گزافه‌گویی برایان هوک علیه ایران در گفتوگو با صدای آمریکا

گروه جهان الف،   3970927094 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران در ادامه گزافه‌گویی‌های مقامات این کشور بازهم مدعی شد که شورای امنیت مانع از گسترش برنامه موشکی ایران می‌شود.

گزافه‌گویی برایان هوک علیه ایران در گفتوگو با صدای آمریکا

به گزارش ایسنا، برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با بخش فارسی شبکه صدای آمریکا به سوالاتی پیرامون تحریم‌های واشنگتن علیه جمهوری اسلامی و همچنین موضوع اخراج فرزندان مقامات ایرانی مقیم آمریکا پاسخ داد و به تشریح موضع و سیاست‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص این تحریم‌ها، شهروندان آمریکایی زندانی در ایران و برنامه موشکی ایران پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هم‌پیمانان آمریکا در منطقه نسبت به برنامه موشکی ایران نگران هستند، مدعی شد: از نظر من آنها بسیار نگران هستند، اما ما بیشتر شاهد ابراز نگرانی در سطح جهانی هستیم. من در جلسه شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران، شاهد بودم که کشورهای مختلف جهان نسبت به آزمایش‌های موشکی، گسترش موشک‌ها و رفتارهای منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کردند. رسانه‌ها گاه با اغراق مدعی تنها بودن آمریکا در جهان می شوند، اما این حقیقت ندارد. البته ما با اروپایی‌ها، چین و روسیه بر سر برجام اختلاف نظر داریم، اما در سایر موارد شما شاهد ارزیابی بسیار مشابهی از تهدید موجود خواهید بود.

برایان هوک در پاسخ به سوالی درباره تاکید مقامات ایرانی بر اینکه آزمایش موشکی بالستیک حق آنها است، با تکرار ادعاهای واهی آمریکا گفت: شورای امنیت 12 سال است که به‌طور مرتب درباره برنامه موشکی غیرقانونی ایران، از جمله آزمایش و گسترش موشک‌هایش به لبنان، سوریه، عراق و یمن  تشکیل جلسه می‌دهد. اکنون کشورهای بیشتری درک کرده‌اند که این گسترش موشکی ایران موجب بی‌ثباتی خاورمیانه شده است. من در شورای امنیت یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی قطعنامه‌ای بودم که آزمایش موشکی بالستیک توسط ایران را ممنوع می‌کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه برجام معیارهای به اندازه کافی محکمی را وضع نکرد. اما به رغم این معیارهای سست، ایران باز هم نسبت به شورای امنیت سازمان ملل بی‌اعتنا است و از خواسته‌های روشن آن مبنی بر توقف آزمایش و گسترش موشک‌های بالستیک سرپیچی می‌کند. هیچ یک از اعضای شورای امنیت خواهان ادامه آزمایش و گسترش موشکی توسط ایران نیست.

رئیس گروه اقدام ایران در پاسخ به سوالی درباره برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بر ایران طی دو سال آینده، ادعاهای خصمانه و واهی کشورش علیه ایران را تکرار کرد و بدون اشاره به نقش واشنگتن و متحدانش در گسترش تروریسم در منطقه مدعی شد: ایران بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان است. وقتی ما تحریم تسلیحاتی را برمی‌داریم، باید بسیار نگران باشیم؛ زیرا برجام تلاشی از سوی آمریکا و کشورهای دیگر و به نوعی یک قمار و یک اقدام از سر حسن نیت از سوی دولت اوباما بود تا ببینند آیا با برداشتن تحریم‌ها که ارزش مالی آن حدود 100 میلیارد دلار، شامل ۱.۵ میلیارد دلار پول نقد بود، ایران فعالیت‌های خود را تعدیل خواهد کرد؟ این بهترین فرصت برای ایران بود تا با آمریکا رابطه بهتری داشته باشد. مردم ایران به خوبی درک می‌کنند که دولت به جای سرمایه‌گذاری درآمد به دست آمده از لغو تحریم‌ها برای آنها، آن را صرف جنگ‌های خشونت‌آمیز در خاورمیانه می‌کند.

هوک در پاسخ به این سوال که بازگشت تحریم‌ها علیه ایران تاکنون چه قدر موثر بوده است، مدعی شد ما آمارهای بسیار خوبی را در بخش نفت دریافت کرده‌ایم. در مدت شش ماه پس از اعلام خبر خروج آمریکا از برجام در ماه مه توسط پرزیدنت ترامپ، کشورهای جهان واردات نفت خام از ایران را به میزان بیش از یک میلیون بشکه [در روز] کاهش داده‌اند. همچنین در زمینه تحریم‌های بانکی باید بگویم که دسترسی تمام بانک‌های تحت تحریم ایران به سیستم مالی سوئیفت لغو شده است. قطع دسترسی این بانک‌های ایران به سوئیفت موثر خواهد بود و مانع از تامین مالی تروریسم و انجام اقدامات مخرب ایران خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که مقامات ایرانی می‌گویند کمبود تجهیزات پزشکی در نتیجه تحریم‌های آمریکا است، مدعی شد که این حقیقت ندارد و تحریم‌های آمریکا حوزه کالاهای بشردوستانه را هدف قرار نمی‌دهد.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور و اینکه آیا از این گروه‌ها حمایت می‌کنید، با اذعان به پشتیبانی واشنگتن از چنین گروه‌هایی گفت: یکی از اولویت‌های من و آقای پمپئو صرف وقت با ایرانیان خارج از کشور است. مثلا آقای پمپئو به کالیفرنیا رفت تا در کتابخانه ریگان در حضور هزار نفر سخنرانی کند که البته با توجه به واکنش حضار یک سخنرانی بسیار هیجان‌انگیز و پرشور بود. من همچنین در جریان جلسه شورای امنیت با ایرانیان ملاقات کردم. من در سفرهای خارج از کشور همیشه به دنبال فرصتی برای ملاقات با آنها هستم. از دیدگاه ما، ایستادن در کنار مردم ایران در همه جا – آمریکا، اروپا، خاورمیانه، یا ایران - بسیار مهم است. من چند روز پیش در صفحه فارسی‌مان از مردم خواستم تا پرسش‌هایشان را مطرح کنند و سپس در اینترنت به آنها پاسخ دادم. ما در رسانه‌های اجتماعی پنج صفحه فارسی داریم و دیدگاه‌های مردم را می‌خوانیم، فعالیت‌هایشان را دنبال می‌کنیم.

وی درباره موضوع شهروندان آمریکایی زندانی در ایران گفت که در حال حاضر رابرت اُبرایان به‌طور تمام وقت روی موضوع آزادی این آمریکایی‌ها کار می‌کند.

برایان هوک در ادامه اظهارات خصمانه خود با طرح این ادعای نخ‌نما که ایران از انسان‌ها به عنوان مهره‌های سیاسی استفاده می‌کند، گفت: آنها با مردم خودشان نیز همین کار را می‌کنند. این رفتارها، هم با مردم ایران و هم با آمریکایی‌ها همچنان ادامه دارد. ما هنوز از باب لوینسون اطلاعی نداریم و خانواده او به شدت رنج می‌برند. من با همسر یک دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه پرینستون نیز صحبت کرده‌ام. زمانی که او در حال تحقیق برای تز دکترای خود بود، ایران او را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده و به زندان انداخت که این بسیار مسخره است. هزینه انسانی این امر نه فقط برای افراد قربانی، بلکه برای خانواده هایشان نیز بسیار سنگین است.

نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیرش درخصوص ویزای فرزندان و بستگان مقامات ایرانی که در آمریکا اقامت دارند، گفت: فرزندان تعدادی از مقامات این کشور در آمریکا زندگی می‌کنند. یکی از پیامدهای بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان بودن، اعمال محدودیت‌های ویزایی بر آنها از سوی آمریکا و کشورهای دیگر است. ایران به اندازه کافی به ما اطلاعات نمی‌دهد. آنها خوب می‌دانند که چه رفتارهایی را باید تغییر دهند. ما در فکر تغییر این وضع هستیم تا آینده بسیار بهتری را همراه با مردم ایران داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات اخیر برایان هوک درخصوص اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا و این که این کار به چه میزان با قوانین بین‌المللی مغایر است، گفت‌: ایشان حرف‌های بی ربط می‌زند و خیلی نباید جدی بگیریم. حرف‌های بی ربط یک فرد غیر ایرانی که تلاش می‌کند هر لحظه مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند شاید ماموریت ایشان ایجاد یک جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی در مقابل اراده ملت ایران است و همان طور که گفتم فکر می‌کنم نباید به حرف‌های ایشان که زیاد صحبت می‌کنند توجه کرد.

مقامات آمریکایی همواره تلاش کرده‌اند با دنبال کردن یک سیاست خصمانه و مداخله جویانه به هدف خود برای اعمال فشار بر ایران و پیشبرد خواسته‌هایشان در منطقه دست یابند و در همین راستا، به‌طور مرتب ادعاهای بی‌اساس و واهی خود علیه ایران را در محافل مختلف و از طریق تریبون‌های متفاوت تکرار می‌کنند.

برایان هوک که چند ماه پیش به عنوان رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا منصوب شد، در حالی به گزافه‌گویی‌های مقامات آمریکایی درباره سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی کشورمان ادامه داده است که مسئولان ایران همواره ضمن رد این ادعاها تاکید می‌کنند که برنامه موشکی تهران تنها برای دفاع از خود در برابر تهدیدات است و جمهوری اسلامی نیز همچون هر کشور دیگری در جهان حق دارد توان دفاعی خود را گسترش دهد. بنابراین، موشک‌های ایران موضوعی قابل مذاکره نیست و تهران برای توسعه موشک‌هایش که کاملا دفاعی هستند از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیرد.

همچنین قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که به موجب آن برجام به‌طور یکپارچه از سوی اعضای شورای امنیت به تائید رسید و تحریم‌ها علیه ایران لغو شد، به هیچ عنوان مانع از ادامه فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران نمی‌شود و تنها از تهران می‌خواهد که از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای پرهیز کند.

قاسمی علاوه‌براین، درباره نشست هفته گذشته شورای امنیت در ارتباط با ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی ایران به دلیل فعالیت‌های موشکی‌اش و اینکه در این جلسه کشورهای شرکت کننده به غیر از آمریکا حمایت خود را از برجام اعلام ولی انتقادات تندی را در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران مطرح کردند، از جمله از سوی نماینده انگلیس در سازمان ملل که موضع تندی داشت، اظهار کرد: این ابراز نگرانی‌ها که بعضا مقامات این کشورها در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران انجام می‌دهند اظهار نگرانی بی ربطی است و ناشی از تلاش‌های کسانی است که می‌خواهند علیه ایران جنگ روانی سختی را ایجاد کند خاطرنشان کرد:‌ ما بارها اعلام کرده‌ایم که سیاست‌های موشکی ایران منافاتی با قطعنامه ۲۲۳۱ و سایر قطعنامه‌ها ندارد. فعالیت‌های موشکی ایران جزء سیاست دفاعی ملی ایران است و ایران به دلیل تجربه‌های تاریخی و موقعیت منطقه‌ای که در آن قرار دارد باید این سیاست را دنبال کند.

وی با بیان اینکه ایران بر اساس امکانات و توانمندی‌های خود در این مسیر حرکت کرده است و به حرکت خود ادامه می‌دهد چرا که هیچ کس تضمینی برای امنیت ما، به ما نمی‌دهد و اگر ما مورد تجاوز قرار بگیریم این ملت ایران است که باید از خود دفاع کند خاطرنشان کرد: ما این حق را داریم که این سیاست را دنبال کنیم و همانطور که گفتم این سیاست متکی بر توانمندی‌های خودمان است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه اقدامات ایران در عرصه دفاعی و موشکی بازدارنده است و علیه هیچ کشوری نیست ادامه داد: ما همواره بر همزیستی مسالمت آمیز و اهمیت داشتن رابطه خوب با همسایگان‌مان تاکید داریم و معتقدیم که باید کشورهای همسایه با کمک یکدیگر امنیت را در این منطقه به وجود آورد ولی ما نمی‌توانیم از سیاست دفاعی خود چشم پوشی کنیم.

قاسمی تاکید کرد: مواضع نماینده انگلیس در سازمان ملل در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران مواضع تندی بود و آنها در این زمینه دچار اشتباه هستند و یا دچار استانداردهای دو گانه هستند چنان که از یک طرف می‌پذیرند که شرکت‌های آنها سلاح‌های سنگین به منطقه ارسال کنند و باعث ایجاد تنش بیشتر در منطقه شوند اما در مقابل ایران مدعی می‌شوند که سیاست موشکی ایران خطرناک است.

وی با بیان اینکه موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای و مسائلی که آنها ادعا می‌کنند نیست و آنها نباید به ادعاهای محافل صهیونیستی و آمریکایی در این زمینه توجهی داشته باشند گفت:‌ ایران سیاست‌های خود را در این زمینه با حفظ قوانین و مقررات بین‌المللی ادامه می‌دهد و از طرف دیگر ما اجازه نمی‌دهیم که دیگران در این حوزه ما را محدود کنند. ما در مورد این سیاست‌های خود با کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده‌ایم و شفاف‌سازی انجام داده‌ایم ولی در مورد این سیاست‌ها مذاکره‌ای نمی‌کنیم. چرا که ما نمی‌توانیم امنیت خود را قربانی این نوع موضع گیری‌ها و صحبت‌ها کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۱۷۲۹۱۱:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۲۷
امریکا بده اما بچه هاتون و داراییهاتون اونجا باشه خوبه
ناشناس۶۸۱۸۵۵۱۲:۱۸:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۲۷
در زمان اوباما مشکلات با امریکا باید حل میشد .
ناشناس۶۸۱۹۱۴۱۲:۴۳:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۲۷
یکی از بهترین کاری که ایشان دنبال آن هستند لغو ویزای اطرافیان مقامات ایران می باشد که انشالله هرچه زودتر اجرایی شود چون بالاخره آمریکا شیطان بزرگ هست و نباید بچه های مقامات در آنجا باشند.
ناشناس۶۸۱۹۹۱۱۳:۱۸:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۷
از روباه پیر خبیث جز این چه انتظاری دارید
ناشناس۶۸۲۹۹۴۰۱:۲۰:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۲۸
ایشون مسوول امریکا هستن نه انگلیس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین