کارنامه حقوق بشری عربستان زیر ذره‌بین دیده‌بان حقوق بشر

گروه جهان الف،   3971027203

دیده‌بان حقوق بشر از افزایش فشارها بر عربستان در پی قتل خاشقجی و تجاوزات این کشور در یمن خبر داد.

به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر امروز (پنج‌شنبه) در گزارش اعلام کرد، فشارها بر عربستان به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی و اقدامات ناقض حقوق بشر این کشور در یمن افزایش می‌یابند.

در این گزارش آمده است، کارنامه حقوق بشری عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد آن در سال ۲۰۱۸ و پس از کشته شدن خاشقجی در تاریخ دوم اکتبر در کنسولگری این کشور در استانبول تحت بررسی بود. در این راستا تجاوزات مستمر عربستان از جمله حملات غیرقانونی جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن که به سطح جنایات جنگی رسیدند و نیز افزایش سرکوب مخالفان و فعالان حقوقی در این کشور مورد بررسی قرار گرفتند.

معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر اظهار کرد: قتل خاشقجی به اعتبار بن سلمان ضربه زده و علاوه بر این اقدامات غیرقانونی رهبران عربستان را افشا کرد، اگر عربستان امیدی به پاک کردن دستان آلوده خود دارد، مسوولان آن باید فورا تمامی کسانی را که تنها به خاطر انتقاداتی مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش ۶۷۴ صفحه‌ای خود آورده است، ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن ۹۰ حمله غیرقانونی انجام داده است، برخی از این حملات که به سطح جنایات جنگی می‌رسند، منازل مسکونی، بازارها، بیمارستان‌ها، مدارس و مساجد را در یمن تخریب کردند. حمله‌ای در آوریل علیه یک جشن عروسی ۲۲ کشته و بیش از ۵۰ زخمی بر جای گذاشت، در حمله دیگری که در اوت علیه یک اتوبوس انجام شد، ده‌ها کودک کشته و زخمی شدند. رهبران عربستان به دلیل اینکه مسوولیت فرماندهی عملیات‌های ائتلاف را بر عهده دارند، مسوول احتمالی این جنایات جنگی هستند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، در ۱۵ مه یعنی چند هفته پیش از آنکه مسوولان ریاض ممنوعیت رانندگی زنان را در ۲۴ ژوئن بردارند، بازداشت فعالان برجسته زن در این کشور مشروعیت یافت و بسیاری از این فعالان حقوقی به جرایم بزرگی همانند خیانت متهم شدند که به نظر می‌رسد این اتهام مستقیما با فعالیت‌های حقوقی آنها در ارتباط است.

در ادامه این گزارش آمده است، تا نوامبر دست‌کم ۹ زن بدون اینکه اتهام‌شان مشخص شده باشد، همچنان در بازداشت بودند و برخی از این اتهامات حکم‌های حبسی تا ۲۰ سال داشتند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، گزارش‌هایی از طرف بازپرسان عربستانی درباره شکنجه دست‌کم سه زن با شوک الکتریکی، شلاق و تعرض دریافت کرده است.

همچنین در ادامه گزارش یاد شده آمده است، دادستان‌های عربستانی بر شدت احکام خود علیه مخالفان افزودند و خواستار اعدام افراد بازداشت شدند، به نظر می‌رسد که این اقدام آنها تنها در ارتباط با فعالیت‌ها و مخالفت‌های مسالمت‌آمیز آنها بوده است، در نوامبر از جمله کسانی که با حکم اعدام مواجه شد، سلمان العوده، چهره مذهبی برجسته عربستان بود که به اتهام همکاری با اخوان المسلمین و حمایت علنی از معترضانی که بازداشت شده بودند، به اعدام محکوم شد، همچنین اسراء الغمغام، فعال زن شیعه از منطقه شرق عربستان به اتهام حمایت از اعتراضات در این کشور و شرکت در آنها به اعدام محکوم شد.

عربستان در کل با اینکه پیروان ادیان غیر اسلام آیین‌های خود را در اماکن عمومی انجام دهند، مخالف است و به شکلی برنامه‌ریزی شده میان اقلیت‌های مذهبی اسلام به ویژه شیعیان دوازده‌ امامی و اسماعیلی تبعیض قایل می‌شود و این تبعیض شامل تحصیلات دولتی، دستگاه قضایی، آزادی‌های دینی و استخدام می‌شود.

این ساختار تبعیض‌آمیز با وجود اصلاحات دولتی که در سال ۲۰۱۷ اجرا شدند، همچنان در عربستان برقرار است.

مقام دیده‌بان حقوق بشر در پایان گفت: جامعه جهانی باید این فرصت را جهت درخواست برای اجرای عدالت در مورد این اقدامات ناقض حقوق بشر و آسیب رسان عربستان که در سال گذشته میلادی به اوج خود رسیدند، غنیمت بشمارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین