نه چپ نه راست، دعوت به ساختارشکنی

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970918028 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
نه چپ نه راست، دعوت به ساختارشکنی

جنبش نوظهور «جلیقه زردها» اسقاط کسی را هدف گرفته که خود محصول یک جنبش عوامانه دیگر است. امانوئل مکرون در انتخابات اخیر با ادعای فریبنده «نه چپ نه راست» ساختارهای حزبی کشور را به هم ریخت و بیش از ۲۰ میلیون رای دهنده فرانسوی را با وعده های رنگارنگ در راه رسیدن به ریاست جمهوری اغوا کرد.

فرانسه با تظاهرات سندیکاها و احزاب غریبه نیست اما خشم و ویرانگری غافلگیر کننده جنبش جلیقه زردها از جنس دیگری است. می توان گفت که حرکت جاری ادامه ای بر گرفتاری تاریخی خیزش «توده» است. ضمن قانون مشهور سال ۱۹۰۵ تلاش شده بود زمینه توسل به آشوبگری برای تحمیل مطالبات برچیده شود. متاثر از ماجراهای خیابانی سالیان منتهی به قرن بیستم، نخبگان فرانسوی تفاوت میان مفهوم «مردم» و «توده» را پذیرفتند و به این جمعبندی رسیدند که دیکتاتوری خیابان، مقبول تر از دیکتاتوری فردی نیست.  (کسانی در فراغت از سازوکار نهادهای تخصصی و بی اعتنا به استدلال و مسئولیت، بر یک هدف احساساتی توافق می کنند و حرکت نمود می یابد. در نتیجه ظهور این جنبش های سطحی، ادبیات سیاسی به انزوا رانده می شود و میل به ساختار شکنی جان می گیرد.)

مکرون سوار بر موج هیاهوی جنبش «به پیش»، بر اعتبار احزاب سنتی فرانسه یورش برد و توانست به تخت قدرت برسد اما در این مسیر هیولایی را بیدار کرد که مدام می غرد و سیری ناپذیر است! پرزیدنت مکرون ظاهرا اعتباری برای تجارب تاریخی قائل نیست و با عقب نشینی گام به گام از "تصمیمات رسمی دولت" به آن هیولای ویرانگر خوراک هم می رساند اما انتظار دارد که رشدش متوقف شود. در این آشفته بازار الیزه، حتی کمدی تاریخی «اگر نانی برای خوردن ندارید، کیک بخورید» (منتسب به ماری آنتوانت ملکه معدوم فرانسه) بار دیگر بر صحنه آمد. در آغاز جلیقه زردها ناتوانی مالی خود از پر کردن باک خودرو هایشان را فریاد می زدند و شگفت اینکه دولت در واکنش به ایشان مزایای خودروهای گرانقیمت الکتریکی را تبلیغ می کرد! تراشیدن بهانه های محیط زیستی برای اعمال سیاستهای دردناک اقتصادی کسی را قانع نکرد اما یک سخن مکرون کاملا پذیرفتنی است که گفت «مشروعیت مطالبه هرگز نمی تواند ساختارشکنی و آشوب را توجیه کند.»

همچنین بروز خشم عمومی پس از پوچ دیدن وعده ها، نتیجه گریز ناپذیر رویا فروشی قدرت طلبان است. وعده های حداکثری به انگیزه تهییج «توده» و تحریک «مردم» علیه رقبا، زیان هایی بسیار بیشتر از فواید مقطعی دارد و هر جامعه لاجرم باید هزینه مجوز به فریبکاری طی رقابت های قدرت را بپردازد. علاوه بر قهر مردم، روشن است که پدیده های بی ریشه «نه چپ نه راست» با موانعی جدی در قلمرو نفوذ احزاب ریشه دار مواجه خواهند شد. مشابه پدیده فرانسوی «نه چپ نه راست» را ایرانیان دوبار با آرای خیره کننده ۲۴ میلیونی آزمودند و صبح هر دو دولت که دمید، دود به چشم همگان رفت!

یک بار محمود احمدینژاد با انکار "اصلاحطلب و اصولگرا"، طی ۴ سال دوم ریاست جمهوری اش، شوری از مخالفت همگان را در عیان و نهان برانگیخت. بار دیگر حسن روحانی با همان ادعای "نه این و نه آن" آمد و دوبار پیروز انتخابات شد اما سربلندی اش چند هفته بیشتر از تجدید ریاست جمهوری دوام نداشت و ناگهان جیغ پشیمانی بسیاری شیفتگان بنفش در آمد. البته حسن روحانی تاکنون خوش اقبال بود که دونالد ترامپ منفور با تشویق و حمایت آشکار اوباشی گری، سبب پراکندگی فوری یک حرکت هیجانی کور در دی ماه ۱۳۹۶ شد.

(خود دونالد ترامپ رسوا، بدنامِ «عوامفریبی» هم شده است ولی نباید این تفاوت مهم را نادیده گرفت که ترامپ از رقابت حزبی در ایالات متحده امریکا برآمد و یک حزب ریشه دار را پشتیبان خود می بیند.)

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۷۵۵۹۰۸:۱۰:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۱۸
چپ و راست واژه هایی برای استهزاء و تحقیر عقلانیت هستند ___________ چپ و راست ترفندهای استکبار است برای سرگرم کردن ملتها و انحراف افکار عمومی.
عمران۶۶۷۶۴۴۰۹:۱۹:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱۸
کسانی که احزاب و فعالیتهای حزبی را مورد تمسخر قرار میدهند غالبا افرادی مسئولیت ناپذیرند. اگر نظر خاصی دارید، به دنبال حزبی باشید که به نظر شما نزدیک است، اگر چنین حزبی وجود ندارد، خودتان حزبی را راه بیاندازید و کاری کنید. نه حال و حوصله فعالیت و ساختن و مفید بودن دارید و نه اصلا شجاعت طرفداری از یک جریان فکری را دارید، پس برای چه اعتراض میکنید؟ اینکه یک گوشه بشینید و کسانی که فعالیت سیاسی میکنند را محکوم کنید نشانه مسئولیت گریزی شماست.
ناشناس۶۶۷۶۷۰۰۹:۴۰:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۸
اگر این کلمه استکبار نبود یه عده نمیتونستن حتی یه جمله بسازن و اینجا کامنت بزارن.
ناشناس۶۶۷۸۴۸۱۱:۲۶:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۱۸
اگر استکبار نبود اینهمه مشکلات هم نبود و اوضاع خیلی بهتر بود.
ناشناس۶۶۸۳۷۲۱۴:۵۶:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۱۸
خُب سعی کن در معرض استکبار نباشی چون یا چپی میشی یا راستی!! بهترین راه مسیریست که خدا فرموده
ناشناس۶۶۷۸۰۱۱۱:۰۲:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۱۸
جمهوری در فرانسه شکست خورده و عاقبت برمیگردن به همان نظام پادشاهی
محمد۶۶۷۵۸۰۰۸:۳۰:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱۸
مقایسه روحانی و احمدی نژاد کاملا اشتباه است. احمدی نژاد را اصولگرایان حمایت کردند و روی کار آوردند. بعد احمدی نژاد به آنها رودست زد و اعلام کرد که به عقاید اصولگرایان اعتقادی ندارد. اما روحانی با حمایت اصلاح طلبان به قدرت رسید بارها اعلام کرده که به شعارهایی که رای دهندگان به او بخاطرش رای دادند پای بند است و سعی می کند آنها را اجرا کند اما نمی گذارند. این حرف ها را در تشکیل دولت و بارها از تریبون رسمی اعلام کرده است. اما رای دهندگان به روحانی به دلیل ضعف او و عدم توفیق در تحقق شعارش از او نا امید شده اند.
ناشناس۶۶۸۳۵۵۱۴:۵۰:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱۸
چرا. اتفاقا روحانی و جهانگیری نظریات اصلاح‌طلبان را به خوبی و با دقت و پشتکار تمام اجرایی کردند و نتیجه‌ی آن، این است که مشاهده می‌کنیم.
ناشناس۶۶۹۰۴۲۲۰:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۱۸
امان از تعصب دوتاشون که یکی شد باز نه این گفت اصلاحطلبم و نه اون گفت اصولگرام
ناشناس۶۶۷۵۹۵۰۸:۴۴:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۱۸
در فرانسه هیچکس نه از چپ نه از راست جرات آن ندارد که هزینه نظامی کشور را زیر سئوال ببرد . تسلیحات هسته ای ناوگان دریائی با حضور در نقاط حساس پادگان های نظامی در خارج از مرزها بخصوص در افریقا و هزینه آنها در مقایسه با آلمان که هیچکدام از آنها را ندارد .
شلمانی۶۶۷۶۵۱۰۹:۲۷:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۱۸
اسلام دین وسط است،خدا هم با چپ وراست مخالف است،فقط اعتدال وعدالت است که پیروز است،پس عدالت کو؟ تا امام معصوم نیاید وضع همین است لذا فرج نزدیک است وخدا از دین وقرآن دفاع میکند
ناشناس۶۶۷۶۷۲۰۹:۴۲:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۱۸
درود بر محمود احمدی نژاد
ناشناس۶۶۸۱۲۶۱۳:۰۲:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۱۸
آقای مکرون هرچه زمان بگذرد مجبور به دادن امتیازات بیشتراست که در نهایت باکوبیدن طبل وحشت واز دست دادن زمان خود تنها قربانی ماجرا در کشور آزادیخواهی مثل فرانسه است
ناشناس۶۶۸۳۹۹۱۵:۰۸:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۸
در اصولگرا بودن احمدی نژاد و اصلاح طلب بودن روحانی با آن چینش دولت شک کنیم؟
ناشناس۶۶۸۵۷۴۱۶:۲۲:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۸
تو ایرانم نه چپ نه راست هیچکدام دردی از مرذم دوا نکردن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین