مغالطه عجیب صادق زیباکلام علیه رحیم‌پور ازغدی

گروه سیاسی الف،   3970927119 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رحیم‌پور به اسلام انقلابی و معنویتی ولایی باورمند است که به هیچ‌روی با نگاه کسانی مانند کنت که ماده‌گرا و منکر دین هستند، جور درنمی‌آید.

مغالطه عجیب صادق زیباکلام علیه رحیم‌پور ازغدی

فارس نوشت: صادق زیباکلام در نقد پیش‌خطبه حسن رحیم پور ازغدی، مسبب وضع فرهنگی را تفکر او و سازمان‌ها و نهادهای انقلابی در طول چهار دهه انقلاب دانسته و بدین طریق، سعی کرده رحیم‌پور را که در مقام منتقد و معترض یا شاکی ظاهر شده، در جایگاه متهم القاء سازد.

زیباکلام در بخشی از در نقد خود که در گفت‌وگو با یک سایت صورت گرفته است، رحیم پور را متهم به اعتقاد به مهندسی فرهنگی دانسته که از نظر او این انگاره، انگاره یا باوری قرن نوزدهمی و پوزیتیویستی است.

او در جایی از گفتگوی خود گفته است:

«اساسا ایده مهندسی فرهنگی متعلق به قرن نوزدهم است. به دنبال ظهور پارادایم پوزیتیویسم در اواخر قرن نوزدهم، در غرب فکر مهندسی اجتماعی و فرهنگی شکل گرفت. خلاصه اش هم این بود که همانگونه که توسط علوم کاربردی ابزارآلات پیشرفته تری تولید می‌کنیم، به کمک علوم انسانی هم می‌توانیم انسان‌ها و جوامع پیشرفته تری را طراحی کنیم که در آن‌ها از ناهنجاری اثری نباشد. این فکر و ایده مهندسی اجتماعی و فرهنگی بود. اما این فکر خیلی طول نکشید و صاحبنظران به این نتیجه رسیدند شاید در ظاهر امر ادعای مهندسی فرهنگی و اجتماعی شدنی باشد، اما در واقععیت نمی‌توان به سادگی جامعه و فرهنگ را مانند یک ابزار طراحی کرد.»

لازم به توضیح است که اگوست کنت به عنوان پدر جامعه شناسی از فیزیک اجتماعی سخن به میان آورد، او که پوزیتیویست بود، قصد داشت تا قواعد علم فیزیک را به جامعه‌شناسی تسری دهد. این نگاه به عنوان نگاه مهندسی هم شناخته می‌شود که فکر می‌کند همچنان که می‌توان یک ساعت یا دستگاه را ساخت، جامعه را هم می‌توان ساخت و نیز همچنان که یک سازه یا سیستم مکانیکی را می‌توان تجزیه و تحلیل کرد، می‌توان به تجزیه و تحلیل جامعه نیز دست زد.

این انگاره به کلی ظاهرگرایانه و مهم‌تر از این، مادی‌گرایانه یا ماتریالیستی بوده و در برابر اسلام انقلابی قرار می‌گیرد. باید گفت رحیم‌پور به اسلام انقلابی و معنویتی ولایی باورمند است که به هیچ‌روی با نگاه کسانی مانند کنت که ماده‌گرا و منکر دین هستند، جور درنمی‌آید. اینجاست که باری دیگر صادق زیباکلام متوسل به مغالطه شده و زمین و آسمان را به هم می‌بافد تا طرف خود را جُسته و مخالف‌اش را متهم به کژاندیشی کند.

باید به زیباکلام گفت اگر رحیم‌پور اعتماد به فیزیک اجتماعی اعتقاد داشت، دیگر از تغییر جامعه و فراتر از این، از اندیشه انقلابی و تحول سخن نمی‌گفت. چرا که امثال اگوست کنت جبرگرا و ماده‌گرایانه فکر می‌کردند و باوری نداشتند که بتوان با اراده افراد، جامعه را تغییر داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۲۱۱۰۱۴:۰۵:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۷
وقتی با دکتری شیمی استاد علوم سیاسی در بهترین دانشگاه کشور باشی؛ توهم می زنی و مغالطه هم می کنی
ناشناس۶۸۲۱۲۷۱۴:۱۲:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۲۷
حق با دکتر زیباکلام است
ناشناس۶۸۲۱۸۹۱۴:۳۵:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۲۷
یک مناظره تلویزیونی برگزار کنید
ناشناس۶۸۲۹۹۲۰۱:۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۲۸
اقای رحیم پور خود در ایجاد شرایط امروز کشور مقصر است چرا تا بحال خاموش بود و با بقیه هم نوا.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین