در بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر، یکی از اعضای گروه پنج نفره داوران، متاسفانه سابقه تهیه‌کنندگی فیلمی را دارد که این فیلم ضد ارزش‌های ایرانی اسلامی است و با توهین‌های فراوانی به ارزش‌های ایرانی و خانواده معظم شهدا همراه بوده است. اگرچه چند سالی از ساخت این فیلم می‌گذرد، منتها رفتاری دال بر پشیمانی از سوی تهیه‌کننده این فیلم دیده نشده است. مصاحبه کامل را [اینجا] بخوانید.

«یک خانواده محترم» فیلمی است که علاوه بر اینکه حال و هوای فیلم‌های ساخته شده درباره ایران در خارج از کشورمان را دارد و به این شکل برای مخاطب آن طرف ملموس است، تا توانسته از نمادهای آشنا برای آنطرفی‌ها استفاده کرده است. مثلا در خارج از ایران اینطور القا می‌کنند که رزمندگان ما در جنگ ۸ ساله را اغلب نوجوانان تشکیل می‌دهند. یعنی تصویر رسانه‌های آنها از جنگ و شهدای ما نوجوانان کم سن و سالی است که ایران در جنگ ۸ ساله با تهدید یا تطمیع از آنها استفاده کرده است.
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین