رونمایی از کانال مالی اروپا برای ارتباط با ایران/ آیا اس پی وی کارآمد خواهد بود؟

گروه جهان الف،   3970921209 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اس پی وی قرار است به عنوان کانال مالی و تجاری برای صادرات و واردات بین ایران و اتحادیه اروپا عمل کند. با خروج ترامپ از برجام در اواسط اردیبهشت ماه و برگشت تحریم ها علیه ایران، قرار بود بلافاصله مکانیسم مالی ایران و اروپا برقرار شود که این اتفاق با توجه به گفته های طرفین حداکثر تا سه هفته آینده اجرایی خواهد شد.

رونمایی از کانال مالی اروپا برای ارتباط با ایران/ آیا اس پی وی کارآمد خواهد بود؟

به گزارش الف، بر اساس صحبت های محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور  و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید گفت حداکثر تا اواسط دی ماه از سازوکار مالی اروپا برای ارتباط مالی با ایران(اس پی وی) رونمایی خواهد شد.

محمود واعظی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشورهای اروپایی هم رهبران‌شان و هم وزرای خارجه آنها و حتی مقامات اقتصادی‌شان در تمام تماس‌هایی که با سفرا و مقامات ما داشتند و با وزیر امور خارجه داشتند در اراده اینکه باید این اس پی وی باید برقرار شود تردیدی ندارند و مکانیزم را دارند طراحی می‌کنند و به ما هم گفته‌اند که حداکثر تا دو یا سه هفته آینده انجام می‌شود.

واعظی در ادامه عنوان کرد که کشورهای اروپایی مشکلات و سختی های خود را در مورد فشار‌های آمریکا برای عدم اجرای رابطه مالی را به تهران منتقل کرده اند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه پس از پایان نشست وزرای امورخارجه کشورهای اروپایی در بروکسل از آماده شدن سازوکار ویژه مالی اروپا برای همکاری با ایران خبر داد.

«موگرینی»، با تاکید بر اینکه سازوکار ویژه مالی اروپا یا «اس پی وی» SPV برای همکاری های مالی با ایران تا پایان ماه کنونی اجرایی می شود، گفت: متعهد هستیم که مردم ایران از مزایای لغو تحریم ها بهره مند شوند؛ حتی پس از آنکه آمریکا تصمیم گرفت تحریم ها را دوباره اعمال کند.

این در حالی است که حدود دو هفته قبل رویترز به نقل از تعدادی از دیپلمات‌ها گفته بود در نتیجه تهدیدهای آمریکا هدف مکانیسم ویژه ممکن است تقلیل یافته و تنها به مبادله کالاهای کمتر حساس مانند کالاهای انسانی و غذا محدود شود. رویترز نوشته بود این اقدامات ممکن است کمتر از آن چیزی باشند که ایران برای مقابله با آثار ناشی از بازگشت‌ تحریم‌های آمریکا انتظار دارد.

جزییات راه‌اندازی کانال ویژه مالی با ایران محرمانه است

رویترز: کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران شاید فروش نفت را پوشش ندهد

اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پاسخ به ادعای رویترز در مورد حذف فروش نفت از SPV، گفت که فروش نفت، محور کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران است.

ظریف در ادامه عنوان کرده بود: به نظر احتیاط بیش از حدی از طرف اروپایی‌ها احساس می‌شود، اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفا از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست.

به گزارش الف، اس پی وی قرار است به عنوان کانال مالی و تجاری برای صادرات و واردات بین ایران و اتحادیه اروپا عمل کند. با خروج ترامپ از برجام در اواسط اردیبهشت ماه و برگشت تحریم ها علیه ایران، قرار بود بلافاصله مکانیسم مالی ایران و اروپا برقرار شود که این امر بعد از گذشت هفت ماه هنوز اجرایی نشده است.

حال باید دید کانال ویژه مالی دقیقاً چه زمانی راه اندازی خواهد شد، تا چه اندازه با خواست های ایران منطبق است و واکنش دولت ترامپ به این قضیه چگونه است. احتمالاً اگر سازوکار مالی اروپا موجب شود تا تحریم های آمریکا بی اثر شود، پایداری اقتصاد ایران افزایش یابد و دو خواسته های اصلی تهران که تضمین صادرات نفت و تجارت بانک های اروپایی با ایران اجرایی شود احتمال پاسخگویی از جانب آمریکا به آنها محتمل است. اما اگر سازوکار اروپا آن چنان که باید و شاید کار نکند و خواسته های ایران را نیز محقق نکند احتمالاً واشنگتن واکنش چندانی نیز نخواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۴۸۵۲۱۵:۲۵:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۲
بزک نمیر بهار میاد.
ناشناس۶۷۴۹۷۱۱۸:۲۸:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۲۲
این کانال ؛ احتمالا همان نفت در برابر غذا خواهد بود
علی۶۷۵۲۶۶۰۷:۱۱:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۲۳
۰فعلا با این بهانه دولت دارد دلارهای مردم را ده هزار تومان از دستشان در می آورد و دوباره که معلوم شد اثری نداشته باز حرکت از نو و درآمد دولت از محل فروش دلار گرانتر شده از قبل و کاسبی خوبیه خدا بده برکت .
ناشناس۶۷۴۸۶۷۱۵:۴۷:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۲
خودتونو گول نزنید... اروپا طرف امریکاست نه ما
ناشناس۶۷۴۹۷۲۱۸:۲۸:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۲۲
ما خودمون و گول نمیزینیم و میدونیم این را ولی برجامیون ول کن نیستند
ناشناس۶۷۴۸۷۶۱۵:۵۴:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۲
سر کاریه..خود برجامی ها هم می دانند..
ناشناس۶۷۴۸۸۱۱۶:۰۰:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۲۲
شکلاتی برای غربگراها تا نقض برجام ها را توجیه کنند..
ناشناس۶۷۴۹۹۳۱۸:۵۸:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۲۲
کارتون گالیور زیاد تماشا کردین همش فاز منفی میدین ( من میدوونم . . . برجام هم درقبال هزینه های حساب شده و حساب نشده ای که براش پرداخت شد فرصتهای زیادی برامون داشت لعضی درست استفاده شد و بعضی هدر رفت این فرایند هم میتونه فرصتهای مفیدی برامون ایجاد کنه و تا اینجا هرچند کُند بوده اما قدم مهمی هست که حتی هم پیمانان سنتی آمریکا حاضر شدن قانون یکه تازی نهاد مالی و کدخدایی سیاسی آمریکا را تصعیف کنند و دور بزنند البته راه دشواری پیش رو داریم که هم برای ما و هم برای اروپایی ها پر از آزمون و خطاست اما اگر مدبرانه عمل کنیم فواید زیادی برامون خواهد داشت
ناشناس۶۷۴۹۰۲۱۶:۲۷:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۲
آیا (SPV) همان نفت در برابر غذا نیست ؟!
ناشناس۶۷۴۹۸۱۱۸:۳۷:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۲۲
احتمالا نفت در برابر رب گوجه فرنگی خواهد بود
علی 671۶۷۴۹۱۴۱۶:۵۰:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۲
بزک نمیر بهار میاد .این ها با این رفتارشان دست ایران را خوانده اند و مرتب وعده می دهند ومی دانند که ایران هم منتظر می ماند و آخرش آب پاکی را روی دست این آقایون می ریزند و خلاس.آب از آب هم از طرف ایران تکان نمی خورد .می گویند تلاش کردیم نشد .علی برکت الله
ناشناس۶۷۴۹۳۶۱۷:۳۱:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۲۲
بالاخره معلوم خواهد شد که آیا اروپا مستعمره امریکا است یا نیست ؟ مستعمره ای که برخلاف سایر مستعمرات ملتهای اروپایی خود خبر ندارند که مستعمره امریکا هستند ......
ناشناس۶۷۴۹۴۴۱۷:۴۷:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۲۲
حالا اینقدر بشینید میزگرد تشکیل بدید ک کارآمد هست یا نه تا مثل برجام خاک بسرش بریزید
ناشناس۶۷۴۹۶۲۱۸:۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۲۲
حالا شما ها چرا ناراحت هستید ؟ دلار 9 تومن شده
ناشناس۶۷۴۹۸۸۱۸:۵۲:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۲۲
سرکاریه
ناشناس۶۷۴۹۹۶۱۹:۰۰:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۲۲
برجام هم درقبال هزینه های حساب شده و حساب نشده ای که براش پرداخت شد فرصتهای زیادی برامون داشت بعضی درست استفاده شد و بعضی هدر رفت این فرایند هم میتونه فرصتهای مفیدی برامون ایجاد کنه و تا اینجا هرچند کُند بوده اما قدم مهمی هست که حتی هم پیمانان سنتی آمریکا حاضر شدن قانون یکه تازی نهاد مالی و کدخدایی سیاسی آمریکا را تصعیف کنند و دور بزنند البته راه دشواری پیش رو داریم که هم برای ما و هم برای اروپایی ها پر از آزمون و خطاست اما اگر مدبرانه عمل کنیم فواید زیادی برامون خواهد داشت
ناشناس۶۷۵۱۰۰۲۱:۳۲:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۲۲
متاسفانه دولت فکر می کنه اخبار فقط از مسیر آنها به مردم میرسه ...همه می دانیم شرکتهای اروپایی تماما خصوصی هستند و هیچ ربطی به کشور متبوعشان ندارد و دولت فقط بحث مالیات و تسریع معامله آنها و خدمات تضمینی برای آنها را دارد و هیچ کمپانی حاضر به ریسک و ضرر در بورس به خاطر معامله با ایران نیست و نمی خواهد بازار امریکا را به خاطر ایران از دست بدهد..این راه کار جدید هم فقط دارو و مواد غذایی است و هیچ پولی بابت نفت به ما تعلق نمی گیرد..دولت با مردم رو راست باشد...
Latif۶۷۵۱۶۲۲۳:۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۲۲
خداوند بندگانش را به سبر و بردباری فرا میخواند با مذاکره و گفتگوی مشکل حل خواهد شد انشالله افکار و اعمال دکتر ظریف نتیجه خواهد داد قبل از شروع فعلا ارزش دلار پنجاه درصد پایین اومده سالی که نکوست از بهارش پیداست که
ناشناس۶۷۵۲۴۴۰۲:۲۷:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۲۳
در اروپا دولتها نمیتوانند شرکت های خصوصی رو مجبور به استفاده از SPV بکنند، و مشکل اینجاست که درصد بسیار زیادی از شرکت هایی که از بیم تحریم های آمریکا روابطشون با ایران رو قطع کردند همه شان خصوصی هستند و تعداد اینها خیلی بیشتر از معدود شرکت هایی هست که ممکن هست منافعشون در ایران رو به آمریکا ترجیح بدهند. مشکل ایران تنها از طریق صلح با همسایگان، تنش زدایی در سطح بین الملل و گفت و گوی مستقیم با آمریکا حل خواهد شد. باید تغییرات اساسی در کشورمان ایجاد بشه.
جواد۶۷۵۳۵۲۱۰:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲۳
با این سرعتی که داریم پیش میریم می ترسم کار به معاملات پایاپای قرون قبل از میلاد مسیح برسد .
ناشناس۶۷۵۴۱۱۱۱:۱۴:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۳
دشمن داخلی است تحریم داخلی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین