فلاحت‌پیشه: نداشتن رایزن اقتصادی در سوریه جای گریه دارد

گروه جهان الف،   3971026102 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از نبود رایزن اقتصادی ایران در سوریه، گفت‌: آقای بشار اسد در نشست با هیات پارلمانی ایران، تاکید داشت که ایران در راس همکاری اقتصادی سوریه است که با وجود این صحبت جای گریه دارد که ما هنوز در سوریه رایزن اقتصادی نداریم.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگویی، در توضیح سفر هیات پارلمانی ایران به سوریه، اظهار کرد: ماموریت هیات پارلمانی بررسی شرایط سوریه بعد از ثبات در تحولات میدانی و عمدتا در تمرکز در زمینه اقتصادی بود. واقعیت آن است که در حال‌ حاضر ۶۵ درصد از خاک سوریه در دست دولت قرار دارد و ۲۰ تا ۲۵ درصد در اختیار کردها و مابقی آن نیز در اختیار ترکیه است. سیاست‌هایی که ترکیه در پیش گرفته است به خوبی نتوانسته است با تروریست‌ها مقابله کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: با این حال دولت سوریه روند بازسازی را در پیش گرفته است که قرار است ایران در موضوع‌های اقتصادی به سوریه به گونه‌ای کمک کند که کمک های انجام شده جهت توسعه سوریه به عنوان حق الناس در قالب پروتکل‌هایی به خزانه ملت ایران برگردد. این برای ما مهم است و این موارد را در دیدار با بشار اسد هم ذکر کردیم.

وی یادآور شد: بنده در دیدار با آقای اسد ابراز گلایه کردم که ایران در صحنه جنگ سوریه صادقانه در کنار نیروهای سوری حضور داشت، اما در حال‌ حاضر مجلس شورای اسلامی ایران از روند مناسب سازی اقتصادی و حضور ایران رضایت ندارد. پاسخ آقای اسد منصفانه بود. او تاکید کرد که ایران در راس همکاری های اقتصادی است و در همه زمینه‌ها گسترش مناسبات راهبردی پیش می‌رود، اما بورکراسی در دو کشور مانع تحقق این امر شده است. در نهایت مقرر شد که کمیته‌ مشترک بین ایران و سوریه برای پیگیری موضوعات تشکیل شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلساتش در سوریه، گفت‌: بنده ۶ جلسه با طرف‌های سوری و ۱۵ جلسه نیز با طرف های ایرانی داشتم که قرار است در اولین فرصت جلساتی هم در تهران برگزار شود. در دیدار با نخست وزیر سوریه هم موارد را صریحا بیان‌ کرده و به بررسی مسائل دو طرف و موانع پرداختیم که نخست وزیر سوریه برخی از موانع را مربوط به طرف ایرانی دانست.

وی در ادامه اضافه کرد: مقرر شد که از طریق سفیر ایران در سوریه هر هفته‌ گزارشاتی به تهران درباره موانع موجود بر سر همکاری‌های اقتصادی طرفین ارائه شود. همچنین تماس هایی با سفیر سوریه در تهران داشته باشیم و او مشکلات را بیان‌ کرده تا رفع کنیم.

فلاحت پیشه گفت‌: در این سفر دیدارهایی با نمایندگان سازمان حج و زیارت داشته است و همچنین نشست‌هایی با مسئولان مناسبات اقتصادی کشور با سوریه، مسئولان و نمایندگان بانک مرکزی، قرارگاه سازندگی خاتم، مسئولان وزارت امور خارجه و ایرانیان مقیم سوریه و مسئولان آموزشی و تربیتی و سایر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی داشته است. طبق این جلسات بزرگترین نقطه ضعف آن است که ما هنوز رایزن اقتصادی نداریم. آن هم در شرایطی که سوریه بزرگترین پروتکل خارجی را با ایران بسته است. کل نیروهای سفارت ما ۸ نفر بوده که در بین آنها رایزن اقتصادی وجود ندارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از زحمات ترکابادی، سفیر ایران در سوریه، خاطرنشان کرد: آقای ترکابادی، سفیر فعال، بزرگوار و شریفی است که پا به پای هیات‌ها فعالیت می‌کند، اما در کل ۸ نیرو دارد که مجبور شده است مسئول امور فلسطین را به عنوان مسئول اقتصادی قرار دهد و حتی خود و کارشناسان دیگر را برای کارهای اقتصادی گذاشته است.

وی با اشاره به این که «همین وضع در عراق هم مشاهده می‌شود»، در این باره توضیح داد: در شرایطی که ترکیه در عراق دو یا سه رایزن اقتصادی دارد ما تنها یک رایزن داریم و این باعث شده است که فرصت‌ها در عراق از بین برود. این مشکل هم در سوریه قابل پیش‌بینی است. لذا تعلل بیش از حد در امضای سند همکاری جامع راهبردی بین ایران و سوریه درست نیست. البته پیش نویس این سند امضا شده و قرار است که آقای جهانگیری سفری به سوریه داشته باشد، ولی باز هم به همین اندازه تعلل صحیح نمی باشد.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: قراردادهایی در زمینه برخی از میادین نفتی و گازی سوریه و اراضی کشاورزی تصویب شده است، اما عملیاتی نشده است. طرف های سوری گلایه به حقی دارند که طرف مذاکره آنها در ایران روشن نیست.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع بندی، گفت‌: در شرایط کنونی کمیسیون امنیت ملی وظیفه خود می داند که این موضوعات را پیگیری کند چون سوری ها به وضوح صحبت از جان فشانی ایرانیان می‌کنند و می‌گویند تا سه سال اول جنگ سوریه، ایرانیان به تنهایی در کنار سوری ها بودند و زمانی که تروریست‌ها تنها ۸۰۰ متر باقی‌ مانده بود که به کاخ بشار اسد برسند، ایرانیان از دمشق دفاع کرده و اجازه این کار را ندادند.

به گفته وی ایران در عرصه اقتصادی سوریه به هیچ وجه همچون عرصه مستشاری نظامی عمل نکرده است، لذا ممکن است اتفاقی که در عرصه اقتصادی عراق رخ داد به شکل بدتر در سوریه شکل گیرد. باید تصمیم اساسی در ایران گرفته شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، هیات پارلمانی ایران به ریاست فلاحت پیشه و با حضور محمد ابراهیم رضایی ، قاسم جاسمی  و محمد بیرانوندی سفری سه روزه به سوریه داشته و در جریان آن با مقامات سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۵۲۴۷۱۲:۵۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
مثل همیشه ما فرصت های بهره برداری اقتصادی رااز دست میدیم ولی در عوض........
ناشناس۷۲۵۲۵۰۱۲:۵۶:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
سستی و عدم تصمیم سازی درست از طرف ایران است و باید در همه جا عقب بمانیم.حق ایران است که بهره مند شود از فعالیتهای اقتصادی در سوریه و برای ما ایرانیان درآمد حاصل گردد.
ناشناس۷۲۵۸۸۱۱۹:۱۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
مگه سوریه پول داره که برای فعالیت های اقتصادی بده ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین