معمای تله کابین دانشگاه علوم و تحقیقات

گروه اجتماعی الف،   3971006051

آخرین بار، شهریور امسال بود که سرپرست اداره املاک و مستغلات دانشگاه آزاد از بهره برداری تله‌کابین این دانشگاه در واحد علوم و تحقیقات خبر داد. تله کابینی که به ادعای برخی افراد اگر به بهره بردای رسیده بود، شاید اتفاق تلخ واژگونی اتوبوس و مرگ 10 جوان دانشجو رخ نمی داد.

روزنامه قانون: آخرین بار، شهریور امسال بود که سرپرست اداره املاک و مستغلات دانشگاه آزاد از بهره برداری تله‌کابین این دانشگاه در واحد علوم و تحقیقات خبر داد. تله کابینی که به ادعای برخی افراد اگر به بهره بردای رسیده بود، شاید اتفاق تلخ واژگونی اتوبوس و مرگ 10 جوان دانشجو رخ نمی داد.

«محسن هاشمی رفسنجانی» پس از آنکه در رقابت با «محمدباقر قالیباف» در انتخابات شهردار تهران در سال 92 به ساختمان شهرداری راه نیافت، راهی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت عمرانی این دانشگاه شد تا طرح‌های فنی و توسعه‌ای دانشگاه را به شکل جدی‌تری به نتیجه برساند. یکی از این طرح‌ها، احداث تله کابین در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بود که ساخت آن اتفاقی مهم برای دانشجویان این واحد دانشگاهی محسوب می‌شد.

هاشمی در سال 93 درباره این طرح گفته بود: استفاده از تله کابین در این واحد به تصویب هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی رسیده است، تصمیمی که با بررسی راه‌های مختلف جابه‌جایی درون واحد گرفته شده است. ما سه نقطه تمرکز در واحد علوم و تحقیقات داریم که ایستگاه‌های تله کابین خواهد بود. نقشه مسیر تله کابین هم نهایی شده است. بعد از انعقاد قرارداد پیمانکار طرح، حدود یک سال طول خواهد کشید که این طرح به انجام برسد.

بر اساس طرح دانشگاه آزاد، مسافت در حدود هفت کیلومتری کوهستانی و خطرناک واحد علوم وتحقیقات با احداث یک سامانه حمل ونقل کابلی به کمتر از یک چهارم مسیر، یعنی ۱۸۰۰ متر و ۴ ایستگاه در مکان‌های دانشجویی، کاهش پیدا می‌کرد و یک سیستم حمل ونقل سریع، ایمن، سازگار با محیط زیست و مدرن برای جابه‌جایی دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد ایجاد می‌شد. د

ر این طرح با محاسبه هزینه جابه‌جایی دانشجویان با اتوبوس، اتلاف وقت، سوخت و درآمدزایی تله‌کابین در روز‌های تعطیل برای کوهنوردی وگردشگری شهروندان تهرانی، بازگشت سرمایه این سیستم برای دانشگاه آزاد با احداث تله‌کابین در کمتر از سه سال پیش بینی شده بود. با تصویب این طرح در دانشگاه آزاد، مناقصه‌ای بین المللی در سال ۱۳۹۳ برگزار شد و دوپل مایر معتبرترین سازنده تله کابین در جهان و شرکت تام ایران خودرو به عنوان تامین‌کننده تجهیزات این سامانه انتخاب شدند.

به این ترتیب، عملیات اجرایی طرح در سال ۱۳۹۴ آغاز شد تا تله‌کابینی با ظرفیت ۷۲ کابین هشت نفره مدرن که امکان جابه‌جایی چهار هزار نفر را در هرساعت به‌صورت رفت و برگشت ظرف ده دقیقه فراهم می‌آورد، جایگزین اتوبوس‌ها شود. در تابستان سال ۱۳۹۵ تمامی تجهیزات سامانه حمل ونقل کابلی واحد علوم و تحقیقات وارد کشور و از نظر تجهیزاتی تکمیل شده ومورد تست قرار گرفته بود و پیشرفت پروژه به حدود ۸۰ درصد رسیده بود و می‌توانست ظرف سه ماه راه اندازی شود، اما با تغییر مدیریتی دانشگاه آزاد این پروژه متوقف شد و همچنان پس از گذشت سی ماه متوقف و تجهیزات مدرن آن، در انبار واحد علوم وتحقیقات رها شده است.

چرا تله کابین افتتاح نشد؟

برخی از مشکلات مالی برای تکمیل تله کابین سخن گفته، برخی دیگر پولی بودن استفاده از تله‌کابین برای دانشجویان و مخالفت دانشجویان با آن را علت آوردند اما مسئولانی از دانشگاه نیز شکایت سازمان‌های متولی منابع طبیعی را دلیل عدم بهره‌برداری از این طرح مهم قلمداد کردند. در همین رابطه «صالح اسکندری» رییس سازمان رسانه های دانشگاه آزاد در حساب کاربری توییتری خود نوشت: تصادف اتوبوس حامل دانشجویان برای خانواده دانشگاه آزاد بسیار غم انگیز بود. «برخی به جای تسلیت زخم زبان می زنند.

آن‌هم به خاطر تله کابینی که با شکایت کیفری یک سازمان متولی منابع طبیعی و ایرادات فنی متوقف است. البته انتقال ۴۰ هزار دانشجو با تله کابین غیر ممکن است». در پیگیری علت عدم بهره برداری از تله کابین دانشگاه اما سراغ «اقبال شاکری» سرپرست مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی که چند ماه قبل از بهره برداری تله کابین در شهریور خبر داده بود رفتیم. او در گفت وگو با «قانون» با بیان اینکه عدم بهره برداری از تله کابین دانشگاه دلایلی که تاکنون مطرح شده است ، نیست اظهارداشت: البته در بیان جزییات قرار شده روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات اعلام نظر کند!». وی از توضیح بیشتری درباره این موضوع خودداری کرد، این در حالی بود که چند ماه قبل او گفته بود: «تله‌کابین با حدود ۹۷ درصد پیشرفت، در حال انجام است.

بخش کمی از کار باقیمانده، به اتمام می‌رسد. پیش‌بینی کرده‌ایم تله‌کابین تا آخر شهریور افتتاح شود، امیدواریم با تغییرات اقتصادی که رخ داده پروژه‌های بزرگ لطمه نبینند و به‌موقع تحویل داده شود. تله‌کابین واحد علوم و تحقیقات بخشی از سامانه حمل و نقل درون دانشگاهی خواهد بود. همچنین قرار است این تله کابین به هتل فرهیختگان دانشگاه متصل شود که بر این اساس کاربری گردشگری نیز خواهد داشت». شاکری با بیان اینکه سیستم خطوط مترو در شهر تهران تغییر کرده و چهار خط جدید در تهران پیشنهاد شده که دو خط از کنار دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذرد اظهار داشته بود: ‌«با این وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از سیستم ارتباطی ادامه خط ۶ و ۱۰ مترو به دانشگاه استفاده کند. شمال و شمال غرب شهر از سیستم مترو محروم است.

اگر این طرح انجام شود، می‌توانیم دو یا سه ایستگاه اطراف دانشگاه داشته باشیم. قبلا در تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری اعلام کرده‌ایم که آماده کمک مالی برای مجتمع‌های ایستگاهی مترو هستیم. در گذشته هم برای ۳.۴ کیلومتر خط مترو بین بوستان کتاب و دانشگاه آزاد اسلامی مطالعه اولیه انجام داده‌ایم که می‌توانیم در اختیار شهرداری بگذاریم. برای تونل مترو خط‌های جدید هم آمادگی کمک مالی داریم!»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین