واکاوی چرخش‌­های سیاسی متعدد جریان سیاسی اصلاحات؛ حزب باد

گروه سیاسی الف،   3971004086 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
حزب باد

صبح نو نوشت: سنجش رفتارهای سیاسی شاکله‌مند یک جریان سیاسی نیازمند واکاوی الگوی اتخاذی آنان در رخدادهای مهم است. باید برون‌داد کنش سیاسی آنان مبتنی‌بر پایه‌های اندیشگانی باشد. برآیند آن ترسیم تصمیم نهایی معطوف به اهداف اعلامی است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار صورت‌بندی الگوی رفتار سیاسی یک جریان، نحوه مواجهه با حاکمیت و دولت است. برهم کنش آن نمایانگر جایگاه این جریان در سپهر سیاست است.

در ادوار تاریخی، جریان سیاسی اصلاحات رویکردهای متناقضی را در قبال حاکمیت و سپس دولت مستقر اتخاذ کرده است. این جریان سیاسی در مواجهه حاکمیت با طرح‌های براندازانه ‌1378 و 1388 همگام با نیروهای پایبند به نظام اسلامی گام برنداشت در حالی که خط امام خمینی(ره) را خاستگاه سیاسی خود معرفی می‌کنند. همچنین جریان اصلاحات ائتلاف انتخابات‌1392 را برآیند تصمیم راهبردی راس هرم تصمیم‌گیری این جریان تلقی می‌کند و پس از آن پیروزی سیاسی اردیبهشت‌1396 را تکرار پیشبرد تصمیم مصلحت‌اندیشانه رهبری اصلاحات می‌داند. در این گزارش به بخشی از رفتارهای متناقض سیاسی جریان اصلاحات اشاره می‌کنیم.

نارفیق دولت اعتدال
جریان اصلاحات اصلی‌ترین عامل پیروزی آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های‌1392 و 1396 است. این حمایت همه‌جانبه مستلزم پایبندی نسبت به کارنامه این دولت است؛ اما جریان اصلاحات مسوولیت سیاسی دولت روحانی را نمی‌پذیرد. عباس عبدی از تحلیل‌گران برجسته اصلاحات، انتقادات در قبال دولت مورد حمایت اصلاحات در دوران انتخابات را درست دانست و اظهار داشت: «برخی از انتقاداتی که به آقای روحانی در زمان انتخابات می‌شد، انتقادات درستی بودند. البته دلیلی نداشت ما در آن زمان آن انتقادات را برجسته کنیم. برای اینکه طرف مقابل آقای روحانی خیلی بی‌محابا و بی‌منطق حمله می‌کرد.» 

این روند پذیرش انتقادات نسبت به دولت روحانی فراتر رفت و سعید حجاریان مناسبات حاکم میان اصلاح‌طلبان با دولت روحانی را نپذیرفت و عبدالله نوری با کنایه به دولت روحانی اظهار داشت: «برخی افراد با نردبان اصلاحات بالا می‌روند و با آبروی اصلاحات بازی می‌کنند.»

آشتی ملی دروغین؛ دستور نافرمانی مدنی
پس از پیروزی‌های متوالی جریان اصلاحات در کارزار انتخابات، راهبرد حضور همه‌جانبه نیروهای سیاسی تندرو در نهادهای مختلف مدنظر آنان قرار گرفت. بازگشت نیروهای اصلاح‌طلب تندرو در جایگاه تصمیم‌گیری نیازمند عبور از دعوت آنان به رفتارهای خشونت‌آمیز در انتخابات ریاست جمهوری دهم بود. این طیف چنین رخدادهایی را از دریچه منازع با نامزد منتخب می‌نگرید، درحالی که ماهیت آن اقدامی برای براندازی حاکمیت بود.

رییس دولت اصلاحات با فرصت‌طلبی از رخدادهای بین‌المللی خواهان تقلیل اقدامات غیرقانونی طیف تندروی اصلاحات در فتنه سال‌1388 بود و از سوی دیگر با پیش‌فرض انشقاق در بدنه جامعه، گزاره «آشتی‌ملی» را برای برون‌رفت از معضل اصلاحات انتخاب کرد. او معتقد بود که آن برهه زمانی «بهترین موقعیتی است که می‌توان فضای آشتی ملی را در کشور حکم‌فرما کرد» و سپس برای رهایی نیروهای تندروی اصلاحات از تبعات رفتارهای غیرقانونی و خشونت‌آمیز آنان اظهار داشت: «من می‌گویم که هیچ‌کس نباید در گذشته بماند.» 

پس از این دستور تشکیلاتی، نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی پس از تشکیل فراکسیون امید به ریاست محمدرضا عارف کمیته‌ای تخصصی به‌عنوان «گفت‌وگوی ملی» تشکیل دادند. کارویژه این کمیته تعریف، تشریح ساز‌و‌کار اجرای این طرح و زمینه‌سازی بازگشت به فضای تعامل، گفت‌وگو و آشتی بود.

هرچند راهبرد سفیدسازی مهره‌های تندروی اصلاحات با واکنش تفسیری آنان همراه بود. مصطفی تاج‌زاده نگرانی زدودن هویت رادیکالیسم اصلاحات در راستی راهبرد آشتی ملی را بیان داشت و گفت: «هنگامی که پیام «آشتی ملی» از سوی سیدمحمد خاتمی مطرح شد، این طرح با استقبال گسترده‌ای از سوی اقشار و گروه‌های مختلف مردم مواجه شد. اصلاح‌طلبان نیز در مجموع از این پیام استقبال کردند؛ گرچه بخشی از آنان به‌ویژه جوانان اصلاح‌طلب نگران شدند که مبادا «آشتی ملی» به‌معنای دست کشیدن از هویت اصلاح‌طلبی باشد.»

پس از نزدیک به دوسال، سعید حجاریان متناسب با «هویت اصلاح‌طلبی» کارویژه آنان را ترسیم کرد. او «نافرمانی مدنی» را در همین راستا مطرح کرد: « نافرمانی مدنی در خلا شکل نمی‌گیرد. پیش از آن، ابتدا باید تجمع سلولی داشت و اقداماتی مانند کتاب‌خوانی، جزوه‌خوانی و... صورت داد و سپس تجمع‌های موضوعی و بعد هم تجمع‌های سراسری انجام شود. بعد از این‌هاست که نوبت نافرمانی فرامی‌رسد. در نافرمانی مدنی، افراد با علم به جریمه شدن دست به عمل می‌زنند.» و سپس سعید حجاریان بخشی دیگر از پروژه فکری جدیدش را در قالب پاسخ به ۴۲۰نفر از جوانان به روشنفکران رونمایی کرد و پرچم «استمرار پروژه دوم خرداد» را مجدد برافراشت و در این راستا نوشت: «پروژه دوم خرداد آن‌گونه که باید پیش نرفت و در میانه راه متوقف شد. لذا، نباید دموکراسی را -که تجربه زیستن در اتمسفر آن را نداشته‌ایم- تخطئه کرد.»

بحران هویت اصلاحات
وضعیت حاکم در جریان سیاسی اصلاحات متاثر از سیاست‌ورزی ژانوسی آنان است. اصلاح‌طلبان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم مقابله‌جویی با حاکمیت را در دستور کار قرار دادند. پس از شکست این راهبرد، عمل‌گرایی سرلوحه تصمیم‌گیری سیاسی آنان در کارزار انتخابات‌1392 قرار گرفت و اصلی‌ترین گزینه آنان انصراف داد و آقای حسن روحانی با خاستگاه جریان راست، هرچند با تحولات تفکری جدی، نامزد اصلی آنان قرار گرفت.

این رفتارهای سینوسی در قبال چگونگی تعامل با حاکمیت و دولت منتخب آنان استمرار یافت. در برهه فعلی معضل‌های اصلاح‌طلبان در سه سطح بروز پیدا کرده است؛ اول اینکه پس از ناکارآمدی دولت در قبال وعده‌های انتخاباتی شاهد فروپاشی سرمایه اجتماعی است. در لایه دوم میان مطالبات طیف تندروی اصلاحات به نمایندگی حزب اتحاد ملت‌(مشارکت سابق) و طیف عمل‌گرا به رهبری حزب کارگزاران توازن حاکم نیست و در سطح سوم جدال سهمگینی پدید آمد میان هویت‌خواهی رادیکال که حفظ کیان اصلاحات را در کنش خارج از قدرت تلقی می‌کنند و قدرت‌طلبی که در ساختار سیاسی-‌اقتصادی کشور وجود دارد. برآیند این سه سطح موجب رفتارهای دوگانه خواهد شد و این اردوگاه اصلاحات را به فروپاشی درونی نزدیک می‌سازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۹۱۵۵۹۱۰:۵۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اصلاح طلبان مانیفست فکری مشخصی ندارند..حزب باد هستند و منفعت گرا.. مثلا ادعای دموکراسی دارند ، اما مدح ال سعود و پهلوی میکنند.. البته این جریان در سالیان اخیر خلاصه شده در « بزن و برقص»..
ناشناس۶۹۱۵۷۳۱۱:۰۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اصلاح طلبان با ارایه مشوق های جنسیتی مثل کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه ، دم انتخابات ،۳۰ ساله که حاکم اند... همین الان که دولتشان در اقتصاد افتضاح افریده ، سلبریتی ها رو در تیاتر ازاد گذاشته تا هر کاری بکنند برای راضی کردن انها به « تکرار» ۱۴۰۰... ما مردم هم خوشحال که عجب روشنفکرند... سران این جریان هم در خفا به ما می خندند...
ناشناس۶۹۱۵۸۴۱۱:۰۹:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
جریان تبهکار موسوم به اصلاحات پروژه ویرانی و تخریب و اغواگری را پیش شرط رسیدن به قدرت می دانند
ناشناس۶۹۱۵۹۲۱۱:۱۵:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بیاید قبول و باور کنید مردم از اصلاح طلب و اصولگرا عبور کردن.
ناشناس۶۹۱۸۲۱۱۳:۲۵:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
در مراسم تعذیه شمر و امام حسین (ع) با هم می جنگند ولی تعذیه که تمام می شود با هم آبگوشت می خورند. اصلاح طلب و اصولگرا دو طرف یک سکه است. جای این داستان ها فکری به حال مردم بکنید .
ناشناس۶۹۱۹۵۰۱۴:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بزار انتخابات دمدمای انتخابات بشه میفهمی که عبور کردند یانه
ناشناس۶۹۱۶۱۸۱۱:۳۵:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
مسئول وضعیت فعلی کشور اصلاح طلبان می باشند که باید پاسخگو عملکردشان باشند.
ناشناس۶۹۱۶۲۰۱۱:۳۶:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۴
چرا توهین میکنی به کل جریانی که صاحب ایدلوژی و فرهیخته و بخشه اعظمی از مردم ایران..
ناشناس۶۹۱۶۴۱۱۲:۰۰:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
حزب باد حزبی که یک روز بخاطر سخنرانی یک استاد دانشگاه کفن پوش شود و یک روز برای اختلاس هزاران میلیارد تومان ساکت است
ناشناس۶۹۱۷۲۵۱۲:۵۸:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اصلاح طلبان با مماشات بیش از حد طرفدارانشان را از دست بدهند .
ناشناس۶۹۱۷۶۷۱۳:۱۲:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۴
خودتون هم میدونید اصلاح طلبان در قشر فرهیخته این جامعه پایگاه بزرگی دارند.پس لطفا به جای عقده گشایی همراه با توهین، جناح اصولگرا رو زیر ذره بین بذارید و ببینید چه شد که این جناح سیاسی با مطرح کردن و حمایت تمام قد از موجود ویرانگری مانند احمدی نژاد و جریانش کشور رو به این روز انداخته؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین