هشدار به نمایندگان/ تصویب ماده ۳۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، قانونی شدن رویه‌های فساد زاست

محمد معین،   3970912029 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
هشدار به نمایندگان/ تصویب ماده ۳۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، قانونی شدن رویه‌های فساد زاست

یکی از مسائل جدی کشور در سال‌‏های گذشته، منافذ فسادی بوده که به صورت قانونی ایجاد و به منشا اصلی فساد در کشور تبدیل شده است. این منافذ قانونی، مهم ترین بستر شکل‌‏گیری تعارض منافع در نظام حکمرانی کشور محسوب می‌شوند.

تعارض منافع، عامل بالقوه انحراف و فساد در تصمیمات و سیاست بوده و ناشی از اختیارات گسترده و غیرقابل نظارت به افراد و سازمان‌ها است. در چنین حالتی، فرد با استفاده از اختیارات حاکمیتی و جایگاه قانونی خود رویه و مقرراتی وضع می‌کند که تامین کننده منافع فردی یا صنفی‌اش بوده و با توجه به قانونی بودن رویه مذکور، قانون به بستری برای بروز فساد تبدیل می شود. اعطای اختیاراتی از قبیل تعیین حقوق و پاداش، استخدام و... از جمله منافذ بروز فساد در حاکمیت است.

حقوق و پاداش های نجومی از مصادیق فسادهایی است که در بستر منافذ قانونی رخ داد. بنابر اظهار دکتر عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۵ پاداش‏‌های نجومی در سازمان امور مالیاتی نیز رخ داده است. پاداش‌های مذکور در بستر اختیارات قانونی مربوط ماده ۲۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ماده ۳۹ قانون مالیات برارزش افزوده، رخ داده بود.

بنابراین، مسئله اصلی در پیشگیری از فساد، وجود قوانینی است که امکان بروز فساد را فراهم می‏‌کند. بستن منافذ فساد مطالبه جدی مقام معظم رهبری و یکی از مهمترین وظایف مجلس و دولت در برخورد و پیشگیری از فساد محسوب می‌‏شود.

علیرغم تجربه تلخ حقوق‌های نجومی و تبعات اجتماعی آن، دولت در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به دنبال پایه‏‌گذاری بستری است که نتیجه آن چیزی به مراتب بدتر از حقوق‌های نجومی خواهد بود.

بر اساس ماده ۳۰ لایحه مذکور، سازمان امور مالیاتی مکلف به تهیه آیین‌نامه خاص اداری، مالی، استخدامی و تشکیلاتی خواهد بود و این سازمان در موارد مذکور، از شمول قوانین و مقررات عمومی دولت مستثنی می‌‏شود.

مستثنی کردن مهمترین سازمان‏ حاکمیتی از شمول قوانین عمومی، می‌تواند منجر به عدم شفافیت و نظارت گریزی شده و حیات خلوتی امن برای فساد ایجاد خواهد کرد و با شعار حمایت از شفافیت و مبارزه با فساد دولتمردان همخوانی ندارد. ضمن این‏که در این حالت فساد کاملا قانونی بوده و مفسدان به جای مجازات، به دلیل عمل به قانون تشویق نیز خواهند شد.

قابل ذکر است، وجود آئین‌نامه‌های خاص و مستثنی شدن از قوانین و مقررات دولتی منجر به عدم شفافیت خصوصاً در زمینه های مالی و استخدامی می‌شود. در واقع تصویب ماده ۳۰ لایحه مذکور به نوعی مستثنی کردن سازمان امور مالیاتی از حاکمیت ساختارهای نظارتی کشور است.

با توجه به مفسده خیز بودن ماده ۳۰ لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصویب آن بستر را جهت قانونی شدن فساد در کشور فراهم می کند. بنابراین، اگر نمایندگان مجلس و دولت دغدغه مبارزه با فساد دارند باید از ایجاد بسترهای قانونی بروز فساد جلوگیری کنند نه این که خود بستر قانونی برای بروز فساد تصویب کنند.

کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده رای‌گیری خواهد کرد. علیرغم وجوه مثبت لایحه مذکور اما ماده ۳۰ آن به دنبال مستثنی کردن سازمان امور مالیاتی از قوانین عمومی است که رویه‌ای فسادزا محسوب می‌شود و تصویب آن تبعاتی جدی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

الف ر۶۵۹۸۳۴۰۸:۲۴:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۱۲
ایکاش یک مرجعی پرداختهای ماده 217 بویژه در سالهای گذشته رامورد بررسی قرار میدادمتوجه میشدید چه تبعیضهائی روا میشدمدیر کل بعضا 10ها برابریک کارمند پاداش میگیرفت تازه خود این پرداخت به نسبت قشر فرهنگیان خودش ظلم بزرگ است مامور مالیاتی بدون هیچ ابائی مالیات ناعادلانه و ضع میکند تا از این منبع بر خوردار بشه بنده با سی سال خدمت در همین سازمان عرض میکنم
ققنوس۶۵۹۸۴۲۰۸:۳۶:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۱۲
همه در برابر قانون با هم برابرند اما بعضی ها برابرتر هستند!!!!!!!!!
ناشناس۶۵۹۸۶۸۰۹:۰۴:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۱۲
در اواخر سال گذشته نیز به طور ناگهانی به دستور دولت حقوق کارکنان سازمان امور مالیاتی به طور چشمگیری افزایش یافت. چرا؟!!!!
ناشناس۶۵۹۸۷۲۰۹:۰۵:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۱۲
اقای دکتر متاسفانه مثل اینکه متوجه نیستی شما در ایران زندگی میکنید نه سوئیس اینجا همه مسئولان و نمایندگانش باید باهم متناسب باشند
علی۶۵۹۸۸۸۰۹:۲۰:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۲
البته هر چقدر هم از صندوق دولت به اسم پاداش و حق فیلان وبهمان بگیرن، از اون طرف هم از جیب ملت طلبکارن
ناشناس۶۵۹۹۷۴۱۰:۱۷:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
قوانین مالیاتی متاسفانه به نفع بسیاری و به ضرر بسیاری دیگر است من باب مثال سالها پیش در شرکتی به عنوان پاداش تلاش یک سهم به بنده داده و عضو هییت مدیره کردند و پس از سه سال متوجه شدم که مدیران اصلی خارج از ضوابط کار میکنند و همان موقع تقاضا کردم که ان یک سهم را پس بگیرند و همان کارمند باشم که انجام شد و در نهایت منجر به اخراج بنده هم شد.حال بعد از گذشت 10 سال که مدیران بزرگ همگی سهام هایی را بنام افراد خانواده کرده و ....وخودشان افتابی نمیشوند و من با داشتن ان یک سهم کذایی در ان سالها،جریمه های مالیاتی ان شرکت بر گردن بنده افتاده یعنی اینکه 50 سهم و 30 سهم و 10 سهم و 1 سهم برایشان مهم نیست و از کوچکترین عضو همه ضرر و زیانشان را میخواهند تامین کنند.
اميني۶۶۰۹۲۷۱۹:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۱۲
قانون مالیات بر ارزش افزوده ظالمانه ترین قانونی است که به بنگاههای تولیدی تحمیل شده واز ناحیه این قانون غیر قانونی بنیانهای تولید این مملکت را ویران نموده است، متاسفانه با اینکه مسیولین به این موضوع اشراف دارند جز حرف وسخنرانی هیچ اقدامی انجام نشده است من به عنوان یک تولیدکننده عرض میکنم این قانون موجود ضد اشتغال وضد کارافرینی وضد تولید است،امید که اصلاح شود،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین