مگر آیت الله یزدی چه گفت؟

اکبر نبوی،   3971017144 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
 مگر آیت الله یزدی چه گفت؟

1-  حتما برخی خوانندگان  به یاد دارند که بنده نسبت به نامه ی نامناسب و ناروای آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی، واکنش نشان دادم وموضع آقای یزدی را  تقبیح کردم.

اما اخیرا ایشان در باره ی دستاوردهای انقلاب اسلامی گفته است که در این چهل سال به اندازه ی چهارصد سال پیشرفت کرده ایم.


از همان ساعتی که این سخن منتشر شده، کسانی (که بعضا از آنها توقع می رود که تامل و درنگی خردمندانه و عقلانی در سخن و گفتار داشته باشند) با ادبیاتی تاسف بار به آقای یزدی تاخته و او را نواخته اند. از دسته و قبیله های چپ افراطی و نئولیبرال های تازه به دوران رسیده تا کسانی که در سرگردانی تحلیل گرفتارند و گوشه ای خِپ کرده اند تا از کسی و یا جریانی سخنی برخلاف مشهورات زمانه بشنوند و به آن بتازند. بی آنکه بدانند با چه و چرا مخالفت می کنند. و همه می دانیم که یکی از مشهورات زمانه که برساخته ی فضای هیجان ساز رسانه ای و شبکه های اجتماعی است، سیاه بینی و نکبت پراکنی و انواع عقده گشایی ها علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. هرچه سیاه بین تر، روشنفکرتر.!


منطقا می توان با بسیاری از مواضع فکری و رویکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آیت الله یزدی همراه و همداستان نبود و آنها را تخطئه کرد اما چرا باید با لجاجتی کودکانه و از موضعی «خودروشنفکر» پندار با سخن حق و درست او مخالفت شود؟

2-  بنیاد سخن آیت الله یزدی که بسیار درست است، اشاره به پیشرفت های شگرف و شگفتی است که در سالهای پس از انقلاب اسلامی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، هنری، نظامی، آموزشی و ورزشی، با همت و تلاش مردم و نخبگان و عالمان علوم مختلف و هنرمندان و فرهنگیان و مسوولان امین و خادم و ... بدست آمده است. در کنار این همه، فقر و فساد و رانت و تبعیض و فحشا و اختلاس و ربا و ویژه خواری و آپارتاید سیاسی و پدیده ی منحوس و تحریف شده ی آقازادگی هم هست.

خب، مگر انسان عاقلی پیدا می شود تا این پدیده های شوم و زشت و بدترکیب و اهریمنی را نادیده انگارد و صرفا سالهای پس از انقلاب را یکدست سپید و روشن وآبی ببیند و تفسیر و تحلیل کند؟

و مگر خردمندی یافت می شود که خال ها و لک و پیس های مشمئز کننده را بر چهره و سیمای جامعه نبیند؟ بنا نبوده که این پدیده های زشت که در تقابل با جوهره ی انقلاب اسلامی است در گستره ای ناباور، جلوه بفروشد؟

حتما همینطور است و همگان از حضور سرطانی این وضعیت ناخرسندیم و مشاهده ی آن به شدت آزارمان می دهد. و باید تا بکوشیم ریشه اش را از بیخ و بن برکنیم و جامعه را از شرشان ایمن بداریم.


اما همه ی اینها چه ارتباطی به پیشرفت ها و فتح قله های بزرگ دارد؟ بنده از سال 1365 که نوشتن جدی و حرفه ای را در مطبوعات و رسانه ها آغاز کرده ام، همواره و پیوسته در نقد و رد و طرد پدیده های شوم اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و برای تحقق عدالت اجتماعی قلم زده، هشدار داده، و از همان زمان تاکنون بر این مشی و شیوه و سلوک بوده ام. اما در همه ی این سالها، تعالی ها و بالندگی ها و شکوفایی ها را نیز با شوق و لذت به تماشا نشسته ام. و موتور پیشران جامعه را هم دیده ام که حتی فارغ از اصحاب قدرت سیاسی و اقتصادی، می توفد و پیش می رود.


3- بارها نوشته و گفته ام که اگر جامعه را به عنوان یک پیکره و یک ارگانیزم زنده، در نمای درشت (کلوزآپ) ببینیم، و بر آن پایه وضعیت اش را تحلیل کنیم، توسعه نیافتگی فرهنگی و اجتماعی خود را نشان داده ایم و صفت و خصلت جهان سومی خود را فریاد کرده ایم.


پدیده های فردی و اجتماعی را باید در نمای متوسط (مدیوم) تا باز (لانگ) ببینیم تا بتوانیم به تحلیل و تفسیر و دریافتی واقعی و خردمندانه برسیم. بر چهره ی جامعه ایرانی، هم خال لبی زیبا و ابروانی خیره کننده و پیشانی یی بلند و روشن دیده می شود و هم لکه یا لکه هایی سیاه. آنها که این چهره را در نمای نزدیک می بینند، یکی از این دو وضعیت از چشم شان پنهان می ماند. یا خال لب زیبا، یا ابروان دلبربا را می بینند و یا لکه های سیاه و حال برهم زن را. در نتیجه داوری و قضاوت شان، ناقص، غیرواقعی و مضحک می شود چرا که یا فقط زیبایی و روشنایی می بینند یا زشتی و سیاهی.


این گروه در زمره ی کسانی اند که به تعبیر مولوی در شبی تاریک، به اندام های فیل دست می ساییدند و هر کدام بر پایه ی آن بخش از پیکره فیل که لمس می کردند، قضاوت خود را ابراز می کردند. یک می گفت ستون است، دیگری می گفت ناودان است و ...


 سخن پایانی اینکه، پیوسته نق زدن و سیاه دیدن و چشم بستن بر روشنی های جامعه، ممکن است از میان ناآگاهان و گروه های هیجان زده و حتی بعضا ضد ملی، برای ما لایک و هوادار دست و پا کند، اما الزاما ما را در زمره ی آگاهان و خیرخواهان و روشنفکران جامعه قرار نمی دهد. لایک ها و هوادارانِ فضای مجازی و رسانه ای، به معنای درستی مواضع ما و حقیقت خواهی و واقع گرایی و تمنای ما برای اصلاح امور نیست.

*کاش از فرهنگ جهان سومی فاصله بگیریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۲۰۲۲۱۷:۳۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
نویسنده ی محترم : مردم بیکار هستند شما می دانی بیکاری چیست ؟؟ تورم و گرانی و فقر پدر مردم را در اورده شما ایران را با چهل سال پیش ترکیه و امارات مقایسه کن چرا اعتبار پاسپورت ما این شکلیه ؟؟ هوا - آب - خاک - برنج - میوه - سبزی - لبنیات - پارازیت و..... نگران آلودگی کدام نباشیم ؟؟ ما نگران آینده ی خود هستیم نگران آینده ی بچه هایمان هستیم داریم به میان سالی نزدیک می شویم نه کار درست حسابی داریم نه سر پناه از کجا معلوم با این همه تلاش و زحمت در دوران پیری خوار و سربار نشویم ؟؟
ناشناس۷۱۲۰۲۹۱۷:۳۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
خائنین و مزدوران از پیشرفت کشور می ترسن چون نون این جماعت در زمین گیر شدن کشور است
وهاب۷۱۲۰۵۸۱۸:۰۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
انقده ماخوبییییم که نگو
ناشناس۷۱۲۱۱۷۱۹:۰۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
ببینید اول بای معیارها را بیان کرد بعد گفت ایا پیشرفت کرده ایم یا نه در مورد پیشفت صنعتی که وضع مشخصه دوستان کارخانه ها را مصادره و ورشکست کدند و الان هم صنعت خوابیده من نمیدونم نظر ایشون چه بوده
محسن۷۱۲۱۲۰۱۹:۰۳:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آقای نویسنده همانطور که خودتان فرمودید باید قوت ها را در کنار ضعف ها دید (تا جهان سومی نباشیم!). آیا آقای یزدی و دیگرانی مثل شما ضعف ها و اشکالات را هم می بینید و می گویید؟ آ
ناشناس۷۱۲۱۲۹۱۹:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
پدربیامرز ، از کدوم پیشرفت حرف میزنی؟! ما از فردای خود مطمئن نیستیم ، لابد از پیشرفت زیادی است ! مردم آنچه را می بینند باور می کنند نه ادعاهای تکراری مسئولین را
ناشناس۷۱۲۱۷۳۱۹:۴۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اشتباه ایشان این است که نسنجیده سخن میگویند، در زمانی که فشارهای اقتصادی آنقدر بر بخش بزرگی از جامعه گسترده است که دیگر کسی (عموم مردم گرفتار ،نه بخشی که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی مصونیت دارند) برایش فرق ندارد که مثلا تکنولوژی ساخت اف 35 را داشته باشیم ، سخن گفتن از پیشرفت ، مثل خنجر می ماند. در ثانی وقتی هنوز بعد از 40 سال مناطق فوق محروم داریم ( در کنار مناطق پیشرفته) ، نشان دهنده غلط بودن شیوه رشد است و از همه بدتر ادعای پیشرفتی است که برای عموم مردم قابل درک و لمس نیست زیرا مقایسه صحیح باید با کشورهای مشابه در 40 سال گذشته باشد نه مقایسه خودمان با 40 سال پیش همه میدانیم که ما پیشرفت داشته ایم اما بطور نا متوازن بوده و همین عدم توازن باعث از بین رفتن بسیاری از ظرفیت ها شده، بنابراین غلو کردن در میزان پیشرفت نشان دهنده صداقت در گفتار نیست.
توپانی۷۱۲۲۰۶۲۰:۲۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حضرت آیت الله یزدی فردی عالم وفاضل وسیاست مداری کارکشته هستند.خداوندحفظشان نماید.
ناشناس۷۱۲۲۶۷۲۱:۳۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
شیر مادرت حلالت
ناشناس۷۱۲۳۶۲۲۳:۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
چرا مردم از این حرفها گله نکنند؟ فقر و فاقه کشور را گرفته، هر روز در مسیر کارم تعداد بیشتری از فقرا را می بینم که در سطل آشغال دنبال غذا می گردند، تعداد معتادان وطن بی نهایت شده، بیکاری نابودمان کرده، نزول بانکی کمر اقتصاد و مردم را شکسته، بی تقوایی و بی عملی به دین در حالت اتفجار قرار گرفته، باز هم بشمرم این همه پیشرفت را؟ به خدا من هم مسلمانم هم دلم برای وطنم می سوزد.
ناشناس۷۱۲۳۶۳۲۳:۱۶:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اگر ما به اندازه چهار صد سال پیشرفت کردیم لابد کره جنوبی و ترکیه و حتا همین امارات که چهل سال پیش عقبتر از کشور ما بوده اند درین مدت به اندازه چهار هزارسال پیشرفت کردند ! واقع بین باشیم .
ناشناس۷۱۲۳۶۹۲۳:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
ایا نتیجه این پیشرفت را مردم بایددر زندگی وشهرشان لمس کنند یاخیر؟
ناشناس۷۱۲۳۷۷۲۳:۴۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
جناب نبوی کوردلان نمی توانند دست آوردهای نظام اسلامی را که بعد از سال 57 به دست آمده را ببینند چون اینان از حقیقت بیزارند بنا بر این سخن گفتن با این جماعت آب در هاون کوبیدن است.
علی۷۱۲۴۱۵۰۰:۳۰:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
جز در حوزه نظامی در هیچ حوزه دیگه ای پیشرفت نداشتیم
احسان۷۱۲۴۸۴۰۴:۴۷:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
شما چند تا از دستاوردهای مهم رو بگو
ناشناس۷۱۲۵۸۴۰۸:۲۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
وقتی مرجعی یا مسئولی صحبتی می کند بر اساس آمار و مدارکی باید باشد . "ما در این 40 سال اندازه 400 سال پیشرفت کرده ایم " خب در چه زمینه ای ؟ بر اساس چه آماری ؟
majid r۷۱۲۶۷۲۰۹:۲۰:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
حقیقت این است که 90 درصد افراد جامعه معیار پیشرفت کشور را پیشرفت و یا پسرفت زندگی خود می بینند. مثلا اینکه تولید فولاد و پتروشیمی و پزشکی و نظامی و .... چند ده برابر شده برایشان مهم نیست. مردم ایران زیر بمباران اخبار منفی قرار دارند و اساسا مغز قدرت تحلیل خودش را از دست می دهد. اینکه فردی 40 سال گذشته ایران را با ترکیه و کره جنوبی و... مقایسه می کند در شرایطی که طی 40 سال پیش ما با یک جنگ 8 ساله و تحریم گوناگون مواجه بوده ایم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین