با ادبیات امروز نمی‌توان درباره جنگ دیروز قضاوت کرد

امید حسینی، گروه تعاملی الف،   3971009073 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
با ادبیات امروز نمی‌توان درباره جنگ دیروز قضاوت کرد

تحلیل جنگ با منطق امروز کار درستی نیست. آن روزها شعار و منطق و گفتمان حاکم این بود که چه بکشیم چه کشته شویم، پیروزیم. این یک شعار ساده نبود. ارگانهای تبلیغی جنگ و نظام این را به عنوان شعار نهضت حسینی تبلیغ می‌کردند. اصلا فلسفه شهادت همین بود. جوانهای مملکت هم در چارچوب این منطق نفس می‌کشیدند و با همین نگاه به سوی شهادت می‌شتافتند. در سرودها و سخنرانی‌ها و وصایا هم به خانواده شهدا و بچه‌های شهید توصیه می‌شد که گریه نکنید تا دشمن‌شاد نشویم.

آن روزها خبری از شکست نبود. ما همیشه پیروز بودیم و مارش نظامی را هم همیشه علامت پیروزی می‌دانستیم. حتی شکست را هم عدم فتح تعبیر می‌کردیم. حاج همت را سردار خیبر لقب دادیم و سالهای سال فکر می‌کردیم که در آن عملیات، پدر عراق را درآورده‌ایم ولی بعدها فهمیدیم که نه، آنچنان هم پیروز میدان نبوده‌ایم. کلی تلفات دادیم، از جمله چند فرمانده ارشد.

جنگ ناگفته‌ها و ناشنیده‌های زیادی دارد و سوالات زیادی هم می‌شود درباره‌‌اش پرسید. چه درباره اصل وقوع جنگ و اینکه آیا می‌شد یا نمی‌شد مانعش شد؟ چه ادامه جنگ و چه درباره اشتباهات و شکست‌ها. نقد و بررسی اینها هم ایرادی ندارد ولی انصافا سخت است که شرایط آن‌روز را درست تحلیل کنیم.

طبیعی است که بعد از گذشت سالها با کنارهم گذاشتن اسناد و مدارک خیلی راحت می‌شود درباره همه‌چیز قضاوت کرد ولی این قضاوت‌ها و نتایج حاصل از آن، ناشی از شرایط جنگی و بحرانی کشور نیستند. طبعا امروز ایرادات و اشکالات، بیشتر به چشم می‌آید، ایراداتی که شاید در همان زمان اصلا ایراد نبودند و یا نهایتا یک اختلاف‌نظر بودند.

به نظرم گیر دادن بیش از حد به #محسن_رضایی و متهم کردنش به کشتن جوانان ایرانی، ناجوانمردانه است. حتی اگر او در اظهارنظرهایش مطالبی را بیان کند که با روح و روان آدمها بازی کند. خود محسن رضایی سرباز یک تفکر و گفتمان بود و سعی داشت در چارچوب همان گفتمان خدمت کند. رضایی در زمانی فرمانده نظامی بود که در آن شرایط بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات‌های ما هم تصور درستی از دنیا و روابط بین‌الملل نداشتند. حالا منصفانه نیست که بار همه اشتباهات را متوجه او کنیم.

البته قطعا ادبیات و شیوه پرداختن رضایی به خاطرات جنگ، در بروز سوءتفاهمات نقش دارد. یکی از ایرادهای بزرگ او این است که گرفتار فضای مجازی شده و حواسش نیست که ادبیات این دوره با دهه شصت فرق بسیاری دارد. حالا آدمهای مختلفی به سراغ اسناد و خاطرات جنگ می‌روند (گاهی بدون توجه به شرایط و مقتضیات و گفتمان آن روز) و ایرادات و اشکالات و اشتباهاتی را پیدا و در فضای مجازی منتشر می‌کنند. طبعا محسن رضایی اگر پاسخ درست و مناسبی برای این‌گونه شبهات دارد، باید با همین شیوه جواب بدهد وگرنه فقط به شبهات بیشتر دامن می‌زند.

#جعفر_شیرعلی‌نیا، یکی از افرادی است که در سال‌های اخیر پژوهش‌های مختلفی درباره جنگ داشته اما یک ایراد کار او این است که تحلیل جنگ را بیش از حد به دعوای عامیانه و مجازی تبدیل کرده است. شیرعلی‌نیا برای تهیه دایره‌المعارف مصور جنگ، انصافا زحمت زیادی کشیده و کتابش ارزشمند است ولی خود او هم بعد از شهرت، هر از گاهی نکته‌ای را به عنوان ناگفته‌های جنگ منتشر می‌کند که بیشتر شبیه کارهای ژورنالیستی است. کار ژورنالیستی منطق، ادبیات و تبعات خودش را دارد اما تحلیل جنگ، شبیه تحلیل دعواهای جناحی و سیاسی نیست که نگران تبعاتش نباشیم.

ما حتی اگر منتقد و مخالف جنگ هم باشیم، در نقد عملکرد مسئولان و فرماندهان، باید خیلی چیزها را درنظر بگیریم. مخصوصا خانواده شهدا و نسل‌هایی که جنگ را ندیده و هیچ تصوری هم از آن ندارند. این دعواهای مجازی چه دستاوردی برای آنها دارد و چه چیزی گیرشان می‌آید؟ چه ایرادی داشت که آقای شیرعلی‌نیا مثل کتاب خوبش، باز هم اثری پژوهشی ارائه و یا در میزگردی و مصاحبه‌ای با فرماندهان جنگ، این مسایل را بهتر و دقیق‌تر بررسی می‌کرد و سپس همه نظرات موافق و مخالف را در اختیار مردم قرار می‌داد؟

من منکر اشتباهات محسن رضایی مخصوصا در توییت‌های اخیرش نیستم ولی انصافا این نگاه صفر و صدی به آدم‌ها آن‌هم در موضوع جنگ و دفاع مقدس اشتباه است. همین آقای شیرعلی‌نیا در کتاب دایره المعارف جنگ، به جلسات و نظرات مختلف و نیز به زحمات و طرح‌های گوناگون محسن رضایی از جمله فتح فاو اشاره کرده. حالا چرا باید جوری ماجراها را تعریف کند که کل شکست‌ها و اشتباهات جنگ، متوجه یک نفر باشد؟ آنهم بدون اشاره به کلیت، حاکمیت، گفتمان و شرایطی که منجر به چنان تصمیم‌هایی می‌شد.

اشکال کار این است که ما داریم با منطق و ادبیات امروز درباره جنگ دیروز حرف می‌زنیم، آنهم در دنیای مجازی، بدون توجه به منطق و ادبیات همان روز و متاسفانه به دلایل مختلف جناحی و سیاسی داریم یکی را قربانی می‌کنیم. هرچند خود او هم در قربانی شدنش نقش دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۹۸۳۴۵۱۱:۰۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۹
همین حرفی که رضایی زده ، در خاطرات مرحوم هاشمی صفحه ۲۹۸ امده .... چرا حمله به رضایی؟!
سیروس۶۹۸۵۲۶۱۲:۱۵:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
محسن رضایی از دولت مورد حمایت هاشمی بهتر عمل کرد محسن بی خطا نبود ولی صدام را بیرون انداخت اما حسن هم باج داد و هم اقتصاد و روان خانواده ها را از هم پاشید کمی تامل
ناشناس۶۹۸۶۰۲۱۲:۵۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۹
شما یک ملت رو که هزینه های وحشتناکی بابت 8 سال جنگ داد هزاران نفری که کشته شدن میلیاردها دلاری که سوخت شد هزاران نفری که معلول و شیمیایی شدن و ... همه رو نادیده میگیری جهان بدون افراد خودشیفیه و پاچه خوارانشون جای بهتری هست .
ناشناس۶۹۸۶۶۵۱۳:۲۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۹
جنگ بعد فتح خرمشهر می تونست تموم بشه چرا تموم نشد ؟؟ کمی تامل ؟؟
ناشناس۶۹۹۰۵۸۱۶:۲۵:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۹
چون باید به صلح میرسیدیم نه آتش بس
فرناز۶۹۸۶۹۶۱۳:۳۴:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
آقا سیروس طبق چه فرمولی همه پیروزی های زمان جنگ رو به نام آقای محسن رضایی فاکتور می کنید و ایشان را مبرا از اشتباه می دانید؟!
علی۶۹۸۵۷۹۱۲:۳۹:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
مشکل از آقای رضایی نیست،مشکل اینه که برخلاف مابقی دنیا ما مسئول متخصص سرکار نداریم و داریم تاوانشو با خون میدیم و هنوز ادامه هم دارد،تولید پراید سالیانه چقدر کشته میده؟ واقعا ما تخصص تولید بهتر از پراید با هزینه کمتر رو نداریم؟؟؟!!!
ناشناس۶۹۸۳۵۳۱۱:۱۲:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
بعد از این که همه یه دوستی داشتند که مریض بود و بعد برجام داروهاش به وفور یافت شد !! یا یه دایی داشتند که تو بانک مرکزیه و‌ می بینه که نقل و انتقال پول و سوییفت روان شده !!!.. حالا هم همه یه رفیق داشتند که تو کربلای ۴ ، قربانی شده !!
حججی۶۹۸۳۵۶۱۱:۱۳:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
18000 نفر رو به کشتن دادین اخه
منتظر جواب۶۹۸۴۹۸۱۲:۰۰:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
18000 نفر شهید میشوند ؛ 1 نفر زنده میماند !!!! این گیر دادن است ؟!
ناشناس۶۹۸۳۶۶۱۱:۱۶:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۹
آدم عاقل شکست رو شکست میدونه پیروزی رو پیروزی تا برای آینده درس نیکو یادگار بذاره نه اینکه برای آیندگان توهم پیروزی حتی با وجود شکست!
ناشناس۶۹۸۴۹۹۱۲:۰۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
آفرین
ناشناس۶۹۸۶۳۴۱۳:۰۵:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
اتفاقا همون جا هم نوشته فرماندهان زمان شروع عملیات را خبر نداده بودند و بعد از آغاز حمله هاشمی را در جریان گذاشته اند.
ناشناس۶۹۸۳۶۷۱۱:۱۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
"گیر دادن بیش از حد به محسن رضایی ناجوانمردانه است" شما همیشه باید به افکار عمومی پاسخگو باشید.
ناشناس۶۹۸۳۶۹۱۱:۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
یکسری رفتن خالصانه بدون هیج امکاناتی و دست خالی جنگیدند سی سال بعد یک عده به خون خواهی و عشق غرب و وطن فروشی شدن کاسه داغتر از اش و روضه می خوانند یکی نیست به این وطن فروشان تا ه به دوران رسیده بگه تو برو تو صف سفارت برای پناهندگی به تو چه
آریابان۶۹۸۵۳۹۱۲:۱۹:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۹
واقعا چقدر جاشون خالیه ، همونهائیکه حتی دست هاشون خالی بود دیگه چه برسه به القاب و درجه و مقام و ..... !!!!!!. واقعا جای اونهائیکه نهایت احترام (البته صادقانه و صمیمیانه) را فقط در لقبِ "برادر" پذیرا بودند و بر می تابیدند و نه بیش از آنرا ؛ نسل امروز ما که جز "رانت" و " آقا-زادگی" ، "خویش-خواهی" و "خویشان-سالاری" و .... را ندیده ، واقعا چقدر بیگانه است با آن حال و هوای "خود-نبینی" ، از "خود-گذشتگی" و .....
ناشناس۶۹۹۲۷۹۱۸:۰۵:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۹
قضیه مثل جز زدن برای پیاده روی اربعین کسایی که عاشق آنتالیا و درخت کریسمسن
ناشناس۶۹۸۳۷۸۱۱:۱۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
من هم قبول دارم ولی وقتی انسان استباه و تقصیر را به گردن نگیردو فقط در صدد توجیه باشد دامنه بحث و چالشها بیشتر میشود بهتر بود ایشان در قالب خاطرات خود به مرور خوب و بد و بایدها و نبایدها می پرداخت قبل از انکه دیگران انها را از پستوها بیرون بکشند.
ناشناس۶۹۸۳۹۲۱۱:۲۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
شما که اوضاع همان موقع رو ترسیم میکنی و سعی داری قضاوتی منصفانه بشود، نظرت در مورد گفته های شهید باقری چیه؟
راوی روایت ها۶۹۸۴۰۰۱۱:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
مشخص شدن اینکه چرا ایشون در عملیات کربلای 4 در کنار رزمندگان غواص حضور نداشته گیر دادن نیست ! نسل جدید به دنبال پاسخ این سئولات است
سعید۶۹۸۸۰۰۱۴:۲۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
نسل جدید عزیز فرمانده که نمیره داخل آب.... توی قرار گاه میمونه عملیات را فرماندهی میکنه ده ها عملیات موفق چند عملیات هم شکست... این فانون جنگه نمیشه در همه عملیات ها پیروز بود قدرت و یک فرمانده را با جمع پیروزی ها و شکست هاش می سنجند نه یک یا دو عملیات اونم در مجامع تخصصی نظامی
ناشناس۶۹۸۴۰۳۱۱:۲۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
باید مشخص گردد در کربلای 4 فریب خوردیم یا فریب دادیم !
عمار عمار - یاسر۶۹۸۴۷۵۱۱:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۹
باید مشخص شود که ایشان هنگام عملیات کجا حضور داشته اند ؟
ناشناس۶۹۸۴۰۵۱۱:۲۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
زمان خوبی برای این بحث ها نیست نزدیک دهه فجر و چهلمین سال پیروزی انقلاب و جشن شکست آمریکا و داعش در منطقه را کم رنگ می کند به فرض اینکه آقای رضایی چنین خطایی هم کرده باشد باید بصورت سرپوشیده رسیدگی شود. شاید هم دشمنان از ایشان بیشتر ضربه دیدن که حالا به این شکل انتقام می گیرند از خدا می خوام اینطوری که میگویند نباشد چون خیلی احساس بدیه که یه فرمانده بزرگی بد عمل کرده باشه
ناشناس۶۹۸۷۹۸۱۴:۲۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۹
دائم خطا ها را چشم بپوشیم و گیر ندهیم تا جشن پیروزی پر رنگ باشد، شاید باید چشم ها را باز کرد و آنگاه واقعگرایانه و نه شعار گونه، اگر چیزی شایسته جشن گرفتن است، جشنش را گرفت و گر نه عبرتش را!
ناشناس۶۹۸۴۰۷۱۱:۲۵:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
آخه چی جوری میشه 1200 کشته بدیم اونوقت بگیم دشمن رو فریب دادیم !!!!!
پاسخگو۶۹۸۴۰۹۱۱:۲۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۹
طبق نظر رهبری همه مسولان در مقابل مردم باید پاسخگو باشند. لذا ایشان باید پاسخ بدهد.
ناشناس۶۹۸۴۱۱۱۱:۲۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۹
خیلی ها باید شفاف سازی کنند در مورد خیلی از مسائل مربوط به جنگ
ناشناس۶۹۸۴۱۳۱۱:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
خودشون اینطور ی گفته کسی کاری نداشته
ناشناس۶۹۸۴۲۱۱۱:۲۹:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۹
مقصر خودشه چرا باید با فیلتر شکن بره توی توئیتر آخه جای تفسیر جنگ توی توئیتره ؟! آخه تو دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هستی
ناشناس۶۹۸۴۲۶۱۱:۳۰:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
خودش شروع کرد.!
ناشناس۶۹۸۴۳۲۱۱:۳۲:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
گیر دادن نیست . انتقاده باید از عملکردش انتقاد کرد این آقا زمان عملیات فرمانده بوده و باید پاسخگوی این تعداد کشته باشه
ناشناس۶۹۸۴۳۴۱۱:۳۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۹
مشکل اینجاست که افراد نمیدانند کی باید ار صحنه سیاسی کنار بروند.
علی۶۹۸۴۳۵۱۱:۳۲:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
بله تا حدودی میشه گفت غیرمنصفانه است،ولی ما از اول انقلاب تا الان تاوان عدم تخصص مسئولان رو سخت و با خون داده ایم، نمونه بارز و علنی اون رو میشه پراید عنوان کرد که به راحتی توسط دانش امروز متخصصان ما میشود جایگزین بهتری با قیمت بهتر ساخت منتها مشکل اینه مسئول ما متخصص نیست.تمام
رضا۶۹۸۴۳۷۱۱:۳۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
ایشان باید تمرین سکوت کنند
ناشناس۶۹۸۴۴۰۱۱:۳۶:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
لاشخورهای فضای مجازی کارشون حمله به مقدسات ماست
ناشناس۶۹۸۴۶۶۱۱:۴۶:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
برادر چرا توهین میکنی با این کارت میخواهی دشمن تراشی کنی وقتی میشود مودبانه جواب داد مگر انکه منظور دیگری داشته باشی
ناشناس۶۹۸۸۰۶۱۴:۲۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
اگر مقدساتت را با مقدسات قرآن منطبق کنی، آنوقت دچار گناه فحاشی نمی شوی!
ناشناس۶۹۸۴۷۴۱۱:۴۹:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
الان به مقدسات حمله شده ؟؟ حالت بده هاااا !
ناشناس۶۹۸۴۹۲۱۱:۵۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۹
جنگ مقدسات شماست ؟؟
ناشناس۶۹۸۴۴۴۱۱:۳۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
ایشان خودشان دوست دارند همیشه در رسانه مطرح باشند
شاهرخ۶۹۸۴۴۵۱۱:۳۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۹
نگاه منصفانه نگارنده عزیز زمانی بوجود میاد که از عقل فرمان بگیره و زمانی که با سیاست آمیخته بشه از نگاه نگارنده.کاملا منطقی به نظر میاد ..ولی فکر نمی کنم از مادران و پدران وبرادران و فرزندانه شهیدی که هنوز جنازه شهداشون رو تحویل نگرفته اند و تعدادشون در حد بسیار وسیعی هست بشه انتظار نگاه منصفانه عقلانی و سیاسی داشته باشیم.....ضمنا حتی از نگاه شنونده خارج از گود بکار بردن کلمه فریب عملیاتی برای عملیاتی که چندین هزار شهید داده و عملیات بعدی که به همان اندازه شهید داده چطور میشه توجیه پذیر باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ا
وحید۶۹۸۴۴۶۱۱:۳۸:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
موقعی که محسن رضایی، حاج محسن یا برادر محسن بود برای هر عملیات و تهیه طرح های مختلف آن تا خط مقدم و حتی اطلاعات و عملیات از مواضع دشمن جلو میومد و حال که دکتر شده ناشیانه خودش را زیر سوال می بره البته میدانی هم درست می کنه برای حمله های سیاسی، عده‌ای اون رو دستیار مرحوم هاشمی تا پایان عمرش می دونن و عده‌ای بخاطر نظرات انتقادی اخیر مجمع در fetf به وی و دیگران حمله می کنند!
ناشناس۶۹۸۴۵۱۱۱:۴۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۹
در زمان جنگ با روش آزمون و خطا بسیاری از هموطنان جان خود را از دست دادن.انتظار میرفت اداره امور کشور بعد از جنگ با عقلانیت پیش برود اما متاسفانه روش منفعت طلبی خطرناک روش اداره کشور شد که مصادیق آن قابل مشاهده است.
ناشناس۶۹۸۵۴۷۱۲:۲۴:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۹
آفرین جناب امید حسینی! بسیار متین، زیبا، و منصفانه نوشتید. من که شخصاً لذت بردم. خوب است همه ما دست کم پیش خود و خدای خود تمرین منصفانه نوشتن و منصفانه گفتن کنیم. حتماً خیلی از مشکلاتمان اگر برطرف هم نشود دست کم کاهش می‌یابد.
ali۶۹۸۶۲۷۱۳:۰۰:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
کاش این دوستانی که اظهار نظردارن یک مقدار به اقتضای شرایط صحبت کنند. اینکه طی هشت سال جنگ مردم با خیال راحت به تمام امورات زندگیشون بصورعادی می پرداختند به دلیل همون روحیه شهادت طلبی بود. من اون زمان دوران راهنمایی و دبیرستان را طی کردم . بسیاری از همکلاسان در سنین 14 تا 15 سالگی به جبهه رفتند و شهید و مجروح شدند. رفتن به جنگ ارزوی همه ما بود و کسی از مرگ نمی ترسید و تصور نمیکنم هیچکس از دفاع از وطنش پشیمان باشه . بهتره ارزشهایی زمان جنگ به پای سیاست بازی و منافع فردی هزینه نشه . فارغ از منشا و حاشیه ها اون هشت سال نقطه عطف تاریخ ماست . همه ما حداقل از ورود اعراب و مغول به سرزمین ایران شرمساریم . لطفا به عظمت کاری که همه در جنگ کردن اعم از بسیجی ساده و فرماندهان و مردم کردند احترام بزاریم
اکرمی-۶۹۸۶۸۱۱۳:۲۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
باسلام -بسیار منصفانه بود -متشکرم
ناشناس۶۹۸۷۴۴۱۴:۰۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۹
با دست فرمون شما که عهدنامه گلستان و ترکمنچای وتالبوت و کاپیتالاسیون و... هن حله دیگه چون اونها هم باتوجه به ادبیات وشرایط زمان خودشون بودند
ناشناس۶۹۸۹۴۲۱۵:۲۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۹
جنگ در سال 60 داشت تموم میشد ببینید چه کسی جنگ را لفت داده و تلفات کربلای 5 رو هم برید ببینید عددش چقدر بوده
ناشناس۶۹۹۲۸۷۱۸:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
اصلا جنگ شروع شده بود؟!؟! فک کنم چند وقت دیگه ما شروع کننده جنگ میشیم. کلا در هر حال ما بدهکاریم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین