۲ راهکار مهم برای فروش نفت در زمان تحریم‌ها/ پیش‌بینی فروش نفت در رسانه‌های خارجی حدس و گمان است!

گروه اقتصادی الف،   3970925027

خطیبی، عرضه فرآورده‌های نفتی با احداث پالایشگاه‌های داخلی و عرضه نفت در بورس را ۲ راهکار برای گذر از تحریم‌های نفتی معرفی کرد.

 ۲ راهکار مهم برای فروش نفت در زمان تحریم‌ها/ پیش‌بینی فروش نفت در رسانه‌های خارجی حدس و گمان است!

سید محمدعلی خطیبی مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ناتوانی روسیه و عربستان برای جایگزینی نفت ایران، اظهار کرد: اصول حاکم بر بازارهای جهانی به صورتی است که کشور هایی که قدرت تولید نفت مازاد دارند در صورت وجود تقاضا برای نفت، آن را به فروش می رسانند. در وضعیت فعلی روسیه و عربستان با تمام ظرفیت خود نفت خام را عرضه می کنند بنابراین ظرفیت خالی ندارند که توانایی عرضه داشته باشند.

وی در خصوص بازاریابی نفت ایران از طریق روسیه گفت: این موضوع در ادوار گذشته وجود داشته به شکلی که پالایشگاه های روسیه برای مصارف داخلی خود از نفت ایران استفاده می کردند. به طور مثال در ادوار گذشته ایران قراردادی مبنی بر فروش 500 هزار بشکه ای با روسیه امضا کرد که در نهایت به فروش 100 بشکه ای ختم شد.

به گفته خطیبی، دولت آمریکا 2 هدف را از تحریم های نفتی ایران دنبال می کند در قدم اول کاهش فروش نفت ایران و رساندن آن به صفر و در مرحله دوم جلوگیری از افزایش قیمت نفت جهانی است که در این دو موضوع با توجه به آمارهای موجود آمریکا با شکست روبه رو شده است.

وی افزود :دولت آمریکا با 8 مجوزی که به خریداران بزرگ نفت ایران داد موضوع دوم را که کاهش قیمت نفت جهانی است در اولویت اهداف خود قرار داد. این مجورز سندی در ناتوانی دولت آمریکا برای رساندن فروش نفت ایران به صفر است. همچنین یکی از موضوعاتی که در رسانه های جهانی بعد از قطعی شدن تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران انجام شد افزایش قیمت فرآورده های نفتی از جمله بنزین در داخل کشور آمریکا بود که موجب نارضایتی مردم آن کشور شد.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به معافیت 6 ماهه، 8 کشور در خرید نفت ایران گفت: این موضوع در تحریم های گذشته نیز به عنوان تهدیدی برای فروش نفت ایران بیان شد اما طبق تجربه، جز تمدید این موضوع با قرار دادن شرایط جدید ازسمت دولت آمریکا اتفاق خاصی در آینده پیش نخواهد آمد.

وی در مقایسه تحریم های فعلی و گذشته با در نظر گرفتن گفته مسئولان دولت آمریکا گفت: طبق گفته کارشناسان آمریکایی، دولت این کشور در تحریم های قبلی از مزیت همراهی سازمان های بین المللی و اتحادیه اروپا برخور دار بود اما در این دوره تنها مانده است. تحریم های فعلی تاثیر خاصی بر کشور ایران نخواهد داشت زیرا کشور آمریکا هیچگونه مبادلات تجاری، نفتی و کالای اساسی با ایران ندارد.

خطیبی تصریح کرد: موضوع فروش محموله های نفتی در زمان تحریم ها شامل 2 راهکار میان مدت و کوتاه مدت است. در راهکار میان مدت مبنای کار باید جلوگیری از خام فروشی باشد به شکلی که با احداث پالایشگاه های داخلی و مشارکت در پالایشگاه های خارجی،  به فروش فرآورده های نفتی بپردازیم.

وی تاکید کرد :کاهش خام فروشی و تولید و عرضه فرآورده های نفتی علاوه بر اینکه در شرایط تحریم ها قابل رهگیری نیست سبب بازگشت ارزش افزوده به صندوق دولت نیز می شود.در وهله دوم عرضه نفت در بورس نیز توانایی آن را دارد که هم به عنوان راهکار کوتاه مدت و هم  میان مدت شناخته شود.

به گفته مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، مبنای انتشار آمارهای فروش وزارت نفت به دو صورت است ،در نوع اول آمار های رسمی قرار دارد که از سمت مسئولان و مقامات فعلی وزارت نفت منتشر می شود و  دومین نوع آمارها حدثیات و شاعبه هاست که مخصوص رسانه های خارجی از جمله رویترز است. رسالت این رسانه ها از قبل تعیین شده تا حدی که آمارهای ارائه شده از جانب آنها  حتی در بین خودشان تفاوت دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین