دو عاملی که مانع خرید نفت ایران از سوی کره شد

گروه اقتصادی الف،   3971102145 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

براساس اعلام مسئولان کره جنوبی و ایران روش پرداخت و همچنین بیمه موجب شده است تا کره جنوبی نتواند با وجود داشتن معافیت از ایران نفت بخرد؛ اما به نظر می رسد این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

به گزارش فارس رسانه‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند کره جنوبی بعد از وضع دوباره تحریم‌های آمریکا در ماه دسامبر برای چهارمین ماه هیچ نفتی از ایران نخرید.

در صورتی که پنجمین وارد کننده بزرگ نفت خام دنیا در ماه نوامبر یک معافیت شش ماهه از واشنگتن دریافت کرد که طبق آن اجازه داشت مقدار محدودی از نفت ایران را بخرد ولی در حال کار بر روی مسائل مربوط به نوع پرداخت ها  و مباحث مربوز به بیمه گیر کرده است.

با این حال خریداران کره جنوبی اجازه دارند تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را طی این معافیت بخرند. یک خریدار کره ای قرار است حدود ۲ میلیون بشکه میعانات گازی ایران را دریافت کند و این محموله اولین واردات نفت خام ایران توسط کره پس از ۴ ماه است.

انتظار می‌رود اولین محموله با ظرفیت ۹۶۰ هزار بشکه میعانات گازی در همین هفته به بندر اینچئون کره جنوبی برسد.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در ۲۰۱۸ به ۷٫۱۵ میلیون تن کاهش یافت در حالی که کره در سال  ۲۰۱۷ حدود ۱۸٫۰۷ میلیون تن نفت از ایران خریده و ایران را به سومین عرضه کننده نفت کره تبدیل کرده بود.

این گزارش حاکی است میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان به کره جنوبی در ماه‌های اخیر و همزمان با خروج آمریکا از برجام کاهش چشمگیری یافته است و حتی برخی منابع خبری از جمله وزیر نفت و مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت ایران از توقف کامل آن در ماه های اخیر خبر می‌دادند.

*آخرین وضعیت خرید نفت و میعانات گازی توسط کره‌ای‌ها

کره جنوبی بزرگترین خریدار میعانات گازی ایران است به گونه ای که براساس آمارهای گمرک، پارسال بیش از 55 درصد از این محصول کشورمان راهی این کشور آسیایی شده بود. براساس آمارهای رسمی وزارت نفت، متوسط میزان صادرات میعانات گازی کشورمان در سال گذشته، 428 هزار بشکه در روز بوده است.

براساس گزارش پلاتس، پس از اعمال تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران شرکت Hanwha Total Petrochemical که بزرگ‌ترین واردکننده میعانات گازی ایران است، به دنبال واردات از قطر، لیبی و منابع دیگر است. این شرکت در نیمه اول امسال 15.92 میلیون بشکه میعانات گازی از ایران وارد کرد و اکنون واردات خود از ایران را به میزان یک‌سوم کاهش داده است.

همچنین شرکت SK Innovation نیز واردات میعانات گازی از ایران را به نصف رسانده و در شش‌ماهه ابتدایی امسال حدود 14.96 میلیون بشکه وارد کرده است. در عوض، واردات نفت شیرین سبک این شرکت از قزاقستان و روسیه افزایش یافته است.

به علاوه، شرکت‌های مرتبط با Hyundai  نیز واردات خود از ایران را به میزان یک‌چهارم کاهش داده و به حدود 18.68 میلیون بشکه در شش ماه اول سال رسانده‌اند. بر اساس گزارش این نشریه بین‌المللی معتبر، میزان واردات میعانات گازی از ایران در هفت ماه اول امسال حدود 55.79 میلیون بشکه معادل 310 هزار بشکه در روز بوده است که افت بیش از یک‌سوم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

 آمارهای گمرک کشورمان هم حاکی از کاهش 26 درصدی میزان صادرات میعانات گازی در فصل بهار امسال در مقایسه با فصل بهار سال گذشته است.

*معافیت آمریکا، کره ای ها را نجات داد

پس از آنکه آمریکا معافیت واردات نفت و میعانات گازی از ایران را برای کره جنوبی نیز صادر کرد  یک هیئت کره ای شامل شرکت‌های خریدار نفت و میعانات گازی برای بحث در خصوص از سرگیری خرید نفت از ایران پس از وقفه ای 3 ماهه، به تهران سفر کردند.

عملا معافیت آمریکا به کره‌ای‌ها موجب شد کره‌ای‌ها پس از توقف اجباری خرید نفت و میعانات گازی با خروج آمریکا از برجام، شاهد تحمل فشارهای اقتصادی نباشند.

به عنوان مثال تنها در یک نمونه در حالی که دولت آمریکا به متحدان خود فشار آورده تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند قیمت متوسط هر لیتر بنزین در کره جنوبی به بالاترین رقم از دسامبر ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است.

قیمت متوسط هر لیتر بنزین در کره جنوبی در حال نزدیک شدن به 1.700 وون (1.51 دلار) است که بالاترین رقم از دسامبر 2014 تاکنون است.

گران‌ترین بنزین در سئول پایتخت کره جنوبی هر لیتر2.229 وون به فروش می رسد و با توجه به درخواست دولت ترامپ از متحدانش برای توقف واردات نفت ایران، انتظار می‌رود قیمت بنزین در کره به بیشتر از این رقم نیز برسد.

پارک یونگ هون، تحلیلگر موسسه هانوها اینوستمنت در این باره گفته بود: «نفت خام ایران به دلیل ارزان بودن نسبی برای خریداران ترجیح دارد و اگر واردات نفت از ایران کاهش یابد، این موجب افزایش هزینه های پالایشگاه‌های کره‌ای خواهد شد.»

*توافق کره و ایران بعد از گرفتن معافیت

پس از دیدار هیات کره ای با مسئولان صنعت نفت ایران، کره ای ها اعلام کردند نفت ایران را تنها با ارز ملی خود خریداری خواهند کرد به طوریکه این پول در حسابی نزد یکی از بانک های کره ای بلوکه شده و ایرانی ها می توانند از این حساب فقط برای خرید کالا از کره ای ها استفاده کنند و این پول به هیچ عنوان به ایرانی ها پرداخت نخواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره گفته است که ایران قراردادی با کره جنوبی برای تجارت نفت در ازای کالا نهایی کرده است. امضای این قرارداد بخشی از یک استراتژی بزرگ برای دور زدن تحریم های اعمال شده بر ایران پس از خارج شدن یکجانبه  واشنگتن از معاهده برجام است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران_کره تصریح کرده است این قرارداد برای بازگشت درآمد صادرات نفت ایران از کره جنوبی بسته شده است؛  با این مکانیسم جدید که درآمد صادرات نفت ایران با کالاهای وارداتی مبادله می‌شود.

طبق گفته حسین تنهایی، در آخر دو طرف می توانند یک صندوق مشترک بین بانک های مرکزی خود باز کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین