وعده وزیر ارتباطات برای اجرا شدن رومینگ ملی موبایل که 4 سال پیش آغاز شد

گروه اقتصادی الف،   3970928006

وزیر ارتباطات وقتی در ماه جاری از اجرا شدن رومینگ ملی بین اپراتورهای موبایل در سراسر کشور خبر داد، خیلی‌ها پرسیدند، مگر این پروژه در خرداد 93 آغاز نشده بود؟ پروژه‌ای پر هیاهو که یک دستاورد وزیر اسبق تبلیغ می‌شد.

فارس نوشت: محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا از اجرا شدن رومینگ ملی بین اپراتورهای تلفن همراه در سراسر کشور خبر داده است.

به گفته جهرمی، «در ۷۰۰۰ منطقه که تنها پوشش همراه اول فراهم بود، ایرانسل نیز در دسترس قرار گرفت و به طور متقابل در ۶۸۰۰ منطقه خدمات ایرانسل برای مشترکان همراه اول دسترس‌پذیر شد که با این کار در هزینه‌های توسعه صرفه‌جویی شده است.»

هدف از برقراری رومینگ ملی این است که اگر در منطقه‌ای سیم‌کارت مشترک آنتن نداشت، مشترک بتواند از آنتن اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده کنند. به عبارت دیگر راهی است که اپراتور با پوشش بیش‌تر را ملزم به سرویس‌دهی به اپراتورهای کوچک‌تر می‌کند تا مشکل آنتن ندادن موبایل حل شود.

رومینگ ملی نخستین بار در کشور در خردادماه 93 بین اپراتور رایتل و اپراتور همراه اول و اپراتور ایرانسل برقرار شد، یک ماه بعد همراه اول و ایرانسل نیز برای استفاده از آنتن‌های یکدیگر به تفاهم رسیدند.

در آن زمان رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات (رگولاتوری) با اعلام نتایج نخستین روز اجرای رومینگ ملی بین همراه اول و ایرانسل، گفت: 1100 مشترک ایرانسلی از شبکه همراه اول و 300 مشترک همراه اولی از شبکه ایرانسل استفاده کرده‌اند. ایرانسل درخواست رومینگ در 9 هزار نقطه فاقد پوشش و همراه اول در 130 نقطه را داشته است.

اگرچه وی وعده داد که تا پایان هفته تمام آنتن‌های دو اپراتور روی هم باز می‌شود، اما 2 سال پس از آغاز طرح نه تنها تعرفه رومینگ ملی بلاتکلیف بود، بلکه هیچ‌گاه گلایه مهم مشترکان رایتل از نبود رومینگ دیتا حل نشد.

در نهایت در عمل رومینگ ملی تنها بین همراه اول و رایتل شکل جدی‌ به خود گرفت و اپراتورهای بزرگ‌تر شامل همراه و ایرانسل همچنان با دست بسته به یکدیگر خدمت ارایه‌ می‌کردند که در نتیجه شاهد وجود مناطق متعددی با پوشش موبایل صرفا همراه اول بودیم، اما تمام این موارد در مقایسه با تبلیغات فراوان آن زمان برای آغاز اجرای رومینگ ملی اصلا به چشم نیامد.

بنابراین اعلام وزیر ارتباطات درباره اجرایی شدن رومینگ ملی از 22 آذرماه 97 اولین سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد کرد، این بود که مگر رومینگ ملی خیلی پیش‌تر اجرایی نشده بود؟ وزیر ارتباطات به این سوال این طور پاسخ داد که:‌«رومینگ ملی قبلا مصوب شده بود و به صورت فراگیر تنها بین همراه اول و رایتل برقرار شده بود. اکنون بین هر سه اپراتور تلفن همراه و دو اپراتور روستایی به صورت فراگیر به اجرا در خواهد آمد.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال آیا رومینگ تماس یا رومینگ اینترنت خواهد بود،‌گفت: امروز رومینگ تماس برقرار شد و تا ۴۵ روز آینده رومینگ دیتا نیز برقرار خواهد شد.

رومینگ ملی که از سال 93 کلید زده شد نیازمند همکاری منطقی اپراتورها در چارچوب بازی برد برد است؛ همچنان که مصوبات دستوری در 4 سال پیش نتوانست موفقیت این طرح را بدون کسب رضایت اپراتورها تضمین کند.

این بار که دوباره خبر از اجرایی شدن این طرح است، فعلا تعرفه رومینگ برای اپراتورها اعلام نشده که آنها را ترغیب کند، ظرفیت بدون استفاده شبکه خود را به رقبا دهند و همچنین در گام نخست مشکل محاسبه اینترنت با تعرفه آزاد در رومینگ نیز به فازهای بعدی موکول شده است.

بنابراین اگر رسم اجرای کج دار و مریز پروژه‌ها در طول سال‌ها عادت شده، اما پس اعلام عمومی درباره اصلاح شیوه اجرای پروژه‌ای، قطعا انتظارها افزایش می‌یابد و صحت انجام کار با دقت بیشتری راستی خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین