عبور آرام دولت ایران از فرانسه ناآرام

گروه جهان الف،   3970920039 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

دستگاه دیپلماسی کشورمان به هدایت محمدجواد ظریف چهار هفته بعد از اعتراضات مردم فرانسه و سرکوب بی‌سابقه معترضان از سوی پلیس و حتی ارتش این کشور، بالاخره‌ای اطلاعیه‌ای در این باره صادر کرد و بدون محکوم کردن رویکرد خشونت‌بار دولت فرانسه در این باره صرفاً به شهروندان ایرانی که قصد سفر به فرانسه را دارند، هشدار داد و توصیه‌های مسافرتی ارائه کرد!

عبور آرام دولت ایران از فرانسه ناآرام

دستگاه دیپلماسی کشورمان به هدایت محمدجواد ظریف چهار هفته بعد از اعتراضات مردم فرانسه و سرکوب بی‌سابقه معترضان از سوی پلیس و حتی ارتش این کشور، بالاخره‌ای اطلاعیه‌ای در این باره صادر کرد و بدون محکوم کردن رویکرد خشونت‌بار دولت فرانسه در این باره صرفاً به شهروندان ایرانی که قصد سفر به فرانسه را دارند، هشدار داد و توصیه‌های مسافرتی ارائه کرد! 

در اطلاعیه وزارت امور خارجه در این ارتباط آمده است: «با توجه به درگیری‌ها و اتفاقات اخیر در پایتخت و برخی شهر‌های فرانسه و به ‏خشونت کشیده شدن روند حوادث و با عنایت به احساس ناامنی شهروندان ایرانی ‏مقیم و خانواده‌های آنان، به شهروندان ایرانی مقیم فرانسه و مسافران و جهانگردان ایرانی که در حال حاضر در فرانسه حضور دارند یا طی روز‌های آتی عازم این کشور می‌شوند، توصیه جدی می‌شود ‏ضمن مراقبت و هوشیاری لازم، از حضور در مراکز ‏و مکان‌های درگیری جداً اجتناب کنند.»

جنبش جلیقه‌زرد‌ها به مادر بهار عربی سرایت کرد

فعالان تونسی با الهام از جنبش جلیقه‌زرد‌های فرانسه رسماً از آغاز جنبش اعتراضی «جلیقه قرمزها» با هدف درخواست برای تغییرات و اصلاح در کشور خبر دادند. این در حالی است که انتشار این جنبش در سطح قاره اروپا همچنان ادامه دارد و در تاز‌ترین مورد از این دست صد‌ها تن از مردم مونته‌نگرو در پایتخت این کشور با پوشیدن جلیقه‌های زردرنگ به تقلید از معترضان فرانسوی، دست به راهپیمایی علیه دولت زدند. فعالان تونسی در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعلام کردند: جنبش جلیقه قرمز‌ها گامی در مسیر مبارزه برای بازپس‌گیری کرامت و عزت تونسی‌هاست. این جنبش به اعتراضات مسالمت آمیز پایبند خواهد بود. در همین حال مونته‌نگرو‌یی‌ها در پودگوریتسا، پایتخت این کشور با پوشیدن جلیقه زرد و به رهبری یک گروه حامی اپوزیسیون دولت راهپیمایی را برگزار کردند که البته به بهانه اعتراض به دستگیری «نبوجسا مدوجویچ»، یک قانونگذار اهل مونته‌نگرو برگزار شد. معترضان در مقابل پارلمان مونته‌نگرو تجمع کرده و به سمت دفتر رئیس‌جمهوری و ساختمان‌های دولتی روان شدند. بسیاری از رهبران اپوزیسیون و قانونگذاران حزب جبهه دموکراتیک نیز به جمع معترضان پیوستند. یکی از رهبران گفت که زندگی این قانونگذار دستگیر شده، در معرض خطر است و وی به دو ماه حبس محکوم شده است. این رهبر اپوزیسیون همچنین گفت که آن‌ها می‌توانند اوضاع در مونته‌نگرو را تغییر دهند. وی همچنین از مردم خواست تا در تظاهرات روز چهار شنبه شرکت کنند.

دیدار ماکرون با فعالان اقتصادی

در داخل فرانسه، اما دولت در تقلا برای کنترل جنبش ناچار به پذیرش نوعی گفت‌وگوی ملی میان احزاب و سندیکا‌ها شده است. بعد از چهار هفته اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها و درگیری‌های خشونت آمیز در سراسر فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور مجبور شد روز دو شنبه با نمایندگان سازمان‌های کارگری و اتحادیه‌های تجاری و مقامات انجمن‌های محلی دیدار و گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع کاخ الیزه اعلام کرد: رئیس‌جمهور می‌خواهد تمام قوای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای حل این مسئله گرد هم آیند و با همه مقامات دخیل دیدار کرده و صدا‌ها و پیشنهادات مخالفان را بشنود. آخرین دور اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها روز شنبه با حضور حدود ۱۰ هزار نفر در پاریس و در مجموع ۱۳۵ هزار نفر در سراسر این کشور برگزار شد که حدود ۲ هزار بازداشتی و صد‌ها زخمی به جا گذاشت.

کرملین: روسیه در امور داخلی فرانسه دخالت نکرده است

سخنگوی کرملین در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر دست داشتن روسیه در اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها گفت: مسکو هرگونه اتهام مبنی بر دخالت روسیه در فرانسه را رد می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف ادامه داد: ما در امور داخلی هیچ کشوری از جمله فرانسه دخالت نکرده و نمی‌کنیم. روز یک شنبه یک روزنامه فرانسوی و انگلیسی از سازماندهی سایبری اعتراضات فرانسه از سوی حساب‌های کاربری روسی و آغاز تحقیقات سازمان‌های امنیتی فرانسه در این باره خبر دادند تا بار دیگر ادعای دخالت روس‌ها در امور داخلی کشور‌های غربی که از سال ۲۰۱۶ در امریکا کلید خورد و بعد به کشور‌های اروپایی رسید، تکرار شود.

منبع: جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۱۲۰۰۱۰:۱۸:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۲۰
سیاست خارجی برجام زده..
ناشناس۶۷۱۳۰۲۱۱:۴۴:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۲۰
روحانی نیازمند است به کدخدا !! خداوند ما را فقط به خودش محتاج کند و بس
ناشناس۶۷۱۲۱۴۱۰:۲۶:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
بلاخره نفهمیدیم اعلام موضع در موارد اعتراضات کشورهای مختلف دخالت در امور داخلی آن کشور هست یا نیست. وقتی دولت های غربی دولت ما را به تعامل با معتریض کارگری که حقوق دریافت نکرده اند فرامی خوانند آن را دخالت در امور داخلی نامیده و اعتراض کنندگان را عوامل دشمن می خوانیم . اما خودمان راجع به 100 نفر هم که در امریکا تظاهرات می کنند با آب و تاب پوشش می دهیم و بارها در خبر ها می آوریم
ناشناس۶۷۱۴۱۲۱۲:۲۸:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
عجب ! وقتی در ایران یک عده شلوغ میکنن ، همین مکرون حق داره تلفن بزنه به روحانی و دستور بده که پلیس باید بدون سلاح و برخورد در برابر اراذل و اوباش حاضر بشه . اما الان روحانی نباید زنگ بزنه و از مکرون توضیح بخواد که چرا داره اینجوری با خشونت با معترضین برخورد میکنه ؟ اگر این کار خنده داره ، اون کار مکرون هم خنده دار بوده . مساله همینه !
ناشناس۶۷۲۲۸۴۲۱:۴۲:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲۰
مکرون خودش به شما گفت به روحانی زنگ زده وازش این درخواست رو داشته ؟
ناشناس۶۷۱۷۹۰۱۵:۲۸:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۰
خب!؟
ناشناس۶۷۱۳۰۷۱۱:۴۶:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۰
اینجا بنزین 100 درصد گرون میشه هیچ خبری نمیشه! این فرانسوی ها چقدر بی جنبه اند! ماکرون که 100 یورو معادل حقوق یک کارمند ایرانی فقط به حداقل حقوق اضافه کرد!
ناشناس۶۷۱۳۸۴۱۲:۱۶:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۰
نگاه این است که چون ما ضعیف هستیم نباید به قوی انتقاد کرد.
ناشناس۶۷۱۷۹۴۱۵:۲۸:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
نگاه این است: رحما علی الکفار، اشداء بینهم
ناشناس۶۷۲۰۰۱۱۷:۲۰:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۲۰
یعنی الانه که فرانسویها از ظلم و سرکوب و اختناق ماکرون، همه به ایران پناهنده بشن!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. حواسمان هست؟!

  2. صدور دستور شناسایی عامل پخش فیلم درگیری در یک درمانگاه قم

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. روایتی دیگر از ماجرای درمانگاه قم

  5. در پرونده درگیری یک خانم با فرد روحانی در قم تاکنون کسی دستگیر نشده است/ تکذیب پلمب درمانگاه

  6. تاکید وحیدی بر حمایت از آمران به معروف/ برکناری یا استعفا؟

  7. فرصت کردید به این موضوعات بی اهمیت هم بپردازید!

  8. حقی که گرفته شد!

  9. واکنش دستیار رئیسی به درگیری در درمانگاه قم/ توضیح قالیباف درباره سرنوشت بودجه ۱۴۰۳

  10. اعترافات قابل‌تامل جامعه شناس آمریکایی در مورد ایران

  11. زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

  12. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  13. روایت توکلی از مبارزه با فساد در کشور

  14. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  15. گاوصندوقی که دیگر امن نیست!

  16. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  17. دیر اما قابل‌توجه ...

  18. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  19. سه میلیون جریمه بی حجابی در انتظار نظر شورای نگهبان است

  20. صحبت برادرانه حسین شریعتمداری با مدیران صداوسیما

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. یک نزاع سیاسی زودهنگام !

  23. خاطر دولتمردان جمع نباشد!

  24. مهرداد بذرپاش: ما دولت بر آمده از فکه و شلمچه و طلائیه هستیم

  25. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین به پروفسور سمیعی واقعا شرم‌آور بود/ ظریف باید با مسئولیت‌پذیری بیشتری اظهارنظر کند

آخرین عناوین