پنج اشتباه بهداشتی را بعد از ۳۰ سالگی مرتکب نشوید

گروه سلامت الف،   3971022008

کم اهمیت جلوه دادن وضعیت سلامت بعد از سن ۳۰ سالگی می تواند خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات بهداشتی را از سنین ۴۰ سالگی به بعد افزایش دهد.

در اینجا بزرگترین اشتباهات بهداشتی بعد از سن ۳۰ سالگی بیشتر معرفی شده است:

چشم پوشی از سوخت و ساز بدن

به نظر می رسد با بالارفتن سن، سوخت و ساز بدن کاهش می یابد و آنهم به دلایل مختلف از جمله ژنتیک، هورمون ها، رژیم غذایی، و ... در این میان چربی بدن بعد از سن ۳۰ سالگی رو به افزایش می رود به خصوص چربی اطراف شکم و کمر. با این حال انجام تمرینات قدرتی علاوه بر حفظ توده عضلانی، منجر به افزایش متابولیسم بدن می شود. پرهیز از غذاهای فراوری شده و اتکا بر رژیم های مبتنی بر پروتئین های بدون چربی، امگا ۳ موجود در ماهی و آجیل و همچنین تمرکز بر میزان زیادی از میوه ها و سبزیجات، بر افزایش متابولیسم بدن تاثیر دارد.

عدم غربالگری های به موقع

غربالگری مشکلات سلامتی بعد از سنین ۳۰ سالگی ضروری است از جمله فشار خون بالا و کلسترول بالا. در حالت ایده آل زنان باید غربالگری را از سن ۲۰ سالگی به بعد شروع کنند. برنامه غربالگری پانل چربی شامل کلسترول تام، ال دی ال، اچ دی ال و تری گلیسیرید ضروری است. اگر همه چیز نرمال باشد، شما نیازی به تکرار این تست ها تا ۵ سال ندارید، در غیر این صورت با مشورت پزشک یک برنامه درمانی شامل رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و در پاره ای موارد دارویی ضروری است.

پرهیز از سلامت پوست

آکنه بزرگسالان یک مشکل بهداشتی مخصوص زنان بالای ۳۰ سال است و از طریق استرس، رژیم غذایی و عوامل هورمونی خود را نشان می دهد. بزرگ ترین اشتباهات زنان برای درمان آکنه در این سنین، متوسل شدن به مواد شیمیایی طراحی شده برای پوست نوجوانان است. در عوض استفاده از پاک کننده های ملایم پوست، کرم رتینوئید و یا لوسیون ها می تواند مفید باشد. در غیر این صورت باید با متخصص پوست در تماس بود. البته استفاده از کرم های ضد آفتاب را نیز نباید فراموش کرد. آسیب های خورشید از ۳۰ سالگی به بعد باعث افزایش چین و چروکهای پوستی می شود. کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظت از خورشید حداقل ۳۰ باید برای کاهش اثرات اشعه ماوراء بنفش خورشید به طور مداوم استفاده شود.

عدم اهمیت به توده عضلانی

اگرچه ورزش های هوازی و انجام آنها برای حفظ سلامت قلب و عروق بسیار مهم است و خطر ابتلا به انواع سرطان ها و آلزایمر را کاهش می دهد اما انجام ورزش های قدرتی برای حفظ توده عضلانی را در این میان نمی توان کم اهمیت دانست. از سن ۳۰ سالگی توده عضلانی بدن به اندازه ۵ درصد کاهش می یابد. برای کمک به حفظ ماهیچه های قوی در این سنین ترکیب فعالیت های هوازی و آموزش قدرت ضروری است و باعث بازسازی و تقویت بافت عضلانی می شود.

سیگار کشیدن

جامعه سرطان آمریکا اعلام کرده که ۱۸ درصد از زنان بین سنین ۲۵ تا ۴۴ سال سیگار می کشند و این در حالی است که سیگار بر همه جنبه های سلامتی تاثیرات منفی دارد. مطالعاتی که نتایج آنها در مجله لانست و در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید، نشان داد که ترک سیگار در زنان قبل از سن ۴۰ سالگی، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های مرتبط با دخانیات را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد. بنابرای اگر هنوز سیگار می کشید و در سنین ۳۰ سالگی هستید، بهترین زمان برای استفاده از برنامه های ترک سیگار پیش روی شما است./

منبع: آوای سلامت

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین